Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Mycket snack om börsen. Det är verkligen en "trådsanning" att börsen och bostadsmarknaden ska gå likadant.
Jag har pekat på korrelationen. Att sedan komma och avfärda det med "trådsanning" är ju inte särskilt seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Vid förra nedgången i bostadspriser, den mindre vid 2017, gick inte börsen ner alls.
Jag vill minnas att den rörde sig i sidled. Dvs bidrog inte uppåt.
Och bostadsproduktionen hade gått igång med överväxel där vilket bidrog till ökad tillgång.
Världen är ju lite mer komplex.
(Det här blir nästan som när jag en gång förklarade betydelsen av omsatt penningmängd för priser. Och en jeppe på allvar avfärdade det med att priserna gick ju inte ned på natten när omsatt penningmängd var lägre. Och är man på den nivån så förstår man inte mycket).
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Omvänt gick bostadspriserna inte ner när IT bubblan sprack.
Det är riktigt. På den tiden var bostadspriserna fortfarande relativt låga och inga formella krav på kontantinsats fanns.
Och det var väl så att de som drabbades mest i IT-bubblan var relativt högavlönade som ganska snabbt hittade andra jobb. Eller kunde pensionera sig med avgångspension.
(Hade en yngre kollega som byggde nytt då. Det var ju lite nervigt då iom att båda jobbade på företag med varsel. Men det gick ju bra till slut).