Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 13:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Vi närmar oss räntetoppen nu enligt Swedbanks prognoser.

https://news.cision.com/se/swedbank/r/fler-atstramningar-att-vanta---men-rantetoppen-ar-nara,c3697837

Ni som vill köpa till rea får nog se till att slå till inom närmsta halvåret för sen sjunker räntorna igen. Marknaden och det finansiella systemet har blivit som i symbios med låga räntor och räntan är garanterat på väg neråt snart igen. I USA, som alltid ligger lite före Europa, störtdyker nu inflationen och samma sak kommer hända i Sverige till våren då även energiprisera faller.

Det blir inte mycket mer rea på bostadsmarknaden än så här. I min stad kan man köpa villor till ca 10-15% rabatt jämfört med för ett år sedan. Det är mycket pengar på en 5 miljoners kåk! Slå till nu och spola illusionen om ett 70% prisas i toaletten.

Får hoppas vi ligger kvar längre än andra länder med högre ränta så kronan (Seketas) kan återhämta sig mot dollarn och Euron, annars kommer vi ha högre inflation än andra länder. Alternativt blir det för egen del att hoppa över den Italienska lufttorkade skinkan och Ibericogrisen och byta den till Scans prickikorv då kostnaden för allt annat vi importerar kommer blir dyrt.

Semesterlåten lär väl även bli Laxå med Towa Carson
Citera
2023-01-17, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Försök att hålla ute känslor framöver så blir det nog lite enklare att sätta prognoser.

Helt klart dumt och blanda in känslor, får dock inte glömma att känslor styr det mesta.
Citera
2023-01-17, 13:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Det finns naturligtvis en kausalitet mellan inflationen och den svenska kronan, men det är två olika saker som enkelt kvantifieras separat. Bostäder har inte fungerat bra som värdebevarare, dvs som inflationshedge (vilket iofs knappt någon tillgångsklass har gjort). Lägg därtill att bostäder presterat sämre än svensk fiatvaluta förvarat i madrassen på grund av nominella prisfall (återigen ingen skillnad mot de flesta andra tillgångsklasser). Slutligen har svenska bostäder, på grund av kronans försvagning, även tappat i värde omräknat till andra valutor. Värdeminskningen på bostäder utgörs alltså av tre olika separata komponenter, som kan kvantifieras var för sig.

Nja jag är inte helt överens med dig där, då inflation och det relativa värdet på en valuta är korrelerade, vilket är ett känt problem inom statistiken.
Jag har själv jobbat med detta för många år sedan. Samvariation är ett klurigt problem som jag definitivt har något större önskan att dyka ner i igen.
Citera
2023-01-17, 13:54
Medlem
Citat:
Försök att hålla ute känslor framöver så blir det nog lite enklare att sätta prognoser.

Känslor styr/är marknaden om du nu missat den detaljen.
Citera
2023-01-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Tror det är få som menar att de följer varandra helt. Däremot att det har en påverkan på bostadsmarknaden skulle jag nog vilja hävda.
Man ska nog ha förståelse för att världen och ekonomin ser annorlunda ut idag jämfört med IT-bubblans tid. Viss skillnad på informationsflöden och tid det tar för saker att ske.

Det är klart viss börsrikedom också letar in sig på bostadsmarkanden. Men att de skulle på något sätt styra bostadspriserna mer än marginellt finns det inget bevis för. Om inget annat är det svårt att bortförklara att senaste nedgången på bostadsmarkden inte alls korrelerade med någon börsnedgång om nu börsen skulle styra. Priserna gick även ner i Stockholms innerstad då för övrigt.

Flanders mäklarhistorier har ju inte särskillt mycket trovärdighet, han påstod ju t.ex. att de duktiga sålde för 1 miljard per år. Sen visade det sig att det fanns 1 sådan mäklare. Jag vet inte om han faktiskt pratar och blir lurad av mäklare eller bara sitter och hittar på allt.
Senast redigerad av trickget 2023-01-17 kl. 14:38.
Citera
2023-01-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Mycket snack om börsen. Det är verkligen en "trådsanning" att börsen och bostadsmarknaden ska gå likadant.

Vid förra nedgången i bostadspriser, den mindre vid 2017, gick inte börsen ner alls.
Omvänt gick bostadspriserna inte ner när IT bubblan sprack.

Finns säkert något mindre samband men över det stora hela är jag övertygad om att sambandet överdrivs.

Det är realinkomster som betalar boende löpande. Vid sjunkande realinkomster och sämre möjligheter att finansiera boende så kommer priserna sjunka. Därför kommer vi se fortsatt sjunkande priser.
Citera
2023-01-17, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Priserna bör ju hamna där folk får bostäderna uthyrda.

Och inte där du tycker att hyrorna borde ligga.

Eller hur?

Blocket: 4580 hyresobjekt och 350+ som vill hyra i Stockholm talar sitt språk.
Citera
2023-01-17, 14:47
Bannlyst
Citat:
du verkar fortfarande inte fatta vad inflation är för något och fortsätter ta talking points från andra i tråden som till skillnad från dig verkar kunna ekonomi....

du verkar inte kunna alls. du är bara med ändå och gissar och repeterar det andra säger....lol
Citera
2023-01-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är klart viss börsrikedom också letar in sig på bostadsmarkanden. Men att de skulle på något sätt styra bostadspriserna mer än marginellt finns det inget bevis för. Om inget annat är det svårt att bortförklara att senaste nedgången på bostadsmarkden inte alls korrelerade med någon börsnedgång om nu börsen skulle styra. Priserna gick även ner i Stockholms innerstad då för övrigt.

Flanders mäklarhistorier har ju inte särskillt mycket trovärdighet, han påstod ju t.ex. att de duktiga sålde för 1 miljard per år. Sen visade det sig att det fanns 1 sådan mäklare. Jag vet inte om han faktiskt pratar och blir lurad av mäklare eller bara sitter och hittar på allt.

De duktigaste mäklarna som säljer de dyraste objekten registreras i 9 fall av 10 inte på hemnet.

Flera mäklarfirman har 30-50 msek som MINIMUMnivå för att de ska sälja ett objekt. Men de går såklart inte ut på hemnet. Dessa spekulanter vill undvika nyfikna Svenssons.
Citera
2023-01-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Handelsbanken höjer listräntan på bolån med tre månaders bindningstid, så kallad rörlig ränta, med 0,30 procentenheter till 4,59 procent. Bolåneräntan med bidningstid på ett år höjs samtidigt med 0,20 procentenheter till 4,54 procent.
https://www.di.se/live/handelsbanken-hojer-bolanerantor-1/

Ja, det där har jag noterat på andra ställen också. Dvs att ettårsräntan ligger (något) lägre än den rörliga. Med tanke på att räntorna fortfarande är på väg uppåt har jag svårt att tänka mig att snitträntan det kommande året skulle gå under nuvarande ettårsräntan. Givet val för min del.
Citera
2023-01-17, 16:00
Rabatterna är dock väldigt olika: Har 1% på rörligt i rabatt och 0.2-0.3 på 1åringen. I dag kan jag få under 3.3% på rörligt.
Citera
2023-01-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Flera mäklarfirman har 30-50 msek som MINIMUMnivå för att de ska sälja ett objekt.

Kan du nämna några?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in