2023-01-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ingen snö under damloppet och alla körde klister enligt Fredrik Aukland i NRKs sändning. Bolsjunov var dum nog att göra det i herrloppet, vill minnas att andra ryssar körde rugg.

tack för infon, har för mig att det var inte blandat hur ryssarna körde
Citera
2023-01-16, 14:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
TUW förkyld.

Hon har ju tur att hon blir det nu och inte vid något annat tillfälle under säsongen.
Citera
2023-01-16, 14:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Byström lite kryptisk om Svahns VM-chanser:

Citat:
Landslagschefen Anders Byström var inte helt nöjd med vad han fick se av Svahn i lördags.
– Det är klart att man hade velat se henne lite längre upp i listan, men det finns en del förklaringar till det, sade han och fortsatte:
– Jag sade igår att det nog är bra om man kommer till final idag och visa att man har något i världscupen att göra. Men nu var det extrema förhållanden och hon säger själv att hon inte hade så bra under fötterna. Då är det svårt att göra sig rättvisa. Jag tycker ändå att det fanns tendenser i hennes åkning som var positiva.

Hur ser du på ett eventuellt VM för Linn Svahn?
– Dit är det en bit än. Det krävs ganska mycket dit. Det är en kvalprocess kvar dit, men en Linn Svahn i slag som före skadan vill alla se, säger Byström.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/linn-svahn-4
Citera
2023-01-16, 14:47
Medlem
FNLSs avatar
Brännmark borde bli näste distansare att roteras in i världscupen
Citera
2023-01-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon har ju tur att hon blir det nu och inte vid något annat tillfälle under säsongen.
Låter som en klassisk NM-sjuka. Många norska åkare blir mystiskt sjuka just under NM-veckan för att sedan dyka upp igen i Världscupen veckan efter. Återstår att se om det blir lite sjukstuga under SM också.
Citera
2023-01-16, 16:09
Medlem
Jag tror det är rätt mycket mer på spel på herrsidan än damsidan under NM, men skiathlonen lär vara viktig även för damerna. Det är där några har sin chans då LUW & TUW inte lär åka det på VM.

I stort lär dom som slåss om VM-platser vara mer eller mindre klara för Les Rousses redan. I sprint TUW, LUW, Skistad, Myhrvold, Svendsen, Stenseth och Melling. Kanske kan nån rucka på dom två sista som var formsvaga i Falun.

På 10km är det Weng x3, Kalvå, Östberg, Fossesholm samtidigt som Theodorsen och Haga lär slåss om sista platsen. Till tvåmilen ska Astrid Slind in, kanske nån istälelt för Fossesholm också.
Citera
2023-01-16, 16:37
Medlem
Citat:
Byström lite kryptisk om Svahns VM-chanser:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/linn-svahn-4

Om inte Frida även är tänkt som sprintåkare i VM så finns det ju bara Dyvik och Lundgren som kan konkurrera med Svahn. Dyvik har väl åkt fyra sprintar i världscupen den här säsongen med svagt resultat; endast en semifinalplats, två gånger ut i kvarten och dessutom en kvalmiss. Lundgren har väl presterat sämre än Svahn i de sprintlopp de har åkt (skandinaviska cupen). Det borde inte vara en omöjlig uppgift att åka bättre än Dyvik i Les Rousses och ta sig till VM för Svahn. Lundgren har nog större chans att komma till VM som distansåkare. Att däremot tro att Linn Svahn ska vara med och kriga om medaljer i VM är en helt annan sak. Det är nog tyvärr bara önsketänkande.
Citera
2023-01-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tack för infon, har för mig att det var inte blandat hur ryssarna körde
Började kolla lite på tremilen nu, ganska slående hur Fredrik Aukland direkt när han får höra att Bolsjunov kör på klister säger att det är kört, men Torgeir Björn avbryter direkt och börjar prata sitt vanliga strunt.

Du hade rätt om ryssarna också, de verkade alla köra med klister. Kanske jag blandade ihop det med 2016 som var första gången FIS kom på genidraget att ha klassisk jaktstart i en tour.
Senast redigerad av Ahmed945 2023-01-16 kl. 17:31.
Citera
2023-01-16, 18:10
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Om inte Frida även är tänkt som sprintåkare i VM så finns det ju bara Dyvik och Lundgren som kan konkurrera med Svahn. Dyvik har väl åkt fyra sprintar i världscupen den här säsongen med svagt resultat; endast en semifinalplats, två gånger ut i kvarten och dessutom en kvalmiss. Lundgren har väl presterat sämre än Svahn i de sprintlopp de har åkt (skandinaviska cupen). Det borde inte vara en omöjlig uppgift att åka bättre än Dyvik i Les Rousses och ta sig till VM för Svahn. Lundgren har nog större chans att komma till VM som distansåkare. Att däremot tro att Linn Svahn ska vara med och kriga om medaljer i VM är en helt annan sak. Det är nog tyvärr bara önsketänkande.

Imorgon vid 13-tiden får vi väl svaret om uttagningen till Livigno. Om Svahn (vilket jag tror) blir uttagen så är det såklart Lundgren och Dyvik som hon kämpar mot. Är hon klurig så kan hon ju försöka välja samma ¼-finalheat som någon av dem för att få ett snabbt och tydligt avgörande 🙂
Citera
2023-01-16, 18:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Imorgon vid 13-tiden får vi väl svaret om uttagningen till Livigno. Om Svahn (vilket jag tror) blir uttagen så är det såklart Lundgren och Dyvik som hon kämpar mot. Är hon klurig så kan hon ju försöka välja samma ¼-finalheat som någon av dem för att få ett snabbt och tydligt avgörande 🙂

Livigno har ingen betydelse för VM-uttagningen.
Citera
2023-01-16, 18:41
Medlem
Citat:
Livigno har ingen betydelse för VM-uttagningen.
Det tror jag nog att det har även om det är "fel" stil.
Om någon under- eller överpresterar så kan nog det tas med i beräkningarna. tror jag.
Citera
2023-01-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Brännmark borde bli näste distansare att roteras in i världscupen

Har också tänkt på det! Är den åkare i den svenska herr-bredden som presterat absolut bäst (sett utifrån förväntningar) den här säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in