2023-01-16, 07:33
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Visst är det vackra vyer. Men det kan man ju titta på en naturdokumentär för att få ta del av.

Håller med två tidigare skribenter.
Det är svajiga skådespelarinsatser och milt uttryckt rörig berättelse.

Det här känns mer som en symbios mellan något flummigt som Ingemar Bergman skulle kommit på och med den ensemble han hade valt - Börje Ahlstedt samt Jägarna.

Avråder exakt alla att titta på det här.
Ni som gillar vacker & bra svensk drama kommer bli besviken.
Det här är en dålig version av populärmusik från Vittula typ.
Ge mig tre exempel på synergier mellan Populärmusik från Vittula och serien? Att den utspelar sig i norra Sverige och på 70-talet är inte exempel.

Otroligt snygg och välspelad serie. Rejält spännande också. Bra dramaturgiskt grepp med att vänta 1,5 episod med att visa hippiebyn. Kongenialt med ”detta har hänt”-sekvenserna som inledde episod två. Jag är helt övertygad efter 15 år på Flashback att om serien varit från USA hade kritiken inte varit lika stor. Vet inte riktigt varför man alltid ska vara särskilt kritisk till svenska serier. Det här är klass - rakt igenom.
Citera
2023-01-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är transan Lassgård som är i huvudrollen
Vilket ju är passande med tanke på att han även gjort inläsningen av booken för SR.
https://sverigesradio.se/grupp/34024
Citera
2023-01-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vilket ju är passande med tanke på att han även gjort inläsningen av booken för SR.
https://sverigesradio.se/grupp/34024

Lassgård är en bra skådis, men ska jag vara ärlig så blir det lite för mycket med honom i en huvudroll. Lassgård tar liksom över rollen och serien blir en Lassgård-film i raden. Dessutom drar han in för mycket stämning av kriminaldrama i serien. Det hade varit bättre med en okänd skådis i rollen.
Citera
2023-01-16, 08:17
Medlem
mishimas avatar
Gillar ju Lassgård, men Birger genomgår ju en stor personlighetsförändring från 1973 till 1991. 73-årsversionen är mer resonlig, sansad och ödmjuk. Lassgårsversionen har lite mer temperament, lite framfusig och är mer handlingskraftig.

Det störde mig lite.

Jag förstod inte varför vissa skådespelare blev utbytta och vissa inte.
Citera
2023-01-16, 08:38
Medlem
Vacker scenografi men vissa saker går påpeka, vapnet som ligger i ån i början av avsnitt 2 tycker jag ser ut som en kulgevärskolv (kvinnan hade ett hagelgevär). Och när dom vandrar till hippietillhållet så går dom genom en ganska grov skog av trädslaget contorta, ett trädslag som infördes på 70-talet och serien ska visa från -73. Hade gått filma i en granskog eller nått annat..
Sen detta dieselknack från bensinarbilar har jag aldrig förstått?
Citera
2023-01-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Känner precis som du, plus dödens trött på det dötrista, mekaniska knulleriet folket matas med.

Tittade knappt 10 minuter innan jag gav upp. Boken är heller ingen höjdare (hur många priser den än får är den lika sadistisk ändå).

Finskan och den där pojken... skrattretande dåligt iscensatt och till vilket syfte?
Citera
2023-01-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det var väl det som Quick tog på sig som vanligt.

Ja, det finns ju uppenbara paralleller till detta mord. Tänkte på det också. Ekman måste ha inspirerats av det. I och med att det är ouppklarat så kan man ju spekulera och skriva ihop en saga kring det hela. Om man nu inte tror på att det var Quick som gjorde det.
Citera
2023-01-16, 10:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jag är helt övertygad efter 15 år på Flashback att om serien varit från USA hade kritiken inte varit lika stor. Vet inte riktigt varför man alltid ska vara särskilt kritisk till svenska serier. Det här är klass - rakt igenom.
Finns ju en tendens att se ner på sin egen produktion inom film och TV. Ingmar Bergman är bara långsamt trams, men utanför Sverige så betraktas han som en gud och han är en av världens bästa regissörer genom alla tider. Men när jag som svensk ser vissa av hans scener så ser de ihåligt teatrala ut, och eftersom jag kan svenska så hör jag att ingen svensk talar så. Ungefär som att man inte kan se på ett foto av sig själv utan vara över-kritisk.
Citera
2023-01-16, 11:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Visst är det vackra vyer. Men det kan man ju titta på en naturdokumentär för att få ta del av.

Håller med två tidigare skribenter.
Det är svajiga skådespelarinsatser och milt uttryckt rörig berättelse.

Det här känns mer som en symbios mellan något flummigt som Ingemar Bergman skulle kommit på och med den ensemble han hade valt - Börje Ahlstedt samt Jägarna.

Avråder exakt alla att titta på det här.
Ni som gillar vacker & bra svensk drama kommer bli besviken.
Det här är en dålig version av populärmusik från Vittula typ.
Hatar röriga berättelser och oklar storytelling. Vem blir glad av det?

Det sägs att serien utspelar sig i Norrland. Nu har inte jag läst boken, men handlar den inte mer specifikt om Jämtland?

Såg någon minut av serien igår och då såg jag en mobil skogshuggarvagn/rastkoja (?). Osäker på om dessa ens fanns 1973 och framför allt inte med en flagnad, påmålad varningstriangel?
Citera
2023-01-16, 11:26
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hatar röriga berättelser och oklar storytelling. Vem blir glad av det?

Det sägs att serien utspelar sig i Norrland. Nu har inte jag läst boken, men handlar den inte mer specifikt om Jämtland?

Såg någon minut av serien igår och då såg jag en mobil skogshuggarvagn/rastkoja (?). Osäker på om dessa ens fanns 1973 och framför allt inte med en flagnad, påmålad varningstriangel?

Ja, det ser inte rätt ut när sånt som var nya grejer 1973 ser 50 år gamla ut.
Citera
2023-01-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan verifieras av alla som är över 30 år: för att det bygger upp stämningen om man bara ser en del per vecka. Om nu serien är "seg" så är det ju inte speciellt kul heller att se 6 sega delar på raken. Bättre om de mognar i en vecka.

I själva verket var det en välgärning att man bara fick se Disney och Kalle Anka en enda gång per år när jag var liten, på julafton. Den sparsamheten har gjort att jag fortfarande älskar Disney.

Jag ska se den, mord är kul, norrland är kul, Lassgård är bra.

Exakt. Instämmer i allt.
Citera
2023-01-16, 12:11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Läste boken när den kom och den dova, tunga stämningen bär jag fortfarande med mig på ett positivt sätt. Tyvärr har detta missfoster inte nått halvvägs till Kerstin Ekmans nivå (men så satt hon i Svenska Akademien också medan svensk filmindustri verkar förvirrad när de plötsligt ska göra en film utan vuxenuppfostran).

Nu är ju inte det här en manusdriven film, typ Woody Allen, men håll med om att det hade varit kul att höra vad skådespelarna säger. Vi tvingades till slut slå på textning. Det dassiga filmskapandet märks även i detaljer som när tidstypisk rekvisita ska förekomma, då lyfter man upp en Festis i närbild som för att säga - Kolla kolla, vi har en Festis. Att arbeta med kluriga tidsklipp kan fungera med duktiga filmskapare och i långfilmer, men med det här gänget och i en serie där man ska vänta på nästa avsnitt är det dödsdömt.

SVT - vi vill inte ha tillbaka 90-talet, men gärna de 9 miljarder Public Service årligen kostar oss skattebetalare.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2023-01-16 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in