2023-01-15, 23:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Otroligt bra serie. 8 av 10.

Mja. Sjukt rörigt berättad story.

2 avsnitt, inte övertygad ännu. Lite svajigt på skådissidan
Citera
2023-01-15, 23:14
Medlem
NorthernCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFreeLunch
Enl min man har duetten stolar med nackstöd från en 240:a som är betydligt senare modell, som ännu inte var introducerad på marknaden 73. Och en 142:a av 74 årsmodell. Han tycker det är klantigt när man verkar ha satsat så hårt på bilparken. Själv tycker jag bara att det är ett jäkla körande och åkande hela tiden, det gör också att berättelsen känns för hackig och ofokuserad. Men annars är historien intressant, som tur är minns jag inte hur boken slutar.

Ja och var och varannan bil har vita däcksidor, känns inte riktigt tidsenligt.
Citera
2023-01-15, 23:26
Medlem
Jag är trött på alla mörka hemska filmer som visas på TV. Det är våld, mörker, död, otrevliga människor. Hela tiden. Våldsamma och otrevliga män. F-n vad jag är trött på sånt. Sen dessa sura kuvade mesiga kvinnor som vill sopa allt under mattan.

Om man ser denna serie och sett "Jägarna" har är det osäkert om man vågar åka till Norrland. Det är ingen reklam för norra Sverige direkt.

Serien bygger ju på en bok. Men jag vill minnas att ett par holländska turister som faktiskt på riktigt hittades mördade en gång i ett tält i Åsele eller nåt.

Det är liksom detta som bjuds på TV. Mörka dramer med tråkiga otrevliga människor.

Det blir ju inte bättre av att verkligheten och Putin öster om oss kastar in alla sina seriemördare till Ukraina och lemlästar hela landet.

Var är kärleken och värmen, var är kärleken ?
Senast redigerad av Tissetiss 2023-01-15 kl. 23:30.
Citera
2023-01-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Finns hela på play? Första avsnittet är sådär med många okända skådisar.
Mer en nostalgisk naturfilm.

Eller en karikatyr? Fattar inte alls grejen tyvärr.
Citera
2023-01-16, 00:10
Medlem
Varför släpper de två avsnitt? Varför inte alla direkt då lika gärna? Hade jag bara sett ett hade jag nog iofs gett upp, så det kanske är därför.

Tycker den känns som typisk serie baserad på en bok. Det fattas liksom något (som jag antar finns i boken). Det känns hackigt och långsamt. Börjar fundera på om jag inte borde läsa boken istället. Den var ju väldigt populär ett tag när jag var ung (för ung för att läsa en sådan bok).

Googlar man avsnitt 3,4… osv får man träff på SVT play som om de vore publicerade avsnitt. Men klickar man på länken så kommer man till avsnitt 1-2. Någon som vet varför? Går det att se fler än avsnitt 1-2 ännu? Har inget bättre att följa nu även om jag tyckte sådär om första avsnitten. Det är bara kollektivet som verkar spännande. Fy vilken chock att hamna där och vad ansvarslöst att ta åka dit om man har barn. Har själv bott i underligt kollektiv med underliga människor. Intressant erfarenhet.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-01-16 kl. 00:15.
Citera
2023-01-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag är trött på alla mörka hemska filmer som visas på TV. Det är våld, mörker, död, otrevliga människor. Hela tiden. Våldsamma och otrevliga män. F-n vad jag är trött på sånt. Sen dessa sura kuvade mesiga kvinnor som vill sopa allt under mattan.

Om man ser denna serie och sett "Jägarna" har är det osäkert om man vågar åka till Norrland. Det är ingen reklam för norra Sverige direkt.

Serien bygger ju på en bok. Men jag vill minnas att ett par holländska turister som faktiskt på riktigt hittades mördade en gång i ett tält i Åsele eller nåt.

Det är liksom detta som bjuds på TV. Mörka dramer med tråkiga otrevliga människor.

Det blir ju inte bättre av att verkligheten och Putin öster om oss kastar in alla sina seriemördare till Ukraina och lemlästar hela landet.

Var är kärleken och värmen, var är kärleken ?

Ja inte på TV i varje fall!
Citera
2023-01-16, 00:12
Medlem
baron-brazils avatar
Visst är det vackra vyer. Men det kan man ju titta på en naturdokumentär för att få ta del av.

Håller med två tidigare skribenter.
Det är svajiga skådespelarinsatser och milt uttryckt rörig berättelse.

Det här känns mer som en symbios mellan något flummigt som Ingemar Bergman skulle kommit på och med den ensemble han hade valt - Börje Ahlstedt samt Jägarna.

Avråder exakt alla att titta på det här.
Ni som gillar vacker & bra svensk drama kommer bli besviken.
Det här är en dålig version av populärmusik från Vittula typ.
Citera
2023-01-16, 00:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Visst är det vackra vyer. Men det kan man ju titta på en naturdokumentär för att få ta del av.

Håller med två tidigare skribenter.
Det är svajiga skådespelarinsatser och milt uttryckt rörig berättelse.

Det här känns mer som en symbios mellan något flummigt som Ingemar Bergman skulle kommit på och med den ensemble han hade valt - Börje Ahlstedt samt Jägarna.

Avråder exakt alla att titta på det här.
Ni som gillar vacker & bra svensk drama kommer bli besviken.
Det här är en dålig version av populärmusik från Vittula typ.

Bra, jag kände det på mig. Kommer inte att ägna tid åt denna.
Citera
2023-01-16, 00:55
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bra, jag kände det på mig. Kommer inte att ägna tid åt denna.

Bra. Spara den tiden till något bättre.
Serien är ett typexempel på någon typ av svågerpolitik i korridorerna på SF & SVT.
En bidragsfilm som bekostat regissörers, manusförfattares och skådespelares egna nöjen.
Längesen man såg en serie/film där exakt alla insatser är gjorda för dom själv snarare än tittaren.
Ett skämt.

Får "Det sjunde inseglet" att framstå som genialisk.
Citera
2023-01-16, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Snyggt filmat, men hur fan har de mixat ljudet? Flera gånger för hög bakgrundsmusik som gör att man inte hör vad de mumlar om.

Det var verkligen märkligt ljud. Gick ju inte att höra vad de sa. Fick sätta på texten för hörselskadade för att få veta vad som sas…
Citera
2023-01-16, 01:28
Avslutad
Nån som vet när nästa avsnitt kommer?
Citera
2023-01-16, 01:33
Medlem
Skvistens avatar
[quote=L3nn4rt|83127426]Nej, men Lassgård är väldigt feminin generellt. Antar att det kanske var orsaken till att han också fick rollen som transa i filmen "Min pappa Marianne", vilket förövrigt är en bra film.[/QUOTE

Fattar
Aldrig sett honom som feminin, men då kanske det är så.
Flesta roller är väl inte feminina som han gjort?
Senast redigerad av Skvisten 2023-01-16 kl. 01:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in