2023-01-12, 10:14
Medlem
Filmatiseringen av Kerstin Ekmans roman börjar sändas i morgon, fredag den 13!

Fler som ser fram emot det? Tittar inte mycket på vanlig tv och är framför allt skeptisk mot svenska filmer och serier, men denna tänker jag ge en chans. Verkar ha fått rätt hyfsad kritik.

Läste boken som tonåring. Vet att det främst är ett mordmysterium, men det som jag minns mest är att huvudpersonen var en kåt tonårskille, precis som jag själv. Boken var i alla fall lite av ett erotiskt äventyr där han fick sina första sexuella erfarenheter.

Hur som. Risken är naturligtvis att de gjort om detta till en wokehistoria med en lesbisk transa i huvudrollen, men jag tänker ändå bänka mig i soffan i morgon
Citera
2023-01-12, 13:14
Avstängd
Det är transan Lassgård som är i huvudrollen
Citera
2023-01-12, 13:41
Medlem
Hm, hade alltså för mig det var en ung kille som var huvudperson i boken. Antingen minns jag fel eller så har de ändrat det
Citera
2023-01-12, 16:09
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Hm, hade alltså för mig det var en ung kille som var huvudperson i boken. Antingen minns jag fel eller så har de ändrat det

Du tänker nog på Johan. Ung kille på 70-talet. Han har en stor roll även i TV-versionen.

Har förhandskollat och gillade den. Tycker bokens kvalitéer kommer fram. Jag har egentligen bara smådetaljer att peka på, tidshoppet blir lite konstigt ibland till exempel. Vissa rollfigurer ser ut att ha åldrats 40 år på de 18 åren, vissa knappt någonting. Gillar Lassgård, men Birger blir en annan person när han spelar rollen 1991.

Bäst är Magnus Krepper som Stjärnbergets ledare.
Senast redigerad av mishima 2023-01-12 kl. 16:18.
Citera
2023-01-13, 08:33
Medlem
Bikefits avatar
Har inte sett den än. Ser fram emot denna.
Intressant kommer detta bli.
Gillade boken verkligen.
Citera
2023-01-13, 14:41
Medlem
junkbords avatar
Skildrar ångesten väldigt bra. Fyfan för att bo i det jävla kollektivet.
Citera
2023-01-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Filmatiseringen av Kerstin Ekmans roman börjar sändas i morgon, fredag den 13!

Fler som ser fram emot det? Tittar inte mycket på vanlig tv och är framför allt skeptisk mot svenska filmer och serier, men denna tänker jag ge en chans. Verkar ha fått rätt hyfsad kritik.

Läste boken som tonåring. Vet att det främst är ett mordmysterium, men det som jag minns mest är att huvudpersonen var en kåt tonårskille, precis som jag själv. Boken var i alla fall lite av ett erotiskt äventyr där han fick sina första sexuella erfarenheter.

Hur som. Risken är naturligtvis att de gjort om detta till en wokehistoria med en lesbisk transa i huvudrollen, men jag tänker ändå bänka mig i soffan i morgon

Vad tyckte du om den?
Citera
2023-01-14, 12:40
Medlem
Lite långsam, men förtätad och otäck stämning och det är väl det de vill åt. Alla verkar vara mer eller mindre idioter på det där stället, de där hillbillybröderna och handlaren i affären. Ja det är väl distriktsläkaren då som verkar ok. Hur fan kan de ha det där kollektivet så avlägset, med barn och allt. Men också konstigt hur himla lätt det var att komma direkt till vägen från älven, när det tog jättelång tid att gå dit. Idiotisk morsa som lämnar allt för någon snygg hippieidiot hon träffat på folkhögskola, sinnebilden för de där hippiesarna på 60-70-talet att vara så impulsiva. Smidigt att klanen august är med iaf ,lättare att hålla koll på vem som är vem, också tack vare att Asta är så lik sin morsa.
Citera
2023-01-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXVIIPhilip
Vad tyckte du om den?

Har bara sett första avsnittet. Släpps de bara på Play? Trodde den skulle gå i nån av kanalerna på fredagskvällen också, men hittade inte det i tablån. Nåja, inte för att det gör mig nåt i så fall.

Jo, men lite småmysig verkar den vara. Ganska långsam såhär i början i alla fall. Lite otäck känsla med de våldsamma bröderna. Men mina största ilska riktas nog mot den oansvariga morsan som släpar med sin unge ut i skogen till nåt jäkla kollektiv.

Var sjukt längesen jag läste boken, så jag kan inte bedöma om det är troget den ursprungliga berättelsen.
Citera
2023-01-14, 13:06
Medlem
Vilket skit.
Inavlade byfånar med manus och skådespeleri på Åsa-Nisse nivå!
Citera
2023-01-14, 13:09
Medlem
Lite roligt får jag ändå tillstå att produktionen briljerar med hur många fordon från 60-70-tal
dom hittat.
Citera
2023-01-14, 14:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Lite roligt får jag ändå tillstå att produktionen briljerar med hur många fordon från 60-70-tal
dom hittat.

En rolig detalj är att dom drack Festis på tetra. Det har väl inte funnits på 25 år.
Har dom hittat en 30 år gammal Festis eller har dom nytillverkat en?

https://images.app.goo.gl/MSHTmze1Y8mFuRmo7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in