Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Chatgpt äger inga rättigheter utan du har i princip rätt att göra vad du vill med de arbete som produceras fram. Däremot äger du inte själv rättigheterna förens texten blir publicerad, vilket är lätt gjort genom ex amazon.
För illustrationerna använde jag mig av Dall-e samt midjourney, samt dreamstudio. Du får generera rätt så många bilder gratis varje månad och använder man dom effektivt så bör man kunna producera fram tillräckligt med illustrationer för att täcka åtminstone en barnbok (google är även g med en text to image som verkar helt överlägsen, så håll utkik för det). Se bara till att läsa på lite granna innan hur templates och script fungerar. Finns en del bra guider på Youtube med. Kom ihåg bara art bilderna ska vara i samma storlek som boken annars blir det lätt fult. Sen är det bara att klistra in alla bilder och text i canva. Dom har färdiga templets som är busenkla.
Enda haken när det gäller text to picture AI är att även dom äger rättigheterna på alla bilder som genereras och dom får göra vad dom vill med dom också. Men det stoppar inte dig från att sälja illustrationerna och tjäna pengar på. Det enda dom är ute efter är använda bilderna genom att lägga upp på hemsidan för att visa hur grymma bilder man kan göra. Dom kommer inte kräva några pengar om låt säga du tjäna pengar på en bok genom bilder som har genererats av deras AI..
Kanske går att köpa exklusiva rättigheter för bilderna om man betalar för det, jag vet inte. Har inte kollat på det.
Personligen har jag inga problem om bilderna skulle användas i reklam syfte.

Tack för svar! Vad kommer du använda för AI som läser upp texten på svenska?
Citera
2023-01-13, 09:35
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ledsen alltså men du är tyvärr helt ute och cyklar här.

Vad är denna värd när du stänger ner laptopen på din skärm? Inte ett piss. Ganska värdelös sak för människan alltså.. Men kul absolut, som att scrolla reels på instagram ungefär eller göra uppgifter åt någon som är för dum för att lösa dom själv.

Denna kommer troligtvis bli ännu bättre och ännu större men fördummar också människan i precis samma takt. Kreativitet, lösningsorientering, kunskaper, filosofi undermineras av såna här uppfinningar, som sagt människan blir dummare och dummare. Vi får för mycket hjälp, vi ska lösa våra problem själva och stångas med uppgiften, det är det som är livet
Citera
2023-01-13, 10:10
Medlem
awoke11s avatar
ChatGPT är helt klart ett framsteg, men folk verkar glömma dens nackdelar vilket också är dens största problem. Den är tränad på data till ett visst år, det innebär att den kommer ha problem att svara på frågor relaterade till efter det året. Exempelvis, låt säga jag uppfinner ett programmeringsspråk som blir extremt stort väldigt fort av någon anledning, ChatGPT kommer inte kunna hjälpa ett skit förens de tränat AI:n på en massa kodexempel av det nya språket. Att träna denna AI på så mycket data som krävs är extremt kostsamt. Så för att slå hål på myten, den blir INTE smartare när du skriver till den, den kommer inte att om-tränas förens dens skapare väljer att göra det, däremot har de ju in princip kört in hela jävla internet in i den fram till 2021, så mycket kan den ju göra.
Citera
2023-01-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Tack för svar! Vad kommer du använda för AI som läser upp texten på svenska?

Samtliga, eftersom jag utnyttjar det som är gratis. Men hade jag betalat så hade jag använt så är ju Dall-e eller midjourney eftersom dom är enligt mig iallafall bäst atm. Men google kommer som sagt förmodligen dominera så fort deras släpps.
Citera
2023-01-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
ChatGPT är helt klart ett framsteg, men folk verkar glömma dens nackdelar vilket också är dens största problem. Den är tränad på data till ett visst år, det innebär att den kommer ha problem att svara på frågor relaterade till efter det året. Exempelvis, låt säga jag uppfinner ett programmeringsspråk som blir extremt stort väldigt fort av någon anledning, ChatGPT kommer inte kunna hjälpa ett skit förens de tränat AI:n på en massa kodexempel av det nya språket. Att träna denna AI på så mycket data som krävs är extremt kostsamt. Så för att slå hål på myten, den blir INTE smartare när du skriver till den, den kommer inte att om-tränas förens dens skapare väljer att göra det, däremot har de ju in princip kört in hela jävla internet in i den fram till 2021, så mycket kan den ju göra.
Ett stort misstag folk gör är uppfatta chatgpt som om den förstår vad den säger.. Det är en förprogrammerad modell till att förutspå vad som kommer sägas utan att förstå själva innehållet i vad som sägs.
Chagpt är inte intelligent för fem öre.
Citera
2023-01-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Samtliga, eftersom jag utnyttjar det som är gratis. Men hade jag betalat så hade jag använt så är ju Dall-e eller midjourney eftersom dom är enligt mig iallafall bäst atm. Men google kommer som sagt förmodligen dominera så fort deras släpps.

Ah, jag förstår! Tack igen.

Lycka till med boken! Kan tänka mig att det dröjer inte länge innan hela Amazon är översvämmat med GPT böcker
Citera
2023-01-13, 10:49
Medlem
Citat:

Lycka till med boken! Kan tänka mig att det dröjer inte länge innan hela Amazon är översvämmat med GPT böcker

Ingen orsak.
Det har redan börjat strömma in😅 hehe
Citera
2023-01-13, 10:53
Medlem
Citat:

Har här du ett fint ex på vad som är möjligt.
https://youtu.be/OV88YP34O8U

Just det ja, glömde svara angående svensk text uppläsning. Letar för nuvarande efter en bra ai så kan tyvärr inte svara. Kan åkomma om jag hittar något bra
Senast redigerad av HejFrans 2023-01-13 kl. 10:57.
Citera
2023-01-13, 13:54
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Läs på om GPT4... :-)
Citera
2023-01-13, 14:12
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Läs på om GPT4... :-)

Att den kommer sluka ännu mer energi och att den har en trillion parametrar? Förklara gärna vad jag ska titta efter
Citera
2023-01-13, 14:36
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Att den kommer sluka ännu mer energi och att den har en trillion parametrar? Förklara gärna vad jag ska titta efter
Är det ett problem?
Citera
2023-01-13, 15:17
Medlem
Soterns avatar
Jag läste någonstans att ChatGPT kommer kunna ersätta Google. Kan det bli så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in