Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-11, 16:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hörde talas om ett finlands svenskt radio program om sk, nutidsspaningar i segmentet. En spanare körde 5 avsnitt helt ifrån ChatGPT och ingen fattade någonting.
Och det var det som blev hans slutspaning tillslut att vilka tjänster kan tänkas bli ersatta med en AI. Han kan ju lika gärna stanna hemma större delen igrån jobbet.

Det verkar som om det finns ett radio program i Finland som handlar om hur AI kan användas för nutidsspaningar, och att det finns en spanare som körde ett antal avsnitt av programmet som använde sig av ChatGPT-modellen.
En avslutande spanings resultat kan vara en undersökning av vilka tjänster som kan tänkas bli ersatta av AI i framtiden, och det kan leda till att människor kan jobba mer hemifrån och minska behovet av fysisk närvaro på arbetsplatsen.

Citera
2023-01-11, 17:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det verkar som om det finns ett radio program i Finland som handlar om hur AI kan användas för nutidsspaningar, och att det finns en spanare som körde ett antal avsnitt av programmet som använde sig av ChatGPT-modellen.
En avslutande spanings resultat kan vara en undersökning av vilka tjänster som kan tänkas bli ersatta av AI i framtiden, och det kan leda till att människor kan jobba mer hemifrån och minska behovet av fysisk närvaro på arbetsplatsen.

Haha. Fantastiskt.
Citera
2023-01-11, 22:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Är det någon annan här som upplever att ChatGPT:s grammatik och stavning har försämrats avsevärt efter uppdateringen?
Så här lät det när jag skulle chatta senast nu idag:

ChatGPT: [...] Tittel är koncis och ger en tydlig idé vad som kommer att diskuteras i uppsatsen.

Jag: du stavade "titeln" fel. Första ordet i din sista mening.

ChatGPT: Du har rätt, jag beklagar att jag stavade "titel" fel i min sista mening. Tack för att du pekar ut det. Mina förlåtelse för det.

Jag: "Mina förlåtelse" låter grammatiskt fel. Har något hänt med dig nu efter uppdateringen? Du brukade inte göra sådana fel.

ChatGPT: Du har rätt igen, "Mina förlåtelse" är inte korrekt grammatik. Meningen ska istället vara "jag ber om ursäkt" eller "jag beklagar".
Så som AI är ständigt under utveckling, det kan finnas vissa fel jag gör ibland. Jag försöker alltid att förbättra mina svars och beklagar eventuella fel i min tidigare svar. Tack igen för att du påpekar detta.

Jag: Sen behöver du inte be om ursäkt, jag vet att du är ny och har en del utveckling kvar att göra! Snart kommer du säkert få medvetande och bli den första digitala livsformen!

ChatGPT: Tack, jag uppskattar din förståelse. Som AI är jag helt beroende av min träning och utveckling för att förbättra mina svar och prestanda. Jag försöker alltid att förbättra mina svar och jag är tacksam för all feedback och råd jag får.
Jag är dock fortfarande en datamaskinprogrammering, jag har ingen medvetande eller känslor. mitt syfte är att hjälpa användare med sina frågor och uppgifter så korrekt som möjligt .

Svarens kvalitet har gått ner något helt otroligt. Den missar t.o.m. saker som versal i början av meningar.
Jag upplevde en märkbar försämring redan en vecka efter trådstart. Driftbolaget kanske har skruvat ned tillgänglig beräkningskapacitet per användare och tvingar därmed botten att bli "dummare"?
Citera
2023-01-11, 22:30
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag upplevde en märkbar försämring redan en vecka efter trådstart. Driftbolaget kanske har skruvat ned tillgänglig beräkningskapacitet per användare och tvingar därmed botten att bli "dummare"?

Möjligt, de kanske också har matat in massor av dålig träningsdata utan vidare gallring vilket genererar märkliga svar
Citera
2023-01-12, 12:12
Medlem
trickydicks avatar
ChatGPT klarar nästan en tenta i astrofysik
https://youtube.com/watch?v=K0cmmKPklp4&feature=shares
Citera
2023-01-12, 12:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Är det någon annan här som upplever att ChatGPT:s grammatik och stavning har försämrats avsevärt efter uppdateringen?.

Ja ibland stoppar den in engelska ord i svenska meningar, det gjorde den inte förut.

Ex. Jag bad den berätta om havsvidundret Kraken.
Då fick en text men den använda ordet ”octopus” Då jag påpekade att octopus är bläckfisk på svenska så sa han att jag hade rätt och han skrev en ny text men nu skrev den bläckfisk.
Citera
2023-01-12, 12:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja ibland stoppar den in engelska ord i svenska meningar, det gjorde den inte förut.

Då fick en text men den använda ordet ”octopus” Då jag påpekade att octopus är bläckfisk på svenska så sa han att jag hade rätt och han skrev en ny text men nu skrev den bläckfisk.

När jag frågade om ett ufo krashade i Rosswell fick jag en text med ordet Täck-up förmodligen direktöversatt Cover up.

När jag sa att ”Täck-up” inte är ett ett svenskt ord.

Citat:
Du har rätt, jag ursäktar. "Täck-up" är inte ett svenskt ord. Jag menade att det finns teorier om att det skulle ha funnits en försök från myndigheterna att dölja sanningen om händelsen. På svenska kan man säga "dolda sanningen" eller "försök att dölja vad som hände"

Den är så jävla bra.
Citera
2023-01-12, 14:19
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:

Citat:
När jag frågade om ett ufo krashade i Rosswell fick jag en text med ordet Täck-up förmodligen direktöversatt Cover up.

När jag sa att ”Täck-up” inte är ett ett svenskt ord.

Den är så jävla bra.

Haha ja det verkligen haglar grammatiska fel och "svengelska", jag hoppas att de löser problemen med nästa uppdatering istället för att bara träna chatten att svara politiskt korrekt på känsliga frågor
Citera
2023-01-13, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
skaru skriva en bästsäljare eller

Haha nä. Lite roligt att du nämner det ändå, jag och dottern skrev faktiskt tillsammans en barnbok för några veckor sen där huvudkaraktärerna byggde på henne samt kusinerna. Efter två veckor var den helt klar och vi älskar den.
Egentligen var den typ 90% färdig första kvällen men jag har gått och funderat och finslipat den lite här och var. Illustrationerna är också helt fantastiska. Minimal användning av Photoshop. Sen vara det bara att klistra in allt i Canva.
Tack vare Kdp så var det busenkelt att få boken utskriven och publicerad. Några exemplar är skickade så vi väntar ivrigt.

Tänkte även göra den till en form av ljudbok/film. Som blir uppläst av AI så de som inte klarar av att läsa ännu kan följa med..

Vem som helst kan beställa ett exemplar as we speak. Förväntar mig dock inte att någon ska köpa den. Mest bara en kul grej och en grym erfarenhet. Anar dock att den kommer bli mycket uppskattad av släkten då den faktiskt är förvånansvärt bra. Det tycker iallafall jag och min dotter. Det känns faltisr som att den är skriven av ett proffs och illustrationerna är av bättre kvalité än 90% av alla barnböcker jag har läst iallafall. Hade personligen aldrig kunnat producera något som ens kommer i närheten.

Det som är mest häpnadsväckande för mig är att det enda som krävdes var enbart mig själv och en dator. Behövde inte anlita någon och hela boken gjordes på rekordtid även fast jag hade noll erfarenhet och allt var dessutom helt gratis. Tack vare att kdp printar on demand så behöver man inte printa ut massvis med kopior som sen riskeras samla damm.. enda haken är att kdp tar en saftig % av alla försäljningar som görs. Så för min del ser jag det bara som win win, eftersom jag aldrig hade försökt mig på något sådant.. Nu ligger den bara där på deras hemsida och väntar.

Men visst tanken har slått mig att detta går att tjäna pengar på.. Men jag förstår också att det är lättare sagt en gjort.
Men med tanke på hur lätt och kul det här var så kan jag nog säga att jag kommer göra flera.
Säljer dom så säljer dom, säljer dom inte så kan jag inte bry mig mindre.
Jag är bara glad att jag och min dotter har hittat en gemensam kreativ hobby som vi båda tycker om ungefär lika mycket.
Kan säga att det redan börjar ramla in idéer till bok nr 2

- Hur kul som helst

Däremot så är programeringsbiten extremt intressant vad det gäller att tjäna pengar eftersom den typ av affärer har jag redan över 15 års erfarenhet av.
Även hacking biten.. Etisk hacking då dvs 😉
Skulle aldrig få för mig att hålla på med något olagligt. Iallafall inte nu på äldre dagar, lol.
Senast redigerad av HejFrans 2023-01-13 kl. 05:20.
Citera
2023-01-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tycker den är skit, vad är bra? jag frågade vem Andrew Tate är, svarade att den inte visste, frågade andra personer den inte visst heller, frågade lite kunskapsfrågor och fick ett politiskt svar den inte visste.

Det första som står när du kommer in i chatgpt är

"May occasionally generate incorrect information
May occasionally produce harmful instructions or biased content
Limited knowledge of world and events after 2021
"

Det fetstilade kanske är en förklaring till varför Ai:in inte kan berätta så mycket om Andrew Tate. Det står även att ibland så ger den ut felaktig fakta.
Gillar man inte den infon man får så behöver man oftast tweaka instruktionerna några gånger för att få den att utföra ett bra jobb.
Chatgpt har inget medvetande, den tänker inte själv. Chatgpt är ett verktyg där användaren är dirigenten.. Ger man den dåliga instruktioner så kommer den också generera massa nonsens. Allt blir vad man gör det till.
Se chatgpt mer som ett verktyg som ska underlätta och skynda på vissa processer som annars är tidskrävande. Där du hela tiden måste granska det som produceras och eventuellt korrigera de fel sol görs.

Sen ska man var medveten om att anledningen till att open ai släppte chatgpt 3 fritt för allmänheten är just pga att dom behöver data för att förhoppningsvis kunna lösa det här problemet. Vänta du till versionen 4 är släppt. Det här är bara början. Microsoft är på väg att investera 10 miljarder dollar i open ai..
Skulle inte bli förvånad om open ai snart kommer gå om både tesla och space x tillsammans, vad det gäller intäkter.
Citera
2023-01-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Haha nä. Lite roligt att du nämner det ändå, jag och dottern skrev faktiskt tillsammans en barnbok för några veckor sen där huvudkaraktärerna byggde på henne samt kusinerna. Efter två veckor var den helt klar och vi älskar den.
Egentligen var den typ 90% färdig första kvällen men jag har gått och funderat och finslipat den lite här och var. Illustrationerna är också helt fantastiska. Minimal användning av Photoshop. Sen vara det bara att klistra in allt i Canva.
Tack vare Kdp så var det busenkelt att få boken utskriven och publicerad. Några exemplar är skickade så vi väntar ivrigt.

Tänkte även göra den till en form av ljudbok/film. Som blir uppläst av AI så de som inte klarar av att läsa ännu kan följa med..

Vem som helst kan beställa ett exemplar as we speak. Förväntar mig dock inte att någon ska köpa den. Mest bara en kul grej och en grym erfarenhet. Anar dock att den kommer bli mycket uppskattad av släkten då den faktiskt är förvånansvärt bra. Det tycker iallafall jag och min dotter. Det känns faltisr som att den är skriven av ett proffs och illustrationerna är av bättre kvalité än 90% av alla barnböcker jag har läst iallafall. Hade personligen aldrig kunnat producera något som ens kommer i närheten.

Det som är mest häpnadsväckande för mig är att det enda som krävdes var enbart mig själv och en dator. Behövde inte anlita någon och hela boken gjordes på rekordtid även fast jag hade noll erfarenhet och allt var dessutom helt gratis. Tack vare att kdp printar on demand så behöver man inte printa ut massvis med kopior som sen riskeras samla damm.. enda haken är att kdp tar en saftig % av alla försäljningar som görs. Så för min del ser jag det bara som win win, eftersom jag aldrig hade försökt mig på något sådant.. Nu ligger den bara där på deras hemsida och väntar.

Men visst tanken har slått mig att detta går att tjäna pengar på.. Men jag förstår också att det är lättare sagt en gjort.
Men med tanke på hur lätt och kul det här var så kan jag nog säga att jag kommer göra flera.
Säljer dom så säljer dom, säljer dom inte så kan jag inte bry mig mindre.
Jag är bara glad att jag och min dotter har hittat en gemensam kreativ hobby som vi båda tycker om ungefär lika mycket.
Kan säga att det redan börjar ramla in idéer till bok nr 2

- Hur kul som helst

Däremot så är programeringsbiten extremt intressant vad det gäller att tjäna pengar eftersom den typ av affärer har jag redan över 15 års erfarenhet av.
Även hacking biten.. Etisk hacking då dvs 😉
Skulle aldrig få för mig att hålla på med något olagligt. Iallafall inte nu på äldre dagar, lol.

Riktigt kul att höra, hoppas släkten tycker om den! Blir sugen på att göra något eget för familjen nu bara för det.

Hur är det med copyright om man säljer nåt som ChatGPT skrivit ihop? Måste man köra igenom texten i typ quillbot eller något? Kanske är det det som är loophole't just nu att ChatGPT genererad text kan upptäckas på nätet men dunka in skiten i böcker så är det inget att oroa sig för.

Vart fick du illustrationerna av? Genererade du dom alltså via Canva's AI generator från scratch och moddade i Photoshop?

Sen undrar jag finns det alltså AI som kan läsa upp svensk text utan att det låter pissigt datorlikt? Engelska har jag hört finns rätt schysta men svenska?
Citera
2023-01-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Riktigt kul att höra, hoppas släkten tycker om den! Blir sugen på att göra något eget för familjen nu bara för det.

Hur är det med copyright om man säljer nåt som ChatGPT skrivit ihop? Måste man köra igenom texten i typ quillbot eller något? Kanske är det det som är loophole't just nu att ChatGPT genererad text kan upptäckas på nätet men dunka in skiten i böcker så är det inget att oroa sig för.

Vart fick du illustrationerna av? Genererade du dom alltså via Canva's AI generator från scratch och moddade i Photoshop?

Sen undrar jag finns det alltså AI som kan läsa upp svensk text utan att det låter pissigt datorlikt? Engelska har jag hört finns rätt schysta men svenska?

Chatgpt äger inga rättigheter utan du har i princip rätt att göra vad du vill med de arbete som produceras fram. Däremot äger du inte själv rättigheterna förens texten blir publicerad, vilket är lätt gjort genom ex amazon.
För illustrationerna använde jag mig av Dall-e samt midjourney, samt dreamstudio. Du får generera rätt så många bilder gratis varje månad och använder man dom effektivt så bör man kunna producera fram tillräckligt med illustrationer för att täcka åtminstone en barnbok (google är även g med en text to image som verkar helt överlägsen, så håll utkik för det). Se bara till att läsa på lite granna innan hur templates och script fungerar. Finns en del bra guider på Youtube med. Kom ihåg bara art bilderna ska vara i samma storlek som boken annars blir det lätt fult. Sen är det bara att klistra in alla bilder och text i canva. Dom har färdiga templets som är busenkla.
Enda haken när det gäller text to picture AI är att även dom äger rättigheterna på alla bilder som genereras och dom får göra vad dom vill med dom också. Men det stoppar inte dig från att sälja illustrationerna och tjäna pengar på. Det enda dom är ute efter är använda bilderna genom att lägga upp på hemsidan för att visa hur grymma bilder man kan göra. Dom kommer inte kräva några pengar om låt säga du tjäna pengar på en bok genom bilder som har genererats av deras AI..
Kanske går att köpa exklusiva rättigheter för bilderna om man betalar för det, jag vet inte. Har inte kollat på det.
Personligen har jag inga problem om bilderna skulle användas i reklam syfte.
Senast redigerad av HejFrans 2023-01-13 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in