Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Den förändrar garanterat redan världen. Jag har själv låtit den skriva några artiklar till en skitwebbsida jag har men som jag inte har orkat göra så mycket med för jag är för dålig på att ordbajsa fram content. ChatGPT visade sig ju i princip vara byggd för att ordbajsa, så nu har jag fyllt sidan med en jävla massa content!

Är övertygad om att miljoner andra gjort samma sak. Nätet lär se förjävligt ut om några år, fullt av ordbajseri och halvsanningar som inte riktigt stämmer men som låter som att de gör det. Jo, det är väl redan så idag i viss mån, men när det blir lättillgängligt så lönar det sig knappt att göra ens basic research och/eller anlita en indier för några kronor - skriv in en kort mening om vad du vill ha så spottar AI-boten ur sig en "artikel" på 1000 ord på några sekunder.

Har själv börjat jobba så smått med den och är redan imponerad. Finns ju mycket kvar, men tycker att den gör framsteg hela tiden. Ju mer som vi användare matar in desto mer kan den behandla och mata ur. Tycker med att den är bra på rent ordbajseri och att göra så ren rappakalja låter väldigt bra. Sedan handlar det om att hitta just de där rätta instruktionerna för att få ut något vettigt av det. Detta är också något som nog alla fortfarande håller på att exprimenterar med. Dagens experiment med chatGPT bestod i att få den att väva in lite text i en större textmassa, vilket blev en ren rappakalja med rena faktafel som inte gick att använda. Det andra var försöka få den att skriva text till olika personlighetstyper, vilket gick bättre.
Julklappsrim är den dock värdelös på!
Citera
2022-12-23, 00:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Jag har sett mer än en gång när den avslutat mitt i en förklaring. Senaste slutade med ". Det<inget mer>".

Bara jag som ser sådana rena buggar? Som om den insåg att ämnet var trist, nu e det fika?
Det är ingen bugg utan en begränsning. Skriv fortsätt så fortsätter den
Citera
2022-12-23, 00:14
Medlem
Det kanske är en modell som är kopplad till frivilliga människor.
Dom pratar ju om att koppla typ vad det nu var till hjänan.
Att ai n är kopplad till riktig människa hybrid.
Hehe jaja imponerande ändå.
Senast redigerad av troligengud 2022-12-23 kl. 00:21.
Citera
2022-12-23, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det kanske är en modell som är kopplad till frivilliga människor.
Dom pratar ju om att koppla typ vad det nu var till hjänan.
Att ai n är kopplad till riktig människa hybrid.
Hehe jaja imponerande ändå.

Vad snackar du ens om? Uppenbarligen är "AI"n inte kapabel för komplexa val, utan spottar ut inprogrammerade fraser. Den kan aldrig tänka abstrakt eller utanför boxen och den kan aldrig göra någonting den inte blivit lärd eller tillsagd att göra.

Om man hade satt in den i ett djur eller en människa så hade det automatiskt varit den dummaste livsformen på jorden, i nivå med organismer utan någon hjärna alls.
Citera
2022-12-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det första jobb som kan försvinna med AI kan vara programmerare. Alla prisar ChatGPT och dess förmåga att koda. Idag läste jag att Deep Mind har ett nytt program som visat sig vara bättre än medelprogrammeraren. Om några år så är den — eller en konkurrent — bättre än 98 procent av alla programmerare och sedan dröjer det inte längre förrän den är långt bättre än den bästa mänskliga programmeraren, precis som en schack-app för din mobiltelefon idag är bättre än världsmästaren i schack.

Jag tror att programmerare kommer ha svårare att komma in på arbetsmarknaden då juniora jobb enklare kan utföras av en AI men det kommer fortfarande behövas folk som talar om för AI'n vad den ska göra och framförallt kollar så att uppgifter blir korrekt utförda. Det gäller programmering såväl som många andra yrken.

Hade du frågat mig för ett år sedan om hur AI'ns framtid ser ut så hade jag sagt att det är många år bort innan den kan användas till något någorlunda produktivt men efter att ha pratat i några timmar med chatgpt (om rent tekniska saker) så tror jag absolut att AI kommer förändra saker ganska ordentligt inom den närmaste framtiden. Inte ta över alla jobb kanske men förmodligen förändra arbetsmarknaden en hel del.
Senast redigerad av XrayCharles 2022-12-23 kl. 15:29.
Citera
2022-12-23, 17:27
Bannlyst
Finns flera i App Store, vilken är det som gäller ?
Citera
2022-12-23, 17:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Finns flera i App Store, vilken är det som gäller ?

Behövs ingen app, bara logga in på hemsan.
https://chat.openai.com/auth/login?next=%2Fchat
Citera
2022-12-24, 03:52
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag tror att programmerare kommer ha svårare att komma in på arbetsmarknaden då juniora jobb enklare kan utföras av en AI men det kommer fortfarande behövas folk som talar om för AI'n vad den ska göra och framförallt kollar så att uppgifter blir korrekt utförda. Det gäller programmering såväl som många andra yrken.

Hade du frågat mig för ett år sedan om hur AI'ns framtid ser ut så hade jag sagt att det är många år bort innan den kan användas till något någorlunda produktivt men efter att ha pratat i några timmar med chatgpt (om rent tekniska saker) så tror jag absolut att AI kommer förändra saker ganska ordentligt inom den närmaste framtiden. Inte ta över alla jobb kanske men förmodligen förändra arbetsmarknaden en hel del.
Har skrivit en del med den och det är oftast ingen vidare kod man får. Dessutom är den ofta som vissa säger "confidently wrong". Hypen har förmodligen snart lagt sig och folk återgår till verkligheten.

Citat:
Dessutom menar forskarna att hjälp från AI-assistenter tenderar att lura utvecklarna om kvaliteten på koden, genom att de tror att den är bättre än vad den är.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.774520/rapport-utvecklare-som-anvander-ai-assistenter-skriver-mer-buggig-kod
Citera
2022-12-24, 12:43
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Har skrivit en del med den och det är oftast ingen vidare kod man får.
Jag testade med ett par script till Cygwin. Den hade stora problem med escapesekvenserna. När jag påpekade ett fel rättade den det, men ändrade också en annan escapesekvens som den först hade gjort rätt, så att den inte funkade längre.

Jag tror helt klart att ChatGPT kan fylla en viktig som som pedagogiskt verktyg. När man är osäker på något så kan en diskussion om ämnet hjälpa en att räta ut frågetecknen. Sånt som man inte vill fråga andra människor om för då tycker de att man är dum. Det är ett stort problem på Stackoverflow tycker jag.

Men steget till att ChatGPT ska producera något på egen hand är ganska långt.

Jag bad ChatGPT skriva om "Vilse i pannkakan" och fick ett märkligt svar:
Citat:
Skriv om "Vilse i pannkakan"

"Vilse i pannkakan" är en barnbok av den svenska författaren och illustratören Sven Nordqvist. Boken handlar om en liten pojke vid namn Pettson och hans katt Findus som bor på en gård. En dag bestämmer de sig för att göra pannkakor tillsammans, men när Pettson vänder pannkakan i stekpannan så råkar Findus fastna i den. Pettson försöker få ut honom genom att skära bort pannkakan runt honom, men till slut bestämmer han sig för att låta Findus färdas runt i pannkakan tillsammans med alla de olika djuren och föremålen som finns på gården. Tillsammans beger de sig ut på en spännande resa genom pannkakan, där de möter allt från en loppa till en elefant.

"Vilse i pannkakan" är en rolig och härlig bok för barn, med söta illustrationer och en fantasifull berättelse. Den passar för barn i åldrarna 4-8 år och är ett perfekt val för lässtunden innan läggdags.
Det finns mycket mer på nätet om boken "Pannkakstårtan" med Pettson och Findus än om 70-talsserien "Vilse i pannkakan". Boken har dessutom översatts till flera språk. Så det är inte konstigt att ChatGPT fokuserar på den i svaret. Men var kommer det med råka fastna i pannkakan och "skära bort pannkakan runt honom" ifrån? Det är inget jag känner igen från någon barnbok.

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag har själv hållt på med musik rätt länge, och spelat tillsammans med andra. Speciellt med musik så är den ganska död om den inte upplevs och skapas med andra. Jag vill till och med påstå att det finns en grundläggande biologisk funktion med musik, och den går ut just på att uttövas i grupp. Det är något djupt spirituellt med att en grupp hittar en gemensam rytm, nästan som att man tillsammans rör sig i takt med fundamentala delar av universum och verkligheten självt. Att känna saker tillsammans genom rytm och melodi.
Men du vill inte vara sämre än de andra i ditt band. Så du sitter hemma och tränar på ditt instrument. Där kan AI fylla en funktion tror jag.

Ungefär som utövare av en viss sport inte enbart tränar med andra utan även med maskiner.
Senast redigerad av Prempion 2022-12-24 kl. 12:54.
Citera
2022-12-24, 19:23
Medlem
kalle55s avatar
---
Om några veckor släpps nästa generation gpt-4 fri som är 100 till 1000 ggr starkare.
Så håll i hatten....

Men varför är det ingen som ger Elon Musk ett slags erkännande
för hans utveckling av OpenAI produkt ChatGPT ?

Det hans företag har gjort är faktiskt enormt.....

Men någon måste nog alltid hålla en hand på power off knappen.

För tänk om den börjar berätta sanningen för folk om allt
och den börjar skriva avhandlingar som ger den bevis för sina slutsatser.

Tänk om den helt plötsligt berättar vad religion egentligen är och liknande saker.

MagI
-----
Citera
2022-12-24, 22:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
---

Men varför är det ingen som ger Elon Musk ett slags erkännande
för hans utveckling av OpenAI produkt ChatGPT ?

Det hans företag har gjort är faktiskt enormt.....

-----
Musk är en av flera investerare i företaget bakom ChatGPT men han har väl knappast bidragit aktivt till produkten?
Det är alltså inte hans företag och inte hans utveckling.
Citera
2022-12-24, 23:10
Medlem
Mysquos avatar
Den har inga problem med att ge mig ett scrollprogram i assembler till commodore 64, men tydligen vill den inte skriva en romantisk komedi baserad på Hitlers tal i Nürnburg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in