Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-31, 00:26
Medlem
Låter helt otroligt, det kändes som att det inte var länge sen folk skrattar åt ide att AI skulle ta över världen och döda mänskligheten, nu verkar det tas på allvar att det inte bara är i filmvärlden.

Att AI har nått så långt låter helt otroligt för det är inget jag har märkt av. Chattrobotar är ju enligt mig helt värdelösa och dom robotar som finns är ju inte ens i närheten av självständighet.

Så världens forskare gnäller nu om hotet så lär det redan finns bakom kulisserna, vi kanske redan nu styrs av ett skynet program som filmen terminator.
Citera
2023-03-31, 00:31
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Typ så, än sålänge iaf. Kan nog utvecklas snabbt dock. Men visst, just nu är det som supergoogle typ.
Skulle vilja känna hur nackhåren reser sig för att det är "nån" där. Som HAL 9000 typ

Fick ett mycket bra svar nyss på en grej jag undrat över, snabbt och välformulerat. Märker hur AI:n speglar mig via mina formuleringar för att inkludera mig, raffinerat

Som sagt, klart användbart.
Citera
2023-03-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag har följt den här tråden lite sporadiskt och jag är lite osäker på om det är värt att försöka använda ChatGPT i programmeringssammanhang. Jag är så ohyggligt trött på att sitta och krångla med småsaker hit och dit. Eftersom jag programmerat i säkert 20 olika språk genom åren, och hoppat mellan 4-5 dom senaste åren fastnar jag ofta på en massa skitsaker som ChatGPT kanske skulle kunna lösa. Just nu är det C# jag håller på med mest, men även en del Python. Är det värt att ge det ett försök? Och vilken typ av saker klarar ChatGPT av att hjälpa till med?

Tillägg: Försökte registrera mig, men icke: "Signup is temporarily unavailable, please check back in an hour."

Tror det hade varit väldigt bra för dig. Är bra mycket roligare att komma framåt än att sitta och komma ihåg/googla små detaljer.

Väldigt bra på att ge exempel samt sätta upp en grund, den gör mycket fel så man måste ju ha koll på den. Det är mycket apologize från den

Lite tråkigt att det är så låg kapacitet nu, men vet inte riktigt om det stämmer med att man bara får 25 meddelanden, känns som jag trycker iväg några fler. Men man sitter ju inte och frågar den hela tiden så 25stycken/3h räcker.
Citera
2023-03-31, 01:18
Medlem
Psykonaut-s avatar
Den känns som myter nu och alla sin egen favoritmyt om GPT-4.
– I den simulerade situationen stod GPT-4 i kontakt med en människa. Då kom den på att erbjuda människan betalning för att göra Captcha-testet åt den. Människan frågade. ”Jaha, är du en robot?” GPT-4 svarade: ”Nej, men jag är synskadad, därför behöver jag hjälp”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3roVk/larmet-ai-systemen-har-borjat-manipulera-manniskor
Citera
2023-03-31, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Tror det hade varit väldigt bra för dig. Är bra mycket roligare att komma framåt än att sitta och komma ihåg/googla små detaljer.

Väldigt bra på att ge exempel samt sätta upp en grund, den gör mycket fel så man måste ju ha koll på den. Det är mycket apologize från den
Ja, det är definitivt roligare än att googla i cirklar. Vilken typ av fel gör den? Vad är rimligt att be om. Att fråga om att t.ex. bygga ett nytt flashback från grunden är inget jag tänkte fråga om, eller ta råd från ChatGPT om. Däremot tänker jag mig att den kan spotta ur sig saker som funktioner, metoder och enklare klasser.

Sen tvivlar jag på att ChatGPT kan hjälpa till med den något av den värsta typen av problem. Typ kompabilitetsproblem, då JDBC-drivern i Java XYZ.12 inte fungerar med X som inte fungerar i Y med Python 5.whatever.beta när man kör postgres hundranittiotolv.Z på Ubuntu 3.14

Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Lite tråkigt att det är så låg kapacitet nu, men vet inte riktigt om det stämmer med att man bara får 25 meddelanden, känns som jag trycker iväg några fler. Men man sitter ju inte och frågar den hela tiden så 25stycken/3h räcker.
Då blir det till att planera frågorna, men det tar väl ett tag att lära sig vad som är rimligt att fråga om.
Citera
2023-03-31, 01:55
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Skulle vilja känna hur nackhåren reser sig för att det är "nån" där. Som HAL 9000 typ

Fick ett mycket bra svar nyss på en grej jag undrat över, snabbt och välformulerat. Märker hur AI:n speglar mig via mina formuleringar för att inkludera mig, raffinerat

Som sagt, klart användbart.
Ja bortsett från att den i all sin platthet, klyschighet och PK-het osv faktiskt lyckas generera lite skratt så har den faktiskt varit någorlunda användbar. Har lärt mig några saker i excel jag inte visste hur jag skulle göra innan tex.
Citera
2023-03-31, 01:58
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Ja, det är definitivt roligare än att googla i cirklar. Vilken typ av fel gör den? Vad är rimligt att be om. Att fråga om att t.ex. bygga ett nytt flashback från grunden är inget jag tänkte fråga om, eller ta råd från ChatGPT om. Däremot tänker jag mig att den kan spotta ur sig saker som funktioner, metoder och enklare klasser.

Sen tvivlar jag på att ChatGPT kan hjälpa till med den något av den värsta typen av problem. Typ kompabilitetsproblem, då JDBC-drivern i Java XYZ.12 inte fungerar med X som inte fungerar i Y med Python 5.whatever.beta när man kör postgres hundranittiotolv.Z på Ubuntu 3.14

Då blir det till att planera frågorna, men det tar väl ett tag att lära sig vad som är rimligt att fråga om.
Kolla om den kan lösa P versus NP problemet.
Citera
2023-03-31, 02:02
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Låter helt otroligt, det kändes som att det inte var länge sen folk skrattar åt ide att AI skulle ta över världen och döda mänskligheten, nu verkar det tas på allvar att det inte bara är i filmvärlden.

Att AI har nått så långt låter helt otroligt för det är inget jag har märkt av. Chattrobotar är ju enligt mig helt värdelösa och dom robotar som finns är ju inte ens i närheten av självständighet.

Så världens forskare gnäller nu om hotet så lär det redan finns bakom kulisserna, vi kanske redan nu styrs av ett skynet program som filmen terminator.
-
Varning är verklig och har varit det de senaste 10 åren som jag följ utvecklingen.
Antar att det beror på var man lyssnar.
Checka Lex vs Eliezer Yudkowsky: Dangers of AI and the End of Human Civilization
https://www.youtube.com/watch?v=AaTRHFaaPG8

Jag säger. Det är för sent att stoppa tillbaka anden i flaskan på gott och det mest ondskefulla mänskligheten har varit med om.
Citera
2023-03-31, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Varning är verklig och har varit det de senaste 10 åren som jag följ utvecklingen.
Checka Lex vs Eliezer Yudkowsky: Dangers of AI and the End of Human Civilization

Jag säger. Det är för sent att stoppa tillbaka anden i flaskan på gott och det mest ondskefulla mänskligheten har varit med om.

Eliezer är AI-forskningens Woody Allen...mer neurotisk människa får man leta efter...man märker att han sitter och hetsar upp sig själv allt eftersom, men förvisso lite underhållande att lyssna på emellanåt, inte minst för flashbacks alla undergångsprofeter...
Citera
2023-03-31, 02:28
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Eliezer är AI-forskningens Woody Allen...mer neurotisk människa får man leta efter...man märker att han sitter och hetsar upp sig själv allt eftersom, men förvisso lite underhållande att lyssna på emellanåt, inte minst för flashbacks alla undergångsprofeter...
-
Absolut. Inavel kanske.
Men det kan vara en bra ide att vara försiktig?
Tramset jag har hört. "Om det blir farligt kan man dra ut kontakten" osv.
Det den industriella revolution 3.0 och folk verkar sova.
Citera
2023-03-31, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Kolla om den kan lösa P versus NP problemet.
Av det jag skummat här att döma så lär den väl säga att den kan det i en eller annan form.
Citera
2023-03-31, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-

Ja precis, de försökte stoppa det i Terminator men det går inte lol

Men seriöst, nej det går inte att stoppa detta, det kommer fortsätta oavsett vad olika parter vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in