Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-13, 16:46
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det första som står när du kommer in i chatgpt är

"May occasionally generate incorrect information
May occasionally produce harmful instructions or biased content
Limited knowledge of world and events after 2021
"

Det fetstilade kanske är en förklaring till varför Ai:in inte kan berätta så mycket om Andrew Tate. Det står även att ibland så ger den ut felaktig fakta.
Gillar man inte den infon man får så behöver man oftast tweaka instruktionerna några gånger för att få den att utföra ett bra jobb.
Chatgpt har inget medvetande, den tänker inte själv. Chatgpt är ett verktyg där användaren är dirigenten.. Ger man den dåliga instruktioner så kommer den också generera massa nonsens. Allt blir

Det där stämmer dock inte. Jag har kört med Openai - Playground i ett år snart, det drivs av gpt-3. Där får du svar om Tate. Chatgpt är dock inställd för att vara mer PK.

Citat:
Who is andrew tate?

Andrew Tate is a professional kickboxer, businessman, and 4-time world champion. He is also a social media influencer, having amassed over 1 million followers across various platforms. He is known for his eccentric and outspoken personality.

Du får ett par gratis tokens att generera med, sedan måste du dock betala, vilket är det jag gör.
Citera
2023-01-13, 16:47
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag läste någonstans att ChatGPT kommer kunna ersätta Google. Kan det bli så?

Kan helt klart bli så, att man får svar på sina frågor direkt istället för att behöva leta på halva internet
Citera
2023-01-13, 16:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag läste någonstans att ChatGPT kommer kunna ersätta Google. Kan det bli så?
Ja, i princip. Jag tror att en likvärdig AI kommer att integreras med Google Search så att du kan chatta med AI:n på samma sätt direkt på Google.com.
Citera
2023-01-13, 17:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Kan helt klart bli så, att man får svar på sina frågor direkt istället för att behöva leta på halva internet
Nej, jag tror inte alls på det. Fördelen med en sökmotor är att du kan få helt olika perspektiv från olika källor.
När du har en tjänst som ger alla svar, så blir svaret antingen ensidigt eller urvattnat.
Samma problem gäller "smarta högtalare" och liknande som inte har utrymme att visa upp flera svar som en sökmotor.

Däremot kan en svar-bott fungera som komplement.
Citera
2023-01-13, 18:11
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Är det ett problem?

Självklart är det ett problem att du behöver några superdatorer för att träna din algorithm, det kostar miljarder m.a.o.
Citera
2023-01-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Det där stämmer dock inte. Jag har kört med Openai - Playground i ett år snart, det drivs av gpt-3. Där får du svar om Tate. Chatgpt är dock inställd för att vara mer PK.

Du får ett par gratis tokens att generera med, sedan måste du dock betala, vilket är det jag gör.

Även om chatgpt och gpt-3 både bygger på språkmodeller och har mycket gemensamt så går det inte att jämföra gpt-3 och chatgpt när det gäller kapacitet eftersom gpt3 är byggd på över 175 miljarder parametrar medans chatgpt har 20 miljarder.
Läser man på open-ai hemsida så står det klart och tydligt att gpt-3 cutoff är 2021.
Dock så är gpt-3 fortfarande i drift och uppdateras ständigt med ny uppdaterad data.
Chargpt är en chatbot och skapad för att hålla snabba konversationer, därav en signifikant mindre databas och begränsas därefter.
Citera
2023-01-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Självklart är det ett problem att du behöver några superdatorer för att träna din algorithm, det kostar miljarder m.a.o.

Det går att hyra superdatorer som du sen styr hemifrån för några tusenlappar.
Citera
2023-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, jag tror inte alls på det. Fördelen med en sökmotor är att du kan få helt olika perspektiv från olika källor.
När du har en tjänst som ger alla svar, så blir svaret antingen ensidigt eller urvattnat.
Samma problem gäller "smarta högtalare" och liknande som inte har utrymme att visa upp flera svar som en sökmotor.

Däremot kan en svar-bott fungera som komplement.

Bara att utforma prompten till att ge olika perspektiv.

Chagpt ät designad för att komplementer, duuuh.
Citera
2023-01-13, 18:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Det går att hyra superdatorer som du sen styr hemifrån för några tusenlappar.

Haha, så du tror helt allvarligt att du kan träna en modell 1tb text data för några tusenlappar? Vet du hur mycket det kostar bara i elektricitet? Du vet, nu efter den tränats, kostar det ca 1 miljon SEK om dagen att hålla den vid liv.
Citera
2023-01-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Haha, så du tror helt allvarligt att du kan träna en modell 1tb text data för några tusenlappar? Vet du hur mycket det kostar bara i elektricitet? Du vet, nu efter den tränats, kostar det ca 1 miljon SEK om dagen att hålla den vid liv.

Du kan få 5tb och tillgång till en 1 ghz processor för 900 dollar på firebase.

Sen är allt relativt och det gäller även elpriserna.
Citera
2023-01-13, 18:25
Medlem
Galdars avatar
Blev faktiskt imponerad , jag testade ställa rätt nischade frågor relaterat till lingvistik på ett öst asiatiskt språk . Svaren hos chatGPt var bra och korrekta och lärde mig även om en metod jag inte kände till för att svara på min fråga rörande en programvara man kunde ladda ner ,. Google har inte ens varit nära att kunna svara på dessa frågor.
Citera
2023-01-13, 18:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Bara att utforma prompten till att ge olika perspektiv.

Chagpt ät designad för att komplementer, duuuh.
Jag tror som sagt inte att man någonsin kan få “ett” svar som är lika mångsidigt som många olika svar från olika källor. Men i frågor som har två olika uppfattningar kan ju botten redogöra för båda åskådningarna. Men det blir en fördumning av att endast förlita sig på en källa, precis som “smarta högtalare” leder till en fördumning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in