2023-01-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbs2022
Det jag förstått utan att vara brandman är att du inte kan släcka en elbil så lätt du du inte kan kväva elden som med en vanlig brand.

Ja en diesel eller bensin brand är enkel att släcka bara att kväva.

Lithiumbatterier är svårsläckta, det har vi ju sett på elsparkcyklar som börjat brinna. Men, elbilar börjar fortfarande brinna mer sällan än bensin- och dieselbilar. Att släcka bensin och diesel skulle jag fortfarande inte kalla enkelt.

Därför skumt påstående att man "känner" att en "bensinbil är säkrare än en elbil". Finns fördelar och nackdelar med alla fordonsslag.
Citera
2023-01-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hans instagramkonto raderades tydligen idag dock, samt alla kondelanser han fått på Facebook gör ju att man borde väl dementera om man lever.

Han hade inget instagramkonto så nej det raderades inte idag. Vet att detta är flashback och det skvallras hej vilt men snälla nån gör skillnad på skvaller och att bara hitta på saker man inte vet alls.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Han har varken råkat för en allvarlig olycka tidigare (vad vi vet) eller åkt taxi. Förvirrat folk som inte vet vad de skriver om.
Men han har åkt dit på en rattfylla vill jag minnas.
Citera
Medlem
Ingen bil har brunnit här, inte ens den icke existerande taxibilen. Så ta gärna den brandtekniska diskussionen nån annanstans.
Han körde ihjäl sig i en egen grön Porsche Taycan -2022 som han leasade, min gissning är att han höll på med infotainmentskärmen
Lite Darwins award faktiskt.
Citera
2023-01-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Det är 70km/tim som gäller på vägen. Idag kl 13 var det +4 grader i Mariefred, så nån halka
rörde det sig inte om. Någon som har kört för fort, vinglat över i fel körbana ?

Oj, här är det någon utan körkort?

Det finns risk för halka (orsakad av frost, snö, is eller kyla) redan vid 4°C. Även fast termometern visar på plusgrader kan vägbanans temperatur nämligen vara under 0°C.
Citera
2023-01-09, 17:36
Medlem
farten måste vart ganska hög. nya bilarna har bra airbags mm. skillnad vid en frontalkrock men nu körde han väl in i sidan( enligt tidigare info) man kan faktiskt överleva bilkrascher över 100 km i timmen. mycket tråkigt
Citera
2023-01-09, 17:40
Medlem
[quote=Lazermannen|83044972]Patrik var alltså på blöt fest i Mariefred igår där han sov över, för att sen vara så bakis att han måste ta en taxi hem till Nykvarn ?

Om han nu har två feta bilar på firman varför körde han inte själv hem ? Kl 13 borde väl han ha nyktrat till ?

Tveksamt. Fortfarande ingen nyhetssida som bekräftar det
Senast redigerad av Cripplock 2023-01-09 kl. 17:53.
Citera
2023-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
farten måste vart ganska hög. nya bilarna har bra airbags mm. skillnad vid en frontalkrock men nu körde han väl in i sidan( enligt tidigare info) man kan faktiskt överleva bilkrascher över 100 km i timmen. mycket tråkigt
Ja det är konstigt. Vet en som smällde i 70 i en liten 1500 kg-bil från 2005 och han gick ur bilen i princip oskadd. Men den smällen tog på passagerarsidan.
Citera
2023-01-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Tack för ditt vittnesmål.
Högst troligt höll han på å flippa med mobilen eller ännu troligare med infotainmentsystemet som dessa elbilar är utrustade med. Jag tycker det är helt idiotiskt med detta distraktionsmoment som de utrustar bilarna med, helt ofattbart. Det är nog inte sista gången detta händer tyvärr.
Det låter kanske hårt men jag är glad att han bara körde ihjäl sig själv och ingen annan.
Surfar gör man hemma, inte när man kör bil.

Infotainmentsystemet i elbil är sällan annorlunda än i en modern fossilbil.
Prova ändra värme/fläkt i en Skoda Scala som är en helt vanlig ”billig” bil, så får du uppleva något krångligt! Snacka om att tappa fokus på vägen för att göra det.
Citera
2023-01-09, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av Lunndmark91
Hört att mannen är Patrick Grimlund från lyxfällan som har dött i olyckan står inget om detta ännu

källa?? står ju inget om att det är han i media. Så länge det inte står tar jag det med nypa salt..
Citera
2023-01-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Fortfarande osäkert, det borde ha skrivits ut i pressen om det verkligen är han.

Han bor tydligen i Taxinge nån mil från olycksplatsen.

Svd skriver:

Kändishockey i Mariefred till Börje Salmings minne – hoppas på 50 000 kronor till ALS-forskningen.

Nu på lördag, 7 januari, är det kändismatch för välgörande ändamål på Hammarens IP i Mariefred.

Det är tidigare NHL-proffset Mikael Samuelsson som tillsammans med IFK Mariefred som står bakom initiativet.

Inte omöjligt att Patrik deltog i kändiseventet eftersom han bor i närheten.

Tjena Sherlock..
Citera
2023-01-09, 17:53
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbs2022
Men han har åkt dit på en rattfylla vill jag minnas.
Ja, så verkar det faktiskt vara. Kan ju varit så igår också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in