När jag pratade med jouråklagaren vid 07.30 så var personen inte anhållen. Då hade hon inte fått någon återkoppling från polisen, säger Karin Rosander vid Åklagarmyndighetens presstjänst på måndagsmorgonen.
När jag pratade med jouråklagaren vid 07.30 så var personen inte anhållen. Då hade hon inte fått någon återkoppling från polisen, säger Karin Rosander vid Åklagarmyndighetens presstjänst på måndagsmorgonen.
Det finns fristående villor, radhus, lägenheter. Ovanpå det många studentlägenheter då Luleå Tekniska Universitet ligger på Porsön.
Beroende på vilken del av området du bor på har du olika sociala och ekonomiska förutsättningar. Udden (lägenheter) har generellt sett lägre inkomst. Sundet (radhus och villor) lite bättre. Berget (villor) bäst.
Rent historiskt har dock delen där Assistentvägen ligger (efter centrum där ICA ligger men innan Sundet) varit snäppet mellan Udden och Sundet.
Under 80-talet flyttade många flyktingar från Iran till området men dom har i regel integrerats väldigt bra. Även deras barn har blivit en fungerande del av samhället.
Som jag förstår det är dock Udden idag (framför allt högre nummer av Professorsvägen och även stora delar av Forskarvägen) blivit allt stökigare genom åren (när jag växte upp på Udden, lägre nummer på Professorsvägen, var det väldigt sällan stökigt där). Mycket skadegörelse, utanförskap, kriminalitet och droger.
Och personligen skulle jag inte bosätta mig där. Vare sig på Udden, Sundet eller Berget. Men jag känner många som älskar området. Så synen på Porsön beror på vem man pratar med.
Senast redigerad av Jessispessis 2023-01-09 kl. 09:44.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!