2023-01-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Visst, frågan är dock om hyrorna är rätt satta?
En stor kostnad i detta bygget är säkert garaget, tror det stod ca 200 parkeringsplatser. Rimligen under mark. Ingen billig affär. Nån enstaka outhyrd, tror det stod 2500kr/mån ca. Vet att vissa föreningar som byggts har byggaren betalat för outhyrda garageplatser. Frågan är om parkeringsplatserna kommer vara en tillgång eller börda när det gröna styret härjar vidare?
Hursomhelst så tror jag lokaler är ett sätt för byggare snickra till en betydligt bättre ekonomisk plan. Om lokalhyrorna varit bostäder i stället tror jag inte den ekonomiska planen gått ihop utan betydligt högre avgifter.

Vet att Brf Haga Nova har svårt att hyra ut sina egna platser och nu hyr ut dem externt. Det ska tilläggas att det sedan tidigare finns massor av externa garageplatser i Norra Stationsgatan. Naturligtvis är p-platser en tillgång och möjlighet för högre föreningslån. Produktionskostnaderna tar de ändå igen i markpriset förutsatt att det är en kommunal markanvisning med krav om garageplatser.

Det kan faktiskt på sikt bli ett överutbud av garageplatser i Hagastaden. Den frågan man bör ställa sig är hur Brf Kvartettan (?) lyckades få föreningslånet till 17k/BOA utan några garageintäkter + en ek.plan som registrerades så sent som i somras. Kalkylränta räknat på 2,8% Årsavgiften lär väl inom kort, efter räntegarantin byggherren erbjuder, landa på ca 1100-1200 kr/kvm. Kul att betala 4k i avgift för en 2a, ännu mer kul att försöka sälja den till ett pris om +100k/kvm.

När vi ändå är inne på Hagastaden finns det risker för ett överutbud av lokaler. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om det på kortsikt blir höga vakanser, det innebär ju ett stort svart hål i föreningen och avgifter uppemot 1500 kr/kvm. Kan bli fiasko detta.

Det är tyvärr alltför många som blir totalt blåsta p.g.a. att de inte förstår brf-förfarandet. För den intresserade: kika på ek.plan för Brf Triolen utanför tullarna.
Citera
2023-01-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Mäklarna har ju dock dilemmat att om kunderna har orealistiska förväntningar så kommer de inte välja den mäklare som berättar detta för dem. Det kommer alltid finnas någon mäklare som är "beredd att prova".

En seriös mäklare ber då säljaren att gå vidare med objektet till den oseriösa mäklaren. Men det är ju önsketänkande. Mäklarkåren består ju typ till största del av massa gatubarn och hjärndöda wannabe influencers. Skadeglädje nu när mäklarna får lida och sluta leka allan på stan.
Citera
2023-01-04, 23:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Det kan faktiskt på sikt bli ett överutbud av garageplatser i Hagastaden. Den frågan man bör ställa sig är hur Brf Kvartettan (?) lyckades få föreningslånet till 17k/BOA utan några garageintäkter + en ek.plan som registrerades så sent som i somras. Kalkylränta räknat på 2,8% Årsavgiften lär väl inom kort, efter räntegarantin byggherren erbjuder, landa på ca 1100-1200 kr/kvm. Kul att betala 4k i avgift för en 2a, ännu mer kul att försöka sälja den till ett pris om +100k/kvm.

Mecklaren här håller inte med:

EKONOMI
Belåning 14.001:- per kvm.
Beräknade hyresintäkter från lokalen 589.050:-/år.
Föreningens årsavgiftsnivåer har i den ekonomiska planen beräknats utifrån en antagen genomsnittlig ränta om 2,8%. Då den faktiska räntan antas bli lägre utgör skillnaden en likviditets-/räntereserv för föreningen.

https://www.husmanhagberg.se/objekt/emmy-rappes-gata-3-11tr-vasastan-hagastaden/OBJ25420_1948920774/

Dessa kommer väl bli nån hyresslum med 10 foodorabud i var och varannan etta

"fri uthyrning godkännes, vilket gör att ni själva kan bo eller köpa för att investera och då hyra ut bostadsrätten, oberoende av styrelsens godkännande och obegränsat i tid."
Citera
2023-01-05, 00:02
Medlem
Ursäkta om jag missat något i alla inlägg, men hur funkar ens en brf med juridisk person som ägare av bostadsrätt?

Förutsätter att det är någon totalt efterbliven konsekvens av klassiska luckor i de svenska kommuniska ramverken, men jag blir nyfiken kring hur det konkret motiveras som möjligt.
Citera
2023-01-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mecklaren här håller inte med:

EKONOMI
Belåning 14.001:- per kvm.
Beräknade hyresintäkter från lokalen 589.050:-/år.
Föreningens årsavgiftsnivåer har i den ekonomiska planen beräknats utifrån en antagen genomsnittlig ränta om 2,8%. Då den faktiska räntan antas bli lägre utgör skillnaden en likviditets-/räntereserv för föreningen.

https://www.husmanhagberg.se/objekt/emmy-rappes-gata-3-11tr-vasastan-hagastaden/OBJ25420_1948920774/

Dessa kommer väl bli nån hyresslum med 10 foodorabud i var och varannan etta

"fri uthyrning godkännes, vilket gör att ni själva kan bo eller köpa för att investera och då hyra ut bostadsrätten, oberoende av styrelsens godkännande och obegränsat i tid."

My bad, jag syfta på grannföreningen som nu har tillträde.

https://www.mohv.se/objekt/stockholm/emmy-rappes-gata-2-van-6/OBJ23216_1972527826/

17.2k i lån. Enligt ekonomiska planen landar årsavgiften på 1270kr/kvm vid 4,8% ränta (redan första året).
Citera
2023-01-05, 00:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
My bad, jag syfta på grannföreningen som nu har tillträde.

https://www.mohv.se/objekt/stockholm/emmy-rappes-gata-2-van-6/OBJ23216_1972527826/

17.2k i lån. Enligt ekonomiska planen landar årsavgiften på 1270kr/kvm vid 4,8% ränta (redan första året).

Verkar ändå nästan slutsålt för 100-150k/kvm, bara de dyraste toppvåningarna är osålda

Blir nog toppen det här. Tycker annars faktiskt att dessa hus ser rätt okay ut både på in och utsidan, trots att Wingårdh varit inblandad.

Kan tänka mig att mycket företagspengar (juridisk person OK) har dumpats i dessa projekt men för de andra kan det nog bli en ordentlig kalldusch när de säljer med 50% förlust efter att det blivit för jobbigt att dela hiss med de 10 foodorabud som huserar i grannlägenheten.
Citera
2023-01-05, 00:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ursäkta om jag missat något i alla inlägg, men hur funkar ens en brf med juridisk person som ägare av bostadsrätt?

Förutsätter att det är någon totalt efterbliven konsekvens av klassiska luckor i de svenska kommuniska ramverken, men jag blir nyfiken kring hur det konkret motiveras som möjligt.

Ja, faktiskt intressant fråga. Vem har då rätt till borätten? En juridisk person kan ju inte fysiskt bo i lägenheten
Citera
2023-01-05, 00:51
Avslutad
Lägenheten ni visar länk till på Emmy Rappes väg, har väl sitt största problem i att omgivningen ser väldigt tafflig ut, utifrån bilderna (utsikt)Sedan borde ett projekt med den prisklassen ha en betydligt exklusivare inredningsstandard, än vad det blev. Borde t ex haft stenskiva i köket fräschare luckor,fräschare garderober, finare hatthylla osv. Badrummet har billig kommod o skåp i förhållande till golv o väggar. Ser ut som de sparat in på standard.
Andrahandsuthyrning verkar vara rätt fri enligt stadgar. Men du behöver väl få in minst 15000kr/mån, å då när du lagt in rejäl kontantinsats. Så inget klipp där inte. Skulle definitivt ha uthyrningspotental men då skulle du behöva få en köpkostnad motsvarande Max 11-12t/mån vid 4.5% ränta för att ens tänka på möjligheten hyra ut. Ser att de räknat bokalkyl för en med 60t inkomst. Skulle tro denne köper nåt annat. Men visst det går inte med en medellön men standarden ser Svensson ut.

Varför inte köpa nåt sånt här istället t ex?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-sveavagen-133-19432995

Ser inte riktigt poängen, när det finns mycket annat å välja på i samma prisklass, som är charmigare i bättre lägen.
Fastigheterna på Emmy Rappe verkar sakna bra utsikt..men jag har kanske fel? Sen har de som sagt inte den exklusiva inredningen. Ser kontorshusaktiga ut gällande fasader.
Senast redigerad av lone star 2023-01-05 kl. 01:17.
Citera
2023-01-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Fan vad schyst, då kan man ju statta ett gäng AB och börja spekulera hej vilt👍
Citera
2023-01-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Totalkostnad är beräknad till ca 45 tkr/m2 för ett nyproducerat flerbostadshus enligt SCB:

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/

Kul att "byggföretagen" använder SCB som källa för vad byggkostnad är för flerbostadshus. De sk byggkostnadena är väldigt uppblåsta idag.
Citera
2023-01-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Kul att "byggföretagen" använder SCB som källa för vad byggkostnad är för flerbostadshus. De sk byggkostnadena är väldigt uppblåsta idag.

Kan du utveckla? På vilket sätt är de uppblåsta?
Citera
2023-01-05, 01:38
Avslutad
Byggkostnaden går inte generalisera. Dvs Markkostnaden kan vara enorm för tomter i rätt lägen i de största städerna, där det inte finns plats bygga. I regel ägs det som släpps av kommunen, för byggande brförening. Är det attraktiva områden utan mångkultur och höghusghetton nya som gamla, kan storstadskommuner nästan ta vad som helst för tomten, finns alltid köpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in