Citat:
Visst, frågan är dock om hyrorna är rätt satta?
En stor kostnad i detta bygget är säkert garaget, tror det stod ca 200 parkeringsplatser. Rimligen under mark. Ingen billig affär. Nån enstaka outhyrd, tror det stod 2500kr/mån ca. Vet att vissa föreningar som byggts har byggaren betalat för outhyrda garageplatser. Frågan är om parkeringsplatserna kommer vara en tillgång eller börda när det gröna styret härjar vidare?
Hursomhelst så tror jag lokaler är ett sätt för byggare snickra till en betydligt bättre ekonomisk plan. Om lokalhyrorna varit bostäder i stället tror jag inte den ekonomiska planen gått ihop utan betydligt högre avgifter.
En stor kostnad i detta bygget är säkert garaget, tror det stod ca 200 parkeringsplatser. Rimligen under mark. Ingen billig affär. Nån enstaka outhyrd, tror det stod 2500kr/mån ca. Vet att vissa föreningar som byggts har byggaren betalat för outhyrda garageplatser. Frågan är om parkeringsplatserna kommer vara en tillgång eller börda när det gröna styret härjar vidare?
Hursomhelst så tror jag lokaler är ett sätt för byggare snickra till en betydligt bättre ekonomisk plan. Om lokalhyrorna varit bostäder i stället tror jag inte den ekonomiska planen gått ihop utan betydligt högre avgifter.
Vet att Brf Haga Nova har svårt att hyra ut sina egna platser och nu hyr ut dem externt. Det ska tilläggas att det sedan tidigare finns massor av externa garageplatser i Norra Stationsgatan. Naturligtvis är p-platser en tillgång och möjlighet för högre föreningslån. Produktionskostnaderna tar de ändå igen i markpriset förutsatt att det är en kommunal markanvisning med krav om garageplatser.
Det kan faktiskt på sikt bli ett överutbud av garageplatser i Hagastaden. Den frågan man bör ställa sig är hur Brf Kvartettan (?) lyckades få föreningslånet till 17k/BOA utan några garageintäkter + en ek.plan som registrerades så sent som i somras. Kalkylränta räknat på 2,8%
Årsavgiften lär väl inom kort, efter räntegarantin byggherren erbjuder, landa på ca 1100-1200 kr/kvm. Kul att betala 4k i avgift för en 2a, ännu mer kul att försöka sälja den till ett pris om +100k/kvm. När vi ändå är inne på Hagastaden finns det risker för ett överutbud av lokaler. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om det på kortsikt blir höga vakanser, det innebär ju ett stort svart hål i föreningen och avgifter uppemot 1500 kr/kvm. Kan bli fiasko detta.
Det är tyvärr alltför många som blir totalt blåsta p.g.a. att de inte förstår brf-förfarandet. För den intresserade: kika på ek.plan för Brf Triolen utanför tullarna.