Citat:
Invänder. Pressobryggare är besvärliga att både använda och rengöra. Det ska kokas vatten, då bryggaren inte gör detta själv, så man behöver både pressen och vattenkokare - saknar man vattenkokare ska det kokas upp vatten på spisen vilket tar en evighet. Sedan så ska kaffe bryggas vid runt 95°C, så man får trixa med att vänta en stund eller blanda i rätt mängd kallvatten; har man dessutom ingen termometer så är det ren chansning och man riskerar att brygga dåligt kaffe. Sen ska det timeas och inte stå för kort eller för länge, och när man väl hällt upp sin kopp så kan man inte sätta sig och dricka direkt för pressen måste tömmas på intryckt skållhet sump som man med möda får gräva ut, annars riskerar man att kaffet smakar illa vid nästa bryggning.Nu kom jag på ett gubbtips till!
Skaffa en pressobryggare till kaffet, gärna en som ligger kvalitetsmässigt två snäpp upp från IKEAs billigaste skit, för de billiga håller inte tätt mellan silkskivan och glasväggarna.
Aldrig mer kaffelöst på grund av glömda kaffefilter, eller sunkiga kannor med inbränt kaffe. Jag började med pressobryggare för 30 år sedan så det är väl inget gubbtips men det tog halva livet att komma på det.
Skaffa en pressobryggare till kaffet, gärna en som ligger kvalitetsmässigt två snäpp upp från IKEAs billigaste skit, för de billiga håller inte tätt mellan silkskivan och glasväggarna.
Aldrig mer kaffelöst på grund av glömda kaffefilter, eller sunkiga kannor med inbränt kaffe. Jag började med pressobryggare för 30 år sedan så det är väl inget gubbtips men det tog halva livet att komma på det.
Jämför med en vanlig bryggare där man bara fyller på med vatten och kaffe och sedan har det bra bryggt vid rätt temperatur fem minuter senare, och dessutom på varmhållning. En smart och elegant konstruktion som fungerar optimalt och dessutom bara kostar typ 300 spänn. Sådant tillfredsställer din inre gubbe. Pressokannor, filter för manuell bryggning, mockabryggare etc är till för den nervösa materialistiska medelklassen som måste göra saker krånligt och dyrt i onödan för att känna sig bättre än andra.
Du har däremot helt rätt i problemet med att få slut på filter. Men det löses enkelt med ett annat gubbtips: Ha alltid en extra förpackning av samtliga förbrukningsmaterial så som kaffefilter, tvättmedel, disksvampar, toapapper osv i förrådet och använd enbart i nödfall.