2023-01-02, 15:19
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Köp ett rensband. Kostar under hundringen och är ovärderligt när det blir stopp i golvbrunn etc. Att hålla på med kaustiksoda eller propplösare är idioti.

Apropå det: man kan lägga mynt mellan kastrull och spisplatta för att undvika att maten bränner fast om den ska stå och hållas varm ett tag. Funkar även att ha mynt på värmeplattan i kaffebryggare för att undvika "asfalt" på botten.

Nu kom jag på ett gubbtips till!
Skaffa en pressobryggare till kaffet, gärna en som ligger kvalitetsmässigt två snäpp upp från IKEAs billigaste skit, för de billiga håller inte tätt mellan silkskivan och glasväggarna.
Aldrig mer kaffelöst på grund av glömda kaffefilter, eller sunkiga kannor med inbränt kaffe. Jag började med pressobryggare för 30 år sedan så det är väl inget gubbtips men det tog halva livet att komma på det.
Citera
2023-01-02, 22:40
Medlem
JoeDevolas avatar
Headset till telefonen har blivit viktigt för mig. Jag hatar när min ovärderliga gubbtid tas upp av någon gnällkärring (eller gubbe). Med händerna fria kan jag fortsätta med mina gubbsysslor samtidigt som jag får höra att grannen minsann har städat och tvättat och känner att det är jag säkert jättesugen på att höra allt om.
Citera
2023-01-03, 04:14
Medlem
Gnomegirls avatar
Så många guldtips i den här tråden!
Jag älskar den och skall fråga min pappa om han har något coolt att komma med, brb...

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-01-03, 04:20
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Jag har empiri som stöder detta. Jag har också några tilläggsregler:

Gamla människor kan ta kolossalt lång tid på sig i kassan. Om du har flera kassaköer att välja på, ta då den som innehåller minst (helst inga) gamlingar. Detta gäller även om kön med gamlingar är kortare de övriga.

Jag har tillräckligt många gånger gjort misstaget att välja en kort kö med en 80-plussare längre fram. Då har det hänt att jag fortfarande inte har kommit fram till kassan medan de som var fem platser bakom mig i en annan kö redan är på väg ut genom dörrarna.
För först så ska gamlingen hitta plånboken eller handväskan, som ligger någonstans i rullatorkorgen....

Var var den nu nånstans? Oj, jag hade viss lagt den inuti kaffepannan jag köpte på Röda korset. Det var Eskils och Stinas pojk som stod i kassan där och han är så trevlig så. Ska jag dra kortet såhär? Va, vad säger du? När ska jag dra kortet? Nej, det där blipp vet jag inte vad det är. I alla fall så har jag trettifem enkronor jag tänkte göra mig av med. Ska jag stoppa in dom här? Men den där röda mackapärn här vill ju inte bete sig riktigt och spottar bara ut slantarna igen, men det är väl bara att fortsätta försöka i ett par timmar tills det går. Förresten så var det väl rabatt på fruktkonserverna, slog du in rätt nu? Va, jag hör inte var du säger. Just ja, nu glömde jag syltlök också...

Så sant!
Hamnade själv bakom en gammal tant som skulle betala med en påse 50-öringar en gång trots att de gått ut för många år sedan.
Tyckte uppriktigt synd om henne. Inte så lätt att bli gammal.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-01-03, 04:51
Medlem
thebroffessors avatar
Här har ni världens bästa lifehack för gubbar, köp en kateter som ni sätter fast på kuken innan ni ska lägga er så slipper ni gå upp 1-3 gånger om natten för att kissa, ni kissar rätt in i slangen till påsen istället.

Då vaknar man pigg och utvilad.
Citera
2023-01-03, 07:23
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuruvida
Det är uppfattat. Ett gubbtips för alla åldrar: Blöt överblivna pizzakartonger under diskhons vattenkran med lite vatten på varje sida, det behöver inte ens vara varmt vatten, och ni kommer bli chockade av hur lätt det är att vika ihop pizzakartongerna till små behändiga knyten som tar lite plats när det är dags att släpa dem till återvinningen. Dessutom innesluter man den inte alltid så trevliga doften av pizzarester!

Bah! Man river dem i småbitar under det sedvanliga morgonraseriet, man kan även använda tänderna om man är riktigt arg.
Detta sätter inte bara fart på blodcirkulationen, utan mjukar även upp leder och mungipor.

Sedan lägger man småbitarna i de vanliga soppåsarna som man ändå bränner på balkongen.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-01-03, 08:09
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuruvida
Det är uppfattat. Ett gubbtips för alla åldrar: Blöt överblivna pizzakartonger under diskhons vattenkran med lite vatten på varje sida, det behöver inte ens vara varmt vatten, och ni kommer bli chockade av hur lätt det är att vika ihop pizzakartongerna till små behändiga knyten som tar lite plats när det är dags att släpa dem till återvinningen. Dessutom innesluter man den inte alltid så trevliga doften av pizzarester!
En riktig gubbe har förstås vedspis eller kamin där man eldar upp allt brännbart, från pizzakartonger till spillvirke man inte kan bygga nåt av.
Citera
2023-01-03, 13:50
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Här har ni världens bästa lifehack för gubbar, köp en kateter som ni sätter fast på kuken innan ni ska lägga er så slipper ni gå upp 1-3 gånger om natten för att kissa, ni kissar rätt in i slangen till påsen istället.

Då vaknar man pigg och utvilad.

Jag vet inte om du skämtar. Att föra in en katet in i urinröret är en omständig process som kräver bedövande kräm för det första.

Du kanske syftar på en uridom? En slags kondom du trär över penisen med en slang till en urinpåse.
Citera
2023-01-03, 15:50
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Nu kom jag på ett gubbtips till!
Skaffa en pressobryggare till kaffet, gärna en som ligger kvalitetsmässigt två snäpp upp från IKEAs billigaste skit, för de billiga håller inte tätt mellan silkskivan och glasväggarna.
Aldrig mer kaffelöst på grund av glömda kaffefilter, eller sunkiga kannor med inbränt kaffe. Jag började med pressobryggare för 30 år sedan så det är väl inget gubbtips men det tog halva livet att komma på det.
Jag skaffade pressobryggare för en sisådär 2 år sen och kan bara bekräfta allt du skriver. Det var en upplevelse av typen "varför har jag inte tänkt på det här förr". Godare kaffe, mindre disk/rengöring och krångel.
Citera
2023-01-03, 17:47
Medlem
Citat:
Jag skaffade pressobryggare för en sisådär 2 år sen och kan bara bekräfta allt du skriver. Det var en upplevelse av typen "varför har jag inte tänkt på det här förr". Godare kaffe, mindre disk/rengöring och krångel.
Håller med om att det blir gott, om du använder grovmalet kaffe av rätt sort. Det går även förhållandevis snabbt och enkelt. Men mindre disk/rengöring? Aldrig i livet! Skitjobbigt att rengöra skivan/kolven som man silar kaffet med. Det är praktiskt taget omöjligt, om du inte plockar isär hela skiten och rengör varje detalj för sig och för hand. En brun, oljig kaffe-hinna sätter sig på minsta lilla detalj. Allt måste isär och in i en diskmaskin, om det ska bli rent. Det är min erfarenhet.
Senast redigerad av dupazbita 2023-01-03 kl. 17:53.
Citera
2023-01-03, 17:50
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Synd det blir så äckligt kaffe bara, riktigt jäkla pissäckligt. Mokabryggare är the shit.
Citera
2023-01-03, 18:03
Medlem
Några gubbtips utöver långt skohorn och osthyvel som multiverktyg.

Långa bits till skruvdragaren är mycket bättre än korta bits och bitshållare.

Handdiskmedel är det bästa att rengöra badrum med, sån sprej är bara skit blir aldrig rent. Handdiskmedel och en trasa så blir badkaret som nytt.

Enbladiga rakhyvlar är överlägsna man slipper inväxt skägg. Köp Bic engångshyvlar i storpack.

Det går bra att avfetta aluminium delar i diskmaskinen, bra om man rengör förgasare och inte har en ultraljudstvätt.

Hängselbyxor är oändligt mycket bättre än vanliga byxor när det kommer till friluftskläder.

Matjessill blir godare om man lägger dill på och sen häller på stekt smör från stekpannan.

Om man äter ris och fiskbullar är det bara att hälla i fiskbullar när riset är nästan klart och sen äta direkt ur kastrullen så sparar man disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in