2023-01-02, 21:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Om vi med funktionsvariation XX rullar in oss i lakan, slutar, fnissa, le och kedjar fast oss vid självaste spiselhällen så kanske vi slipper bli våldtagna och kanske även ett inbördeskrig
Citera
2023-01-02, 22:01
Medlem
Leavy123s avatar
Elisabeth står för en förlegad kvinnosyn,kanske beror det på att hon är så gammal.

Elisabeth har skrivit om sin utsatthet som mobbingoffer hon borde förstå andras utsatthet.
Jag ska kunna dricka mig redlös utan att jag blir våldtagen eller sexuellt ofredad.
Vilken taskig kvinnosyn och vilken taskig manssyn. Man kan tro att du sovit dom sista 40 åren
Citera
2023-01-02, 22:04
Medlem
"En kvinna som inte vill bli våldtagen måste tänka på det innan hon super sig full."

Så alla kvinnor ska hålla sig sig nyktra för att inte bli våldtagna???

Det ska kvitta hur full man är eller för för utmanade kläder mm har. Varför ska jag vara nykterist för att jag är tjej

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Texten som Höglund skrivit finns här för den som vill läsa den: https://elisabethoglund.se/blogg/nu-ar-jag-trott-pa-alla-kvinnor-som-ska-bekanna-att-de-har-utsatts-for-sexuella-overgrepp-i-ungdomen -vem-f-n-utsatte-sig-inte-for-risker-nar-man-var-ung-och-dum/
Citera
2023-01-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Elisabeth står för en förlegad kvinnosyn,kanske beror det på att hon är så gammal.

Elisabeth har skrivit om sin utsatthet som mobbingoffer hon borde förstå andras utsatthet.
Jag ska kunna dricka mig redlös utan att jag blir våldtagen eller sexuellt ofredad.
Vilken taskig kvinnosyn och vilken taskig manssyn. Man kan tro att du sovit dom sista 40 åren
Du som kvinna ska inte supa sig redlös.
Citera
2023-01-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Härom dagen kunde vi läsa i bl a Expressen att Elisabeth Höglund, ni vet den där fossilen som kommer att behöva slutförvaras bredvid svenskt kärnbränsle när det är dags, gjorde ett utspel mot Jenny Strömstedt. Utspelet gällde huruvida Jenny Strömstedt själv var medskyldig till att hon nästan blev våldtagen vid ett tillfälle. Enligt Höglund så var hon själv en bidragande orsak till detta eftersom hon, vid våldtäktstillfället, var berusad.

Ok.

Hur tänker Höglund? Är det alltid berusade kvinnors fel att de blir våldtagna? Eller vad?

Vad anser panelen? Högt som lågt.

Om Höglund själv blev våldtagen, skulle det gå att använda samma typ av argumentation och hävda att det var hennes fel eftersom hon var kvinna vid tillfället för våldtäkten?

Höglund är en uppmärksamhetskåt gammal skräcködla med moraluppfattning från 50-talet som borde hålla käften. Det fattar väl varenda jävel att en brud som däckat inte ska sättas på, jag skiter i om hon flirtat tidigare under kvällen, man vill väl förihelvete inte knulla en sövd köttbit? Och den som sätter på en medvetslös brud är i mitt tycke lika äcklig som en likknullare, och är förmodligen en likknullare också bara utan tillgång till riktiga lik. Fan vad äckligt 🤮

Har en polare som höll på att bli påsatt i röven när han slocknade på en efterfest. Killen som gick loss på honom fick sitt livs kok stryk av resten av festgänget när de kom på vad han gjorde. Så det drabbar inte bara brudar, tänk på det.
Citera
2023-01-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Vad i helsike lever denna kvinna i för tid, själv är jag 64 år och tycker att vemsom helst får dricka sig medvetslös, Men att lägga sig med någon som är medvetslös är våldtäkt och hör hemma på 40 talet. Ingen ska kunna utöva någon som helst sexuell kontakt. Vilka vidriga åsikter och dessa skall komma från en kvinna. Lås in Elisabeth också det är övergrepp i sig att ge uttryck för en så föråldrad kvinnosyn, en sådan föråldrad manssyn, fullständigt avskyvärt

Ja, det är våldtäkt men alla medborgare har ett starkt ansvar att vidta brottsförebyggande åtgärder. Lite som att låsa bostaden och inte gå runt med för mycket kontanter eller umgås med rasfrämlingar.. Man bör inte leka med elden och gör man det så borde man få höra det.

Tjejer får fan också ta och skärpa till sig!
Ni underminerar er sak genom att kasta in irrelevanta exempel av övergrepp och samtidigt rösta för partier som låter dörren stå öppen för kulturer där andelen våldtäktsmän slår svenskar med långt mer än 10-1.

Bakom varje våldtäktsman så finns dessutom en mamma som haft en central roll i dennes uppväxt och som säger ”min son skulle aldrig”.
Citera
2023-01-02, 22:22
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Precis, det är jämförbart. Ingen skulle påstå att det var ditt eget fel att du blev överfallen.
Det är inte det som är poängen. Poängen är att världen är en riskfylld plats och det händer skit överallt, och det kommer att fortsätta hända skit överallt för all framtid. Det enda man kan göra är att se sig om sin egen rygg och hoppas på att det inte händer en själv.
Citera
2023-01-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
"En kvinna som inte vill bli våldtagen måste tänka på det innan hon super sig full."

Så alla kvinnor ska hålla sig sig nyktra för att inte bli våldtagna???

Det ska kvitta hur full man är eller för för utmanade kläder mm har. Varför ska jag vara nykterist för att jag är tjej

Ja. Du kan ju pröva att dricka dig full med horkjol och allt och ta dig till ett invandrartätt område så kan du bekräfta det där.
Citera
2023-01-02, 22:25
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det är inte det som är poängen. Poängen är att världen är en riskfylld plats och det händer skit överallt, och det kommer att fortsätta hända skit överallt för all framtid. Det enda man kan göra är att se sig om sin egen rygg och hoppas på att det inte händer en själv.
Jag har läst Elisabeth Höglunds text, som är den text vi diskuterar här, och jag kan inte se att hon gör den poängen någonstans. Tesen hon driver är i stället att det har blivit poppis för kvinnor att framställa sig själva som offer för situationer de själva har medverkat till.
Citera
2023-01-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Texten som Höglund skrivit finns här för den som vill läsa den: https://elisabethoglund.se/blogg/nu-ar-jag-trott-pa-alla-kvinnor-som-ska-bekanna-att-de-har-utsatts-for-sexuella-overgrepp-i-ungdomen -vem-f-n-utsatte-sig-inte-for-risker-nar-man-var-ung-och-dum/

Vilken upplyftande text. Fick nypa mig i armen, trodde för en kort stund att jag befann mig i verkligheten.

Tack Elisabeth.

Dock tråkigt att hon garderar sig lite väl mycket med det avslutande stycket. Tog faktiskt lite illa upp personligen av att bli inkluderad i något som definitivt inte stämmer. Undrar vad hon baserar på att männen alltid beter sig så?

"Vad jag vill ha sagt med detta är att man som kvinna i en farlig och mansdominerad värld, där männen alltid försöker se till att maximera sina sexuella njutningar, måste besitta ett stort mått av självbevarelsedrift och självkontroll. Ingen annan kommer till din hjälp. Du måste som kvinna alltid se till att skydda dig själv och inte förlora förmågan att styra dina egna handlingar.

Om du säger ”nej” när en man vill knulla dig så ska du inte tro att han bryr sig om det. Han försöker ändå. Många gånger lyckas han – ibland med hjälp av våld."
Citera
2023-01-02, 22:36
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag har läst Elisabeth Höglunds text, som är den text vi diskuterar här, och jag kan inte se att hon gör den poängen någonstans. Tesen hon driver är i stället att det har blivit poppis för kvinnor att framställa sig själva som offer för situationer de själva har medverkat till.

Göra sin plikt så som att gå utanför dörren till arbete, skola eller fritidsaktiviteter bör inte anses som anstiftan eller möjliggörande av våldtäkt?
Citera
2023-01-02, 22:38
Medlem
"Vad jag vill ha sagt med detta är att man som kvinna i en farlig och mansdominerad värld, där männen alltid försöker se till att maximera sina sexuella njutningar, måste besitta ett stort mått av självbevarelsedrift och självkontroll. Ingen annan kommer till din hjälp. Du måste som kvinna alltid se till att skydda dig själv och inte förlora förmågan att styra dina egna handlingar.

Om du säger ”nej” när en man vill knulla dig så ska du inte tro att han bryr sig om det. Han försöker ändå. Många gånger lyckas han – ibland med hjälp av våld."[/quote]

Ja det var ju också ett jävla mansförakt, alla män är våldtäktsmän så det så. Dags för ålderdomshemmet för den kärringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in