Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-15, 08:48
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nu tänker jag inte diskutera frågan mer.

För det här är så pass lätt att testa.

Alla som är nyfikna på om det är jag eller Tomatkungen som har rätt i den här frågan kan köpa en alkomätare och en flaska brännvin.

Drick sen till er 1,5 promille ungefär.

Ring en vän.

Jämför sen dagen efter vad ni minns med vad vännen mins av samtalet.

Vi behöver inte diskutera i all evighet när ett enkelt experiment avgör frågan.

Eller så kan man dra sig till minnes alla de gånger man har haft polare som har varit omtöcknade och virriga av fyllan. Och sedan pratat med dem dagen efter och förvånats av att de minns vissa sekvenser av kvällen innan. Ingen jävla aning om vilken promillehalt de hade, men de var dräggfulla och kunde inte ta hand om sig själva, men minns ändå ett och annat från kvällen innan.

Jag har en manlig polare som kan gå från salongsberusad till dräggfull på bara något glas vins skillnad. Han brukar komma ihåg allt vilket förvånar oss som ser honom i detta tillstånd och vi har givetvis full koll på honom när han är i det där tillståndet.
Citera
2023-01-15, 08:59
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Enligt henne själv var hon halvt medvetslös, vi vet dock inte om det stämmer. Kanske var även killen aspackad och helt oförmögen att bära någon människa överhuvudtaget? Samtidigt kan vi beakta att om hon själv var halvt medvetslös så kan väl hon knappast komma ihåg händelseförloppet i efterhand?

Vet du hur ofta hon brukade dricka alkohol under sina unga år? Vet du hur hennes alkoholintag sett ut under åren?

"När vi dricker alkohol påverkas hela vår kropp, inte minst hjärnan. Ibland så mycket att vi till och med glömmer vad vi gjort. Den del av hjärnan som hanterar vårt minne heter Hippocampus. I normaltillstånd registrerar Hippocampus händelser runt oss, för att sedan lagra dem som olika minnesbilder. Men när vi dricker mycket alkohol kan den funktionen hämmas, och vår bild av det som hänt går förlorad – ibland till och med för alltid. Vi kallar det minnesluckor och hela femtio procent av alla vuxna som konsumerat alkohol har någon gång drabbats av en sådan"


Har du inte träffat på polare som på fester har druckit för mycket, så pass mycket att de varit dräggfulla? Så där så att de fortfarande är vakna, men omtöcknade och virriga och man har därför extra koll på dem. har du dagen efter pratat med dessa polare och förvånats över att de faktiskt minns vissa delar av kvällen innan? Jag har varit med om det flera gånger: förundrats över att dräggfulla polare dagen efter minns vissa sekvenser av kvällen innan.

Tänker i synnerhet på en kväll när man var i yngre tonåren. Var på fest med tre polare. Polarna drack groggar och blev ap-plakat. Någon kräktes, någon hade huvudvärk och låg och kved. En annan verkade omtöcknad och ville helst bara vara ifred. Jag kollade till dem titt som tätt och förbannade att alkohol finns. Folk kom förbi och pratade med oss. Musik spelades. Kom det någon låt som någon av polarna gillade så sjung de med lite. Det hände en del saker på festen. Och mina polare var dräggfulla (rimligt efter alla de där groggarna). Dagen efter minns de i princip hela kvällen. De minns den där låten som spelades, de minns att X kräktes ner sig, de minns att några andra på festen var i ett svartsjukedrama etc. Jag skulle nog faktiskt kallat dessa tre polare för "halvt medvetslösa", men nog fan minns de saker från kvällen.

Så för min del är det inte en omöjlighet att Jenny var omtöcknad av fyllan och därmed i ett särskilt utsatt läge, men ändå minns saker som hände under fyllan.

Tja, visst kan mannen även han ha varit väldigt full. Finns ju folk som på fyllan har mördat andra människor. Så det är väl inte så svårt att tänka sig att fulla människor kan bära en normalviktig kvinna och försöka våldta henne.
Citera
2023-01-15, 08:59
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är aldrig full. Dricker inte en droppe alkohol.
Och varför ska jag akta mig för "feministiska män"? Tror du de skulle ge mig ett kok stryk eller?

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att vara på fest är inte synonymt med att "supa sig medvetslös". Jag har varit på många fester som ung. Många gånger helt nykter.

Lyssna på hennes Vinterprat. För nu hittar du på saker.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Eller så kan man dra sig till minnes alla de gånger man har haft polare som har varit omtöcknade och virriga av fyllan. Och sedan pratat med dem dagen efter och förvånats av att de minns vissa sekvenser av kvällen innan. Ingen jävla aning om vilken promillehalt de hade, men de var dräggfulla och kunde inte ta hand om sig själva, men minns ändå ett och annat från kvällen innan.

Jag har en manlig polare som kan gå från salongsberusad till dräggfull på bara något glas vins skillnad. Han brukar komma ihåg allt vilket förvånar oss som ser honom i detta tillstånd och vi har givetvis full koll på honom när han är i det där tillståndet.

Du tycker inte att din egen brist på erfarenhet av alkohol utgör ett visst problem i den här diskussionen?

Det är för övrigt inte normalt att hänga med dräggfulla mäniskor för jämnan när man själv är nykterist.
Citera
2023-01-15, 09:11
  #724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du utgår ifrån att händelsen verkligen ägt rum. Det vet inte vi. Hon var dessutom medvetslös enligt egen utsago och då är det ännu svårare att bära en 178 cm lång drasut som kan spy när som helst. Du verkar också glömma bort att det var på en studentfest ( för ca 30 år sedan) hon befann sig på och då borde alla ha varit packade. Två apfulla människor försöker ha sex. Värre saker har nog inträffat.

Inte om du är aspackad och den långa damen är halvt medvetslös av alkohol.

Problemet är att hon återger en påstådd händelse som ligger långt tillbaka i tiden på en studentfest där alkoholen flödade. Jag har en teori kring detta, hennes minne kan det nog vara lite så och så med eftersom hon var halvt medvetslös av alkohol, kan inte hon ha drabbats av minnesluckor och en blackout samtidigt som hon helt enkelt inte kommer ihåg sin egen del? Det var kanske hon som drog av skorna och brallorna på killen som i sin tur inte kommer ihåg ett dugg eftersom han var aspackad? Vem skulle förresten lyssna på en 50 årig man idag som återger ett fylleslag och misslyckat fyllesex på en studentfest för 30 år sedan?

De flesta lär nog märka om en 178 cm lång aspackad speta blir buren ut från en studentfest, du underskattar folks iakttagelseförmåga.

Ja, varför ska man inte tro på Jennys berättelse? Ingen lider av att hon berättat den såhär 30 år senare i tiden. Ingen kommer kunna "Lista ut" vem mannen är. Det har gått för lång tid för det. Om nu inte någon vet om händelsen från då och såg det hela och därmed vet vem mannen är. Men då har ju denna någon redan vetat om våldtäktsförsöket i 30 år. Dessutom är det inget anmärkningsvärt med historian. Ja visst: ett fruktansvärt trauma för Jenny, givetvis. Men det innehåller inga obscena saker/inga spektakulära detaljer. Så jag ser historien som trovärdig. En för Jenny självupplevd händelse som hon av någon anledning kände att hon behövde få prata ut om i sitt Vinterprat. Vilket inte heller är så konstigt. Många är nog de offer som känner en slags upprättelse av att få prata ut om ett brott som begåtts mot dem. Så ja, jag tror på hennes berättelse.

Tja, har man utsatts för brott och kommer ihåg det där och då, så kommer man även minnas händelsen 30 år senare. Var så säker. Traumatiserande händelser har den förmågan att stanna kvar och tom. uppkomma som mycket påträngande minnen.
Citera
2023-01-15, 09:24
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du tycker inte att din egen brist på erfarenhet av alkohol utgör ett visst problem i den här diskussionen?

Det är för övrigt inte normalt att hänga med dräggfulla mäniskor för jämnan när man själv är nykterist.

Jag drack alkohol som ung. Vilket jag också har skrivit. Och det var som ung (i tonåren och tidig vuxen ålder) jag var en del på fester (nykter eller onykter) med polare som själva ibland drack en hel del alkohol. Så jag har en del erfarenhet av alkoholpåverkade personer, även om jag sedan flera år tillbaka i princip är nykterist (en kall öl till grillen på sommaren blir det, det hör till). I synnerhet i tonåren/tidig vuxen ålder kunde man ibland se vissa polare/bekanta på festerna som var omtöcknade av fyllan. Men som minns sekvenser av kvällen, dagen efter.

Så. För min del ä det ganska lätt att få bilder till Jennys historia. Jag förstår ungefär i vilket berusningsläge hon befann sig i. Ett där man är omtöcknad och egentligen behöver tas om hand av sina polare/få hjälp att komma hem och sova ruset av sig. Men där man ändå dagen efter, minns saker som hände omkring en/med en under fyllan.
__________________
Senast redigerad av TomatKungen 2023-01-15 kl. 09:26.
Citera
2023-01-15, 09:57
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, varför ska man inte tro på Jennys berättelse? Ingen lider av att hon berättat den såhär 30 år senare i tiden. Ingen kommer kunna "Lista ut" vem mannen är. Det har gått för lång tid för det. Om nu inte någon vet om händelsen från då och såg det hela och därmed vet vem mannen är. Men då har ju denna någon redan vetat om våldtäktsförsöket i 30 år. Dessutom är det inget anmärkningsvärt med historian. Ja visst: ett fruktansvärt trauma för Jenny, givetvis. Men det innehåller inga obscena saker/inga spektakulära detaljer. Så jag ser historien som trovärdig. En för Jenny självupplevd händelse som hon av någon anledning kände att hon behövde få prata ut om i sitt Vinterprat. Vilket inte heller är så konstigt. Många är nog de offer som känner en slags upprättelse av att få prata ut om ett brott som begåtts mot dem. Så ja, jag tror på hennes berättelse.

Tja, har man utsatts för brott och kommer ihåg det där och då, så kommer man även minnas händelsen 30 år senare. Var så säker. Traumatiserande händelser har den förmågan att stanna kvar och tom. uppkomma som mycket påträngande minnen.

Jag är inte så säker på att du har rätt. För 20 år sedan ungefär blev jag utsatt för ett brutalt väpnat rån.

Jag kan inte dra mig till minnes i närheten av lika många detaljer nu 20 år senare jämfört med vad jag kunde när dådet var färskt.

Minnen är inte ofelbara efter flera decenier bara för att de rör trauman.
Citera
2023-01-15, 12:01
  #727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag är inte så säker på att du har rätt. För 20 år sedan ungefär blev jag utsatt för ett brutalt väpnat rån.

Jag kan inte dra mig till minnes i närheten av lika många detaljer nu 20 år senare jämfört med vad jag kunde när dådet var färskt.

Minnen är inte ofelbara efter flera decenier bara för att de rör trauman.

Nej, men du minns att du har blivit utsatt för det och du minns händelsen i större drag och säkert minns du även någon liten detalj som verkligen har etsat sig fast hos dig. Du minns däremot inte vad du ätit för middag den 15/1 2003. Och så är det givetvis även för Jenny. Hon minns den traumatiska händelsen att ha blivit utsatt för våldtäktsförsök i större drag och även någon detalj, även 30 år senare (eller när den nu hände). Vissa saker glömmer man helt enkelt inte, även fast saker kring händelser bleknar i minnet.

Min polare som blev brutalt våldtagen av sin dåvarande pojkvän, minns händelsen in i minsta detalj fortfarande trots att det är över 20 år sedan. Men hon utvecklade också PTSD av händelsen och har genom årens lopp "återupplevt" händelsen flera gånger. Hon säger även det, att vissa detaljer som egentligen är obetydliga, har etsat sig fast. Som lukten på tvålen hon tvättade munnen och underlivet och analen med efteråt, färgen på handduken och lukten av handduken. Smaken av blod blandat med en annan smak (vill inte ange vilken) under själva övergreppet. Blodet i toaletten. Hon minns händelsen väldigt väl och även vad som hände i kort anslutning till händelsen. Sedan är minnet svart. Hon har försökt minnas, men säger att det inte går. Så. Hon vet inte vad som hände därefter och några dagar framåt. Hennes anhöriga berättar också att hennes agerande var märkligt de dagarna. Att hon verkade ledsen och bekymrad över något och sa saker som väckte oro hos dem. Hennes pojkvän var dock som vanligt de dagarna.
Citera
2023-01-15, 14:34
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, men du minns att du har blivit utsatt för det och du minns händelsen i större drag och säkert minns du även någon liten detalj som verkligen har etsat sig fast hos dig. Du minns däremot inte vad du ätit för middag den 15/1 2003. Och så är det givetvis även för Jenny. Hon minns den traumatiska händelsen att ha blivit utsatt för våldtäktsförsök i större drag och även någon detalj, även 30 år senare (eller när den nu hände). Vissa saker glömmer man helt enkelt inte, även fast saker kring händelser bleknar i minnet.

Min polare som blev brutalt våldtagen av sin dåvarande pojkvän, minns händelsen in i minsta detalj fortfarande trots att det är över 20 år sedan. Men hon utvecklade också PTSD av händelsen och har genom årens lopp "återupplevt" händelsen flera gånger. Hon säger även det, att vissa detaljer som egentligen är obetydliga, har etsat sig fast. Som lukten på tvålen hon tvättade munnen och underlivet och analen med efteråt, färgen på handduken och lukten av handduken. Smaken av blod blandat med en annan smak (vill inte ange vilken) under själva övergreppet. Blodet i toaletten. Hon minns händelsen väldigt väl och även vad som hände i kort anslutning till händelsen. Sedan är minnet svart. Hon har försökt minnas, men säger att det inte går. Så. Hon vet inte vad som hände därefter och några dagar framåt. Hennes anhöriga berättar också att hennes agerande var märkligt de dagarna. Att hon verkade ledsen och bekymrad över något och sa saker som väckte oro hos dem. Hennes pojkvän var dock som vanligt de dagarna.

Varför likställer du en brutal våldtäkt med ett tafligt våldtäktsförsök som avbröts när det kommer till avseende hur starka minnen som formas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback