Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Betalvägg
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Det bör kanske nämnas att det inte är random youtube-influencers som uttalar sig och har forskat i ämnet.
För övrigt, ganska anmärkningsvärt att du som säger dig vara intresserad av ämnet tycks ha helt missat den här diskussionen. Jag har sett detta diskuteras även bland ganska "vanliga" konton som är hyfsat stora på twitter ...
Och ja, det finns de som kritiserat den ursprungliga forskningsartikeln (som du kan hitta här:
https://arxiv.org/pdf/2206.02871.pdf), men ditt påstående att det "inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat" säger mer om att du behöver bredda dina kanaler än hur det de facto ser ut bland de som forskar i ämnet och har mer detaljerade kunskaper i ämnet.
Ett tips, om du nu är intresserad på riktigt och inte bara vill läsa saker som "Bitcoin är en uppfinning minst lika viktig som elden, användandet av elektricitet och förbränningsmotorn" så rekommenderar jag att du börjar med NY-timesartikeln (om du har svårt för mer vetenskaplig text) eller läser den bifogade artikeln eller iaf ögnar igenom statistiken du hittar i "Supplementary Notes" från sidan 18 och framåt ...
Forskningsartikeln verkar klart intressant i sin egen rätt, men jag ser inte relevansen till dagens Bitcoin och dess eventuella problem med centralisering. Det är nog ingen som förnekar att bitcoin var sårbar under sin spädbarnstid. Så här skrev Satoshi Nakamoto själv när Wikileaks skulle börja ta emot donationer i bitcoin:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1735.msg26999#msg26999
Citat:
No, don't "bring it on".
The project needs to grow gradually so the software can be strengthened along the way.
I make this appeal to WikiLeaks not to try to use Bitcoin. Bitcoin is a small beta community in its infancy. You would not stand to get more than pocket change, and the heat you would bring would likely destroy us at this stage.
Kommentaren gjordes den 5 december 2010, dvs. under den tid som artikeln undersöker. En statligt organiserad attack mot bitcoin vid denna tid skulle nog ganska enkelt ha kunnat avsluta projektet.
Jag har bara skummat lite i artikeln än så länge, men något som fick mig att haja till var följande:
Citat:
This threatened bitcoin’s security, which relies on decentralization, routinely enabling agents to perform a 51% attack that would allow double-spending of the same bitcoins. The result was a social dilemma for bitcoin’s participants: whether to benefit unilaterally from attacks on the currency, or to act in the interest of the collective. Strikingly, participants declined to perform a 51% attack in every case, instead choosing to cooperate.
Jag tycker inte att det är det minsta förvånande att deltagarna inte försökte utföra någon 51 procentattack, med tanke på att incitamentstrukturen är gjord så att man tjänar på att följa reglerna och samarbeta. En 51 procentattack skulle ju inte ha gått obemärkt förbi, så det troliga resultatet skulle ha varit att kväva Bitcoin, och därmed värdet på de bitcoin som man brutit eller skulle komma att bryta, i sin linda.
Sårbarheten i centraliseringen vid denna tid bestod enligt min mening snarare i att en yttre angripare bara skulle ha behövt identifiera och lokalisera ett fåtal personer som behövde en pistol mot huvudet eller någon annan form av effektiv påtryckning för att kunna börja allvarligt sabotera nätverket. (Ingen gjorde dock detta. Få förstod vad bitcoin var och många avfärdade den nog som en tulpanlöksmani som snart skulle vara över.

)
I dag vore detta betydligt svårare (rätta mig om du har andra uppgifter). Därmed inte sagt att det inte finns entiteter som med fördel skulle kunna splittras upp. Digital Currency Group, inte minst. Vi får hålla tummarna för att svårigheterna med Genesis m.m. gör att de tvingas sälja av en del verksamheter.