2022-12-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Jag kan tillägga att det mig veterligen inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat.

Hm, https://www.nytimes.com/2022/06/06/science/bitcoin-nakamoto-blackburn-crypto.html

Citat:
From Dr. Lieberman Aiden’s perspective, the population under investigation was “even more concentrated than it seems.” Although the analysis showed that the big players numbered 64 over two years, at any given moment, according to the researchers’ modeling, the effective size of that population was only five or six. And on many occasions, just one or two people held most of the mining power.

Citat:
Mr. Lanier called it “decentralization theater.” Cryptocurrencies create an illusion: “‘Now we’re in utopia. Everything’s decentralized. Everybody’s equal.’ There’s this notion of democracy without annoyance.”

But, he said, these systems end up hiding a new elite, which is probably just an old elite in a new arena

Det bör kanske nämnas att det inte är random youtube-influencers som uttalar sig och har forskat i ämnet.
Citat:
Alyssa Blackburn, left, a data scientist, and Erez Lieberman Aiden, a geneticist and computer scientist,

För övrigt, ganska anmärkningsvärt att du som säger dig vara intresserad av ämnet tycks ha helt missat den här diskussionen. Jag har sett detta diskuteras även bland ganska "vanliga" konton som är hyfsat stora på twitter ...

Och ja, det finns de som kritiserat den ursprungliga forskningsartikeln (som du kan hitta här: https://arxiv.org/pdf/2206.02871.pdf), men ditt påstående att det "inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat" säger mer om att du behöver bredda dina kanaler än hur det de facto ser ut bland de som forskar i ämnet och har mer detaljerade kunskaper i ämnet.

Ett tips, om du nu är intresserad på riktigt och inte bara vill läsa saker som "Bitcoin är en uppfinning minst lika viktig som elden, användandet av elektricitet och förbränningsmotorn" så rekommenderar jag att du börjar med NY-timesartikeln (om du har svårt för mer vetenskaplig text) eller läser den bifogade artikeln eller iaf ögnar igenom statistiken du hittar i "Supplementary Notes" från sidan 18 och framåt ...
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-12-30 kl. 11:57.
Citera
2022-12-30, 11:50
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Lite som att man kan själv bestämma vilket kön man tillhör och att det därmed är sanningen?
Inte alls så.
Citera
2022-12-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hm, https://www.nytimes.com/2022/06/06/science/bitcoin-nakamoto-blackburn-crypto.html

Det bör kanske nämnas att det inte är random youtube-influencers som uttalar sig och har forskat i ämnet.

För övrigt, ganska anmärkningsvärt att du som säger dig vara intresserad av ämnet tycks ha helt missat den här diskussionen. Jag har sett detta diskuteras även bland ganska "vanliga" konton som är hyfsat stora på twitter ...

Och ja, det finns de som kritiserat den ursprungliga forskningsartikeln (som du kan hitta här: https://arxiv.org/pdf/2206.02871.pdf), men ditt påstående att det "inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat" säger mer om att du behöver bredda dina kanaler än hur det de facto ser ut bland de som forskar i ämnet och har mer detaljerade kunskaper i ämnet.

Ett tips, om du nu är intresserad på riktigt och inte bara vill läsa saker som "Bitcoin är en uppfinning minst lika viktig som elden, användandet av elektricitet och förbränningsmotorn" så rekommenderar jag att du börjar med NY-timesartikeln (om du har svårt för mer vetenskaplig text) eller läser den bifogade artikeln eller iaf ögnar igenom statistiken du hittar i "Supplementary Notes" från sidan 18 och framåt ...

Är ditt argument alltså att Bitcoinnätverket inte är decentraliserat idag (2022), eftersom det bara var ett fåtal entusiaster som minade de första två åren efter genesis (mellan 2009 och 2011)?
Citera
2022-12-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Är ditt argument alltså att Bitcoinnätverket inte är decentraliserat idag (2022), eftersom det bara var ett fåtal entusiaster som minade de första två åren efter genesis (mellan 2009 och 2011)?

Nej, men för ytterligare information behöver du se mina inlägg i systertråden om eftersom diskussionen fortsatte där.
Citera
2022-12-31, 09:15
Medlem
wwrs avatar
Core, en av de största Bicoin-miners i USA har gått i konkurs.
Citat:
Core Scientific Files for Bankruptcy. Crypto Miners Are at Rock Bottom.

Core Scientific one of the largest listed U.S. Bitcoin miners, has filed for bankruptcy, adding its name to a growing list of cryptocurrency businesses that have failed amid 2022’s market meltdown and energy-price spike.
https://www.barrons.com/articles/core-scientific-bankruptcy-51671622812

BlackRock håller företaget under armarna så de kan köra vidare.
Citat:
BlackRock Gives Bankrupt Bitcoin Miner Core Scientific New $17M Loan
BlackRock, which already was Core's largest shareholder, previously held $37.9 million of the miner's secured convertible notes.
https://www.coindesk.com/business/2022/12/30/blackrock-gives-bankrupt-bitcoin-miner-core-scientific-a-new-17m-loan/
Citera
2023-01-01, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bra sammanfattning över investeraråret 2022 som kanske är det sämsta på 50 år. Han går igenom månad för månad valutor, råvaror, börsen, bonds, BTC. Världens sämsta investerarår, det enda som gick plus var USD och olja.

BTC kom ut allra sist på listan med en nedgång på 64%. För att ens få tillbaka samma värde som 1 jan 2022 måste BTC öka med 177%.
https://www.youtube.com/watch?v=GWUECxF-FiA&ab_channel=JoeBlogs
Citera
2023-01-01, 17:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bra sammanfattning över investeraråret 2022 som kanske är det sämsta på 50 år. Han går igenom månad för månad valutor, råvaror, börsen, bonds, BTC. Världens sämsta investerarår, det enda som gick plus var USD och olja.

BTC kom ut allra sist på listan med en nedgång på 64%. För att ens få tillbaka samma värde som 1 jan 2022 måste BTC öka med 177%.
https://www.youtube.com/watch?v=GWUECxF-FiA&ab_channel=JoeBlogs

För att Facebook skall nå sitt värde för ett år sedan behöver den gå up 186%.

Alla är medvetna om att 2022 var ett av de sämsta åren, och att risk on assets drabbas hårdare ändra. Och vice versa, i perioder av uppgång går dom upp så mycket mer än annat.

Frågan folk får ställa sig är om dom tror det är mer nersida än uppsida därifrån vi står idag.
Citera
2023-01-01, 18:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att Facebook skall nå sitt värde för ett år sedan behöver den gå up 186%.

Alla är medvetna om att 2022 var ett av de sämsta åren, och att risk on assets drabbas hårdare ändra. Och vice versa, i perioder av uppgång går dom upp så mycket mer än annat.

Frågan folk får ställa sig är om dom tror det är mer nersida än uppsida därifrån vi står idag.
Jag skulle vilja lägga till att man bör lära av sin egen historia. T.ex "2022 valde jag den sämsta investeringen av alla som finns, vad lärde jag mig av det?".
Citera
2023-01-01, 18:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag skulle vilja lägga till att man bör lära av sin egen historia. T.ex "2022 valde jag den sämsta investeringen av alla som finns, vad lärde jag mig av det?".
Vad har du lärt dig?
Citera
2023-01-01, 18:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Vad har du lärt dig?
Jag har inte valt bitcoin så jag slipper deppa. Jag var kort Stockholmsbörsen 1 jan 2022 och min investering xact bear gick upp 25% under året. Tyvärr hade jag bara 20% bear och 80% cash och för dessa var utvecklingen 0%. Men det enda som slog cash 2022 var guld och USD, och det hade jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att köpa i januari 2022. Så inget att lära just där, möjligen att analysera guld lite bättre. Vilket jag gör via några yotube-kanaler och sunt förnuft.

BTC visste jag var uselt 1 jan 2022 men jag kunde aldrig tro att det skulle gå så illa -64% för året. Jag tänker samma 1 jan 2023, get out, now.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-01 kl. 18:54.
Citera
2023-01-01, 21:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
BTC visste jag var uselt 1 jan 2022 men jag kunde aldrig tro att det skulle gå så illa -64% för året. Jag tänker samma 1 jan 2023, get out, now.
Så var tror du Bitcoin är om 6 och 12 månader?
Citera
2023-01-01, 21:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så var tror du Bitcoin är om 6 och 12 månader?
Det är lustigt hur du ber andra skribenter om dylika svar men aldrig vill själv göra några prognoser, förutom på väldigt många års sikt.

Jag tror under $10k under året. Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in