2021-10-13, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Bara för att du tror på krypto och krypto på sikt går upp, så innebär det inte direkt att du har själv gjort en vinst. Så kan man inte resonera och det är inte så det funkar. Det är bara oärligt.

Jag skiter i hur du resonerar, min vinst är min vinst. När mitt kapital - år efter år -går upp x efter x så beror det på att jag tagit kloka beslut. När ditt kapital går upp i mindre omfattning så beror det på att du tagit mindre kloka beslut.

Citat:
För om jag ser marknaden gå upp och ner, upp och ner och du hävdar: ''Jag tradade allt det där'', så är det ju bara trams för ditt system kan omöjligen känna av exakt när upp och nergångar sker och vägleda dig helt perfekt.

Ingen trader skulle någonsin hävda att det handlar om att träffa absoluta toppar och dalar. Det är så amatörer resonerar.

Citat:
Tror jag att du är en skicklig proffstrader? Absolut inte. Jag tror du förmodligen har haft en otrolig tur att det är så mycket efterfrågan på kryptovalutor men dina trendlinjer och teknisk analys tror jag inte har någon edge överhuvudtaget

Det är upp till var och en att se hur mycket krypto gåt upp de senaste åren visavi fastigheter. Jag behöver inte ens trada för att gå om dig. Jag behöver bara köpa krypto och hålla.

Citat:
Det är inte det kortsiktiga resultatet som avgör om du gjorde ett bra beslut eller inte. Det hoppas jag verkligen du förstår?

Det här är för dumt att svara på.

Citat:
Vissa kan inte skilja på resultat, tur och bra beslutsprocess.

Jag noterar att du inte klarar av det.

Citat:
OK, så bankerna med enorma resurser och super smarta hjärnor kan mindre än du om att investera? Ja, det känns ju troligt.

Jag hade haft mycket mindre värde i min portfölj om jag lyssnat på bankerna.

Citat:
Om du vill visa upp en offentlig portfölj, så vore det skoj, annars förstår jag inte vitsen med att snacka.

Detta har jag svarat på tidigare.

Citat:
Varför säger alla i princip att det är high-risk & high-reward om det nu är så säkert och bankerna har så fel?

Och ändå så är det bara high-risk du ser.
Citera
2021-10-13, 11:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, det är ingen halmdocka jag utmanar bara dig.
Jo det var ett klockrent exempel på halmdocka.
Du påstår att jag har en åsikt jag inte har, och sedan förlöjligar du mig genom denna projicerade åsikt.
Det är ett oärligt sätt att argumentera på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Citat:
Du påstår att jag är okunnig indirekt och då kontrar jag med en fråga om du även anser att Buffett är okunnig för vi tycker delvis lika om vissa saker gällande detta? Det kan ju låta annorlunda när man tar upp en auktoritet. Är du konsekvent?
Nej jag påstår inte att du är okunnig. Jag sade att du framstår som okunnig baserat på dina tunna invändningar mot Bitcoin du kommit med hitills.

Om du är kunnig inom Bitcoin så antar jag du kan förklara hur Bitcoin löser de Bysantiska Generalernas Dilemma, och hur detta är helt revolutionerande för värdetransaktioner.
Och varför vi då med hjälp av Bitcoin kan lämna det gamla systemet med clearing hus och dyra banktjänster och andra mellanhänder, när värde snabbt och säkert skall transporteras från A till B.

Förstår man inte detta, så förstår man inte det fundamentala varför Bitcoin har sin värdeproposition och varför Bitcoin kan bli "apex" store of value, framför allt annat som idag används som store of value.

Citat:
Som vem då? Nämn någon som är mer trovärdig i det avseendet än Buffett gällande investeringar. Vem ska jag lyssna på istället?
Gällande investeringar generellt så kan du lyssna på de investeringar Buffett gör, för dom tenderar att var välgrundade.
Men som jag väldigt tydligt sade, men du ändå inte tog till dig, att bara för att Buffett är insatt i de investeringar han tar på sig gör inte att han nödvändigtvis är särskilt insatt i alla de investeringar han INTE gör. Tänker inte förtydliga detta en tredje gång, så läs detta tankfullt innan du svarar.

Citat:
Om du är så säker i Bitcoin så investera precis allt du har eller lägg upp en offentlig portfölj (se Smartville). Annars är alla ord luft.
Jag är investerad i paritet med min övertygelse. Övertygelsen är en gråskala, och exakt var jag ligger på den tror jag inte vi klargjort och det är egentligen helt irrelevant.
Gav du mig 100 000:- med kravet att hålla i dollar i 5 år eller i Bitcoin i 5 år, så är mitt svar väldigt enkelt. Det räcker så.
Citera
2021-10-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jo det var ett klockrent exempel på halmdocka.
Du påstår att jag har en åsikt jag inte har, och sedan förlöjligar du mig genom denna projicerade åsikt.
Det är ett oärligt sätt att argumentera på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Nej jag påstår inte att du är okunnig. Jag sade att du framstår som okunnig baserat på dina tunna invändningar mot Bitcoin du kommit med hitills.

Om du är kunnig inom Bitcoin så antar jag du kan förklara hur Bitcoin löser de Bysantiska Generalernas Dilemma, och hur detta är helt revolutionerande för värdetransaktioner.
Och varför vi då med hjälp av Bitcoin kan lämna det gamla systemet med clearing hus och dyra banktjänster och andra mellanhänder, när värde snabbt och säkert skall transporteras från A till B.

Förstår man inte detta, så förstår man inte det fundamentala varför Bitcoin har sin värdeproposition och varför Bitcoin kan bli "apex" store of value, framför allt annat som idag används som store of value.

Gällande investeringar generellt så kan du lyssna på de investeringar Buffett gör, för dom tenderar att var välgrundade.
Men som jag väldigt tydligt sade, men du ändå inte tog till dig, att bara för att Buffett är insatt i de investeringar han tar på sig gör inte att han nödvändigtvis är särskilt insatt i alla de investeringar han INTE gör. Tänker inte förtydliga detta en tredje gång, så läs detta tankfullt innan du svarar.

Jag är investerad i paritet med min övertygelse. Övertygelsen är en gråskala, och exakt var jag ligger på den tror jag inte vi klargjort och det är egentligen helt irrelevant.
Gav du mig 100 000:- med kravet att hålla i dollar i 5 år eller i Bitcoin i 5 år, så är mitt svar väldigt enkelt. Det räcker så.

Nej, det är ingen halmdocka. Jag byggde inte upp en nidbild av ditt argument, jag frågade dig om du inser att Buffett också är okunnig, vilket du indirekt insinuerade att jag är. Om han håller samma åsikter som jag, och du anser att jag är okunnig pga. dessa åsikter men att han inte är det kopplat till detta ämne, då är du inte logiskt konsekvent. Så jag gör antagandet att du anser att han är okunnig då också för jag grundar delvis det jag tycker på det som Warren Buffett har sagt.

Att prata kan ju alla göra. Vad sägs om att du sätter dina pengar där din mun är? Det gör gärna jag om reglerna är rimliga. Tror absolut jag skulle vinna på en rimlig vadslagning med dig om jag får bestämma reglerna kring detta tema och du går med på dem dvs.

Om du tycker att det du nyss sa gör mig nervös eller imponerad så tror du fel. Jag kan förmodligen läsa på och förstå mer än du på 1 dag om jag så vill.

Att du försöker säga något random och tror att du ser smart ut visar på komiken.

Kör en price prediction på Bitcoin då så kanske jag bettar emot . Tror du på 1 miljon dollar inom 5 år eller mer?

Digitala statsvalutor kommer ta över på sikt, Bitcoin kommer regleras rejält om framgången blir för stor.

Att du inte vågar säga hur mycket du har investerat av din portfölj i krypto är märkligt. Varför snacka sig varm här när du inte ens vill vara transparent? Aja, vill du göra en rolig vadslagning där du får bekänna färg så är jag helt och hållet på.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-13 kl. 12:11.
Citera
2021-10-13, 12:14
Avslutad
Citat:
Om du tycker att det du nyss sa gör mig nervös eller imponerad så tror du fel. Jag kan förmodligen läsa på och förstå mer än du på 1 dag om jag så vill.

Varför har du då inte förstått BTC på över tio år?
Citera
2021-10-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Varför har du då inte förstått BTC på över tio år?

Investerade du för 10 år sedan? Varför gjorde du inte det?

Du snackar mycket. Kör en färsk price prediction eller visa vad du går för, sitt inte här och snacka tomt.

Vad tror du Bitcoin ligger på för pris inom 5 år?

Vad är din genomsnitts ROI per trade?

Vad är din tradingstrategi?

Kan du bevisa att du är en skicklig förvaltare?
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-13 kl. 12:20.
Citera
2021-10-13, 12:21
Avslutad
Citat:
Investerade du för 10 år sedan? Varför gjorde du inte det?

Du snackar mycket. Kör en färsk price prediction eller visa vad du går för, sitt inte här och snacka tomt.

1 miljon dollar på Bitcoin inom 5 år, tror du det exempelvis? Ge mig något att gå efter. Något färskt.

Jag har inget intresse av att ge dig någonting. Svara istället på frågan, varför har du inte förstått BTC på över tio år om du nu är smartare än andra i den här tråden?
Citera
2021-10-13, 12:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, det är ingen halmdocka. Jag byggde inte upp en nidbild av ditt argument, jag frågade dig om du inser att Buffett också är okunnig,

Du skrev:
Citat:
"alla som inte tycker som du är dåligt pålästa, även Buffett "
Ser ingen fråga där bara sarkasm och en klockren halmdocka.

Citat:
Om han håller samma åsikter som jag, och du anser att jag är okunnig pga. dessa åsikter men att han inte är det kopplat till detta ämne, då är du inte logiskt konsekvent.
Uppenbart att du inte läser vad jag skriver...
Jag klipper in det igen:
"Att vara insatt i något man investerar i, betyder INTE att man nödvändigtvis är insatt i allt annat som man INTE investerar i. Det hoppas jag du håller med mig om?"

Jag skrev det rätt tydligt, och jag skall inte behöva skriva det igen. Läser du inte så läser du inte.

Citat:
Att prata kan ju alla göra. Vad sägs om att du sätter dina pengar där din mun är? Det gör gärna jag om reglerna är rimliga. Tror absolut jag skulle vinna på en rimlig vadslagning med dig om jag får bestämma reglerna kring detta tema och du går med på dem dvs.
Vad snackar du om?
Jag är investerad i Bitcoin, i paritet till min övertygelse. Det skrev jag tydlig.
Du behöver inte tro på det, men det bryr jag mig inte om.

Citat:

Att du försöker säga något random och tror att du ser smart ut visar på komiken.
Att förstå Bitcoin värdeproposition och hur det knyter an till De Bysantiska Generalernas Dilemma är enkelt, och jag anser att det är fundamentalt att känna till om man skall diskutera på den nivån du försöker.
Men att din kommentar ovan bekräftar bara min tes om att du är oinsatt.

Citat:
Kör en price prediction på Bitcoin då så kanske jag bettar emot . Tror du på 1 miljon dollar inom 5 år eller mer?
Tills vidare tror jag Stock to Flow modellen, och då har vi Bitcoin på runt 1 miljon dollar innan 2025 är slut.
Innan du nu gör samma misstag igen och sågar S2F som någon "random modell för att verka smart" så råder jag dig iaf att göra ett försök att förstå vad det handlar om.

Citat:
Digitala statsvalutor kommer ta över på sikt, Bitcoin kommer regleras rejält om framgången blir för stor.
Åsikter, med avsaknad av resonemang. Lets agree to disagree.
Citera
2021-10-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Jag har inget intresse av att ge dig någonting. Svara istället på frågan, varför har du inte förstått BTC på över tio år om du nu är smartare än andra i den här tråden?

Förstått vad kopplat till Bitcoin? Bitcoins framtid?

Jag tror inte ens du har 10 miljoner i din portfölj. Kan du bevisa att du har det? Varför har du inte lyckats bättre ekonomiskt för?

Jag kan se på sättet du skriver att du inte är något ljushuvud direkt.

Om du nu vore så begåvad och skicklig, då ska du kunna anta min utmaning.

Ja, om jag hade velat läsa på om Bitcoin så tror jag att min inlärningsprocess hade varit snabbare, absolut.

Du pratar om att ha förstått BTC, du har inget facit i hand lilla du, kör en prediction? Vad är du rädd för? Att jag ska få dig att se dum ut inom ett par år?

Du sa att Bitcoin kommer stå på 500k inom 5 år om jag minns rätt, låt oss se om du har rätt. Har du fel kommer jag komma tillbaka och påminna dig om det om och om igen.

Slå vad med mig och jag kommer göra dig till åtlöje.
Citera
2021-10-13, 12:33
Medlem
Citat:
Du skrev:

Ser ingen fråga där bara sarkasm och en klockren halmdocka.

Uppenbart att du inte läser vad jag skriver...
Jag klipper in det igen:
"Att vara insatt i något man investerar i, betyder INTE att man nödvändigtvis är insatt i allt annat som man INTE investerar i. Det hoppas jag du håller med mig om?"

Jag skrev det rätt tydligt, och jag skall inte behöva skriva det igen. Läser du inte så läser du inte.

Vad snackar du om?
Jag är investerad i Bitcoin, i paritet till min övertygelse. Det skrev jag tydlig.
Du behöver inte tro på det, men det bryr jag mig inte om.

Att förstå Bitcoin värdeproposition och hur det knyter an till De Bysantiska Generalernas Dilemma är enkelt, och jag anser att det är fundamentalt att känna till om man skall diskutera på den nivån du försöker.
Men att din kommentar ovan bekräftar bara min tes om att du är oinsatt.

Tills vidare tror jag Stock to Flow modellen, och då har vi Bitcoin på runt 1 miljon dollar innan 2025 är slut.
Innan du nu gör samma misstag igen och sågar S2F som någon "random modell för att verka smart" så råder jag dig iaf att göra ett försök att förstå vad det handlar om.

Åsikter, med avsaknad av resonemang. Lets agree to disagree.

Sure, ska vi se vem som sitter på mest stålar om 10 år? På kul?

För nu hittar du bara på att jag inte kan något. Låt oss se var vi är ekonomiskt om tio år: Både lön och vad vi har i investerade tillgångar (utan hävstång, lån).

Tror detta skulle göra dig rätt ödmjuk. Jag är ingen person som snackar, jag levererar.

Jag tror inte du kan matcha min nivå, men kanske har jag fel. Men låt oss se.. framtiden lär utvisa.
Citera
2021-10-13, 12:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Sure, ska vi se vem som sitter på mest stålar om 10 år? På kul?

För nu hittar du bara på att jag inte kan något. Låt oss se var vi är ekonomiskt om tio år: Både lön och vad vi har i investerade tillgångar (utan hävstång, lån).

Tror detta skulle göra dig rätt ödmjuk. Jag är ingen person som snackar, jag levererar.

Jag tror inte du kan matcha min nivå, men kanske har jag fel. Men låt oss se.. framtiden lär utvisa.

Nivån du lagt diskussionen på nu säger det mesta...

Tack för pratstunden. Även om du kanske inte tog till dig så mycket så hoppas jag att andra mer öppensinniga som läste kanske fick saker att fundera på.
Citera
2021-10-13, 12:41
Medlem
Citat:
Nivån du lagt diskussionen på nu säger det mesta...

Tack för pratstunden. Även om du kanske inte tog till dig så mycket så hoppas jag att andra mer öppensinniga som läste kanske fick saker att fundera på.

Den säger något om mitt självförtroende, absolut.

Ja, men du har lite svårt att lyssna på folk som inte håller med dig om allt. ''Kan du inte X så kan du inget om Bitcoin'', är det verkligen så du resonerar med folk?

Jag kan ta upp massor med saker som jag tror inte du har en aning om heller kopplat till finans, men jag har inget behov av att trycka ner på folk.

I slutändan räcker det med en enkel utmaning för att bekänna färg:
1. Ha större kapital än jag om 10 år.
2. Kör en ordentlig price prediction på Bitcoin och så kommer jag antingen validera den eller avfärda den.

Sedan får vi se vem vinnaren är.

Men om du inte vill, så är det helt lugnt för mig. Men jag tror ju inte på snack, jag tror på det folk säger.

''Show me, don't tell me''.
Citera
2021-10-13, 12:49
Avslutad
Citat:
Förstått vad kopplat till Bitcoin? Bitcoins framtid?

Jag tror inte ens du har 10 miljoner i din portfölj. Kan du bevisa att du har det? Varför har du inte lyckats bättre ekonomiskt för?

Jag kan se på sättet du skriver att du inte är något ljushuvud direkt.

Om du nu vore så begåvad och skicklig, då ska du kunna anta min utmaning.

Ja, om jag hade velat läsa på om Bitcoin så tror jag att min inlärningsprocess hade varit snabbare, absolut.

Du pratar om att ha förstått BTC, du har inget facit i hand lilla du, kör en prediction? Vad är du rädd för? Att jag ska få dig att se dum ut inom ett par år?

Du sa att Bitcoin kommer stå på 500k inom 5 år om jag minns rätt, låt oss se om du har rätt. Har du fel kommer jag komma tillbaka och påminna dig om det om och om igen.

Slå vad med mig och jag kommer göra dig till åtlöje.

Du har inte förstått vad BTC är för något, trots att du haft över tio år på dig. Men du kan bäst, lär dig snabbast och har bäst strategi. Noterat.

Jag har som sagt inget intresse av att ge dig någonting, och jag är också fortsatt ointresserad av att mäta portfölj med dig.

Jag bryter där.
Senast redigerad av SithMaster 2021-10-13 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in