2022-12-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
För att priserna ska kunna hållas uppe krävs det påfyllning underifrån. När färre underifrån kan köpa bostad, i Vällingby och Åkersberga, så påverkas såklart dyrare objekt. Väldigt långt släphär innan genomslag, så förmodligen har vi inte sett av detta ännu.

Där skrev du något helrätt, Boy. Flyttkedjorna påverkar hela marknaden, låt vara för en liten klick absoluta toppobjekt som byter ägare sinsemellan. Men dessa är ändå "out of reach" för Svensson.

En annan intressant aspekt, förutom lånelöften och KALP-kalkyler, är demografin (jag vet, jag har tjatat om detta tidigare). Färre är det i kullen som ska in på marknaden med start typ nu, än under föregående decennium. Dessutom lär många villor bebodda av gamlingar från babyboom-generationen under kriget, bli vakanta snart. Dessa kommer nog utan problem att absorberas av marknaden men det drar ju igång flyttkedjor.

Dessa effekter balanseras nog av marknaden till viss del, då nyproduktionsvolymerna taktar ner. Men gissar på att dessa effekter kommer med viss eftersläpning, då det finns en tröghet i systemet. Omvänt kommer det nog de närmaste 2-3 åren, fortfarande komma ut en del nyproduktion som blir svårsåld, alternativt omvandlad till HR.
Citera
2022-12-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Han och ETC verkar på fullaste allvar tro att detta ska påverka någonting alls mer än att amerikanen fick en gratislägenhet på Östermalm

Dina försök att skjuta budbäraren är roliga och kuliga. Luktar ren desperation bakom den raljanta och sykofanta tonen. Att spela "hänga gubbe" med dig är ingen konst. Du knyter själv repet som du sen hänger dig med. Man behöver bara förse dig med repet.

Har du nyktrat till nu och sett hur mycket du gjort bort dig? Gör det mest ont att du hade fel eller att värdet på din bostad kommer gå ner ännu mer?
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-12-30 kl. 09:49.
Citera
2022-12-30, 10:08
Medlem
Angående diskussionen kring marknadshyror, ja - det hade varit intressant att se hur Sveriges bostadspriser hade utvecklats om marknadshyror införts, låt säga iom regeringsskiftet 2006.

Finland har jag för mig har marknadshyror sedan ett tag tillbaka och de har, om jag inte minns fel, haft stigande bopriser men en mer jämnare kurva och tycks följa inflation/löner i högre utsträckning. Mer "sansad" prisutveckling över tid, mindre volatilitet.

Norge har mest små, privata fastighetsägare och också någon form av marknadsmodell (ej helt insatt i hur pass reglerat det är). Dock höga bostadspriser för svenska plånböcker, men visst - sedan är ju Norge i egenskap av oljeland ett speciellt land i många avseenden.

Danmark tycks ha någon sorts "partiell marknadshyra", och priserna i Köpenhamn kontra Stockholm tycks mer sansade. Jag hade hellre bott i Köpenhamn om jag var tvungen att välja.

Jag tror att den svenska hyresregleringen är lite av "bostadspris-haussarnas bästa vän". Troligtvis hade bostadspriserna varit något lägre med en fungerande hyresmarknad, där bostadens läge kan prissättas i hyran i högre grad. Idag sätts hyran efter huruvida det är kakel i badrummet eller inte, oaktat om lgh ligger i Rinkeby eller på Östermalm.
Citera
2022-12-30, 10:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Angående diskussionen kring marknadshyror, ja - det hade varit intressant att se hur Sveriges bostadspriser hade utvecklats om marknadshyror införts, låt säga iom regeringsskiftet 2006.

Finland har jag för mig har marknadshyror sedan ett tag tillbaka och de har, om jag inte minns fel, haft stigande bopriser men en mer jämnare kurva och tycks följa inflation/löner i högre utsträckning. Mer "sansad" prisutveckling över tid, mindre volatilitet.

Norge har mest små, privata fastighetsägare och också någon form av marknadsmodell (ej helt insatt i hur pass reglerat det är). Dock höga bostadspriser för svenska plånböcker, men visst - sedan är ju Norge i egenskap av oljeland ett speciellt land i många avseenden.

Danmark tycks ha någon sorts "partiell marknadshyra", och priserna i Köpenhamn kontra Stockholm tycks mer sansade. Jag hade hellre bott i Köpenhamn om jag var tvungen att välja.

Jag tror att den svenska hyresregleringen är lite av "bostadspris-haussarnas bästa vän". Troligtvis hade bostadspriserna varit något lägre med en fungerande hyresmarknad, där bostadens läge kan prissättas i hyran i högre grad. Idag sätts hyran efter huruvida det är kakel i badrummet eller inte, oaktat om lgh ligger i Rinkeby eller på Östermalm.

Saker som låg ränta och ränteavdrag påverkar förmodligen väldigt mycket mer.
Citera
2022-12-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice

Troligtvis, men ska man hitta orsaken boprisernas utveckling, går det inte att peka på en faktor enbart.

Det är en kombination av löneökningar, låga räntor, hög inflation (som länge "parkerat" sig på tillgångssidan), ökad penningmängd, börsuppgångar, urbanisering, inga vettiga hyresalternativ pga dysfunktionell marknad, psykologi (FOMO, tro på ständigt ökande priser), babyboomgeneration etc.

Kombon som helhet ger prisökningar, och det är ju detta vi sett under 2010-talet. I nuläget har vi kombon: ränteökningar, reallönesänkningar, börsnedgångar, en barnfattig generation som ska ut på bostadsmarknaden etc.

Sedan makro på detta.
Citera
2022-12-30, 11:04
Medlem
Citat:

I Stockholm får det enorm effekt. Alla som vill ha en lägenhet är utelåsta från 45% av beståndet utan 15-30 års kötid.

Att ge sig in på sen skakiga andrahandsmarknaden vill ingen göra.

Har flera kollegor från andra länder som tvingats köpa trots att de egentligen vill hyra.

Tänk dig själv vad som hade hänt om 45% av Stockholms hotell hade låsts för 1% av befolkningen. Vad tror du hade hänt då med priserna på resterande hotell?
Citera
2022-12-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Troligtvis, men ska man hitta orsaken boprisernas utveckling, går det inte att peka på en faktor enbart.

Det är en kombination av löneökningar, låga räntor, hög inflation (som länge "parkerat" sig på tillgångssidan), ökad penningmängd, börsuppgångar, urbanisering, inga vettiga hyresalternativ pga dysfunktionell marknad, psykologi (FOMO, tro på ständigt ökande priser), babyboomgeneration etc.

Kombon som helhet ger prisökningar, och det är ju detta vi sett under 2010-talet. I nuläget har vi kombon: ränteökningar, reallönesänkningar, börsnedgångar, en barnfattig generation som ska ut på bostadsmarknaden etc.

Sedan makro på detta.

Vad menar du med barnfattig generation? Tittar jag på scb så lutar kurvan upp från 2000-2010.
Citera
2022-12-30, 11:11
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I Stockholm får det enorm effekt. Alla som vill ha en lägenhet är utelåsta från 45% av beståndet utan 15-30 års kötid.

Att ge sig in på sen skakiga andrahandsmarknaden vill ingen göra.

Har flera kollegor från andra länder som tvingats köpa trots att de egentligen vill hyra.

Tänk dig själv vad som hade hänt om 45% av Stockholms hotell hade låsts för 1% av befolkningen. Vad tror du hade hänt då med priserna på resterande hotell?

Det hade varit bättre att ha ett betydligt större bestånd av hyresrätter så att man får den rörlighet som erfordras.
Citera
2022-12-30, 11:13
Medlem
Citat:
Det hade varit bättre att ha ett betydligt större bestånd av hyresrätter så att man får den rörlighet som erfordras.

Så länge vi har hyresreglering hade inte 100% hyresrätter hjälpt. Det hade ändå varit 20 års kötid. Hur ska du få rörlighet med 20 års kötid?

Efterfrågan på hyresrätter i Stockholm billigare än marknadshyran kommer alltid vara oändlig. Precis som efterfrågan på Oxfile för 10kr kilot
Citera
2022-12-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad menar du med barnfattig generation? Tittar jag på scb så lutar kurvan upp från 2000-2010.

Kanske dåligt formulerat, menar (relativt) få födda runt millennieskiftet.
Citera
2022-12-30, 11:20
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så länge vi har hyresreglering hade inte 100% hyresrätter hjälpt. Det hade ändå varit 20 års kötid. Hur ska du få rörlighet med 20 års kötid?

Efterfrågan på hyresrätter i Stockholm billigare än marknadshyran kommer alltid vara oändlig. Precis som efterfrågan på Oxfile för 10kr kilot

Nej det kommer den givetvis inte att vara eftersom det inte finns oändligt med arbetstillfällen eller människor som vill bo här. Här kan du se historik över hur kötidens fördelning ändrats över tio år till exempel, som av en händelse under den värsta ombildningsgalenskapen.

https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/
Citera
2022-12-30, 11:34
Medlem
Citat:
Nej det kommer den givetvis inte att vara eftersom det inte finns oändligt med arbetstillfällen eller människor som vill bo här. Här kan du se historik över hur kötidens fördelning ändrats över tio år till exempel, som av en händelse under den värsta ombildningsgalenskapen.

https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/

Kötiden ökar konstant. Det ligger i själva sakens natur att allt som är prissatt lägre än marknadspris kommer ha högre efterfrågan än utbud. Fler hyresrätter hade säkert hjälp rörligheten utan hyresregleringen. Men denna förstör den svenska marknaden fullständigt. Ingenstans i Norden fungerar bostadsmarknaden lika illa som i Stockholm trots att staden har lika många lägenheter och kvadratmeter som de andra huvudstäderna ex Oslo som saknar samma extrema reglering.

Att kötiden hela tiden ökar är logiskt då priserna på övrigt bestånd konstant går upp. Det står hundratusentals personer i hyreskön som inte behöver eller söker bostad. Man sparar köår som en valuta. Alla jag känner som bor i väldigt dyra ägda bostäder står i hyreskö.

Hyresregleringen är det som skapat ombildningar. Alla har incitament att ombilda PGA hyresreglering. Utan reglering hade incitamenten inte alls funnit där, och vi hade haft fler HR.
Senast redigerad av flanders 2022-12-30 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in