Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Får kolla Juristkomm. på nytt.
Lennart Ljungs uppfattning är således utifrån en andra/-tredjehandskälla.
Ja, Christiansson har sannolikt fel där då vi även har honom på bild från mordplatsen talandes med Östling i piket 3230.
Men just avseende signalementsuppgifter från Lisbeth så överensstämmer dessa med Rimborns dito.
Ska man förklara detta med att Christiansson fått se Rimborns anteckningar/PM innan? Läst i media?
Med tanke på den 24/3?
Nej, vad är det som är märkligt?
(Tillägg: Förstår. Du menar att även han måste tolkat in "2 GM" i det Lisbeth sa)
Jag tänker att man där och då inte är helt klar på den samlade vittnesbilden.
Däremot är det klart att Lisbeths egna tankar kring vem som kan ligga bakom(Ustasja) bör plockas bort.
Rikslarmet korrigeras aldrig med ytterligare/andra uppgifter om gärningsman/gärningsmän.
En vit Opel Kadett kompletteras i rikslarmet som kom ut kl. 09:15, men tas bort i rikslarmet efter, då den påträffats.
Lisbeth är ju sedan konsekvent då hon talar om gärningsman i singularis.
Uppgiften om 2 GM, måste väl i slutändan handla om att Lisbeth ljuger?
Eller hur ska detta förklaras ur ett helhetsperspektiv?
Tillägg 2:
Enligt Welanders "intervju" i Jur.Komm. i juli framgår:
"Träffade Lisbeth P, fick ej bättre signalement."
Så, ja, det är lite märkligt att 2 GM läts stå kvar. Vet dock inte vad som sades eller hur man resonerade.
Som jag skrev i tidigare inlägg.
Gösta Welander kan inte vara så enfaldig att han underlåter att ställa frågan ”
såg du vem som sköt”. Inte heller kan jag tänka mig honom missförstå svaret han får.
Lisbeth Palmes agerande under mordnatten har jag inga problem med . Tror hon är ärlig i sina iakttagelser om vad hon sett. Hon lämnar uppgifter till
Åke Rimborn, regeringskretsen och GW . Att hon inte orkar prata med
Sture Lingsberg&
Agneta Lund i det läget har jag full förståelse för . LP har mist sin make och själv blivit påskjuten och måste vara totalt utpumpad .
För mig börjar det problematiska med när den ene GM från natten försvinner utan en vettig förklaring. PU (
Inge Reneborg, Christer Sjöblom) borde ställt frågan till LP när hon hörs vid tretiden på lördagseftermiddagen. Likaså borde PU omgående hört
Åke Rimborn då han är den polis som hade tidigast och mest kontakt med LP mordnatten . Fantastiskt nog så skiter PU i detta och ÅR hörs av PU för första och enda gången hösten 1991!!!!!
LPs fortsatta agerande under MOP är för mig stundtals problematiskt. Men att hon med uppsåt skulle ljuga ser jag inte. Däremot håller jag möjligheten öppen för att hon ställs inför fakta som får henna att agera på det sättet som hon sedan gör. Vad det skulle vara kan jag bara spekulera om. Vägen dit går vid att öka kunskapen det sista morddygnet. Många intressanta vittnesmål faller i glömska.
https://drive.google.com/file/d/1Kc2Xb1NxslZOm-5gJRvytvV60TggmT3a/view
I all sin anspråkslöshet är jurkomm-förhöret med
Thomas Torstensson mycket intressant och jag tycker spänningen från timmen efter MOP blir mycket tydlig. Det råder ingen tvekan om att han tar sin bevakningsuppgift på allvar. Står närmast som en
Wyatt Earp på bevakning utan traumarummet där OP , ligger. Likaså betonar han sig vara ensam kvar för bevakning när ÅR åker in till ledningscentralen för att rapportera de uppgifter han fått från LP. Intressant nog har TT ett flertal kontakter med SBC via telefon och han kan också berätta om hur LP gått omkring inne på Sabbatsberg. Att Ustaja var misstänkta var för LP är inget konstigt då hon och OP diskuterat Miro Baresic och dennes nådeansökan, vilket
Hans Hederberg skriver om i sin bok ”
Offret och gärningsmannen”.
Dimmorna runt piketchefen
Lars Christianssons insatser under mordnatten snarare tätnar än skingras genom TTs vittnesmål. Det råder för TT ingen tvekan om att han och År är första poliser på Sabbatsberg . Detta sker tidigt , runt 2335-40, och styrks av logiken i dessas vittnesmål. ”
Inuti labyrinten” innehåller en bild tagen av fotografen
Vojta Klecka där LC samtalar med söderpiketens chef
Kjell Östling på mordplatsen vid en tidpunkt 2345-2350. LC påstående att han är första polis på Sabb kan inte stämma, han bör anlända tidigast runt midnatt. Vilket också hans chaufför
Hans-erik Rehnstam indikerar då han berättar att efter han släppt av LC utanför Sabb fick åka in till SBC och hämta batterier till sin bärbara radio. När HER kommer in på polishuset ser han
Anna Hage och
Karin Johansson sitta och vänta på att bli förhörda. Därmed går det att fastställa att HER befinner sig där mellan KL 0000 och 0020 den första mars.
Jag blir väldigt undrande över vad LC har för sig på Sabbatsberg. Han har haft korta kontakter med LP men håller sig undan i långa sekvenser. TT är tydlig med att han är ensam kvar för bevakning vid en tidpunkt då LC rimligtvis finns kvar på SABB. Att det finns en spänning mellan ÅR och LC vittnade den förstnämnde om när jag talade med honom våren 2016
. ”Vad fan gör du här?, var LCs hälsningsfras .
”jag replikerade med samma fråga” , berättade ÅR.
Dessutom finns uppgiften om att LC först efter påstötning lämnar rapport om mordnatten den 24 mars -86.
Hans Ölvebro reagerade starkt över detta regelvidriga förfarande. Från juristkommissionens samtal med LC vet vi att han såg till att piketerna utrustades med förstärkningsvapen och annan tung utrustning vid ettiden på natten. Under färden från mordplatsen har talade LC och HER om risken för en statskupp, det har den sistnämnde berättat efteråt. Ev ingick LC i en kuppberedskap men det förklarar inte hans agerande på SABB timmen efter MOP.