Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Samma sak här, jag är inte ens intresserad av ämnet.
Vilket uppenbarligen inte förhindrar att du har åsikter om det som strider mot vad folk som är intresserade och forskat i ämnet i massor av år kommit fram till.
Citat:
Kan vi vara helt säkra på att det verkligen rör sig om en uppvärmning.
Det är vad vi mäter i alla fall. Om du menar att dessa mätningar är fel får du nog komma med lite konkretare argument.
Citat:
Det finns perioder när planeten har kylts ner på grund av att djuphavsvatten har rört sig upp mot ytan på grund av månens gravitation.
Ge exempel!
Citera
2022-12-21, 16:59
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Troligtvis? Vi behöver alltså troligtvis reducera utsläppen.
Håller du med om att forskningsläget är tydligt om att vi behöver minska utsläppen?

Vad i mitt förra inlägg var otydligt tycker du? Svaren på dina frågor finns redan i det du citerade. Behöver jag upprepa mig?
Citera
2022-12-21, 17:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Nej det tycker jag låter som en ofantligt dålig ide. Det är en bra ide att investera en låg summa och få ett enastående resultat. Men det är inte en bra ide att lägga enorma belopp på något som knappt ger några resultat. Folk behöver ta sig till jobbet även om bränslepriset dubbleras. Prylar slits ut och behöver ersättas även om det kostar mycket mer med nytt pga klimatskatter. Lite lyxkonsumption kan kanske minskas av klimatskatterna. Hur som helst en stor börda för alla. Det blir ett tufft liv för varje svensk, varje dag. Jämfört med att en grupp ingenjörer jobbar i Kina ett tag.

Ja, ingenjörerna smäller säkert upp kärnkraftverk i Kina helt utan både arbetskostnader och materialkostnader.
Vi måste även reducera våra utsläpp, helt enkelt eftersom de är ohållbara. Våra utsläpp är också för höga. I synnerhet om man räknar in de utsläpp vi via vår konsumtion genererar i Kina pga billiga produkter därifrån. En koldioxidskatt skulle dels ge Kina incitament och flytta hem mycket av den produktionen och stimulera den svenska ekonomin, så har vi råd att plocka frukt från ännu högre höjder.

Citat:

Summorna som årligen läggs på klimatarbete i Sverige är enorm. Kostnaden för ett kärnkraftverk är låg i jämförelse. Ändå bygger vi inte ens ersättare för våra egna, vilket på sikt kommer leda till mer utsläpp av CO2.

Precis. Europa skriker efter energi och ändå byggs knappt nya kärnkraftverk. De avvecklas snarare.

Citat:

Då har du nog sett fel siffra. Kolkraft orsakar utsläpp på 1kg CO2 per kWh.
Och 67 Miljoner ton skrev jag. Jämförbart med Sveriges CO2-utsläpp. För ett kraftverk i Kina.

Tog siffran härifrån
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ac13f1

Citat:

Och all denna börda läggs på Svenska folket utan att man är säker på att följden av dubblerad CO2-halt är negativ.
Jag inser mitt misstag. Jag gav mig in i en diskussion med någon som förnekar de grundläggande premisserna för frågan.
Citera
2022-12-21, 17:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Vad i mitt förra inlägg var otydligt tycker du? Svaren på dina frågor finns redan i det du citerade. Behöver jag upprepa mig?
Förlåt. Jag glömde ett frågetecken.
Vi behöver alltså reducera våra utsläpp?

[För att vi troligtvis behöver reducera våra utsläpp]

Frågan kan tyckas vara besvarad implicit. Men det har hänt förr att förnekare gett sken av att acceptera premisser som de inte accepterar. Behöver vi reducera våra utsläpp? Eller ligger vi på en hållbar nivå? Ja eller nej?
Citera
2022-12-21, 17:19
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Förlåt. Jag glömde ett frågetecken.
Vi behöver alltså reducera våra utsläpp?

[För att vi troligtvis behöver reducera våra utsläpp]

Frågan kan tyckas vara besvarad implicit. Men det har hänt förr att förnekare gett sken av att acceptera premisser som de inte accepterar. Behöver vi reducera våra utsläpp? Eller ligger vi på en hållbar nivå? Ja eller nej?
Återigen. Vad var det du inte förstod?
Ja, vi (mänskligheten i stort, inte bara Sverige) behöver TROLIGTVIS reducera våra utsläpp av co2. I vilken omfattning, om ens någon, är forskningsläget fortfarande oklart över, oavsett vad högljudda klimatofober anser.

Kan min ståndpunkt bli klarare?
Senast redigerad av Wishie 2022-12-21 kl. 17:46.
Citera
2022-12-21, 17:38
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ge exempel!

Det är en ganska ny upptäckt, så det finns säkert mer så småningom. Enligt forskningsrapporten så kan effekten hjälpa till att förklara en uppenbar avmattning i uppvärmningen på 2000-talet.

The modelled climatic response to the 18.6-year lunar nodal cycle and its role in decadal temperature trends

Citat:
Abstract

The 18.6-year lunar nodal cycle arises from variations in the angle of the Moon’s orbital plane. Previous work has linked the nodal cycle to climate but has been limited, either by the length of observations analysed, or geographical regions considered in model simulations of the pre-industrial period. Here we examine the global effect of the lunar nodal cycle in multi-centennial climate model simulations of the pre-industrial period. We find cyclic signals in global and regional surface air temperature having amplitudes of O (0.1 K), ocean heat uptake and ocean heat content. The timing of anomalies of global surface air temperature and heat uptake are consistent with the so-called slowdown in global warming in the first decade of the 21st century, also displaying warmer than average Arctic surface temperatures at the same time. The lunar nodal cycle causes variations in mean sea level pressure exceeding 0.5 hPa in the Nordic seas region, thus affecting the North Atlantic Oscillation Index during boreal winter. Our results suggest that the contribution of the lunar nodal cycle to global temperature should be negative in the mid-2020s before becoming positive again in the early-2030s, reducing the uncertainty in time at which projected global temperature reaches 1.5 C above pre-industrial levels.
Citera
2022-12-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, ingenjörerna smäller säkert upp kärnkraftverk i Kina helt utan både arbetskostnader och materialkostnader.

Betydligt lägre kostnader än summorna som läggs på klimatarbete i Sverige i alla fall. Och med betydligt bättre verkan.

Citat:
Jag inser mitt misstag. Jag gav mig in i en diskussion med någon som förnekar de grundläggande premisserna för frågan.

Jag tycker att du resonerar märkligt. Väldigt svart/vitt tänk.

Vi vet ju inte vad ökande CO2-halter kommer leda till, så jag tycker att det verkar klokt att vara en aning försiktig. Det går att göra betydande skillnader för små summor i sammanhangen, om man så att säga fokuserar på att plocka lågt hängande frukt.

Men att lägga en betydande ekonomisk belastning på varje människa pga CO2, när det även kan visa sig att högre halter har övervägande positiva fördelar, tycker jag inte är klokt.
Citera
2022-12-21, 17:43
Medlem
Totiuss avatar
Fanatism:
... benämning på religiösa, politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns (extrema) motpol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fanatism

Nationalekonomi:
Utgångspunkten är vanligen att resurser är knappa, varför alla behov inte kan tillfredsställas med hjälp av tillgängliga resurser utan det är nödvändigt att välja.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalekonomi

Att argumentera för sänkning av CO2-utsläpp utan någon hänsyn till rationella nationalekonomiska argument är fanatism per definition. Att dessutom kalla skeptiker för ”klimatförnekare” är oförskämt.
Citera
2022-12-21, 17:44
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ja, varför inte. Varför inte göra både och?
Men vi är ju inne i en ”klimatkris” enligt klimatofoberna. Varför tycker du då att vi inte ska samla resurserna där vi får bäst globalt utfall då?
Är det kanske inte så bråttom? Det kanske rent av inte är nån ”kris” utan nått man kan göra lite som man vill med, bara man gör nått?
Räcker handhjärtan samtidigt som jag håller andan i 10 sekunder kanske?

Du är inte speciellt pragmatiskt lagd, eller hur?
Citera
2022-12-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Det är en ganska ny upptäckt, så det finns säkert mer så småningom. Enligt forskningsrapporten så kan effekten hjälpa till att förklara en uppenbar avmattning i uppvärmningen på 2000-talet.
Så även om resultatet är korrekt, och man skall alltid vara lite skeptisk till sådana här nya hypoteser innan de hunnit granskas av forskarkollektivet, så har det ingen egentlig betydelse för hur stor uppvärmningen från AGW blir. Det handlar bara om fluktuationer på 0,1 grad på decennieskala.
Citera
2022-12-21, 18:04
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så även om resultatet är korrekt, och man skall alltid vara lite skeptisk till sådana här nya hypoteser innan de hunnit granskas av forskarkollektivet, så har det ingen egentlig betydelse för hur stor uppvärmningen från AGW blir. Det handlar bara om fluktuationer på 0,1 grad på decennieskala.

Det visar ändå att det finns fler faktorer än enbart koldioxid.
Citera
2022-12-21, 18:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Återigen. Vad var det du inte förstod?
Ja, vi (mänskligheten i stort, inte bara Sverige) behöver TROLIGTVIS reducera våra utsläpp av co2. I vilken omfattning, om ens någon, är forskningsläget fortfarande oklart över, oavsett vad högljudda klimatofober anser.

Kan min ståndpunkt bli klarare?
Det är ju det jag menar. Först skriver du att det är "troligt" och sedan uttrycker du dig "I vilken omfattning, om ens någon"... Vi bör väl utgå från det som är troligt? Forskningsläget är inte ett dugg oklart. Vi behöver reducera utsläppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in