Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-21, 11:38
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag förstår inte hur du resonerar där. Om du bara tittar på storleken på en region, och menar att "hur mycket den lilla regionen släpper ut spelar ingen roll", då kan man ju bara dela upp världen i många små regioner, och sedan blir det fritt fram att bolla på, oavsett om man är ifrån en liten region i USA, Kina, Indien, eller Europa!.
Slutklämmen är väl själva kärnan, att länder som inte redan energieffektiviserat i lika stor grad som andra, och ibland inte alls, får en mer kostnadseffektiv effekt på antropogen co2 i atmosfären. Att bara stirra sig blind på antal individer inom ett land eller region är inte speciellt produktivt om man vill åstadkomma någon förändring.
Citera
2022-12-21, 11:40
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säg att vi minskar i EU då, eller för att vara lite mer jämförbara, i hela Västvärlden. Då börjar vi i alla fall närma oss miljardstrecket.
Och nu stirrar du dig blind på antalet individer igen och inte på det väsentliga, dvs energieffektiviseringnivån
Citera
2022-12-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Slutklämmen är väl själva kärnan, att länder som inte redan energieffektiviserat i lika stor grad som andra, och ibland inte alls, får en mer kostnadseffektiv effekt på antropogen co2 i atmosfären. Att bara stirra sig blind på antal individer inom ett land eller region är inte speciellt produktivt om man vill åstadkomma någon förändring.

Nu förstår jag inte hur detta hänger ihop med det du skrev nyss. Men det du skriver nu håller jag med om, och liknar det jag skrev om lågt hängande frukt.
Citera
2022-12-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
frukterna inte räcker för att undvika svält får man helt enkelt även rikta in sig på mer svårplockade frukter.

Nej, det jag föreslår är då att plocka från grannarnas orörda träd.
Citera
2022-12-21, 11:52
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Nu förstår jag inte hur detta hänger ihop med det du skrev nyss. Men det du skriver nu håller jag med om, och liknar det jag skrev om lågt hängande frukt.
Lågt hängande frukt är väl ganska exakt det jag menar och att det finns väldigt gott om lågt hängande frukt att plocka på individnivå i tex Kina och Indien. Och med tanke på hur stor befolkningen är i den regionen så får även små och billiga åtgärder på individnivå, stora effekter på global nivå
Senast redigerad av Wishie 2022-12-21 kl. 11:56.
Citera
2022-12-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ni är så förbannat korkade.

Vart har insatserna för att ”sänka utsläppen” lett västvärlden? Till desperata lösningar som bl.a. satte Tyskland i Putins knä, Hybrit-projektet där ingen vet hur den nödvändiga energin ska kunna alstras eller om det skulle finnas kunder för slutprodukten i form av det dyrare, gröna stålet.

Sen har vi ju också alla projekt med att gräva ner CO2 i jättelika behållare till gigantiska kostnader.

Just det. Gigantiska kostnader. Som hade kunnat användas på mer angelägna saker.

Temperaturökningen tycks ju ända ha planat ut och rekordkyla rapporteras från både det norra och södra halvklotet.

Få - om någon - av er har läst IPCC:s rapporter från WG 1. De som har gjort det sägs vara mycket mindre alarmistiska än ni, if at all.

En del av er knasbollar är kanske bara vänsterextremister a la Greta ”Uproot the System” Thunberg, medan andra är obegåvade nog att skaffa ”kunskaper” om klimatet från DN:s kulturjournalister och tror att Guterres vill mänsklighetens bästa.

Många tror att klimathysterin kommer att bli den nya ”öppna gränser” och ”fri invandring”. Det vill säga, det kommer uppenbara sig hur naiva och vilseledda ni har varit.

Men de som gjort grova pengar på hysterin lär väl fortsätta att skratta hela vägen till banken. Tror knappast att någon här i tråden kan räknas dit, dock.

Väl skrivet.
Undrar bara hur lång tid det tar innan idiotin slutar.
Tror aldrig att alarmisterna vaknar.

Nästa stora projekt, få kor och får att fisa och rapa mindre. Stor grej på Nya Zeeland för att minska metan utsläpp.

Bara som en jämförelse hur många kofisar metan släppte Nordstream ut?

Men USA räddar nu Europa genom att skeppa över miljontals LNG på långsiktiga kontrakt.

Undrar varför miljörörelsen/ msm inte skriver något om det?
Nä korna ska fisa mindre.
Citera
2022-12-21, 11:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det bör inte vara så svårt att förstå att ju mer något optimeras desto svårare/dyrare blir det att optimera ytterligare. Marginalkostnaden blir högre. https://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad
Citera
2022-12-21, 12:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nja, min poäng här var samtidigt att när du klumpar ihop flera användare till en grupp, tillskriver gruppen stereotypa åsikter, och sedan slumpmässigt anklagar den ene och den andre i denna grupp för att ha dessa åsikter, då anser jag att du samtidigt gör det omöjligt för var och en att diskutera sakligt utgående från deras synsätt.

Det blir i alla fall svårt att göra det.

Men detta spelar nog inte någon roll för dig, eller är kanske något du vill, ty du ger intrycket av ha syftet att förstöra diskussionerna.
Nu var det ju inte mig utan Xenonen du riktade "Det var väl inte detta som var ämnet?" till. Apropå klumpa ihop användare.

Er förnekargrupp har å andra sidan mer gemensamt. Ni förnekar vetenskap med idiotiska och konspiratoriska invändningar. Kalla det grupp om du vill. Jag ser det mer som en samling individer som spelar korkade för att behålla sina världsbilden intakta. Som iofs delar de flesta tokigheter med varandra.
"Aha, här varit ett idiotiskt argument från en användare, för att behålla sin världsbild intakt. Det ska jag också använda".
Citera
2022-12-21, 12:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, det jag föreslår är då att plocka från grannarnas orörda träd.
Det låter som en god idé. Men vi måste även plocka vår egen.
Citera
2022-12-21, 12:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
De tragikomiska i det hela är ju att man PÅ GRUND AV att man gjort åtgärder för att minska sina CO2 utsläpp tvärtom i verkligheten tvingats öka dem för att vinden inte alltid blåser optimal och solen inte skiner med tillräcklig styrka på solpanelerna. Rent kontraproduktivt alltså. Var det det man skulle ”suga i sig”?
Det man skulle suga i sig var följande; "Utsläppen behöver fortfarande minskas [Och det är det som du och andra invänder mot och förnekar därmed forskningsläget. Förnekar vetenskap. Ergo: förnekare.].

För visst behöver vi minska våra utsläpp?
Citera
2022-12-21, 12:42
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det man skulle suga i sig var följande; "Utsläppen behöver fortfarande minskas [Och det är det som du och andra invänder mot och förnekar därmed forskningsläget. Förnekar vetenskap. Ergo: förnekare.].

För visst behöver vi minska våra utsläpp?
Av co2? Troligtvis. I vilken mängd beror på hur stor inverkan antropogen co2 har på klimatet. Juryn är fortfarande ute på den frågan trots att klimatofoberna påstår annat
Citera
2022-12-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det bör inte vara så svårt att förstå att ju mer något optimeras desto svårare/dyrare blir det att optimera ytterligare. Marginalkostnaden blir högre. https://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad

Varför skriver du det till mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in