2022-12-21, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Hur många är det som har ansökt om tillstånd?

"Det krävs tillstånd och utbildning för att få avfyra raketer med styrpinne. Utbildning i användning av explosiva varor hos en utbildningsanordnare godkänd av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. 7 Jul 2022

Du behöver söka tillstånd hos polisen om du vill avfyra fyrverkerier eller använda annan pyroteknik på en plats eller vid en tidpunkt där det finns risk för att människor, djur eller egendom skadas. Detta följer av 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617)."

Det gäller ju generellt alla tider utom på nyårsafton mellan vissa klockslag som varierar från kommun till kommun.

I min kommun står det med tillstånd men sen att mellan 15.00-02.00 är det fritt fram att skjuta fyrverkerier, förutom raketer och smällare då förstås då dessa alltid är förbjudna om man inte har licens.

Tillstånd behövs alltså inte runt tolvslaget i de flesta kommuner, har aldrig hört talas om en kommun där man måste ha tillstånd att skjuta runt tolvslaget.
Citera
2022-12-21, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveh
Hur är dumbumtårtan då?
Man har ganska höga förväntningar på en sån men kommer man bli besviken?
Hur står den sig mot Shockwave?

Beror väl på vad du jämför med.
Är väl 20mm, knallar väl rätt bra men knappast jättehögt.
Citera
2022-12-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Beror väl på vad du jämför med.
Är väl 20mm, knallar väl rätt bra men knappast jättehögt.

Mot Shockwave som sagt. Den knallar brutalt och är väll också 20mm?
Citera
2022-12-21, 08:13
Medlem
Audimans avatar
Citat:

De är ganska så lika i knallen, möjligtvis att gamla Schockwave var något kraftigare.
Citera
2022-12-21, 08:21
Medlem
Citat:

Har tyvärr inte testat den, men testat många dumbumtårtor, både 20, 30 och 50mm.
Men mot dextrin shark cake som är 20mm är dumbums 20mm ingenting, alltså det är dag och natt.
Tyckte även att eisbrecher och funken finale 2 presterade bättre än dumbum 20mmstårtor
Citera
2022-12-21, 08:25
Medlem
Citat:
Har tyvärr inte testat den, men testat många dumbumtårtor, både 20, 30 och 50mm.
Men mot dextrin shark cake som är 20mm är dumbums 20mm ingenting, alltså det är dag och natt.
Tyckte även att eisbrecher och funken finale 2 presterade bättre än dumbum 20mmstårtor
Precis, folk ska inte ha för höga förväntningar på den Dumbum 20mm tårtan för jag vart lite besviken iallafall men men namnet säljer.
Citera
2022-12-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capteno
Precis, folk ska inte ha för höga förväntningar på den Dumbum 20mm tårtan för jag vart lite besviken iallafall men men namnet säljer.

Ja, så är det helt klart. Inga högprestandaprodukter men ett välkänt namn och konstigt nog eftertraktat.
Citera
2022-12-21, 10:17
Medlem
Citat:

Då hoppar jag nog dumbum också.
Eisbrecher och funken finale 2 imponerande inte ljudmässigt på mig.
Är de någon butik som har Shockwave kvar?
Citera
2022-12-21, 10:50
Medlem
Audimans avatar
Citat:
Då hoppar jag nog dumbum också.
Eisbrecher och funken finale 2 imponerande inte ljudmässigt på mig.
Är de någon butik som har Shockwave kvar?

Om varken Eisbrecher eller finale 2 imponerade på dig så kommer inte Shockwave heller imponera på dig.
Citera
2022-12-21, 20:27
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PettaX
Ja nej ingen Shockwave precis https://www.youtube.com/watch?v=8y9sehntu8k
En rapp trevlig liten tårta
Lite fult utav hatten att skriva titanium salute på den

Får ändå säga att den ser bättre ut än jag tänkte mig
Citera
2022-12-21, 20:35
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Får ändå säga att den ser bättre ut än jag tänkte mig
Ja den står på inköpslistan faktiskt, den ser rolig ut
Citera
2022-12-21, 21:43
Medlem
Bazecoons avatar
Blir väldigt mycket airbombs i år för mig. Många olika sorter då Thunderkings är princip tillbaka. Jag har sett om filmer på Funkes "Thunderking" "Scream shorts" samt "Vortex salute" och helvete vad de verka smälla högt. Jag får en känsla att dom här är det ingen större skillnad knall mässigt mot gamla 90 tals thunderkings. Dem verka smälla riktigt ordentligt så det lär att köpa på sig nära paket iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in