2022-12-14, 09:43
  #4633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det enda som fungerar på det sättet du är inne på, som är lagligt, ofarligt och välstuderat, är kreatin. Köp kreatin monohydrat, för det är billigast och det finns inget som tyder på att någon annan variant skulle vara bättre.

Proteinpulver fungerar också utmärkt, i den meningen att det är ett billigt, enkelt och smidigt sätt att få i sig extra protein, om man har svårt att lösa tillräcklig mängd protein genom maten.

Såg förpackningen precis. Tror jag sett många använda den. Så du menar att det billigaste inte behöver vara sämre än det lite dyrare?
Kan någon förklara specifikt vad för nytta kreatin gör med kroppen. Aldrig riktigt förstått det.
Citera
2022-12-14, 09:44
  #4634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Jobbar och pluggar och tränar 6-7 gg i veckan. Känner att jag inte får i mig tillräckligt definitivt.



Något att rekommendera?
Finns så mycket slit ute på marknaden. Alla vill bara sälja allt bla bla hehe. Något namn på bra produkt som är rent och inte dåligt för kroppen?
Hur länge ska man isåfall köra på det?

Bara det är rent kreatin så ska det fungera. Annars kan du ju bara ta det dyrare märket.

Ta 2 gånger 5 gram om dagen hur länge du vill
Citera
2022-12-14, 09:44
  #4635
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Såg förpackningen precis. Tror jag sett många använda den. Så du menar att det billigaste inte behöver vara sämre än det lite dyrare?
Kan någon förklara specifikt vad för nytta kreatin gör med kroppen. Aldrig riktigt förstått det.

Tvärtom är det billigaste (Kreatin Monohydrat) ofta bättre än dyrare varianter. Det finns enormt mycket halvscams, snakeoil och broscience inom kosttillskott. Man ska inte tro att något är bättre eller fungerar bara för att det är dyrt, absolut inte. Det säljs massa enormt dyra kosttillskott som inte gör någonting alls.

Här har du en bra och lättförståelig genomgång av hur, och varför, kreatin fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=xUe1vezE-_o&ab_channel=Styrkelabbet
Citera
2022-12-14, 09:49
  #4636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Bara det är rent kreatin så ska det fungera. Annars kan du ju bara ta det dyrare märket.

Ta 2 gånger 5 gram om dagen hur länge du vill
Schysst ska väl ge det en chans då.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tvärtom är det billigaste (Kreatin Monohydrat) ofta bättre än dyrare varianter. Det finns enormt mycket halvscams, snakeoil och broscience inom kosttillskott. Man ska inte tro att något är bättre eller fungerar bara för att det är dyrt, absolut inte. Det säljs massa enormt dyra kosttillskott som inte gör någonting alls.

Här har du en bra och lättförståelig genomgång av hur, och varför, kreatin fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=xUe1vezE-_o&ab_channel=Styrkelabbet

Ja de förfärligt massa trams ute. Trend med att sälja skit just nu.
Hehe hatar längre videos, har du lust att sammanfatta kort vad det gör?
Har att många även pratar om aminosyror, behövs sånt? Eller täcker kreatinet?
Citera
2022-12-14, 09:53
  #4637
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Schysst ska väl ge det en chans då.



Ja de förfärligt massa trams ute. Trend med att sälja skit just nu.
Hehe hatar längre videos, har du lust att sammanfatta kort vad det gör?
Har att många även pratar om aminosyror, behövs sånt? Eller täcker kreatinet?

Aminosyror är beståndsdelarna som bygger protein. Man trodde ett tag att EAA (essentiella aminosyror) var mycket mer anabolt än protein, men nyare studier visar att det inte är så för friska människor. Alltså är protein ett lika bra alternativ.

Kortfattat funkar kreatin genom att öka mängden kreatinfosfat som lagras i musklerna med ca 20-30 %. Kreatinfosfat används för att skapa mer ATP (adenosintrifosfat). ATP används av kroppen vid snabbt, energikrävande arbete, men lagren av ATP räcker bara i två-tre sekunder. Kreatinfosfatet förlänger tiden till 5-6 sekunder. Kreatinfosfatet binder vatten i musklerna. Effekten blir att du ser mer muskulös ut (på grund av mer vatten i musklerna) och blir starkare/klarar fler reps på grund av kreatinfosfatets förmåga att snabbt nyskapa ATP.
Citera
2022-12-14, 09:58
  #4638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Aminosyror är beståndsdelarna som bygger protein. Man trodde ett tag att EAA (essentiella aminosyror) var mycket mer anabolt än protein, men nyare studier visar att det inte är så för friska människor. Alltså är protein ett lika bra alternativ.

Kortfattat funkar kreatin genom att öka mängden kreatinfosfat som lagras i musklerna med ca 20-30 %. Kreatinfosfat används för att skapa mer ATP (adenosintrifosfat). ATP används av kroppen vid snabbt, energikrävande arbete, men lagren av ATP räcker bara i två-tre sekunder. Kreatinfosfatet förlänger tiden till 5-6 sekunder. Kreatinfosfatet binder vatten i musklerna. Effekten blir att du ser mer muskulös ut (på grund av mer vatten i musklerna) och blir starkare/klarar fler reps på grund av kreatinfosfatets förmåga att snabbt nyskapa ATP.
Så man ser biffigare och mer pumpad ut kan man säga? Under och efter träningspass?
Vad händer man om skippar över att använda kreatin 1-3 dagar, eller slutar med det helt?
Måste man alltså använda det regelbundet.
Negativ påverkan långsiktigt?
Citera
2022-12-14, 10:14
  #4639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Schysst ska väl ge det en chans då.



Ja de förfärligt massa trams ute. Trend med att sälja skit just nu.
Hehe hatar längre videos, har du lust att sammanfatta kort vad det gör?
Har att många även pratar om aminosyror, behövs sånt? Eller täcker kreatinet?
Att du fortfarande är liten kan ju till stor del bero på att att du saknar såpass mycket kunskap om kost och träning att du inte ens efter flera år av träning har koll på vad kreatin och aminosyror är för något och vad de gör.

Om du verkligen är intresserad av träning och kost så borde du ju ta dig tid att kolla klippet han skickade och lära dig mera.
Citera
2022-12-14, 10:57
  #4640
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Köp bara något av det billigaste proteinpulvret på ica,willys, coop eller hemköp och ta med, eller så tar du med några ostmackor och tar efter träningen. Då behöver väl inte ha så jävla bråttom med att lägga på dig muskelkilon?
Alla andra "kosttillskott" är gravt övervärderade och i vissa fall nästan mer risk än nytta.
Ät som en jävla häst. Börja jobba i kök där du får äta hur mycket som helst.
Citera
2022-12-14, 11:56
  #4641
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Så man ser biffigare och mer pumpad ut kan man säga? Under och efter träningspass?
Vad händer man om skippar över att använda kreatin 1-3 dagar, eller slutar med det helt?
Måste man alltså använda det regelbundet.
Negativ påverkan långsiktigt?

Man ser "biffigare" ut, ja, d.v.s mer muskulös.

På 1-3 dagar hinner inte så mycket hända. Det tar upp mot en månad för det extra kreatinet att försvinna ur kroppen. Slutar man med det helt återgår man till "normalstadiet", d.v.s den extra styrkan och "biffigheten" försvinner. Förhoppningsvis har den extra styrkan gjort att du kunnat bygga lite extra muskler dock, som förstås blir kvar i så fall.

Ja, man måste använda det regelbundet för bästa effekt, men även en sporadisk användning bör ha viss effekt.

Ingen negativ påverkan vid normala doser.
Citera
2022-12-15, 11:18
  #4642
Medlem
Kolla reklamen på FB för Magnus Samuelsons produkter. De kör med "är trött på alla dåliga kosttillskott så nu har jag startat märket Enough!". Knepigt. Magnus som hade sitt egna proteinpulver tidigare.
Det går runt runt. Skit förblir skit.
Citera
2022-12-19, 17:50
  #4643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kolla reklamen på FB för Magnus Samuelsons produkter. De kör med "är trött på alla dåliga kosttillskott så nu har jag startat märket Enough!". Knepigt. Magnus som hade sitt egna proteinpulver tidigare.
Det går runt runt. Skit förblir skit.

310kr för 1kg vassleproteinkoncentrat 🤣
Den sämsta typen av vassle som man kan få mycket billigare överallt.
Citera
2022-12-23, 08:48
  #4644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
310kr för 1kg vassleproteinkoncentrat 🤣
Den sämsta typen av vassle som man kan få mycket billigare överallt.


Jävlar vad dyrt. Minns hans förra serie av kosttillskott som gick i graven inom något år. De som tillverkar Enough! vet nog inte om denna katastrof och att hans namn inte säljer produkter. Enough! är snart i konkurs gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in