2022-12-18, 18:05
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Kan detta vara en Tour de Ski-trupp?

Herrar: Calle Halfvarsson, William Poromaa, Jens Burman, Johan Häggström, Eric Rosjö samt Leo Johansson eller Oskar Svensson

Damer: Frida Karlsson, Maja Dahlqvist (?), Moa Ilar, Anna Dyvik, Moa Lundgren samt
Moa Hansson eller Märta Rosenberg

Maja verkar ändrat sig om touren om man kan lite på Viasat. Men uppfattade det som att Ludde gjort research så kanske stämmer. Frida, Ilar och Lundgren känns givna att få en plats. Hoppas Märta får chansen om hon är frisk. Sen blir det knepigare. Modig och Solin borde ha gjort sitt i V-cupen för den här säsongen. Ingrid Hallqvist alternativ om man vill fylla truppen. Eller Ida Dahl igen.

Känner mig väldigt oinspirerad att fundera på herrarna nu, men Häggas ska givetvis ha en plats efter dagens lopp. Rosjö kan också få åka. Tillsamman med Calle blir det någonting, vilket är bättre än ingenting.
Citera
2022-12-18, 18:15
Medlem
FNLSs avatar
Hur är poängskalan för etappseger i touren?
Citera
2022-12-18, 18:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Hur är poängskalan för etappseger i touren?

Nått liknade som förr.
50-47-44-41-38 osv till 1p för en 30e plats. Inga snikpoäng för en 43e plats alltså.
Totalenpoängen är dagens deltagmestupplägg x3.
300-285-270 osv ner till 50e plats som ger 3 pinnar.
Citera
2022-12-18, 18:23
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nåja, får innerligt hoppas att du har rätt, d.v.s att det "bara" rör sig om tillfälliga och oturliga skador som snart kommer att vara reparerade. Vad jag menar är att det inte är någon bra reklam för svensk damskidåkning när vi nu ändå har så många världsstjärnor. För att locka ungdom till sporten måste man visa på framgång och detta oavsett idrott. Det är synd att, som idag, skicka B-lags (C-lags?) åkare till VC och TV-publiken får se åkare som hamnar minuter efter världseliten. Det är ofrånkomligt att det i det läget ställs frågor.

Jag ser mer än gärna på längdskidåkning och dess spänning men alla sporter får akta sig om publikintresset förloras. Det gäller särskilt TV-sända idrotter. Då riskerar man att på sikt förlora ungdomarna.

Sedan detta med resandet får kanske läggas på bekvämlighetens konto.
Jag tror tyvärr att längdlandslaget behöver fundera igenom hur de umgås (eller vad man nu ska använda för ord) eftersom ovanligt många blivit sjuka. Det är mycket förkylningar och influensa (inkl Ccovid) just nu så man borde varit försiktigare. Man borde t ex titta på Pelegrino som tock på sig munskydd innan han kramade om nån (kan iofs bero på sjukhusregler då han väl ska på förlossning när som helst).
Även alla skador borde man fundera över.

Sen är ”bekymret” att Sverige bara har 10-15 damer som verkligen siktar mot världscupen, de som kommer därbakom satsar ju på långloppen eller lägger av. Dvs är man nr 15 i Sverige så är man ungefär som Modig och Solin, medan nr 15 i Norge är klart bättre. Men som diskuterats tidigare, det är ju kvaliteten på våra 5-6 bästa och vilken form de har på mästerskapen som är det viktigaste.

Vad gäller resandet - för Jonna är det viktigaste just nu pass med kvalitet vilket är svårt att kombinera med resande. Så med fokus på VM så är tävlande i Östersund MYCKET bättre för henne än tävlande i Davos.
Citera
2022-12-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sen är ”bekymret” att Sverige bara har 10-15 damer som verkligen siktar mot världscupen, de som kommer därbakom satsar ju på långloppen eller lägger av. Dvs är man nr 15 i Sverige så är man ungefär som Modig och Solin, medan nr 15 i Norge är klart bättre. Men som diskuterats tidigare, det är ju kvaliteten på våra 5-6 bästa och vilken form de har på mästerskapen som är det viktigaste.
Här är det nog inte helt oväsentligt att diskutera de ekonomiska förutsättningarna för skidåkare. De är ytterst få som kan leva på det på heltid och Moa Lundgren som ändå får sägas vara en av de bästa i Sverige har väl sagt att det är hennes föräldrar som möjliggör hennes satsning sen hon åkte ur A-landslaget.

Om man inte har möjligheter till stöd hemifrån, och redan etablerade åkare tar de små prispengar som finns i den nationella cupen så är det väl tyvärr ekonomiska realiteter som får yngre åkare att lägga ner sina satsningar. Särskilt i detta läge när de äldsta åkarna i sverigeeliten är under 30 allihopa måste det kännas ganska tröstlöst för yngre åkare som ska försöka etablera sig.
Citera
2022-12-18, 19:05
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror tyvärr att längdlandslaget behöver fundera igenom hur de umgås (eller vad man nu ska använda för ord) eftersom ovanligt många blivit sjuka. Det är mycket förkylningar och influensa (inkl Ccovid) just nu så man borde varit försiktigare. Man borde t ex titta på Pelegrino som tock på sig munskydd innan han kramade om nån (kan iofs bero på sjukhusregler då han väl ska på förlossning när som helst).
Även alla skador borde man fundera över.

Vad gäller resandet - för Jonna är det viktigaste just nu pass med kvalitet vilket är svårt att kombinera med resande. Så med fokus på VM så är tävlande i Östersund MYCKET bättre för henne än tävlande i Davos.

100% på det första.

Nja, skulle nog snarare säga vi har 20-25 st seniorer som siktar på världscupen. Fortsatt klart lägre än för Norge såklart och bredden blir väldigt sårbar snabbt.
Citera
2022-12-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det var inget vidare starkt argument du kom med nu. På gränsen till OT.

Du vill alltså att du skall ha rätten att avgöra vilka som kommer med personangrepp och vilka som inte gör det. Och du vill ha rätten att bestämma när man skall sluta diskutera detta.

Det var inget argument. Nu hoppar du på mig att jag vill och ska ha rätten avgöra vem som kommer med personangrepp eller inte vilket jag aldrig påstått och det är jag helt ointresserad av. Alla bör sluta med personangrepp det är otrevligt och istället hålla sig till trådens ämne.
Citera
2022-12-18, 20:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Det var inget argument. Nu hoppar du på mig att jag vill och ska ha rätten avgöra vem som kommer med personangrepp eller inte vilket jag aldrig påstått och det är jag helt ointresserad av. Alla bör sluta med personangrepp det är otrevligt och istället hålla sig till trådens ämne.

Well, om du hade varit ärligt menad med att man inte bör ägna sig åt personangrepp så kunde du ju ha markerat mot det ccnut skrev om mig (som var mycket mer av personangrepp) och inte bara mot den kommentar jag gjorde till ccnut's inlägg. Men det gjorde du inte. Och när jag påpekade detta så tyckte du att jag skulle sluta. Så helt rimligt att göra den tolkning jag gjorde av din men-sluta-nu-kommentar.

Nu har jag sagt vad jag tycker i denna fråga och därmed är denna diskussion avslutad för min del.
Citera
2022-12-18, 20:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Det som stör åtminstone mig är att alla våra bra sprinters redan i god tid uteslutit deltagande i touren, de kan inte ens bemöda sig att åka dit för att endast vara med fram till och med den andra sprinten och sedan avstå de två avslutande tävlingarna.

Vi har på pappret det starkaste sprintlaget, men när det väl skall skall köras om sprintcupen är det tveksamt om de faktiskt bryr sig särskilt mycket.

Nu har man väl iofs sagt att de som kommer tas ut till touren tas ut för att åka hela touren så det har väl sänt en signal till sprintåkarna också.
Citera
2022-12-18, 21:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu har man väl iofs sagt att de som kommer tas ut till touren tas ut för att åka hela touren så det har väl sänt en signal till sprintåkarna också.
Fast vi har väl inte särskilt många renodlade sprinters?
Jonna, Emma och Maja har ju visat att de är rätt allround, men VM har ju klart högre status/prio än tds för dem
Citera
2022-12-18, 21:27
Medlem
FNLSs avatar
Even Northug leder sprint cupen. Petter gjorde det en gång i karriären. Det enda lopp han körde i sprint västen blev han 45. Och Jönsson vann finalen före Hellner. Så antagligen en tvärusel dag för honom.

Får se om det går bättre för Even i val mustair. Se om han ens får vara med. Det är ett jävla lag Norge kan få ihop. Skulle gissa på
Kläbo Golberg valnes Northug (extra platser)
Kruger nyenget holund röthe tönseth Iversen.
Sorry Andersen.
Citera
2022-12-18, 21:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
100% på det första.

Nja, skulle nog snarare säga vi har 20-25 st seniorer som siktar på världscupen. Fortsatt klart lägre än för Norge såklart och bredden blir väldigt sårbar snabbt.
Det är möjligt vi har 20-25 som siktar på världscupen, men har vi verkligen så många som har en rimlig chans på topp 30 i enstaka lopp om de toppresterar om merparten av världseliten är på plats?
Ebba, Frida, Moa I, Jonna, Linn, Johanna, Maja, Emma, Moa L, Dyvik, Moa H, Lovisa, Louise, Märta, Lisa I (om man är snäll), Elina R är sexton (jag erkänner att 10-15 var väl lågt, men 20 hittar inte jag). Känns som jag missat nån (Sofia H och Maria N som bägge ännu inte säsongdebuterat kanske ska med?), men så många till kan jag inte komma på.
Sen har vi ju en del duktiga långloppsåkare som Ida Dahl som visat att hon definitiv håller i världscupen, men hennes fokus är ju ändå tydligt mot långlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in