2022-10-18, 11:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Trams, du vet mycket väl vad som avses. Och nej Linn hade inte varit i närheten av att diskas i Falun ens med de nya reglerna.
Nej, det är inte för mig självklart vad som menas (Maja och Jonna har ju gjort att jag inte saknat Linn över huvud taget) och jag tror inte heller att Linn skulle ha diskats - de flesta regelbrott medför ju inte diskvalificering
Citera
2022-10-18, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Nej, det är inte för mig självklart vad som menas (Maja och Jonna har ju gjort att jag inte saknat Linn över huvud taget) och jag tror inte heller att Linn skulle ha diskats - de flesta regelbrott medför ju inte diskvalificering
Linn har något som kallas för pondus. Om du inte vet vad det är kan du använda Google.

De du nämner ovan har ju noll personlighet. Det finns nog ett skäl till att Red Bull sponsrar Linn och inte Maja/Frida. Linn syns och hörs, vilket är guld för sponsorerna.

Det är på tiden att vi får en Svensk åkare som kan prestera och samtidigt vara lite kaxig. Någon som kan tysta alla dryga norrmän.
Citera
2022-10-18, 17:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Linn har något som kallas för pondus. Om du inte vet vad det är kan du använda Google.

De du nämner ovan har ju noll personlighet. Det finns nog ett skäl till att Red Bull sponsrar Linn och inte Maja/Frida. Linn syns och hörs, vilket är guld för sponsorerna.

Det är på tiden att vi får en Svensk åkare som kan prestera och samtidigt vara lite kaxig. Någon som kan tysta alla dryga norrmän.

Haha, detta gav mig dagens skratt. Att Maja/Frida inte skulle ha någon personlighet och att de inte syns och hörs någonting
Citera
2022-10-18, 18:39
Medlem
Citat:

Jag vet något annat som är guld för sponsorer: Följare på instagram.
Linn: 42k
Maja: 78k
Frida: 216k
(Jonna 71k, Ebba 103k)
Citera
2022-10-18, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Haha, detta gav mig dagens skratt. Att Maja/Frida inte skulle ha någon personlighet och att de inte syns och hörs någonting
Haha, Frida nämndes inte av den andra användaren och inte av mig heller. Frida har en skön personlighet och är bra på att exponera sig(många sponsorer). Ska bli spännande att hur hon står sig nu när Johaug är borta.

Många av de andra i landslaget verkar vara rätt tystlåtna, därav att Linn sticker ut mer. Det är som sagt inte en tillfällighet att RB sponsrar personer som syns (Linn, Northug, Jon Olsson etc).

Följare på Instagram säger inte så mycket. Finns många som köper följare och kan ha 3-400k (lätt att kolla upp). Lägg därmed till att Linn inte tävlat på länge. Hon kommer växa mer under vintern.
Senast redigerad av swdrdz 2022-10-18 kl. 18:54.
Citera
2022-10-18, 19:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Haha, Frida nämndes inte av den andra användaren och inte av mig heller. Frida har en skön personlighet och är bra på att exponera sig(många sponsorer). Ska bli spännande att hur hon står sig nu när Johaug är borta.
Du skrev ju så här:
Citat:
Det finns nog ett skäl till att Red Bull sponsrar Linn och inte Maja/Frida. Linn syns och hörs, vilket är guld för sponsorerna.

Det finns många bra skidåkare i det svenska damlaget och de är väldigt olika personligheter och det tycker jag är bra.
Citera
2022-10-18, 20:30
Medlem
Citat:

Frida är ju sponsrad av Adidas.
Citera
2022-10-18, 23:00
Medlem
Byström är så otroligt pinsam.
Citat:
Men det är väldigt många som inte skulle ha råd att hålla på med skidor ens om inte landslagen fanns.

Givetvis bara skitsnack. Sponsorer skulle ha större möjligheter till exponering via team. Redan nu får säkert 100 åkare i Norge sin satsning att gå ihop via team. Hur är det för en italiensk eller fransk åkare som ligger på gränsen till landslagen

Citat:
Jag ser inte på cykel för jag vet inte vem som är i vilket land ens, jag vill inte hamna där.
Jaha, han kollar inte på cykel vad spännande.

Sedan tidigare har ju Myhlback varit ute och snurrat om hur bra det är med att tävlingar avgörs i vallaboden.

Trött på dessa stofiler i svenska skidförbundet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/ve5ve4/svenska-skidlandslaget-svarar-johannes-hosflot-klabo-efter-utspel
Citera
2022-10-19, 07:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Byström är så otroligt pinsam.

Givetvis bara skitsnack. Sponsorer skulle ha större möjligheter till exponering via team. Redan nu får säkert 100 åkare i Norge sin satsning att gå ihop via team. Hur är det för en italiensk eller fransk åkare som ligger på gränsen till landslagen

Jaha, han kollar inte på cykel vad spännande.

Sedan tidigare har ju Myhlback varit ute och snurrat om hur bra det är med att tävlingar avgörs i vallaboden.

Trött på dessa stofiler i svenska skidförbundet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/ve5ve4/svenska-skidlandslaget-svarar-johannes-hosflot-klabo-efter-utspel

Att du ogillar den svenska ledningen är ju inget nytt. Själv tycker jag Myhlback har rätt och jag känner bara förakt för de som vill omvandla våra fina längdsport till någon variant av den ointressanta cykelsporten.
Citera
2022-10-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att du ogillar den svenska ledningen är ju inget nytt. Själv tycker jag Myhlback har rätt och jag känner bara förakt för de som vill omvandla våra fina längdsport till någon variant av den ointressanta cykelsporten.
Jag har inget emot att man tävlar för sitt landslag under världscupen. Däremot tycker jag det är intellektuellt ohederligt att uttala sig som Byström gör. Men det är självklart i egen intresse.

Idrottarna lägger ned massa tid på sin idrott så är alltid trist när tävlingarna avgörs i vallaboden antingen pga resurser, inkompetens eller rent sabotage. Att vilja ha kvar det systemet är enbart i egen intresse.
Citera
2022-10-19, 09:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Idrottarna lägger ned massa tid på sin idrott så är alltid trist när tävlingarna avgörs i vallaboden antingen pga resurser, inkompetens eller rent sabotage. Att vilja ha kvar det systemet är enbart i egen intresse.

Vallning är en del av längdsporten så jag ser inget problem med att det till viss del avgörs i vallaboden. Jag vill inte att man bort vallateamen och alla skulle köra på samma vallning.
Citera
2022-10-19, 09:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Till helgen håller Svenska skidförbundets sitt förbundsmöte. Därför kan det var lite aktuellt att titta spå skidförbundets ekonomi. I Sverige har man brutet räkenskapsår medan man i exempelvis i Norge kör med kalenderår. Så det senaste vi har uppgifter om för svensk del är verksamhetsåret 21/22.

Skidförbundet hade för 21/22 en omsättning på 225.8 miljoner. Vid sidan om toppåret 17/18 då det låg 227.2 miljoner så är detta den högsta omsättningen för skidförbundet. Efter 17/18 sjönk omsättningen ned till 196.3 miljoner för 19/20 och föregående år (20/21) låg den på 200.3 miljoner. Det blev ett överskott (vinst alltså) på 3.1 miljoner vilket är positivt även om den är på en låg nivå. OS-år tillsammans med pandemin tror jag delvis påverkade resultatet. Sedan 14/15 har det blivit ett överskott på över 10 miljoner för alla år förutom 18/19 då det blev ett underskott (förlust alltså) på 12 miljoner (pga av alpina VM som gick med rejäl förlust). Det egna kapitalet i skidförbundet ligger på 114 miljoner vilket motsvara ca 50 %.

Sponsor och tv-intäkter låg på 107 miljoner vilket är ett rekord (100 miljoner för 20/21). Bidrag från RF på 20 miljoner, från SOK på 17 miljoner och från FIS på 5.4 miljoner. Skidförbundet har en självfinansieringsgrad på 90 %.

Längdverksamheten omsatte 71 miljoner (bara 19/20 har omsättningen legat högre, då på 73 miljoner). Det blev ett överskott på 4.2 miljoner. Förutom underskottsåret 18/19 (underskott på ca 0.46 miljoner) så är detta det lägsta överskottet sedan 12/13. Tror som sagt att det förklaras av OS-år och pandemin till stor del. Det egna kapitalet ligger 65.8 miljoner vilket motsvara 92 procent. Även om det har pratats om sämre ekonomi de senaste åren så har både skidförbundet och längdverksamheten en väldigt god ekonomi. (Man kan notera att alpint är den gren som har den nästhögsta omsättningen på 62.9 miljoner men bara i 6 miljoner i eget kapital viket motsvarar 10 %, alpint verkar ha det skakigt både när det gäller ekonomin och det sportsliga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in