2022-12-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Okej! Den såg man inte komma. När dom snackar latest radar är det AESA radarn då eller MK4?

Det står ju inte närmare, men borde ju vara den nya GaN baserade AESA radarn som avses då den nuvarande radarn börjar bli omodern.
Citera
2022-12-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Okej! Den såg man inte komma. När dom snackar latest radar är det AESA radarn då eller MK4?

De monterade väl GaN-radarn på ett Gripen D som demonstration på SAAB?

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2020-04-24/saab-flies-new-gan-fighter-radar

Sorry, jag var två på den pucken...

men jag tänker Filipinerna också, och att detta hänger ihop med den eventuella affären...

...så tillförde jag något eget hoppas jag, hehe
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-12-17 kl. 19:06.
Citera
2022-12-17, 19:22
Medlem
Om jag inte minns fel så kommer gripen c få en modernare radar än gripen e. Saabs senaste radar blev inte färdig i tid för e modellen.
Citera
2022-12-18, 15:47
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Om jag inte minns fel så kommer gripen c få en modernare radar än gripen e. Saabs senaste radar blev inte färdig i tid för e modellen.

Ja, den är baserad på Gallium Nitride istället för Gallium Arsenide (vad det nu heter på svenska?).
Finns en hel del intressant på Internet och Youtube. Kort sammanfattat ökas värmetåligheten vilket gör att den kan jobba på betydligt högre temperaturer med betydligt mindre energiåtgång och behovet av kylning minskar.

Används även i 5G stationer och LED lampor och verkar ganska så revolutionerande faktiskt.

SAAB har jobbat med det ganska länge i sina Giraffe radarer, Global Eye och även Gripen E:s system för elektronisk krigsföring använder sig av det.
Citera
2022-12-18, 17:32
Medlem
Det är mk4 i den här beställningen. mk5 (AESA) är en option längre fram
Citera
2022-12-18, 17:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, den är baserad på Gallium Nitride istället för Gallium Arsenide (vad det nu heter på svenska?).
Finns en hel del intressant på Internet och Youtube. Kort sammanfattat ökas värmetåligheten vilket gör att den kan jobba på betydligt högre temperaturer med betydligt mindre energiåtgång och behovet av kylning minskar.

Används även i 5G stationer och LED lampor och verkar ganska så revolutionerande faktiskt.

SAAB har jobbat med det ganska länge i sina Giraffe radarer, Global Eye och även Gripen E:s system för elektronisk krigsföring använder sig av det.

Samtidigt så kommer de uppgraderade Gripen C/D inte att ha samma kylkapacitet och antennen blir fast, vilket minskar hur stor sektor man kan söka av, men också taktiken vid robotskott, då man måste hålla målet inom +-60 grader från nosen, jämfört med...jag har för mig att det blir +-205 grader på Gripen E/F.

Men oavsett detta, så är den tillkännagjorda uppgraderingen av C/D enorm och enligt min mening vore en ny modellbeteckning rimlig. Kanske JAS 39CI/DI (likt man gjorde på JA 37DI), eller JAS 39 G/H, motsvarande hur man gjorde med J 35F2 till J 35J.
Citera
2022-12-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Samtidigt så kommer de uppgraderade Gripen C/D inte att ha samma kylkapacitet och antennen blir fast, vilket minskar hur stor sektor man kan söka av, men också taktiken vid robotskott, då man måste hålla målet inom +-60 grader från nosen, jämfört med...jag har för mig att det blir +-205 grader på Gripen E/F.

Men oavsett detta, så är den tillkännagjorda uppgraderingen av C/D enorm och enligt min mening vore en ny modellbeteckning rimlig. Kanske JAS 39CI/DI (likt man gjorde på JA 37DI), eller JAS 39 G/H, motsvarande hur man gjorde med J 35F2 till J 35J.

Blir runt 100 grader på Gripen E.
Har sett att Gripen C med nya radarn kallas för Gripen C+. Dock kan det som en tidigare skribent skrev vara MK4 radarn der handlar om nu och inte Aesa radarn. 3.5 miljarder låter billigt för uppgraderad motor, aesa radar och nytt ew system.

* räknade nog galet innan, blir 87.5 miljoner per flygplan, fullt rimligt med nya aesa radarn i det priset.
Senast redigerad av Knasen2k 2022-12-18 kl. 18:16.
Citera
2022-12-18, 20:00
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Har sett att Gripen C med nya radarn kallas för Gripen C+. Dock kan det som en tidigare skribent skrev vara MK4 radarn der handlar om nu och inte Aesa radarn. 3.5 miljarder låter billigt för uppgraderad motor, aesa radar och nytt ew system.

* räknade nog galet innan, blir 87.5 miljoner per flygplan, fullt rimligt med nya aesa radarn i det priset.

Och en del utbytta apparater, för att harmonisera underhållet med Gripen E/F.
Citera
2022-12-18, 20:11
Medlem
Citat:

I følge wiki så har svenske forsvaret 71 stk C og 23 stk D, og da får jeg at oppgraderingen vil koste SEK 37 millioner pr fly. Så tviler sterkt på at den omfatter AESA opsjonen.

AN/APG-83 AESA oppgradering på F-16 koster rundt 25 millioner pr enhet.
Citera
2022-12-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I følge wiki så har svenske forsvaret 71 stk C og 23 stk D, og da får jeg at oppgraderingen vil koste SEK 37 millioner pr fly. Så tviler sterkt på at den omfatter AESA opsjonen.

AN/APG-83 AESA oppgradering på F-16 koster rundt 25 millioner pr enhet.

Jo men ska alla 94 nuvarande flygplan uppgraderas? Jag räknade på att 40st uppgraderas enligt det beslut som finns nu att antal flygplan ska behållas på 100st. Enligt senaste perspektivstudien nämndes dock 120 flygplan totalt. Slår man ut summan på 60st Gripen C så blir det 58 miljoner per flygplan, känns fortfarande rimligt.
Citera
2022-12-18, 20:25
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:

Trodde MK4 var i MS20 uppdateringen. Efter lite sökande hittar jag att Ungern har beställt MS20 block2 och då står det i klartext att det handlar om MK4.

Samtidigt står det i SAAB's pressmeddelande att den svenska ordern handlar om SAAB's senaste radar, känns lite konstigt att det skulle handla om MK4 och inte 5 då.

En annan intressant detalj i SAAB's pressmeddelande är att FMV har valmöjlighet att lägga en annan order 2023 för ytterligare capability enhancements.

Spännande.
Citera
2022-12-18, 21:38
Medlem
En russisk SU-27 pilot filmer en Gripen og en F-35 ett eller annet sted, men jeg tipper det er et sted i Østersjøen. Noen i kommentarfeltet sier F-35 ikke er "usynlig" ettersom den dukker opp på radaren i SU-27. Det er selvsagt ikke så rart ettersom F-35 flyr med de vanlige luneburg radar reflektorene.

Russian Su-27 vs "Grippen" and F-35. Interception.
https://www.youtube.com/watch?v=g-dez1FX6n8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in