Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Ja, den är baserad på Gallium Nitride istället för Gallium Arsenide (vad det nu heter på svenska?).
Finns en hel del intressant på Internet och Youtube. Kort sammanfattat ökas värmetåligheten vilket gör att den kan jobba på betydligt högre temperaturer med betydligt mindre energiåtgång och behovet av kylning minskar.
Används även i 5G stationer och LED lampor och verkar ganska så revolutionerande faktiskt.
SAAB har jobbat med det ganska länge i sina Giraffe radarer, Global Eye och även Gripen E:s system för elektronisk krigsföring använder sig av det.
Samtidigt så kommer de uppgraderade Gripen C/D inte att ha samma kylkapacitet och antennen blir fast, vilket minskar hur stor sektor man kan söka av, men också taktiken vid robotskott, då man måste hålla målet inom +-60 grader från nosen, jämfört med...jag har för mig att det blir +-205 grader på Gripen E/F.
Men oavsett detta, så är den tillkännagjorda uppgraderingen av C/D enorm och enligt min mening vore en ny modellbeteckning rimlig. Kanske JAS 39CI/DI (likt man gjorde på JA 37DI), eller JAS 39 G/H, motsvarande hur man gjorde med J 35F2 till J 35J.