2022-11-04, 00:46
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
Läs på om PSSD (det är inte värt det)...
Som i pissed? Jag käkar Ecilatopram, och det fungerar bra. Är det samma som Sertralin?
Citera
2022-11-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Som i pissed? Jag käkar Ecilatopram, och det fungerar bra. Är det samma som Sertralin?

Post-SSRI Sexual Dysfunction (PSSD). Både sertralin och escitalopram kan orsaka det.
Citera
2022-11-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gillisen
Fick du nåt annat?

Fick Voxra eller Bupropion 150 mg men den skrotade jag också ganska snabbt! Sitter just nu med en neuroleptika "Ziprasidon" som jag slarvar med för jag får såna extremt vidriga biverkningar som med alla andra mediciner jag ätit! Så trött på psykofarmaka....

Jag märkte ganska snabbt på Sertralin att kuken blev slö också! Ganska läskigt att jag fick det så pass snabbt under behandlingen, eeh fyfan vilket rävgift antidepps är!
Citera
2022-11-23, 11:51
Medlem
Har höjt dosen från 100 till 150 sertralin, känner mig sämre, här länge kan detta pågå?
Citera
2022-11-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Nyligen börjat med Sertralin mot främst depression och ångest!

Första dagen mådde jag dunder, dag 2 helt ok, men nu senaste dagarna har jag inte mått nå vidare alls, ökad ångest, dålig aptit, äter knappt 1 mål om dagen samt illamående!

Men jag har hört att det är vanligt att må sämre i början.. Vilken vecka började ni faktiskt må bättre av Sertralin?

Tog två månader innan jag kände bättring, nu mår jag så jävla mkt bättre.

Uppe på 150mg nu… hjärnan funkar igen, blir initiativrik, framåt på jobbet o glöden är tillbaks.

Alkohol tar bort effekten av Sertralin för mig, får ångest i tre dagar efter en utekväll som jag mådde innan sertralin typ…
Citera
2022-11-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoppeJoppeJoppe
Tog två månader innan jag kände bättring, nu mår jag så jävla mkt bättre.

Uppe på 150mg nu… hjärnan funkar igen, blir initiativrik, framåt på jobbet o glöden är tillbaks.

Alkohol tar bort effekten av Sertralin för mig, får ångest i tre dagar efter en utekväll som jag mådde innan sertralin typ…

Okej där ser man! Jag klarade inte av den längre än 1 månad, och jag spydde typ varje dag, inte bättre välmående heller! Kunde knappt äta... Men kul att den funkar för vissa iallafall, tveksamt att jag kommer ge den ett försök till!

Mvh
Citera
2022-12-17, 17:57
Medlem
Horrorgrams avatar
Tja!

Skrev i en annan tråd om Sertralin men såg att denna är mer aktiv.

Ja började på en halv tablett sedan till en hel (50 mg) gick på 50 i två veckor cirka sen märkte ja att jag inte kunde få utlösning och kuken stod knappt. Så trappade ner själv till en halv tablett och typ enda sen dess några dagar sedan så har ja börjat pissa som fan. Kissnödig hela tiden typ. Kan dock få utlösning nu som förut. Men va fan, måste ja tillbaka till 50 igen för att kissandet ska bli normalt igen? Hade som sagt inte detta problem då ja gick på en hel tablett.
Citera
2022-12-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Tja!

Skrev i en annan tråd om Sertralin men såg att denna är mer aktiv.

Ja började på en halv tablett sedan till en hel (50 mg) gick på 50 i två veckor cirka sen märkte ja att jag inte kunde få utlösning och kuken stod knappt. Så trappade ner själv till en halv tablett och typ enda sen dess några dagar sedan så har ja börjat pissa som fan. Kissnödig hela tiden typ. Kan dock få utlösning nu som förut. Men va fan, måste ja tillbaka till 50 igen för att kissandet ska bli normalt igen? Hade som sagt inte detta problem då ja gick på en hel tablett.

Kan vara SIADH, om du har otur. Kolla upp med läkare.
Citera
2022-12-17, 23:24
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Kan vara SIADH, om du har otur. Kolla upp med läkare.

Har ingen brist på natium. Tagit massa prover förut allt visade bra. Detta kom i samband med sertralinet.
Citera
2022-12-18, 10:41
Medlem
Har läst lite lite i denna tråd då jag står i valet och kvalet att påbörja medicinering med Sertralin för en fjärde gång. Jag avslutade min senaste period i Juli -22 efter att ha microdoserat ner från 50mg i över ett år och det gick bra utan några utsättningssymptom, att avsluta denna medicinering under 2-4 veckor som läkarna säger är rent av livsfarligt.

Jag lider av ångest dagligen och har jobbat mycket med mig själv för att kunna hantera detta, men inser att det inte räcker. Ser jag tillbaka nu så har jag hjälpts oerhört med Sertralin, dosnivå på 50mg. Det medicinen har gjort för mig är att ta bort den värsta klingen av ångest. I kombination med kost, träning och andra livsförbättrande åtgärder så har jag mått riktigt bra!
Det som fått mig att sluta gång på gång är att jag trott att jag kommit till en plats där jag klarar mig utan, men ångesten slår tillbaka lika hårt igen.. sen att stigmat kring medicinering (mycket pga okunskap hos gemene man) gör att det finns en liten skam med att ta den. Antar att jag får de detta som ett litet tillskott för att jag ska kunna leva normalt i denna värld.
Citera
2022-12-18, 12:33
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakomfasad
Har läst lite lite i denna tråd då jag står i valet och kvalet att påbörja medicinering med Sertralin för en fjärde gång. Jag avslutade min senaste period i Juli -22 efter att ha microdoserat ner från 50mg i över ett år och det gick bra utan några utsättningssymptom, att avsluta denna medicinering under 2-4 veckor som läkarna säger är rent av livsfarligt.

Jag lider av ångest dagligen och har jobbat mycket med mig själv för att kunna hantera detta, men inser att det inte räcker. Ser jag tillbaka nu så har jag hjälpts oerhört med Sertralin, dosnivå på 50mg. Det medicinen har gjort för mig är att ta bort den värsta klingen av ångest. I kombination med kost, träning och andra livsförbättrande åtgärder så har jag mått riktigt bra!
Det som fått mig att sluta gång på gång är att jag trott att jag kommit till en plats där jag klarar mig utan, men ångesten slår tillbaka lika hårt igen.. sen att stigmat kring medicinering (mycket pga okunskap hos gemene man) gör att det finns en liten skam med att ta den. Antar att jag får de detta som ett litet tillskott för att jag ska kunna leva normalt i denna värld.

Hur är det att trappa ner från 50 mg bara?
Senast redigerad av Horrorgram 2022-12-18 kl. 13:10.
Citera
2022-12-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Hur är det att trappa ner från 50 mg bara?

Från 50mg ner till 25mg var inga större problem, dock så tog jag det försiktigt senaste gången och valde att gå ner 5mg varannan vecka ungefär. Klippte ner tabletterna och vägde dem på en våg för att få rätt dos. I efterhand så hade jag nog kunnat gå ner fortare än så, från 25-0mg skulle jag vara helt klart mer försiktig.

Mitt tips utifrån mina egna erfarenheter så skulle jag gå ner till 25mg enl. metod ovan för att sedan stå på det i någon månad och känna efter hur du mår och hur det påverkar dig. Jag är absolut ingen expert utan talar bara om hur jag gjort/skulle gjort, slutsatsen får du dra själv. Hoppas det går bra för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in