2022-12-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har tidigare visat att Töivo Jurik är en skatteplanerare med avancerad transaktionsjuridik som inriktning. Töivo/Toivo bor i Schweiz och sitter i styrelsen för Linda Staafs bolag Rechter Consulting AB.

Han är numera 80 år men har fortfarande koppling till Sverige i form av en rad styrelseuppdrag och främst extern firmatecknare kring en långvarig affärskompanjon vid namn Carl Lindstrand.

Lindstrand Partners är numera namnet på den advokatbyrå som Linda Staaf arbetade ihop med enligt hennes gamla hemsida Rechter.se. Framkommer om man kör den i Wayback Machine. Då hette den Hagenfeldt (där finns också en pilot i hans närhet om ni kikar lite på tal om flygcert).

2009 bytte byrån namn och regi:

https://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/bransch/article140975.ece

Och det var i turerna med Lindstrand som Töivo Jurik fick sitt boende genomsökt av Skatteverket efter bevis på skattefiffel mellan Sverige och Schweiz. Töivo Jurik erkände i samband med det att han låg bakom upplägget med svenska och schweiziska bolag.

Namnet Carl Lindstrand låter kanske bekant för de som rör sig i ”högerflygeln”?

Jodå, advokat Lindstrand är även skribent i ”kulturarvsfrågor” och har feltagit i podd på Axxess med Susanna Birgersson som var med och startade Bulletin med iraniern (i grunden kurd) Tino Sanandaji mfl.

Kulturarvsskribent Lindstrand är även publicerad i Bulletin om kriminella klaner och släktbaserade nätverk. Hans texter finns också i Kvartal. Och han har härjat på Facebook på samma tema invandrare är inte bra.

Vidare då. Så här säger Mats Löfving enligt Sveriges Radio i september 2020.

”Polisen inriktar mycket av sitt arbete på att komma åt så kallade kriminella klaner, alltså släktbaserade nätverk. Klanerna har blivit ett betydande problem, enligt biträdande rikspolischef Mats Löfving.
I Ekots lördagsintervju säger Mats Löfving att fler måste inse orsaken bakom den kriminalitet som drabbar många särskilt utsatta områden i landet.
– Just nu har vi minst 40 släktbaserade kriminella nätverk i Sverige. Så kallade klaner. De har kommit till Sverige, påstår jag, enbart med syfte att organisera och systematisera kriminalitet, säger Mats Löfving.”

Och advokat Lindstrand, affärskompanjon till Linda Staafs styrelsemedlem Töivo Jurik menar så här i Bulletin i januari 2021:

”Nog med noaord - vargen finns vad vi än kallar den. Gästtext. Kriminella klaner eller släktbaserade nätverk? No go-zoner eller utsatta områden? Advokaten Carl Lindstrand efterlyser mer samtal om sakfrågan än metadebatt om ordvalet.”

Ni kan googla hans artiklar.

Rörd av sin egen formuleringsförmåga så slänger sig Kulturarvsskribenten Carl Lindstrand med citat från tyske historikern
Leopold von Ranke. Ranke var inget fan av demokratiska frihetsrörelser även om han annars är generellt väldigt hyllad.

En ung formbar blivande ”polis” och underrättelsechef umgås och affärssamarbetar alltså med de här herrarna tidigt 00-tal och framåt.

Ser hon Töivo och hans affärskompanjoner som förebilder eller vad beror valet av styrelsemedlem på?

Skattefifflare och högerspöken som rör sig i kretsarna av konservativa ”iranier” och annat. Och Carl Lindstrans texter om kriminella klaner och släktbaserade nätverk sammanfaller i tid då Löfving uttalade sig uppmärksammat på samma tema.

Nu vet jag att Flashback stundom är lika kvinnofientligt som främlingsfientligt men kan vi enas i frågan om det är en säkerhetsrisk att det finns folk med sånt här inflytande i Linda Staafs (och Löfvings?) närhet?

Har nån nåt på Lindstrand, Jurik eller deras kompanjon Teoder Leffler så dra gärna fram de här.

Vill inte sprida nån konspiration men mitt huvudtema är alltså varför har hon kvar Jurik i styrelsen? Hennes fokus har varit revision och få koll på fiffel. Hans har varit att se till att hans klienter och kompanjoner betalar så lite skatt som möjligt. Ungefär så som random ”klanmedlem” också resonerar kan man tänka sig.

Tillägg: Wayback-länk till hennes gamla hemsida om Hagenfeldt samarbete.

https://web.archive.org/web/20030805203516/http://www.rechter.se:80/samarbete.htm

Med det sagt finns det fog att anta att relationen mellan LS och Mats har varit ytlig som hon hävdat. Eventuellt har relationen varit en förevändning för att hon ska kunna ta sig in. Mats köper på sig kritik för lite jäv. Inte många anmärkningar som fäster.
Citera
2022-12-17, 12:11
Medlem
Daikokus avatar
Saxat nyss från GP - Linda Staaf säger följande
”Jag har fortfarande inte sett den omaskade versionen av anmälan men redan från den maskade versionen har jag tydligt påtalat att det finns saker i de uppgifter som Stenman lämnat till avd för SU som inte stämmer överens med det som jag berättade för honom”

mao - hon påstår att Stenman ljugit i sin anmälan till polisens enhet för särskilda utredningar.

Inte bra för Stenman om hon talar sanning, men verkligen inte bra för Linda om hon filar lite på verkligheten (och det finns ju misstankar om att hon gjort tidigare)
Citera
2022-12-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Ja du. Kanske har Löfving en väldigt mäktig samling av tomhylsor eller så kanske han är en jävel på att läsa högt eller kanske t o m en hejare på att gå baklänges igenom en dörrpost? Jag vet inte riktigt, men något är det ju som fångat Staafs intresse och känslor. För makt kan det väl inte vara? Nä.
Haha. Nä det kan det väl ändå inte vara
Det har nog varit destruktivt i båda riktningar. Staaf fick jobb, Löfving fick ligga. Win-win som blev lose-lose.
Citera
2022-12-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Med det sagt finns det fog att anta att relationen mellan LS och Mats har varit ytlig som hon hävdat. Eventuellt har relationen varit en förevändning för att hon ska kunna ta sig in. Mats köper på sig kritik för lite jäv. Inte många anmärkningar som fäster.

Samtidigt kan man mena att en sexårsperiod av knull och bråk på bagerier och bakom träd vid motionsspår är allt annat än ytlig. För mig får de gärna vara KK hur mycket de vill men mellan raderna läser man ju att det varit ett väldigt destruktivt förhållande. Och det blir det väl först när relationen går på djupet. Inte när det bara pippas (var?) lite då och då bara för den glada lustens skull. Den villkorslösa snabbisen på konferenser eller i övernattningslägenheter.

De är både mediatränade och ”smarta” men har de en gång varit inblandade i en så här het relation så är det svårt att dölja genom att bara säga ”Punkt” i TV.

Att välja Löfving som sexpartner var kanske inte ett smart drag av Linda Staaf.
Och med mitt inlägg som du citerade så menar jag att det kanske inte är superbra att ha en gammal skatteplanerar-räv i sitt bolag. Och sen vispa runt och visa exmakens mobilnummer och lösenord till Skatteverket och kollegers namn vid NOA då årsredovisningarna ska in. För nån deckare prompt var tvungen att bli skriven.

Personerna, specifikt en, runt hennes styrelsemedlem har proaktivt kastat sig in i debatten om sveriges ”kulturarv” med fokus invandring och public service och andra mörkblå käpphästar.

Är det en styrka eller en svaghet, för att inte säga risk, att den person som sysslar med bland de hemligaste uppdragen vi har, slappt viftar med privata uppgifter i bolagssammanhang, inte döljer sin Facebookprofils användarnamn eller bara rent generellt lyckas, själv eller ihop med andra, vara grunden till den skitstorm som nu tornar upp sig?

Kalla mig old school, men i min värld är bra mycket mer ”diskreta” personer lämpade för den här typen av jobb.

Om nu Staaf skapat ett ”mönster” i sin relation till män så finns det grund för både en statlig utredning av förhållanden där och även att det här i internets bakvatten skrivs i de mest vulgära ordalag kring samma tema.
Citera
2022-12-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Saxat nyss från GP - Linda Staaf säger följande
”Jag har fortfarande inte sett den omaskade versionen av anmälan men redan från den maskade versionen har jag tydligt påtalat att det finns saker i de uppgifter som Stenman lämnat till avd för SU som inte stämmer överens med det som jag berättade för honom”

mao - hon påstår att Stenman ljugit i sin anmälan till polisens enhet för särskilda utredningar.

Inte bra för Stenman om hon talar sanning, men verkligen inte bra för Linda om hon filar lite på verkligheten (och det finns ju misstankar om att hon gjort tidigare)
The truth is out there men få vet. Stenman tjänar nog inte så mycket på att ljuga ihop en anmälan om han nu inte styrs uppifrån(vilket det har spekulerats i). Staafs förtroendekapital är sviktande så det ligger nog närmre till hands att hon slirar på sanningen.
Senast redigerad av disktord 2022-12-17 kl. 12:30.
Citera
2022-12-17, 12:31
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu står det i expressen att staaf och löfing har haft ett hemligt förhållande i 6 år.
Har hon då varit ihop med Byden också under denna tiden.
Då blir det två hemliga förhållande.
Jösses, detta blir bara värre och värre.
Vad tänker våran ÖB om detta?
Hon har jobbat på bra: fick barn med maken 2012 och ytterligare ett, innan hon inledde sin ytliga relation med ML 2015. Byd’en som mentor i tre år och ett icke ytligt förhållande sedan något år tillbaka?varannan vecka i N-köping plus en av landets viktigaste positioner inom polisen? Tur att hon kunde ta snabbspår och få uniform och tjänstevapen!
Citera
2022-12-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Jag läser ofta Lindstrands facebook-uppdateringar. Han förefaller vara en harmlös mainstream-moderat -- alltså en riktig, konservativ moderat från tiden innan Reinfeldt stökade till allting. Tänk Gösta Bohman. Ibland har hans texter goda poänger men oftast inte.

Ja han tilltalar säkert många. Påläst och sakkunnig. Och han formulerar sig väl. Varför han aktivt söker sig till Kvartal, Axxess och Bulletin vet han väl bäst själv men har har helt uppenbart en agenda.

Han stod på barrikaderna då Annie Löövs examen i juridik skulle genomskådas. Precis som Staafs prestationer genomlyses här. Publicerade hennes resultatintyg osv.

Så det finns alltså personer i hennes närhet, som hon samarbetat med och känner, som ägnat sig åt samma typ av ”CV-förföljelse” som ”vi”, Expressen mfl har gjort.

Till saken hör också att både Töivo Jurik och Carl Lindstrand har dubbla examen. Ekonomi och juridik.

Det är en bra kombo när man ska vara underättelsechef ( vet inte om de där 60 poängen Trafiksäkerhetskunskap är det men nåt behåll har hon säkert av timmarna hon lagt på det i under inledningen av sin akademiska bana) men även när man skattefifflar. Eller ska få folks förtroende när man torgför mer sverigedemokratiska tankar snarare än de mer moderata.
Citera
2022-12-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhistleBlower1
Nu ryker Thornberg vilken dag som helst. Enligt mina källor på JuDep kommer även Thornberg tilldelas "andra arbetsuppgifter" tills utredningarna är klara. Precis det straff Thornberg utdelade till Löfving vilket ju är humor. Kanske kan de göra dessa andra arbetsuppgifter tillsammans? Virka långa trådar är kul. Och att lägga pussel. För herrarna får det räcka med 12-bitars Babblare-pussel. Sen blir det sandlåda också. Hink och spade. Thornberg säger att han kan bygga högst sandslott. Då slår Löfving honom på näsan och skriker att han minsann kan bygga högst!

På den men seriösa noten. Media framställer det som att Thornberg tagit Löfvings parti. Det är delvis sant men inte pga. att han anser att Löfving har rätt utan det beror på att Thornberg varit livrädd för Löfvings mäktiga kontakter både inom polisen men kanske främst på JuDep. Det var därför Thornberg försökte sänka Löfving via sin polare Ari Stenman som Thornberg sa till att polisanmäla Löfving.

Löfving skulle enkelt ha kunnat peta Thornberg. Thornberg är bara ett namn utåt men det är Löfving som styrt polisen. Thornberg är en riktig fegis som vänder kappan närhelst det gynnar honom. Det var han under alla år på Säpo. En fegis som mest brydde sig om JuDep och inte alls om oss anställda.

Återigen, dina kontakter imponerar, denna gång Justitiedepartementet. Du säger att det är så, men jag vet inte.
Jag håller i och för sig med dig i sak vad gäller denna affär och de inblandade men är det ändå inte lite för otroligt? Ledtrådarna/”bevisen” är för generella för att arbetat så nära dem.
Citera
2022-12-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhistleBlower1
Vilket skådespeleri Staaf stod för i TV4! Imponerande. Hon menar ju att hon bara haft nån ytlig relation och är smutskastad. Men hallå Linda, du är närstående Löfving då du haft en mångårig sexuellt relation. Det är väldigt närstående. Linda tycker att hon tillsattes på meriter. Tjena, ingen tror dig där nu. Ni har knullat i åratal och Löfving tillsätter dig som Und-chef för att blidka din ***** som inte riktigt vill släppa till.

Staafs intervju ser nästan lika illa ut nu som Paolo Robertos intervju dagen efter hans sexköp. "Nä det är första gången jag köper sex". Den sekvensen kan man kolla på om man vill se nån ljuga live. Bra utbildning för er som tror er partner är otrogen.
Haha, det var faktiskt tragikomiskt att se Paolo då och kan se likheten nu.
Senast redigerad av disktord 2022-12-17 kl. 13:13.
Citera
2022-12-17, 12:58
Medlem
Ursprungligen postat av broschyr
Hon skilde sig från Jan Staaf 2016.11.04

Jan staaf gifte sig med Eva Lena 19860823 och de skilde sig 070629 efter att han varit otrogen med Linda. Linda och Jan gifte sig 090526 och därefter var hon otrogen med Mats Löfving som skilde sig från sin fru som fysiskt kastade ut honom 20100729 efter att hon blivit uppringd av Linda. Linda separerade från Jan men de skilde sig först 20161104. Då hade hon och Mats varit ett par i nästan 6 år. Anmälan mot Mats om ofredande sträckte sig från början av 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Menar du att Linda och Löfving har haft ett förhållande sedan 2010?

Året efter att hon gifte sig med Jan Staaf och innan hon fick barn?

Men oj! Vem är far till henns barn?
Citera
2022-12-17, 13:11
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyBlues
Ursprungligen postat av broschyr
Hon skilde sig från Jan Staaf 2016.11.04

Jan staaf gifte sig med Eva Lena 19860823 och de skilde sig 070629 efter att han varit otrogen med Linda. Linda och Jan gifte sig 090526 och därefter var hon otrogen med Mats Löfving som skilde sig från sin fru som fysiskt kastade ut honom 20100729 efter att hon blivit uppringd av Linda. Linda separerade från Jan men de skilde sig först 20161104. Då hade hon och Mats varit ett par i nästan 6 år. Anmälan mot Mats om ofredande sträckte sig från början av 2015

Men oj! Vem är far till henns barn?

Så utöver att gå igång på män med makt och uniform så verkar Linda också gå igång på gifta/män i förhållanden.

Hon spelar inte direkt inom systerskapet men ändå ska hon sitta och dra kvinnokortet.
Citera
2022-12-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Undertecknad blir ständigt utsatt för kollegors, gifta eller ogifta, märkliga förförartekniker.
Det är bara att beklaga och hoppas du inte blivit befordrad till överläkare pga en sån relation, när du bara hade usk-utb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in