2022-12-16, 18:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Visst fattar man, frågan är vad gör regering åt detta?
Svar:
Hade inte SäPo uppe en vägskylt med ”Ingenting” mot deras kontor i Solna ett tag?

Säkerhetsprövningen de gjort på Bydén behöver ses över. Kan vara rysspåverkan eller hur fan har de gått igenom egentligen?
I 30 min sa han att den vart rutinmässig och enligt reglerna.. jo tjena

Vi sätter på oss polismössan en kort stund:

Narrativ:

Det är "allmänt känt" på kontoret att Staaf och Löving har ihop det, eller åtminstone att de haft ihop det, och beroende på vem man frågar, ifall de fortfarande har det.

Staaf tröttnar till slut på det här "destruktiva förhållandet" (det kan mycket väl vara precis så) och drar sig ur, till Lövings stora misstro och därefter konkreta protester, övertalningsförsök, kanske mer eller mindre subtila hot ("gör inte detta, det får konsekvenser etc etc" ). När Staaf framhärdar med dumpningen blir Löving halknäpp och agerar på märkliga, kanske obehagliga sätt.

Staaf samråder inte med facket, utan väljer kollegor att tala med (de tycker förstås saken är förfärlig) och diskuterar med säkerhetschefen (som också tycker saken är förfärlig). Vad Staaf exakt säger därvid och om det är "påbättrat" vet man kanske inte.

Poliser (alla här är poliser) löser ju alla problem via en polisanmälan, så det ligger ju nära till hands att göra just så. Saken hamnar sedan på utredning, Staaf tillfrågas "vad i herrans namn har hänt?" och känner kanske inte igen vad som sagts uppåt med vad hon tycker sig ha sagt. Hon förnekar att ha utsatts för brott -alltså, "brott kan ej styrkas" - vilket i normalfallet hade varit en smal sak att komma fram till.

Nu handlar det om relativa toppchefer och ett känsligt läge - varvid de inblandade behandlar ärendet som en synnerligen het (och stor) potatis. På denna nivå, rikspolisens kansli.

Här kan man då välja på att lägga ner saken (Staaf står inte vid en anmälan, de andra inblandade har naturligtvis bara en berättelse att gå på, någon utredning kan inte gärna göras på något som mest liknar ett lokalt svartsjukeutbrott och en tämligen schaskig men inte brottslig relation som upplösts. Kanslichefen ingriper första gången, vid anmälan två får det bli framburet på en skämskudde till RPC. Denne lägger ner tjafset direkt (tyst mumlande "Va fan håller de på med?" och menar alla inblandade).

Jag vill inte kalla detta en "perfekt storm" (i ett vattenglas?) men i en öppen kultur där man bejakar frihet under ansvar, initiativ och att använda det egna omdömet kan sådana här saker spåra ur. Frågan måste också vara "Vad visste chefen, vad BORDE chefen vetat, hur kan det tolereras att chefen har ihop det med en underlydande, har alla inblandade ett ansvar, skall polischefer (barska män och kvinnor) inte begripa att det går inte riktigt an att ha "privata, ytliga" relationer med kollegor, chefer eller underlydande?

Bara några små frågor, vid sidan av om det funnits jäv, maktmissbruk, enklare tjänstefel, falska tjänstgöringsbetyg, förtroendeskadlig verksamhet i jobbet, brott mot interna reglementen och annat som det också kan vara.

Men att Thornberg lade ner en tredjepartsanmälan om att Löving svartssjukestalkat Staaf kan jag personligen förstå. Hur vettigt det sedan uppfattas i den kommande granskningen kan vara en annan sak.
Citera
2022-12-16, 18:37
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse8888
Det finns hur många kvinnor som helst som lever med män som misshandlar dem psykisk/fysiks och ändå stannar kvar i flera år och utåtsetts inte visat något. Kanske har anhöriga försökt få kvinnorna lämna men kvinnorna har skyddat sina män.
Kan bara gissa vad Mats Löfving sagt " yppar du ett jävla ord om detta så ska jag sänka dig, du kan glömma din jävla karriär inom polisen som jag har fixat"
Bara kolla hur Mats vänner försöker stoppa undan saken undermattan. Ari verkar har försökt göra något för henne.
I början av historian trodde jag att han vara lite intresserat av Linda.
Mats når ju inte lika högt som Kapten klänning men han är en bra bit på vägen.

Det finns alltid två sidor av ett mynt och vi får inte glömma att det även finns kvinnor som misshandlar sina män och håller dessa män i ett järngrepp genom att agera slampigt i andra mäns sällskap för att i nästa sekund locka tillbaka den förtvivlade mannen. Ingen normalt fungerande man stalkar en kvinna. Män som i vanliga fall är fullt fungerande kan hamna i en situation dom själva tappar kontrollen över.

Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det är märkligt att Linda Staaf helt och hållet förnekar alla uppgifter om att Löfving betett sig illa. Enligt henne handlar det bara om att någon återkommande begärt ut och frågat om hennes meriter och att det kunde ha varit han.

Det är ett ganska långt steg därifrån till ofredande och misshandel.

Anledningen till hennes överslätande inställning, ovilja till att ta det vidare samt hennes förringade av deras relation kan bero på att det finns mycket mer skit mot henne än vad som hittills framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Jag tror att Linda Staaf har Borderline.

Stämmer, kvinnor som dessa lider ofta av psykisk ohälsa i någon form vilket ska balanseras av en man som inte har ett enda vettigt verktyg i sin verktygslåda. Att leva i någon slag relation med en psykiskt sjuk människa är bland det djävligaste någon kan råka ut för.

Kvinnor som dessa går ofta i från relation till relation, och inte heller sällan är dom högpresterande vilket i sig är en varningssignal.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2022-12-16 kl. 18:59.
Citera
2022-12-16, 18:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu visar det sig hur asets lögner i offentligheten ser ut. Expressen har lyckats få ut en omaskad kopia av ett förhör som hållits med Linda Staaf efter anklagelserna mot Löfving angående eventuell "förföljelse". Mot bakgrund av den sanning som nu kommer fram framstår Linda Staaf i mjycket märklig dager. Hon är tydligen ett under av okynnesanmälningar och falskhet som hon gjort sitt bästa fram till nu att Ljuga bort.

Det som vi alla hörde henne dyrt och heligt berätta var att det bara var en kort och ytlig kontakt som nu visar visar sig vara ett sexårigt fast förhållande. I 6 år låg hon alltså och snaskade kotte i Löfvings säng innan hon tröttnade eftersom hon fått tillfälle att slå klorna i ett högre befäl med större status. Fy fan. Detta måste nästan betyda att den där stackars Löfving inte bara fått på båten utan att hans sängkamrat också begick otrohet bakom hans rygg. Att hon också dragit in försvaret i den här snaskiga soppan är vedervärdigt.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/staaf-har-satts-i--polisens-frysbox/

https://www.expressen.se/nyheter/hemligt-dokument-visar-staaf-och-lofving-var-i-en-sex-ar-lang-relation/

"Jag försöker skydda en person som jag tycker väldigt mycket om". deklarerar ÖB.

Ja. Det värsta var väl att Löfving också brydde sej väldigt mycket om samma person.. Hon borde alltså ha haft en eller flera sexuella kvaliteter som män uppskattade mycket. Vilka kvaliteter detta rör sej om överlämnar jag med varm hand till din fantasi att avgöra.

När Staaf talar om "ytlig relation" menar hon att de har legat med varandra lite då och då, men att de inte var tillsammans i ett förhållande. Att den första sexuella kontakten ägde rum för sex år sedan betyder inte att de har varit tillsammans oavbrutet under sex års tid.

Hon har gått i säng med honom, inget mer. När hon inte ville längre kände sig Löfving försmådd och började att bete sig konstigt.
Citera
2022-12-16, 19:02
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi sätter på oss polismössan en kort stund:

Narrativ:

Det är "allmänt känt" på kontoret att Staaf och Löving har ihop det, eller åtminstone att de haft ihop det, och beroende på vem man frågar, ifall de fortfarande har det.

Staaf tröttnar till slut på det här "destruktiva förhållandet" (det kan mycket väl vara precis så) och drar sig ur, till Lövings stora misstro och därefter konkreta protester, övertalningsförsök, kanske mer eller mindre subtila hot ("gör inte detta, det får konsekvenser etc etc" ). När Staaf framhärdar med dumpningen blir Löving halknäpp och agerar på märkliga, kanske obehagliga sätt.

Staaf samråder inte med facket, utan väljer kollegor att tala med (de tycker förstås saken är förfärlig) och diskuterar med säkerhetschefen (som också tycker saken är förfärlig). Vad Staaf exakt säger därvid och om det är "påbättrat" vet man kanske inte.

Poliser (alla här är poliser) löser ju alla problem via en polisanmälan, så det ligger ju nära till hands att göra just så. Saken hamnar sedan på utredning, Staaf tillfrågas "vad i herrans namn har hänt?" och känner kanske inte igen vad som sagts uppåt med vad hon tycker sig ha sagt. Hon förnekar att ha utsatts för brott -alltså, "brott kan ej styrkas" - vilket i normalfallet hade varit en smal sak att komma fram till.

Nu handlar det om relativa toppchefer och ett känsligt läge - varvid de inblandade behandlar ärendet som en synnerligen het (och stor) potatis. På denna nivå, rikspolisens kansli.

Här kan man då välja på att lägga ner saken (Staaf står inte vid en anmälan, de andra inblandade har naturligtvis bara en berättelse att gå på, någon utredning kan inte gärna göras på något som mest liknar ett lokalt svartsjukeutbrott och en tämligen schaskig men inte brottslig relation som upplösts. Kanslichefen ingriper första gången, vid anmälan två får det bli framburet på en skämskudde till RPC. Denne lägger ner tjafset direkt (tyst mumlande "Va fan håller de på med?" och menar alla inblandade).

Jag vill inte kalla detta en "perfekt storm" (i ett vattenglas?) men i en öppen kultur där man bejakar frihet under ansvar, initiativ och att använda det egna omdömet kan sådana här saker spåra ur. Frågan måste också vara "Vad visste chefen, vad BORDE chefen vetat, hur kan det tolereras att chefen har ihop det med en underlydande, har alla inblandade ett ansvar, skall polischefer (barska män och kvinnor) inte begripa att det går inte riktigt an att ha "privata, ytliga" relationer med kollegor, chefer eller underlydande?

Bara några små frågor, vid sidan av om det funnits jäv, maktmissbruk, enklare tjänstefel, falska tjänstgöringsbetyg, förtroendeskadlig verksamhet i jobbet, brott mot interna reglementen och annat som det också kan vara.

Men att Thornberg lade ner en tredjepartsanmälan om att Löving svartssjukestalkat Staaf kan jag personligen förstå. Hur vettigt det sedan uppfattas i den kommande granskningen kan vara en annan sak.

Bara att de håller varandra ryggen och prioriterar sina egna sexuella relationer över svenska samhället och svenska folket tycker jag är obegripligt vilket sätt du än berättar situationen på.
Sen hennes ytterst tveksamma Cv gjorde inte saken bättre.
Undra vad vi kunde haft istället som NOA chef och vilka framsteg som skulle kunna gjorts? Vilka var alternativen?
Snart är polismyndigheten precis som i USA.. går också beskriva på positivt och negativt sätt.. är de bättre eller sämre än det vi har idag? Återstår att se
Citera
2022-12-16, 19:09
Medlem
Macro456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...min fantasi skenar tyvärr i väg... Det är ju en känd sak, att maktens män ofta vill vara undergivna i sängkammaren. Ibland betalar de till och med prostituerade för sådana lekar. Något säger mig att LS kan vara en sådan kvinna, som tillgodoser sådana behov. Den korta kjolen, de långa, högklackade stövlarna, poserandet med vapen som hon inte har någon användning för i sitt arbete på riktigt, och först och främst de många inom uniformsyrken högt uppsatta älskarna... talar sitt tydliga språk.

Precis det skrev jag redan den 12 dec.
Citera
2022-12-16, 19:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Bara att de håller varandra ryggen och prioriterar sina egna sexuella relationer över svenska samhället och svenska folket tycker jag är obegripligt vilket sätt du än berättar situationen på.
Sen hennes ytterst tveksamma Cv gjorde inte saken bättre.
Undra vad vi kunde haft istället som NOA chef och vilka framsteg som skulle kunna gjorts? Vilka var alternativen?
Snart är polismyndigheten precis som i USA.. går också beskriva på positivt och negativt sätt.. är de bättre eller sämre än det vi har idag? Återstår att se

Det jag pekar på är att vid fullbordat faktum satt ju Thornberg i ett omöjligt läge då han tillträtt. Att riva upp NOA och entlediga två-tre viktiga chefer och samtidigt kasta sanslösa mängder skit på sin företrädare (det kan man tänka sig, dock) men framförallt hela organisationen man leder är ju något man passar sig för (om man vill den skall fungera).

Att Löving och Staaf nu skall saneras bort, av olika skäl, är fullt begripligt (medhåll, absolut), men jag har svårare att förstå diskussionerna om Bydens och Thornbergs föreslagna frånfälle i detta.
Citera
2022-12-16, 19:22
Medlem
Det blir mörkare och mörkare. Men om Staaf haft någon form av intim relation i sex år med Löfving så hade han väl något i Staafs ögon utöver makten att kunna tillsätta henne på tjänsten på NOA. Med det sagt så var rekryteringen inte rätt för det.
Citera
2022-12-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Fredrik Sjöshult på Expressen är en av hennes nytillkomna beundrare. Fullkomligt okritisk och kåt.
Detta syntes när han var i teverutan och snackade om henne.
-
Vilka nedsättande kommentarer vissa gör…

Dessa kärleksrelationer pågår varje dag på olika arbetsplatser, inte bara inom polisen.

Inom sjukvården är det vanligt att attraktiva sjuksköterskor/läkare blir ”högvilt” för läkare som fullkomligt tappar fattningen.
Det har, i vissa fall, tagit helt orimliga konsekvenser…

Vissa förföljer sina ”offer”,
har svårt att ta ett ”nej”, anser sig ”ha rätten” att ta den dom sas väljer ut.
Undertecknad blir ständigt utsatt för kollegors, gifta eller ogifta, märkliga förförartekniker.
Det ryms många sociopater/psykopater inom den grenen.
Citera
2022-12-16, 19:49
Medlem
Davys avatar
Kanske det största problemet med den soppa är att vi i Svergie har vapenmonopol hos Staten och är polisen är Statligt tillsatt.

Låt oss rösta varje val vilka vi vill ha som polischefen.

/D
Citera
2022-12-16, 19:56
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Kan bara instämma.

Att sedan Linda Staaf väljer att ljuga för Svenska folket om relationen visar vilket förtroende hon har till svenska folket och vilken relation hon har till sanningen. En sådan jävla usel ledning för polisen!

Hela soppan är ju alldeles för mycket. Staaf sitter i direktsänd TV och bedyrar att relationen var ytlig och privat. Viftade bort frågan om det var en kärleksrelation som att "det hör inte hit". Sedan detta.
Alltså, jag är helt mållös. Hur fan står det till i skallen hos denna Staaf?!? Vilket universum lever hon i, för det kan fan inte vara i detta universum.

Sedan Löfving..alltså vad fan är detta?!?

Sist men inte minst, Tornberg. Hade han tänkt att undanhålla detta till pensionen? För pensionen lär komma relativt omgående.

Allt detta stinker SKIT så det fan svider i ögonen.

Vad är dessa för människor?!?
Citera
2022-12-16, 20:09
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag pekar på är att vid fullbordat faktum satt ju Thornberg i ett omöjligt läge då han tillträtt. Att riva upp NOA och entlediga två-tre viktiga chefer och samtidigt kasta sanslösa mängder skit på sin företrädare (det kan man tänka sig, dock) men framförallt hela organisationen man leder är ju något man passar sig för (om man vill den skall fungera).

Att Löving och Staaf nu skall saneras bort, av olika skäl, är fullt begripligt (medhåll, absolut), men jag har svårare att förstå diskussionerna om Bydens och Thornbergs föreslagna frånfälle i detta.

Ang Bydén handlar det för mig mest om hans omdöme. Jag minns försvarsmaktens reklamer på pendeltåget. Genialiska! (Också det mesta på deras yt)
Och sedan är facit att gubben skiljer sig från sitt långvariga äktenskap för en använd trasa.. kommer aldrig kunna ta honom seriöst efter det här 🤡
Sånt här trams hör inte hemma myndighetstopparna.
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2022-12-16 kl. 20:17.
Citera
2022-12-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Hela soppan är ju alldeles för mycket. Staaf sitter i direktsänd TV och bedyrar att relationen var ytlig och privat. Viftade bort frågan om det var en kärleksrelation som att "det hör inte hit". Sedan detta.
Alltså, jag är helt mållös. Hur fan står det till i skallen hos denna Staaf?!? Vilket universum lever hon i, för det kan fan inte vara i detta universum.

Sedan Löfving..alltså vad fan är detta?!?

Sist men inte minst, Tornberg. Hade han tänkt att undanhålla detta till pensionen? För pensionen lär komma relativt omgående.

Allt detta stinker SKIT så det fan svider i ögonen.

Vad är dessa för människor?!?

En ytlig sexuell relation, men vi var inget par. (Källa : Tv4)

Den här tanten har sin egen moral. Jag tycker man borde göra en orosanmälan för barnens uppfostran. I mina ögon kan hon omöjligen vara en god mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in