2022-12-15, 08:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Strike skickar pengar över Lightning, inte via SEPA, SWIFT eller kortnätverk.

Det råder liksom inga tvivel om att betalningarna går över Lightning, jag har bvevisat detta genom att länka till VD själv som säger detta klart och tydligt såväl inför publik som live på CNBC och annan världsomspännande TV sändningar.

Du säger dock att han ljuger, men aldrig presenterat bevis för detta. Om du nu funderar på att återigen länka till ett Twitterkonto med 98 följare som också påstår att Strike är en stor bluff så räcker det inte som bevis under parollen Extra ordinary claims (Strike är en stor bluff) demands extra ordinary evidence (dvs inte ett twitter konto).

Har förklarar tidigare hur det går till:

Videobevis har du fått redan:
https://www.youtube.com/watch?t=1948&v=dD2-T7TX2rk&feature=youtu.be

Lycka till, och fundera nästa gång du påstår att man inte kan göra något med Bitcoin i ett högst hypotetiskt scenario där Bitcoin är värt 0kr.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad det har med bitcoin att göra om du säger att du kan skicka dollar över strike (och lightning??). Om du menar att detta fungerar oavsett om bitcoins pris är 0 eller inte så är alltså bitcoin inte inblandat. Du kan ju inte "förvandla" bitcoin, som vore värt 0, till euro eller dollar.

Dessutom har jag frågat många gånger varför steg 2-4 behövs men du har inte kunnat förklara detta.

Strike innehar alltså bankkonton hos både avsändarens och mottagarens bank. De är en helt vanlig banktjänst så som t ex Trustly eller en mängd andra motsvarigheter.
2022-12-15, 08:31
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Emot

- Inte något som backar upp värdet, enkel 1 liners men fortfarande sant, se andra coins öde och volatilitet.

- utspädning på marknaden, fler coins=mindre pengar att köpa bitcoin.

- som första punkten, men i detalj, bygger på kursökning och nya investerare, har ingen utdelning eller vinst

- kriminella som traditionellt köppt bitcoin kanske ser att priset inte är stabilt, och kan därför hitta ett slags ställe coin istället vilket för ytterligare köpare bort från bitcoin, se viktiga är att handeln är dold och oreglerad.

- Regeringar hinner ifatt med lagstiftning och teknik. Anonymitet och reglering försvinner. Då försvinner en stor USP med krypto.

- När bitcoin går ner uppstår en panik som inte gäller typ Microsoft, eftersom bitcoin inte har en botten, och eftersom de flesta krypto bygger på någon slags pyramidspel sär kursen går upp, sker samma effekt när kursen går ner. Du kan döda ett coin om de går ner, under lång tid eller föröver. Företag som följer index och är vettiga, ökar med sannolikhet med tid.

- lockar till sig gamblers

- energiförbrukningen är extremt bad-will och lockar till sig förbud.

För
- en central upplevd roll i krypto

- en vilja att köpa, kommer och går,men en stark oberäknelig uppgång finns alltid runt dörren.

- volatiliteten är upp extrem

- oreglerad(både bra och dåligt)
2022-12-15, 08:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag förstår överhuvudtaget inte vad det har med bitcoin att göra om du säger att du kan skicka dollar över strike (och lightning??). Om du menar att detta fungerar oavsett om bitcoins pris är 0 eller inte så är alltså bitcoin inte inblandat. Du kan ju inte "förvandla" bitcoin, som vore värt 0, till euro eller dollar.
Precis. Det är det jag talar om med dina fantasiscenarion där det finns fyrkantiga cirklar. Ingen förstår dom överhuvudtaget, eller vart du vill komma med dom.
Släpp den där tanken, du blir bara snurrig själv.

Citat:
Du kan ju inte "förvandla" bitcoin, som vore värt 0, till euro eller dollar.
Jo, varför skulle det inte gå att förvandla något för att det är värt 0kr? Om du skickar 1 Bitcoin till mig, så skall jag se till att du får 100kr.
Nej, men oj plötsligt så är Bitcoin inte värt 0kr längre... Avdelning fyrkantig cirkel.

Bry dig inte om att fortsätta med din logiska dikeskörning. Jag tänker inte hjälpa dig mer än jag gjort.

Citat:
Dessutom har jag frågat många gånger varför steg 2-4 behövs men du har inte kunnat förklara detta.

Strike innehar alltså bankkonton hos både avsändarens och mottagarens bank. De är en helt vanlig banktjänst så som t ex Trustly eller en mängd andra motsvarigheter.
Fast Trustly har inte instant settlement. Detta för att dom använder Swift eller SEPA eller likande tjänster.
Dessa tar dagar att processa, speciellt mellan banker i olika regioner av världen. Att du som kund får kredit hjälper inte handlaren som kan får vänta 2-5 dagar (eller mer) innan eventuellt han får pengarna.

Handlarna blir pungslagna av dagens system där banker och andra mellanhänder tar betalt för dyra tjänster att processa betalningar.
Snälla tänk lite. Ingen jobbar gratis. Ett system med massor av mellanhänder (i snitt passerar en transaktion 17 olika system) så tillkommer ju förstås massor av kostnader. Det behöver man inte IQ för att konstatera. Kan man eliminera dessa mellanhänder genom att göra samma saker via Lightning så är det naturligt att kostnader försvinner helt, vilket i slutändan gynnar kunderna också.

Btw, har du kolla på avgifterna för Trustly? Dom är hutlösa...
Minimumavgiften på en enkelt transaktion är 8kr(!!) Köper jag mjölk för 16kr så är det 50% avgifter... Sedan har du massa andra avgifter utöver detta.
Snälla, nämn inte Trustly igen....

Lightning är peer to peer. Det säger sig själv att det blir dyrare att ha massa mellanhänder när en transaktion skall från A till B.
Fram tills nu när Bitcoin löser Bysantinska generalernas dilemma helt decentraliserat så behövs inte längre dessa dyra mellanhänder i form av banker, kortnätverk och clearinghus. Genialt ju!
Senast redigerad av Leaston 2022-12-15 kl. 08:48.
2022-12-15, 08:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Du skriver en enorm massa snömos nu igen.

Vi kan gå igenom de grövsta dumheterna åtminstone:
Citat:
Jo, varför skulle det inte gå att förvandla något för att det är värt 0kr? Om du skickar 1 Bitcoin till mig, så skall jag se till att du får 100kr.
Nej, men oj plötsligt så är Bitcoin inte värt 0kr längre... Avdelning fyrkantig cirkel.
Haha! Du definierar priset som att någon skulle betala pengar för ingenting? Snacka om bakvänd logik.

Citat:
Fast Trustly har inte instant settlement.
Har lightning instant settlement? On chain?? Begreppet "settlement" är inte ens applicerbart på bitcoin egentligen. Man bara lånar ord från traditionella bankvärlden för att det ska låta finare.

Men viktigast av allt har du ännu inte kunnat förklara varför steg 2-4 behövs här:
Citat:
#1 Strike tar 1000 dollar från As bankkonto (tar en millisekund)
#2 Strike tillsammans med NYDIG, förvandlar 1000 dollar till Bitcoin (tar en millisekund)
#3 Strike skickar dessa Bitcoin över Lightning nätverket till Milano (tar en millisekund)
#4 I Milano görs en ny trade av NYDIG där Bitcoin förvandlas till Euro (eller valfri valuta).
#5 Strike ser till att Bs bankkonto krediteras med 1000 dollar värt av Euro. (tar en millisekund)
Vad sägs om att strike tar pengar i steg #1 och överför dessa till slutkunden i steg #4 direkt? De för ju bara över pengar mellan egna bankkonton under hela processen?
2022-12-15, 09:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du skriver en enorm massa snömos nu igen.

Vi kan gå igenom de grövsta dumheterna åtminstone:

Haha! Du definierar priset som att någon skulle betala pengar för ingenting? Snacka om bakvänd logik.
Brukar låta så när du har slut på idiotiska argument.

Citat:
Har lightning instant settlement? On chain?? Begreppet "settlement" är inte ens applicerbart på bitcoin egentligen. Man bara lånar ord från traditionella bankvärlden för att det ska låta finare.
Ja, iom att mottagaren har pengarna i handen millisekunder efter att sändaren skickat dem så är det bara att acceptera. En banktransaktion eller kort transaktion tar i snitt 2-5 dagar (om det inte är helg) och kan i många fall ta mycket längre tid än så innan mottagaren har tillgång till det.
Googla "settlement" om du har svårt att förstå begreppet. Sen kan du återkomma om du fortfarande undrar något.

Citat:
Men viktigast av allt har du ännu inte kunnat förklara varför steg 2-4 behövs här:
Vad sägs om att strike tar pengar i steg #1 och överför dessa till slutkunden i steg #4 direkt? De för ju bara över pengar mellan egna bankkonton under hela processen?
Om du förklarar hur pengarna flyttas från konto A till konto B inom loppet av millisekunder, utan strike. Betänk att transaktioner mellan banker batchas ut en gång per dygn via SEPA och SWIFT systemen.

Detta har jag förklarat för dig, men du måste blunda för det för att inte erkänna din dikeskörning:
Du verkar tro att det är samma sak att flytta pengar från ditt lönekonto till ditt sparkonto i din Swedbank bankapp. Detta går fort för att du flyttar värden internt inom banken.
Så fort det flyttas värden MELLAN OLIKA BANKER så görs detta inte in real time, utan det batchas ut en gång om dygnet. Sedan när dom väl skickats så tar det ytterligare tid innan dom når fram till mottagande bank, och väl framme i mottagande bank så skall dom processas så att dom hamnar på respektive konto.

Vad Strike gör, är att dom går runt denna dagliga batchning av utgårnde banktransaktioner, och skickar värdena över Lightning direkt. Så att mottagande konto kan krediteras direkt, för pengarna hamnar i mottagarens bank direkt, med hjälp av Lightning transaktionen.

Vi tar det igen:

Lättast är dock att du tar reda på det här med ""settlement", så slipper jag förklara det för dig som att du vore 9 år.

Tänker spara detta inlägg, för jag misstänker att det inte kommer ta lång tid innan du fortsätter med ditt "du har fortfarande inte förklarat..."
Senast redigerad av Leaston 2022-12-15 kl. 09:05.
2022-12-15, 09:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Brukar låta så när du har slut på idiotiska argument.

Ja, iom att mottagaren har pengarna i handen millisekunder efter att sändaren skickat dem så är det bara att acceptera. En banktransaktion eller kort transaktion tar i snitt 2-5 dagar (om det inte är helg) och kan i många fall ta mycket längre tid än så innan mottagaren har tillgång till det.
Googla "settlement" om du har svårt att förstå begreppet. Sen kan du återkomma om du fortfarande undrar något.

Om du förklarar hur pengarna flyttas från konto A till konto B inom loppet av millisekunder, utan strike. Betänk att transaktioner mellan banker batchas ut en gång per dygn via SEPA och SWIFT systemen.

Detta har jag förklarat för dig, men du måste blunda för det för att inte erkänna din dikeskörning:
Du verkar tro att det är samma sak att flytta pengar från ditt lönekonto till ditt sparkonto i din Swedbank bankapp. Detta går fort för att du flyttar värden internt inom banken.
Så fort det flyttas värden MELLAN OLIKA BANKER så görs detta inte in real time, utan det batchas ut en gång om dygnet. Sedan när dom väl skickats så tar det ytterligare tid innan dom når fram till mottagande bank, och väl framme i mottagande bank så skall dom processas så att dom hamnar på respektive konto.

Vad Strike gör, är att dom går runt denna dagliga batchning av utgårnde banktransaktioner, och skickar värdena över Lightning direkt. Så att mottagande konto kan krediteras direkt, för pengarna hamnar i mottagarens bank direkt, med hjälp av Lightning transaktionen.

Vi tar det igen:

Lättast är dock att du tar reda på det här med ""settlement", så slipper jag förklara det för dig som att du vore 9 år.

Tänker spara detta inlägg, för jag misstänker att det inte kommer ta lång tid innan du fortsätter med ditt "du har fortfarande inte förklarat..."

Enorm okunskap.

Om strike opererar i flera länder (och har redan konton i banker i alla dessa länder) och behöver göra transaktioner i två olika länder, tror du att de behöver göra en långsam banköverföring som tar flera dagar i så fall??

Exempel: Swish siktar ju på att bli tillgängligt i hela norden inom kort. Om jag swishar till en person i Norge, tror du att swish internt gör en långsam iban-överföring mellan sitt svenska och sitt norska konto innan de betalar ut pengarna till norrmannen som jag ville swisha? Eller kommer de använda sig av lightning för att åstadkomma detta kanske?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-12-15 kl. 09:23.
2022-12-15, 09:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Enorm okunskap.

Om strike opererar i flera länder (och har redan konton i banker i alla dessa länder) och behöver göra transaktioner i två olika länder, tror du att de behöver göra en långsam banköverföring som tar flera dagar i så fall??

Exempel: Swish siktar ju på att bli tillgängligt i hela norden inom kort. Om jag swishar till en person i Norge, tror du att swish internt gör en långsam iban-överföring mellan sitt svenska och sitt norska konto innan de betalar ut pengarna till norrmannen som jag ville swisha? Eller kommer de använda sig av lightning för att åstadkomma detta kanske?

#1 Okunskapen sitter hos dig. SWIFT och SEPA finns av en anledning. Externa transaktioner från banker batchas ut en gång per dygn.

#2 Ja, Strike opererar i olika länder (banker). Dom använder Lightning för ta skicka värdena istället för SEPA och SWIFT. Det är liksom det som är hela poängen... Se min punktlista ytterligare en gång.

#3 Swish tar en minimum avgift på 3kr i handelsbanken. Det är 100% avgift när man köper något för 3kr.

#4 Swish funkar inte till Norge senast jag kollade... Den dagen det funkar kan du beskriva om det är något annat system än SWIFT med sina dagliga batchingar och 2-5 dagar settlement, som används i bakgrunden.
2022-12-15, 09:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
#1 Okunskapen sitter hos dig. SWIFT och SEPA finns av en anledning. Externa transaktioner från banker batchas ut en gång per dygn.

#2 Ja, Strike opererar i olika länder (banker). Dom använder Lightning för ta skicka värdena istället för SEPA och SWIFT. Det är liksom det som är hela poängen... Se min punktlista ytterligare en gång.

#3 Swish tar en minimum avgift på 3kr i handelsbanken. Det är 100% avgift när man köper något för 3kr.

#4 Swish funkar inte till Norge senast jag kollade... Den dagen det funkar kan du beskriva om det är något annat system än SWIFT med sina dagliga batchingar och 2-5 dagar settlement, som används i bakgrunden.

Tror du att swish helt enkelt väntar på att få använda sig av lightning innan de lanserar sin nordiska tjänst?

Swish mellan privatpersoner kostar 0 kr. Men vi diskuterar ändå inte avgifter utan principen just nu. Sluta blanda ihop dessa saker.
2022-12-15, 09:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tror du att swish helt enkelt väntar på att få använda sig av lightning innan de lanserar sin nordiska tjänst?
Swish mellan privatpersoner kostar 0 kr. Men vi diskuterar ändå inte avgifter utan principen just nu. Sluta blanda ihop dessa saker.
Nej, jag tror Swish (och alla andra lösningar) kan komma att bli utkonkurrerade av Lightningbaserade lösningar av den så otroligt enkla anledningen att Lightning är billigare/effektivare.

Vad det tillkommer för avgifter för olika metoder är ju högst intressant att titta på. Jag vill ha så låga avgifter som möjligt.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-15 kl. 09:37.
2022-12-15, 09:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, jag tror Swish (och alla andra lösningar) kan komma att bli utkonkurrerade av Lightningbaserade lösningar av den så otroligt enkla anledningen att Lightning är billigare/effektivare.

Vad det tillkommer för avgifter för olika metoder är ju högst intressant att titta på. Jag vill ha så låga avgifter som möjligt.
Jo visst, det kommer vilken dag som helst! E-handlarna står verkligen i kö till att få implementera Strike.
2022-12-15, 09:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jo visst, det kommer vilken dag som helst! E-handlarna står verkligen i kö till att få implementera Strike.
Vi får se vad som kommer först. Swish till Norge eller Strike till Norge.

After a successful U.S. launch in 2020 and the announcement of its payday solution last week, Strike is rolling out its services to 200-plus countries. Through a partnership with Bittrex, Strike will onboard the exchange’s more than one million customers across the globe. Strike will first add support for the euro, british pound, swiss franc, tether and USDC, with more currency pairs to follow.

Bitcoin has international liquidity, markets are open 24/7 and Lightning makes payments near instantaneous.

Strike has beta testers around the globe and the service is working flawlessly. It plans on rolling the service out globally, but this will happen in waves. It will first support the largest EU countries and El Salvador.

To get started, users can register at global.strike.me. Countries with the most registrations will be onboarded first.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-15 kl. 10:01.
2022-12-15, 10:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vi får se vad som kommer först. Swish till Norge eller Strike till Norge.

After a successful U.S. launch in 2020 and the announcement of its payday solution last week, Strike is rolling out its services to 200-plus countries. Through a partnership with Bittrex, Strike will onboard the exchange’s more than one million customers across the globe. Strike will first add support for the euro, british pound, swiss franc, tether and USDC, with more currency pairs to follow.

Bitcoin has international liquidity, markets are open 24/7 and Lightning makes payments near instantaneous.

Strike has beta testers around the globe and the service is working flawlessly. It plans on rolling the service out globally, but this will happen in waves. It will first support the largest EU countries and El Salvador.

To get started, users can register at global.strike.me. Countries with the most registrations will be onboarded first.

Ja, jag undrar om butiker i norden kommer implementera strike eller swish

Men nu kom vi lite väl långt från ämnet när diskussionen egentligen började från hypotetiska frågeställningen om bitcoin, aktier eller falukorv kostade 0 kr. Du hade helt fel i den frågan (igen).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in