2022-12-13, 07:54
Medlem
Hopplös fläckar i rostfri kastrull? Smärjelduk.

Ugnsplåt från helvetet med så mycket fast bränt gammalt fett att en pall med svinto ej hjälp? Stålborste å skruvdragare, en msk med diskmedel för kylning å smörjning. 15 min senare är den som ny. Av någon konstigt anledning skvätter det märkbart mindre om man för motsols.

Snabbaste sättet att få bort stammen i isbergssallad: håll salladen som en handboll med stammen neråt.
Slå salladen hårt i bordet och stammen kommer bara ramla ur när du lyfter sen.

En bra Skiftnyckel, ph2, mindre spår och kniv och då kan lösa en sjukt stor mängd med problem.

Fått problem? Stanna upp minst 5min:
Vad verkligen vet du om problemet?
Vem kan mycket om problemet?
3 lösningar med för och nackdelar.
Good enough räcker oftast.
Gå å ta en kaffe för att hindra tunnelseende.
Först när du funderat ut detta agerar du.
Citera
2022-12-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte tipsa om något jag själv blivit bättre på med stigande ålder, att spara kvitton etc och att ta sig tid och reklamera saker som inte fungerar. Ibland tom efter att garantin gått ut genom godwill. Tycker man får mer och mer pondus med åren och att saker som var omöjliga när man var 20 kan gå som en dans nu i dubbla åldern ibland tom utan kvitto.

Men det fick mig att fungera på om det verkligen generellt är "gubbigt"

Inbillar mig att det är en vattendelare där och att ena lägret mer har vaskat fram en livsfilosofi som går ut på att inte hålla på och krångla och slösa tid på sånt.

Medans andra gruppen av gubbar har gjort det till ett konsstycke att bita sig fast och lyckas mangla igenom det mesta som reklamation om dom bestämt sig.

Samma med att pruta och förhandla är det något ni generellt ser som ett konststycke som utvecklas med åren eller är det tvärtom så att man med stigande ålder inte varken vill eller orkar tjafsa om priser utan har lärt sig att det blir bättre i slutändan att betala begärt pris?
Om jag köper en mojäng som kostar mer än säg trehundra spänn, så brukar jag lokalisera något dolt ställe på mojängen där jag tejpar fast det hopvikta kvittot. Om då mojängen skulle paja innan garantin går ut så är det enkelt att veta var kvittot finns.
Citera
2022-12-13, 08:00
Medlem
crawlins avatar
Härlig tråd. Kan ju ge några bidrag från mitt hem.

Hushållspapper har det en förmåga att gå åt en hel del, framförallt med småbarn i hemmet som kletar ner allt. Tröttnade tillslut på att rullarna var slut och framförallt gnället från sambon att det var slut. Lösningen: En industripapprulle med torkpapper samt ett golvstativ står numer i köket.

Innanför ytterdörren blir det alltid massa skor och framförallt nu under vintern blir det blött och lerigt på golvet. Vet att det finns "skobrickor", typ som en matta i hårdplast med uppvikta kanter, men de är ofta inte tillräckligt stora för en hel familjs skor. Lösningen här är en bagagerumsmatta från en kombi bil.

Ska även tipsa om ett riktigt universalverktyg: Lövblåsen. Har en mindre handhållen bensindriven. Denna går att använda till, förutom lövblåsning; Rensa hängrännor, blåsa rent golv i ekonomibyggnader, blåsa ur bilen, blåsa bort snö (om den är lätt). Man kan blåsa liv i tjuriga grillar eller brasor, blåsa rent fasaden från spindelnät, pollen mm. Ja möjligheterna är många.
Citera
2022-12-13, 08:12
Medlem
Hardlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är svårt att få bort paraffinet när ostbiten har blivit tunn. Sen så vill man inte ha med paraffinet när man river ost.

Ja, men vad vinner du på att hyvla osten underifrån när du redan skurit bort all skalk?
Citera
2022-12-13, 08:12
Medlem
crawlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Hopplös fläckar i rostfri kastrull? Smärjelduk.

Köpte ett kit med små stålborstar (https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/stalborstar/stalborstsats-3-st-2000037341) till tjuriga gjutjärnspannor och liknande, på tal om kastruller.

Kan även tipsa om roterande mjuka borstar (typ toalettborste) för skruvdragare. Dessa med skruvdragaren är super att rengöra större ytor, ex kakel i duschen, diskhon mm.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/tvattborstar/borstset-3-st-2000046839
Citera
2022-12-13, 08:26
Medlem
FinskSvartskalles avatar
ha ett bord där man lägger allt man behöver ute. Luren, plånboken, nycklarna, kondomerna etc
Citera
2022-12-13, 08:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Kör Volvo eller passat. Stick inte upp.

Nej nej, en riktig gubbe kör Toyota Avensis kombi. Passat är för barnfamiljer där mannen inte riktigt kan glömma sin coola VW Golf Gti och desperat klamrar sig fast vid ungdomens bilmärke. Volvo är okej men alla gubbar med självaktning kör japanskt.
Citera
2022-12-13, 08:29
Medlem
Newkies avatar
[quote=hodde|82737475]
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Hmm, hade du hellre haft luftdriven om du haft plats? Man kan ju göra så mycket med dem.

(fan, något knasar plötsligt med mina quoteringar, och för trött för att ordna nu)

Det är drygt att hålla på med slangar och sladdar. Batterimaskinen tar man bara ur lådan och sen är man redo. Jag har kompressor, jättebra för till exempel dyckertpistol när man sätter lister och socklar. Men i det här fallet ger batterimaskinen mycket mer prestanda än vad som krävs därav är luft onödigt.
Citera
2022-12-13, 08:39
Medlem
Newkies avatar
Här är ett par saker

Vill du vara en framgångsrik gubbe? Börja långt innan du blir gubbe. Om det så är en rejäl samling av hammare. Ett framgångsrikt företag. En världscupseger i rally. Vill man ha nått om 10 år, bör man redan ha startat för länge sen.

Ska du göra saker själv? Se till att ha bra grejer och ta lite stolthet i att lära dig hur man gör det bra. Oavsett vad det handlar om (inte ett onaniskämt).

Slutligen tjejer är inte så jävla farliga som dom ser ut. Beter dom sig trotts allt som skit är dom inte värd din tid. Oavsett hur snygga dom är. Utseende är inte ett värde i sig.
Citera
2022-12-13, 08:47
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej nej, en riktig gubbe kör Toyota Avensis kombi. Passat är för barnfamiljer där mannen inte riktigt kan glömma sin coola VW Golf Gti och desperat klamrar sig fast vid ungdomens bilmärke. Volvo är okej men alla gubbar med självaktning kör japanskt.

En riskokare ser varenda vettig gubbe ned på sedan 30 år tillbaka minst. Behöver inte finnas en logik bakom det, men franska och japanska bilar är skräp. Rostar sönder vettu. Dem är inte vana vid våra temperaturer här.
Citera
2022-12-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardly
Ja, men vad vinner du på att hyvla osten underifrån när du redan skurit bort all skalk?

Att hyvla osten från två sidor är lika illa som att gräva en grop i bredgott paketet.

Bägge förselserna borde minst innebära offentlig prygel.
Citera
2022-12-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
10. Istället för att skrapa rutan som en idiot på morgonen, använd de-icer ifall du ej har garage/motorvärmare.

De-icer köper man inte färdig utan man blandar den själv.

Enklast är att köpa outspädd spolarvätska och blanda den med 3 delar spolarvätska och en del vatten.

Men det går även bra att använda ättiksprit som man blandar i samma proportioner.

Sen när det gäller de-icer så ska man inte gå på med skrapan efteråt utan man ska torka bort med en trasa. Då blir det mindre kladdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in