Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 14:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tensonmannen är GM. Det är han som gått före och väntat i porten om LOP stannat upp något på vägen fram till Dekorima.

Allright! Ja, det är en möjlighet. Men blir det inte lite väl trångt, och riskabelt, för GM, om även AB står i närheten? Det verkar nästan som om gärningsmannen struntade i att ett vittne var så nära inpå ...

Alternativt: Att GM helt missade att AB var i närheten, av någon anledning. Den osynlige Bofors-mannen.

Hur som helst tror jag också på att Tensonmannen är GM.
Citera
2022-12-12, 14:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tensonmannen hade som bekant en längre jacka/rock, och en annan, mörkare blå färg på denna, än AB.

Dessutom beskrivs han som "äldre" än förhörsledaren, och "lite äldre" (uttrycket antar jag), vilket väl innebär 50-60 år?

AB ser ut som 35?

Det kan inte vara som så att han redan stod i porten in till Dekorima, lite i lä, när LOP gick förbi?

Eller precis hade börjat gå därifrån ... Men tog språnget tillbaka in vid skotten.

Fullt plausibelt att det inte är AB som är Tensonmannen enligt din beskrivning. AB kan ha stått i porten när LOP gick förbi, vilket kan vara en förklaring till att LP inte såg honom.

Han kan också ha stått vi den södra pelaren och spejat när NF passerade. När NF gick i drömmarnas värld och funderade på om kvällens pasta blev ”al dente”, kan han ha sett AB i ögonvrån utan att reagera för det. Minnesbilden kan omedvetet fastnat i skallen och en mix av Tensonmannen blev ett faktum. En spekulation naturligtvis.
Citera
2022-12-12, 14:31
Medlem
Basfaktas avatar
Achtung Panzer tog fram detta från SMHI rörande vindriktningen på mordkvällen:

I centrala Stockholm (Observatoriekullen) mättes vinden klockan 19 svensk normaltid på kvällen den 28 februari 1986, då var vindriktningen 320 grader (nordvästlig vind). Därefter klockan 07 på morgonen den 1 mars, då var vindriktningen 250 grader (västsydvästlig vind). Anledningen till att man mäter så sällan inne i Stockholm är att det helt enkelt är mycket svårt att mäta vinden inne i storstäder, mätningarna påverkas mycket av byggnader.

Bättre data har vi från Bromma flygplats. Klockan 22 på kvällen den 28 februari 1986 var vindriktningen 260 grader (nästan rakt västlig) 4 m/s. Klockan 01 på natten var vinden 250 grader (västsydvästlig) 2 m/s. Klockan 23:21 kan man utgå från att den allmänna vinden i Stockholm var västlig till västsydvästlig omkring 3 m/s.

Men precis som ni antyder så kan den lokala vindriktningen inne i en stad variera väldigt mycket med hur gatorna löper, hur byggnaderna ligger, osv.

Mvh
Hans Bengtsson
SMHI

Min kommentar: Ja väldigt svårt att avgöra. Om den "allmänna" vinden kom från väster eller nordväst kan den beroende på gatornas sträckning och byggnaderna ändå upplevas komma från ngt annat väderstreck.

GRK:

De som var ute på stan torde ha uppfattat mordkvällen som råkall. Det
var alltså i slutet av februari, sportlovsveckan. Vädret i Stockholm var
mulet, det blåste 3,5 meter per sekund och termometern visade minus
5,4 grader
, enligt SMHI:s mätningar vid Östra station i Stockholm kl
23.

Min kommentar: Dvs fortsatt ingen klarhet rörande vindriktningen. Men det blåste och var kallt och AB stod utanför Bankomaten en stund så någon form av lä bakom södra annonspelaren sökte han nog. Men om det var på den norra, östra eller södra sidan går inte att säga. Däremot var han ju emellanåt framme vid trottoarkanten och spanade söderut efter sina arbetskamrater.
Citera
2022-12-12, 14:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fullt plausibelt att det inte är AB som är Tensonmannen enligt din beskrivning. AB kan ha stått i porten när LOP gick förbi, vilket kan vara en förklaring till att LP inte såg honom.

Han kan också ha stått vi den södra pelaren och spejat när NF passerade. När NF gick i drömmarnas värld och funderade på om kvällens pasta blev ”al dente”, kan han ha sett AB i ögonvrån utan att reagera för det. Minnesbilden kan omedvetet fastnat i skallen och en mix av Tensonmannen blev ett faktum. En spekulation naturligtvis.

Blev NF någonsin intervjuad eller förhörd någon mer gång? Känns som ett av de viktigaste vittnena att försöka få fram så mycket information som möjligt av.

NF var väl en 150 meter ifrån platsen eller nåt när han tyckte sig se Tensonmannen på nytt, men då enbart utifrån att han såg en blå färg på jackan.

Lätt att ta fel. Såg en gång, på nära håll, en kille i svart hoodie reta en person. En halvminut eller minut senare såg jag, på 25-30 meters håll, samma kille sparka på denna person. Trodde jag. Visade sig senare att det var en annan kille i svart hoodie, med ett helt annat utseende i övrigt ...
Citera
2022-12-12, 16:11
Medlem
Citat:
Det låter som ett fullt möjligt scenario tycker jag.

Jag tror att grandmannen är samma man som sen ses på Sturegatan och där springer vidare västerut in på Östermalmsgatan. Han har kommit från mordplatsen fram till Snickarbacken. Eftersom han då inte valde att fortsätta på väster sida om Humlegården utan istället tog Sturegatan till öster om Humlegården så tror jag att när han sen vek av västerut in på Östermalmsgatan bara hade en kort sträcka till sin destination.

Rakt norrut i höjd med Sturegatan, Floragatan, Villagatan fanns inte mycket och springa till heller. Östermalmsgatan 48 tror jag på var destinationen. Stödboende med enkelrum för missbrukare. Fanns ca 33st män i åldrar 30-45år där vid tiden för mordet. Alla avlidna nu utom 3st.

Det är där jag tycker den här mannen skulle passa in. Resten av området som begränsas av Östermalmsgatan- Valhallavägen- Sturegatan- Villagatan kan jag inte hitta någonstans där den här mannen skulle passa in. Civilingenjörer, advokater och liknande, finare kvarter, gifta och stadgade män.

Fånen från Grand och Sturegatan?

https://drive.google.com/file/d/1_ZDAhe253OvUWjSuRfP5xeRvbfV5P7gU/view
Citera
2022-12-12, 16:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fånen från Grand och Sturegatan?

https://drive.google.com/file/d/1_ZDAhe253OvUWjSuRfP5xeRvbfV5P7gU/view

Skulle kunna vara det. Men passar inte riktigt in med riktningen dit jag tror att han sprang.
Citera
2022-12-12, 16:30
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Blev NF någonsin intervjuad eller förhörd någon mer gång? Känns som ett av de viktigaste vittnena att försöka få fram så mycket information som möjligt av.

NF var väl en 150 meter ifrån platsen eller nåt när han tyckte sig se Tensonmannen på nytt, men då enbart utifrån att han såg en blå färg på jackan.

Lätt att ta fel. Såg en gång, på nära håll, en kille i svart hoodie reta en person. En halvminut eller minut senare såg jag, på 25-30 meters håll, samma kille sparka på denna person. Trodde jag. Visade sig senare att det var en annan kille i svart hoodie, med ett helt annat utseende i övrigt ...

Jag känner inte till något om några nyare förhör med NF? Den mannen är helt klart ett av de absolut viktigaste vittnena även om han inte gick med skärpt uppmärksamhet.

Enligt konfrontationsförhöret från den 29 april 1986 verkade han dock bestämd med att det var lönlöst att fortsätta att visa bilder på personer eftersom han poängterade att han inte såg ansiktet. Så det är väl inte troligt att förhör långt senare skulle ge något ytterligare.

Tyvärr hade mördaren en sagolik tur. Ingen verkar ha sett ansiktet, LP inkluderad. NF missade. Inget möte på Tunnelgatan och i trappen. YN tittade på väskan.

Ytterligare problem som du även skriver, det är mycket lättare att missta sig än vad man tror. Det var en oväntad händelse som var oerhört snabb. Tyvärr tror jag inte NF kan ge oss något ytterligare.
Citera
2022-12-12, 16:32
Medlem
ben-varfors avatar
Hemligstämplarna för DC3:an förlängdes till 95 år i god tid
innan 70-årsgränsen passerades.

https://www.inblick.se/nyheter/inrikes/anhoriga-vill-ha-svar-om-sverker-astroms-roll
Citera
2022-12-12, 16:38
Medlem
Citat:
Skulle kunna vara det. Men passar inte riktigt in med riktningen dit jag tror att han sprang.

Samma tidpunkt, samma kvarter. Men visst, Sturegatan-kvinnan säger ju att mannen försvann norrut och vek av vid Östermalmsgatan. Även om hon uttrycker sig lite märkligt i sin andra kontakt med polisen som helt fokuserar på hur hon spanar efter mannen och undrar vart han tagit vägen. "Hon tyckte att mannen försvann så hastigt vid Östermalmsgatan." Hade hon tappat bort honom innan?
Citera
2022-12-12, 17:13
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Karlavägen 29 ligger bra till..
Citera
2022-12-12, 17:56
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ok!

Verkar inte så att döma av LP:s förhör, att de stannade till något mer.

Å andra sidan hinner NF enligt egen utsago gå betydligt längre tid än vad det skulle ta för LOP att nå fram till korsningen, innan han hör skotten. Fanns det några fler skyltfönster av intresse efter Sari?

De stannade inte för att titta på fönsterdekoreraren på La Carterie, det är åtminstone säkert.

Så GM hoppade ut ur porten, varpå AB hoppade in.

Har du något förslag på var Tensonmannen befann sig eller tog vägen i samma veva?

Vad jag kunnat hitta så fanns år 1986 både Thulehusets tobakshandel och Svensk Hemslöjd på Sveavägen 44. Svensk Hemslöjd ligger väl bäst till om de stannade till för att kolla något mer skyltfönster efter Sari.
Citera
2022-12-12, 17:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad jag kunnat hitta så fanns år 1986 både Thulehusets tobakshandel och Svensk Hemslöjd på Sveavägen 44. Svensk Hemslöjd ligger väl bäst till om de stannade till för att kolla något mer skyltfönster efter Sari.

Ok. Intressant att höra!

Hur länge kunde en tobakshandel ha öppet på den tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in