Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 18:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Intressant att höra!

Hur länge kunde en tobakshandel ha öppet på den tiden?

Tobakahandeln tror jag var stängd.
Svensk hemslöjd hade olika vernissage 1986 med keramik, dockor m.m. så där kan kanske ha varit något intressant och kolla på i skyltfönstret.
Citera
2022-12-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Intressant att höra!

Hur länge kunde en tobakshandel ha öppet på den tiden?

Den stängde troligtvis 18:00 pip
Senast redigerad av henrikofsweden 2022-12-12 kl. 18:24.
Citera
2022-12-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vad jag kunnat hitta så fanns år 1986 både Thulehusets tobakshandel och Svensk Hemslöjd på Sveavägen 44. Svensk Hemslöjd ligger väl bäst till om de stannade till för att kolla något mer skyltfönster efter Sari.

Butikerna i Thulehuset mot sveavägen

Sari

Piano

Damfrisör

Hemslöjd

Frisör

Le cartier

Tobaksbutik

Skandia

Götabanken

Dekorima
Senast redigerad av henrikofsweden 2022-12-12 kl. 18:27.
Citera
2022-12-12, 18:22
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Achtung Panzer tog fram detta från SMHI rörande vindriktningen på mordkvällen:

I centrala Stockholm (Observatoriekullen) mättes vinden klockan 19 svensk normaltid på kvällen den 28 februari 1986, då var vindriktningen 320 grader (nordvästlig vind). Därefter klockan 07 på morgonen den 1 mars, då var vindriktningen 250 grader (västsydvästlig vind). Anledningen till att man mäter så sällan inne i Stockholm är att det helt enkelt är mycket svårt att mäta vinden inne i storstäder, mätningarna påverkas mycket av byggnader.

Bättre data har vi från Bromma flygplats. Klockan 22 på kvällen den 28 februari 1986 var vindriktningen 260 grader (nästan rakt västlig) 4 m/s. Klockan 01 på natten var vinden 250 grader (västsydvästlig) 2 m/s. Klockan 23:21 kan man utgå från att den allmänna vinden i Stockholm var västlig till västsydvästlig omkring 3 m/s.

Men precis som ni antyder så kan den lokala vindriktningen inne i en stad variera väldigt mycket med hur gatorna löper, hur byggnaderna ligger, osv.

Mvh
Hans Bengtsson
SMHI

Min kommentar: Ja väldigt svårt att avgöra. Om den "allmänna" vinden kom från väster eller nordväst kan den beroende på gatornas sträckning och byggnaderna ändå upplevas komma från ngt annat väderstreck.

GRK:

De som var ute på stan torde ha uppfattat mordkvällen som råkall. Det
var alltså i slutet av februari, sportlovsveckan. Vädret i Stockholm var
mulet, det blåste 3,5 meter per sekund och termometern visade minus
5,4 grader
, enligt SMHI:s mätningar vid Östra station i Stockholm kl
23.

Min kommentar: Dvs fortsatt ingen klarhet rörande vindriktningen. Men det blåste och var kallt och AB stod utanför Bankomaten en stund så någon form av lä bakom södra annonspelaren sökte han nog. Men om det var på den norra, östra eller södra sidan går inte att säga. Däremot var han ju emellanåt framme vid trottoarkanten och spanade söderut efter sina arbetskamrater.

Ja det kan nog ha blåst i vilken riktning som helst. Men om AB stod i lä vid södra annonspelaren så tror jag att han tillbringade mesta tiden av de 3-4 minuterna där. Och med några kortare avbrott när han gick närmare korsningen med Tunnelgatan för att spana söderut efter resten av gänget.
Citera
2022-12-12, 18:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Pianoaffär också.

Sari

Piano

Damfrisör

Hemslöjd

Frisör

Le cartier

Tobaksbutik

Skandia

Götabanken

Dekorima

Tackar! Jag trodde Svensk Hemslöjd var efter La Carterie. Då återstår nästan bara tobakshandeln om de stannade till vid något mer skyltfönster mellan La Carterie och Dekorima. Kanske någon intressant löpsedel som de kollade på där?
Senast redigerad av HAARP 2022-12-12 kl. 18:29.
Citera
2022-12-12, 18:40
Medlem
Citat:
Tackar! Jag trodde Svensk Hemslöjd var efter La Carterie. Då återstår nästan bara tobakshandeln om de stannade till vid något mer skyltfönster mellan La Carterie och Dekorima. Kanske någon intressant löpsedel som de kollade på där?

De kan ha stannat till vid reklampelaren som vissa är inne på. Men bara för att kommentera och roas av budskapet.

https://storage.googleapis.com/gcp-bloggse-storage/4629/4629000/sveav_42_bild_m_dekorima_5c451a5a2a6b22323631fb9e. jpg
Citera
2022-12-12, 18:42
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Något som är ett udda sammanträffande är Harwardakterna.
Att dom blir stulna och raderade 5 timmar innan mordet är ju intressant.
Att SC sen är på något sätt inblandad i detta via sin flickvän AF är ju än mer underligt.
Varför skulle SC vara intresserade av akterna?
Hur fick han reda på att dom ens fanns?
Det framkom under knarkspaningen på SC innan mordet att AF kan stulit Harwardakterna från sin arbetsplats.
Även polisspåret har anknytning till Harwardakterna.

Kan Harwardaffären eller omständigheter runt den vara den utlösande faktorn?

http://www.itdemokrati.nu/page64.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harvardaff%C3%A4ren
Citera
2022-12-12, 19:02
Medlem
Citat:
Den stängde troligtvis 18:00 pip

Citat:

Eller nån flygel eller ny frisyr. Eller nått krims krams på le cartier.
Citera
2022-12-12, 19:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Eller nån flygel eller ny frisyr. Eller nått krims krams på le cartier.

Kanske det.
Citera
2022-12-12, 19:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Dagstidningarnas löpsedlar handlade nog om "Svarta torsdagen", dvs börsfallet föregående dag på grund av att den fördubblade omsättningsskatten hade meddelats. Saken avhandlades i Palmes sista telefonsamtal innan han lämnade hemmet för bion.

Dock så hade väl statsministern bläddrat igenom dagens tidningar.
Citera
2022-12-12, 19:32
Både Aftonbladet och Expressen har sparat gamla löpsedlar sedan de startade, dessa finns i ett speciellt arkiv hos vederbörande, det går alldeles utmärkt att mejla dessa tidningar och få reda på hur löpsedlarna löd, är man tillräckligt vänlig i mejlet och berättar syftet, kan de även även tänka sig att fota av dem och mejla. Detta har jag personlig erfarenhet av. Dra iväg ett mejl, istället för att spekulera i all oändlighet till ingen nytta. Lycka till.
Citera
2022-12-12, 19:42
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Enligt tidigt förhör med Lisbeth hade Olof önskemål om att gå förbi Dekorima.
Rent logiskt så är det ingen affär som kan kopplas till OP. Han var inte direkt praktiskt händig eller målade tavlor under ledig tid vad jag vet!
Är det någon form av möte som gick snett?
Har aldrig trott på den teorin men med det här förhöret med LP är det ganska troligt.
Intressant förhör att läsa då det är gjort precis efter händelsen.
Mötesteorin, Vem hade OP möte med i så fall?
Det jag har funderat på är Harward affären. Den verkade vara till förtret för OP och som han ville ha ett slut på. Just detta ämne gjorde honom sårbar!
Ett möte om att garantier om att det är avslutat. Hatar slumpen ,att tidigare på kvällen raderas allt om denna affär, jag tror på något samband.
Men skjuter man någon för det?

Blir för övrigt illa berörd när samtalet till Joakim redovisas. "Nu har det hänt det som vi fruktade"
Olof själv fruktade ingen rädsla...spontant tror jag han fick en del hot mot sig som han aldrig redovisade. Han viste då att livvaktsskyddet skulle utökas ,det skydde han som pesten.

Hon har minne av att de möter en man , är det GM i så fall kommer han söder ifrån.
Eller är det Italienaren?
Intressant, det förklarar en hel del.
Om SC ville sälja dokumenten till OP, vem skulle han då ha skickat?
Fanns det ens någon vinst för OP att köpa dom?
Decorima är ett lämpligt ställe för möten då Tunnelbanenedgången var stängd just då.
Från SCs lägenhet är det raka vägen via Luntmakaregatan till korsningen Tunnelgatan/Sveavägen.
Vem brukade göra upp drogaffärer i just det området?
Ni vet vem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in