Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-08, 16:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den här mannen är klart intressant menar jag. Klädseln och det spända nervösa beteendet tyder starkt på att detta är samme man som flera vittnen utanför Grand såg. Mörkblå 3/4 lång jacka i vindtyg. Någon form av oklar mörk huvudbonad. Etc.

Då återstår frågan varför han var så spänd och nervös redan innan paret Palme kommit till biografen. Han kan ju inte ha sett dem klockan 19 eftersom de kom till Grand ca 20.55.

När han kommer ut ur biografen står han och ser töntig ut (Stark) och vankar stirrande nära busshållplatsen (Hubert F). Redan ca 22.50 ses han av Max Dager och Lars E (här får man bortse från midjekort jacka, i övrigt stämmer det). Sen Storhök/Korhonen/ Knubb/Mårten.

Min slutsats blir att han redan på 19-föreställningen visste vad som väntade senare på kvällen. Det var därför han var så nervös och spänd. Han bör i det här läget också ha känt till att LOP saknade livvakter. Annars hade han ju ingen anledning att befinna sig vid Grand vid 21-tiden resp 22.50-23.15.

Jag har ju alltid haft svårt och tänka mig annat att det var något annat än en ensam galning. Men om det inte var det så kan man ju tänka sig att han fått info om vilken film LOP skulle se men missat att det var 21-förställningen.

Han kommer dit redan vid 19-förställningen och spanar runt bland åskådarna innan filmen börjat för att försöka upptäcka LOP. Han ser dem inte men stannar kvar tills filmen slutar. På väg ut upptäcker han att LOP är på väg in till 21-förställningen istället.
Citera
2021-12-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att lampan över mordplatsen släcktes kan i så fall ha varit att göra det lättare att därifrån färg- och åldersbestämma den yngre mannen i mörkblå täckjacka, han som enligt Rapports extrasändning vid någon tidpunkt bör ha befunnit sig någonstans där inne i gränden där det var mycket sämre upplyst. Kan man läsa mer om det här med den släckta lampan i något förhör/dokument från 1986?

Du är ju totalsnurrig!
Inte nog med att du torgför en teori utifrån en felaktigt tecknad bild tillsammans med ett noga cherrypickat urval av signalementsuppgifter.
Nu ska också lampan ha släckts medvetet och med ett tydligt syfte i linje med dina övriga snurrigheter; Så det blev "lättare att därifrån färg- och åldersbestämma den yngre mannen" Jeppsson?!
Citera
2021-12-08, 16:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har ju alltid haft svårt och tänka mig annat att det var något annat än en ensam galning. Men om det inte var det så kan man ju tänka sig att han fått info om vilken film LOP skulle se men missat att det var 21-förställningen.

Han kommer dit redan vid 19-förställningen och spanar runt bland åskådarna innan filmen börjat för att försöka upptäcka LOP. Han ser dem inte men stannar kvar tills filmen slutar. På väg ut upptäcker han att LOP är på väg in till 21-förställningen istället.

Ja man kan ju inte veta förstås. Men just klädseln och att han är så spänd och orolig och spanar runt i biosalongen framstår som om han hade förhandsinfo. Nu bestämde väl inte LOP förrän vid 20-tiden att de skulle besöka Grand...it´s a mystery som mkt annat i den här utredningen.

Men jag tycker den här mannen är fortsatt intressant.
Citera
2021-12-08, 16:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Mycket intressant. Både som möjlig GM som den som "bara" uppfattas som Grandmannen. Men ponera att mannen var lite avvikande till sättet och utseende, ensamstöring som inte vet hur man agerar socialt. Personen tittar avundsjukt på hur kul andra har som går på bio med någon de känner. Omgivningen uppfattar personen som stirrande och obehaglig och därav blir det ett likhetstecken med möjlig GM och leder Palmeutredningen på ett helt felaktigt spår. Om teorin skulle vara en störd GM kan personen inte känna till att LOP ska på 21-bion så dennes agerande vid 7-tiden och under biobesöket kan inte sättas i samband med ett förestående mord på LOP. Och om personen tillhörde en grupp som haft möjligheten till avlyssning eller så, varför skulle denne gå på 7-bion o riskera att synas offentligt? Så den enda kvarvarande anledningen är att det då är en störd person som ser LOP mellan 7 och 9-bion, kvarhåller sig i området eller åkt o hämtat vapen och återkommer vid 23-tiden. Fullt möjligt.

Ja man kan ju inte veta förstås. Men just det här spända och oroliga beteendet och tittandet runt i salongen redan på 19-föreställningen och hans signalement tyder starkt på att han är Grandmannen menar jag. Och då återstår frågan varför han betedde sig så redan på 19-föreställningen. Han borde väl i så fall ha suttit och kollat på filmen som alla andra och varvat upp först när han såg paret Palme vid 21-tiden.
Citera
2021-12-08, 17:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ja man kan ju inte veta förstås. Men just klädseln och att han är så spänd och orolig och spanar runt i biosalongen framstår som om han hade förhandsinfo. Nu bestämde väl inte LOP förrän vid 20-tiden att de skulle besöka Grand...it´s a mystery som mkt annat i den här utredningen.

Men jag tycker den här mannen är fortsatt intressant.

Det finns ju också möjligheten att han var just en ensam galning som på väg ut från 19-föreställningen av en ren slump fick syn på LOP och då bestämde sig för att återvända för att skjuta OP. Eftersom han redan sett filmen visste han exakt hur länge filmen varade och när han skulle återvända till Grand.
Citera
2021-12-08, 18:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Preskribera mordet på Palme. Ge amnesti åt dom som är inblandade. Slopa lösensumman på50 milj . Så kommer sanningen garanterat tillslut fram ! Inga mera gissningar och fantasier om vad och hur .
Citerat mig själv.
Tror att alla vill veta hur det gick till , vilken organisation som låg bakom , vem/vilka som sköt , va det bara en vanlig person ? M.mm . Finns oändligt många frågor som inte får ett svar i all evighet.
Vill ni på FB verkligen lösa mordet eller är ni nöjda med att va "privat spanare" som vill,spekulera,fantisera,gissa?
Svaret kommer ALDRIG komma förrän Mordet Preskriberas !
Citera
2021-12-08, 18:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det finns ju också möjligheten att han var just en ensam galning som på väg ut från 19-föreställningen av en ren slump fick syn på LOP och då bestämde sig för att återvända för att skjuta OP. Eftersom han redan sett filmen visste han exakt hur länge filmen varade och när han skulle återvända till Grand.

Båda alternativen måste hållas öppna.

Det slog mig att OP o Mårten i telefon 18.30 talade om att Mårten o hans flickvän skulle se Bröderna Mozart på Grand.

Säg den svårt upptagne pappa som INTE väljer att se samma film för att för en gångs skull få chansen att träffa sin son.

Palmes telefon var avlyssnad av Säpo. LP o Mårtens flickvän hade redan vid 17-tiden talat om ett gemensamt biobesök. Säpo visste att de saknade livvaktsskydd den här kvällen.

Kanske den här mannen gick på tidiga föreställningen för att reka inför aftonens "begivenheter ". Därav det spända oroliga beteendet. Starks observation landar väl i att Grandmannen (om det är samme man som den vi talar om) lämnade tidiga föreställningen innan den var slut.

Ja.

Många parametrar att väga in. Även WT-männen skaver i detta.
Citera
2021-12-08, 22:07
Medlem
HAARPs avatar
https://drive.google.com/file/d/1sL6kPqu36Ld0K3wHka9mNUvkTmvW1KRF/view?usp=sharing

...mannen föreföll dock vara nordbo och hon minns att mannen hade XXXXXXXX...

Fritt fram att spekulera men jag gissar att det maskade ordet skall vara glasögon

Med glasögon när han såg filmen och tog sen av sig glasögon när han uppehöll sig utanför biografen.
Citera
2021-12-08, 22:32
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Holmer hade rätt, sista delen 7

PKK utförde mordet men den som beställde arbetet var Irak i samarbete med Sovjet.

Palme agerade ju fredsförhandlare i Iran-Irakkriget. Samtidigt så behövde Palme rädda jobben i Karlskoga och företaget Bofors eftersom deras orderbok kraftigt sinat då det var högst tveksamt att ett land som neutrala Sverige levererade vapen till länder som Palme försökte hålla under armarna.

Mellan åren 1980-85 exporterade Sverige, via Östtyskland, krut och vapen till Iran. Under den här tiden var det en nödvändighet att skicka vapen via andra länder än själva huvuddestinationen. Efter 1985 upphörde leveranserna då troligen Palme satte stopp för det. Samma dag som Palme mördades träffades Palme och Iraks ambassadör Mohammed Said Al-Sahaf eller mer känd som Bagdad Bob. Bagdad Bob ville förvissa sig om att den inställningen bestod. Bagdad Bob betalade ju för övrigt hotellräkningen för hitmannen som tidigare berättat.
http://old.inblick.se/nyheter/2020/10/23/sovjet-iran-och-frankrike-utmanades-av-palmes-bofors-affarer-palme-var-orolig-och-kande-sig-forfoljd

Eftersom Irak och Sovjet sågs som allierade i denna konflikt kom de också fram till att Palme måste tas av daga. Irak ville ej framstå som den som legat bakom utan man engagerar PKK som utförare mot löfte om vapen eller pengar till PKK´s rörelse. Sovjet bistod med hitmannen och kurden Muhammed Latif Abdulkarim som kom till Sverige via Sverige 1 månad innan mordet.
Även Sovjet såg PKK-upplägget som passande eftersom det gynnade dem i sin relation med Syrien.

Journalisterna Cats Falck och Lena Gräns hittades ”drunknade” i Hammarbyhamnen i mitten av 1985. De var Bofors och vapensmugglingen på spåren och likaså utredaren Carl-Fredrik Algernon ”hoppade” framför tunnelbanetåget 1987 då även han satt på för mycket fakta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Fredrik_Algernon
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cats_Falck

Kokar man ned allt så är alltså PKK utförare av mordet på Olof Palme men om man drar det ett ytterligare steg så bottnar det i Iran-Irak kriget som i sin tur bottnar i balansen mellan stormakterna Sovjet och USA som behövde bevaka strategiska gränsdragningslinjer och ytterst tillgången på olja. Till detta krig behövdes vapen så Bofors finns med som medskyldig part.

Inte konstigt att regeringen vill lägga locket på. Finns ingen som vill lyfta på detta lock, gör man det tullar man på livsviljan.
Senast redigerad av Suckmesideways 2021-12-08 kl. 23:13. Anledning: lagt till länkar och ändrat stavfel
Citera
2021-12-09, 01:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1sL6kPqu36Ld0K3wHka9mNUvkTmvW1KRF/view?usp=sharing

...mannen föreföll dock vara nordbo och hon minns att mannen hade XXXXXXXX...

Fritt fram att spekulera men jag gissar att det maskade ordet skall vara glasögon

Med glasögon när han såg filmen och tog sen av sig glasögon när han uppehöll sig utanför biografen.

"Mannen föreföll (maskat), delvis kanske för att han bar en bylsig jacka av sportmodell". Det maskade måste väl betyda "kraftig"?

Ju mer jag tänker på detta desto mer intressant blir det.

Det är ju i princip karbonkopia på det signalement som de andra Grandvittnena lämnade. En mörkblå lite längre jacka "av sportmodell" säger Thunström och hans fästmö. Knubb pratar om skidkläder, LEE säger mörkblå täckjacka, Storhök säger mörkblå sportjacka, Mårten säger mörkblå längre vildmarksjacka i bävernylon.

Och Fauzzi säger blå Tensonjacka, LL säger mörkblå jacka, LP säger längre mörkblå jacka av äldre modell, LJ säger något jackliknande som kan ha varit mörkblå, Gerhard S säger mörk täckjacka/seglarjacka, Birgit D säger mellanblå längre täckjacka...

Att ett gäng vittnen vid mordplatsen pratar om mörk rock beror naturligtvis på att de såg GM på så oerhört kort tid och i de flesta fall bakifrån när han sprang in i mörkret. Sådan info saknar värde.

Vid Grand har ju vittnena suttit/stått och tittat på mannen i flera minuter! Thunström satt bredvid honom på Bröderna Mozart.

Jag har sett att du redan varit inne på detta med mörkblå jacka-signalementet. Det jag reagerar på nu är att mannen på 19-föreställningen måste vara samme man som de andra vittnena såg. 40 år, kraftig, nån slags brun keps, spänd och orolig etc.

Hm. Det här väcker många frågor. Om det är GM vi pratar om så blir det som sagt mkt intressant att han i så fall såg 19-föreställningen. Spänd och orolig tittande ut över biopubliken.
Citera
2021-12-09, 07:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
"Mannen föreföll (maskat), delvis kanske för att han bar en bylsig jacka av sportmodell". Det maskade måste väl betyda "kraftig"?

Ju mer jag tänker på detta desto mer intressant blir det.

Det är ju i princip karbonkopia på det signalement som de andra Grandvittnena lämnade. En mörkblå lite längre jacka "av sportmodell" säger Thunström och hans fästmö. Knubb pratar om skidkläder, LEE säger mörkblå täckjacka, Storhök säger mörkblå sportjacka, Mårten säger mörkblå längre vildmarksjacka i bävernylon.

Och Fauzzi säger blå Tensonjacka, LL säger mörkblå jacka, LP säger längre mörkblå jacka av äldre modell, LJ säger något jackliknande som kan ha varit mörkblå, Gerhard S säger mörk täckjacka/seglarjacka, Birgit D säger mellanblå längre täckjacka...

Att ett gäng vittnen vid mordplatsen pratar om mörk rock beror naturligtvis på att de såg GM på så oerhört kort tid och i de flesta fall bakifrån när han sprang in i mörkret. Sådan info saknar värde.

Vid Grand har ju vittnena suttit/stått och tittat på mannen i flera minuter! Thunström satt bredvid honom på Bröderna Mozart.

Jag har sett att du redan varit inne på detta med mörkblå jacka-signalementet. Det jag reagerar på nu är att mannen på 19-föreställningen måste vara samme man som de andra vittnena såg. 40 år, kraftig, nån slags brun keps, spänd och orolig etc.

Hm. Det här väcker många frågor. Om det är GM vi pratar om så blir det som sagt mkt intressant att han i så fall såg 19-föreställningen. Spänd och orolig tittande ut över biopubliken.

Det tror jag också på.

Beskrivningen av jacka och huvudbonad liknar mkt. vad andra vittnen sagt. Många vittnen har svårt och bestämma sig vad de skall kalla huvudbonaden .Samma vittne kan i ett förhör säga mössa/skärmmössa för att i nästa förhör istället kalla det för keps. Färg brun/ljusbrun har vi bl.a. Stark och Storhök som sagt om huvudbonaden (precis som Thunström säger). De har sett grandmannen på nära håll när de kom ut från foajén. Beige säger andra. Ligger ganska när ljusbrun i färgskalan. Kan ha haft inslag av andra färger också.

Jag tror ju att detta är grandmannen/GM. Om man antar att han inte ingick i en konspiration utan var en ensam galning så har han besökt Grand för att se bröderna Mozart och sen slumpade det sig bara så att han fick syn på OP och kvällen slutade sen med ett mord.

Då kan man fråga sig vad det är för typ av människa som går och ser en sådan film. Jag tror att man kan räkna bort småkriminella, narkomaner och liknande som brukade uppehålla sig i närheten av Grand. Det här är en annan typ av galning. Fast han kan ju förstås också gått in på biografen och köpt biljett/plankat in bara för att värma sig under ett par timmar.

Jag tror också att man kan räkna bort vittnet L-E E som ett av de vittnen som såg denna grandmannen. Han satt i bilen och såg en man som han kollade på under flera minuter . Han beskriver mannens huvudbonad som en toppig gul mössa. Utan skärm är han säker på . Längden på jackan stämmer heller inte. Eftersom han såg mannen under så lång tid så tror jag inte att han minns fel.

Men vittnet A-B som såg en man på Sveavägen en stund innan 21-föreställningen slutade beskriver sannolikt också den grandman som jag är intresserad av och som jag tror är GM.
Senast redigerad av HAARP 2021-12-09 kl. 07:48.
Citera
2021-12-09, 07:44
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Holmer hade rätt

För den som som vill uppdatera sitt minne eller om man är runt 30 år eller yngre så kan man med fördel se dessa två SVT dokumentärer. De är talande för hur det gick till i Sveriges under den tid det begav sig.
Rekommenderar framförallt "den stora krutbluffen"

https://www.youtube.com/watch?v=GJat8UMldno
https://www.youtube.com/watch?v=dRtxIcTGiTQ&t=75s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in