2022-12-10, 18:57
Bannlyst
Vad tycker lokförare om att köra "riktiga tåg"? Dvs lok med vagnar och inte motorvagnar som X40, ER1 eller Regina. Jag vet att de finns de lokförare som känner sig lite lata och inte gillar loktåg alls. "Gillar inte" och "gillar inte" kanske låter för hårt, det går väl an men anses lite för jobbigt.
Citera
2022-12-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kpiteskit
Vad tycker lokförare om att köra "riktiga tåg"? Dvs lok med vagnar och inte motorvagnar som X40, ER1 eller Regina. Jag vet att de finns de lokförare som känner sig lite lata och inte gillar loktåg alls. "Gillar inte" och "gillar inte" kanske låter för hårt, det går väl an men anses lite för jobbigt.

Klart mycket roligare med lok och vagn, det ger en annan känsla och är inte lika automatiserat. Godståg med tomvagnar är det bästa, haha.
Motorvagnar, bekvämt men saknar utmaning.
Citera
2022-12-10, 20:36
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Klart mycket roligare med lok och vagn, det ger en annan känsla och är inte lika automatiserat. Godståg med tomvagnar är det bästa, haha.
Motorvagnar, bekvämt men saknar utmaning.

Så, det är skitsvårt att köra godståg timme och ut timme in utan att behöva stanna och det saknar utmaning att köra pendeltåg med motorvagn med stopp var fjärde minut?
Citera
2022-12-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Så, det är skitsvårt att köra godståg timme och ut timme in utan att behöva stanna och det saknar utmaning att köra pendeltåg med motorvagn med stopp var fjärde minut?

Full gas full broms, öppna dörrar stänga dörrar, full gas osv. Det passar inte alla.
Sen ja, för mig var det bra mycket mer utmaning i att ta mig fram med dryga 2000 ton på kroken än att köra pendel i Stockholm.
Det är två helt olika jobb helt enkelt. Allt beror ju på var man kör också. Köra gods nere i Skåne är inte riktigt samma sak som att göra det på en backig gammal b-bana.
Citera
2022-12-11, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar

Det är svårt. Det kommer at tid före det att du kör ekonomiskt och inte kör som en klåpare. Att bromsa godståg med luft är en konst. Du vill inte stanna för sent och göra en OSPA och du vill inte stanna för tidigt och blockera trafiken någonstans, eller stanna olägligt med tanke på terrängen.

Det du verkar tänka på är snarare att köra nattåg med resenärer och inte med gods.
Citera
2022-12-11, 20:44
Avslutad
Varför är det hela fyra år med egna turer på Mälartåg innan man får slutlön när det normala är två år? Jag går lokförarutbildning idag och tror jag vill jobba på Mälartåg men jag vill inte vara lågavlönad i hela fyra år innan jag börjar där. Möjlighet till att få slutlön tidigare?
Citera
2022-12-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Varför är det hela fyra år med egna turer på Mälartåg innan man får slutlön när det normala är två år? Jag går lokförarutbildning idag och tror jag vill jobba på Mälartåg men jag vill inte vara lågavlönad i hela fyra år innan jag börjar där. Möjlighet till att få slutlön tidigare?

Det enda är nog att arbeta någon annanstans i typ två år och få slutlön där, sedan söka Mälartåg och kräva slutlön där med, om det är lokförarbrist då också. Annars är det nog svårt som ny att komma undan de 4 åren om det står så.
Citera
2022-12-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kpiteskit
Klart det är roligare och svårare att köra lok-tåg. Pendeltåg är som att köra bil. Gasa och bromsa. Direkt respons. Även de flesta motorvagnar (inte X2) har ju drivning utspridd över hela tåget vilket gör det lättare att slippa slirning.
Med lok och vagn varierar körningen också mer beroende på vad det är för tåg. Ett tåg på många hundra ton (eller bra bit över tusen ton) är annat än ett kort tåg med EP-bromsar.

Men som tur är vill en del köra motorvagnar och andra riktiga tåg.
Citera
2022-12-12, 14:10
Medlem
Hej! Håller på att utbilda mig till lokförare och har en del frågor gällande kommande anställning. Jag är främst inriktad på att köra godståg då jag anser det passa mej bäst, har inga problem med att jobba sena nätter och helger.

Vilket godsföretag anser du vara den bästa arbetsgivaren och varför? Finns det något företag som är lite ”sämre”, varför då? Skiljer det dej mycket i lön på de olika företagen?

Även om en lokförare som kör persontrafik har en högre slutlön än de som kör godstrafik så verkar det som att man får ut ungefär lika mycket i slutet av månaden ändå med tanke på alla tillägg, stämmer detta?

Är det något övrigt man bör tänka på vid val av arbetsgivare?

Tacksam för alla svar!
Citera
2022-12-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookforaren
Hej! Håller på att utbilda mig till lokförare och har en del frågor gällande kommande anställning. Jag är främst inriktad på att köra godståg då jag anser det passa mej bäst, har inga problem med att jobba sena nätter och helger.

Vilket godsföretag anser du vara den bästa arbetsgivaren och varför? Finns det något företag som är lite ”sämre”, varför då? Skiljer det dej mycket i lön på de olika företagen?

Skiljer ungefär 4000kr från högst till lägst hos godsoperatörerna. De mindre som t.ex TX och CFL verkar vara bättre än de större.

Green Cargo är sämst på godssidan. Dålig lön, dåligt avtal och inga extra förmåner alls att tala om.

Citat:
Även om en lokförare som kör persontrafik har en högre slutlön än de som kör godstrafik så verkar det som att man får ut ungefär lika mycket i slutet av månaden ändå med tanke på alla tillägg, stämmer detta?

Nej, inte helt faktiskt. Det är en del natt och ob även på personsidan och den högre grundlönen ger också högre övertidsersättning.

Den stora boven är dock kvartstiden som är väldigt utbredd hos t.ex Green Cargo. Räknat per timme så tjänar en pendelförare i Stockholm MYCKET mer än en förare hos GC.

Pengar är dock inte allt. 8-6 är t.ex vanligare på godset och är helt klart något som lockar och håller kvar många.

Citat:
Är det något övrigt man bör tänka på vid val av arbetsgivare?

Tacksam för alla svar!

Tänk på att situationen kan ändras snabbt, ett bra ställe kan bli dåligt fort och tvärtom. Så försök att känna av stämningen när du söker jobb och gå inte på gamla uppgifter.

Det är lätt att få jobb hos en arbetsgivare som har förarbrist men inte alltid lika kul att jobba där när varenda ledighetsansökan blir nekad och arbetsgivaren försöker tvinga dig att jobba övertid.

I slutändan så är det dock ganska kul att köra gods så det finns ingen anledning att välja persontåg bara för att ha några extra tusenlappar över varje månad. Gillar du gods så satsa på det och var inte rädd för att byta arbetsgivare om du hittar något bättre.
Citera
2022-12-12, 20:04
Medlem
Citat:

Tacksam för alla svar!

Inte riktigt lätt att jämföra så rakt av, tillägg såsom OB, traktamenten mm har man ju av en anledning, att det är jobbigare och slitsammare att arbeta obekväm tid samt dyrare att äta ute på överliggningar osv.

Dessutom ingår inte alla tillägg i tjänstepensionsberäkningar om man går på ITP2, ITP1 däremot tror jag att det mesta ingår i.
Och som skrivet beräknas övertidsersättning på grundlönen.

Så att få ut samma lön för persontrafik/godstrafik är inte alltid lätt att jämföra. Man får välja det som passar en bäst, oavsett lön.
Citera
2022-12-14, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot

Stirra dig inte blind på grundlönen. Sällan man får under 40000 innan skatt tack vare alla tillägg. (Jobbar på Mälartåg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in