2018-08-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Hur rekryteras vanligtvis lokförare? Jag har märkt att det i princip aldrig annonseras externt, utan de annonser som finns är främst på operatörernas hemsidor. Men även de annonserna är inte så väldans många tycker jag.

Finns knappt några färdigutbildade lokförare för företagen att få tag på, så det skulle nog inte ge valuta för pengarna att annonsera i dagspress o dyl.
Ofta är det genom deras hemsidor man söker sig om man söker jobb, eller registrerar sig i deras CV-banker för respektive företag. Ofta knyter man kontakter med företagen under praktikperioderna under lokförarutbildningen.

Eller så blir man rekommenderad av någon och får kontaktuppgifterna till någon HR-person. Det är lite huggsexa om lokförare just nu mellan företagen.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2018-08-15 kl. 20:04.
Citera
2018-08-15, 22:04
Medlem
CommanderShepards avatar
Då var man klar med första LIAn då! Som jag misstänkte passar det här yrket mig som handen i handsken, fantastiskt roligt! Men jag måste säga att jag gillar mer att prata med fjärren i Gävle och i Ånge än fjärren Stockholm!

Fantastiskt arbete är det iallafall!

Någon skrev tidigare om hur man får anställning, med dom handledare jag har haft nu under första LIAn (även när jag pratat med lärare) så verkar majoriteten ha anställning vid sista LIAn. Även en snubbe som skrev på avtal hos Green Cargo redan på LIA 3!
Citera
2018-08-16, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Då var man klar med första LIAn då! Som jag misstänkte passar det här yrket mig som handen i handsken, fantastiskt roligt! Men jag måste säga att jag gillar mer att prata med fjärren i Gävle och i Ånge än fjärren Stockholm!

Fantastiskt arbete är det iallafall!

Någon skrev tidigare om hur man får anställning, med dom handledare jag har haft nu under första LIAn (även när jag pratat med lärare) så verkar majoriteten ha anställning vid sista LIAn. Även en snubbe som skrev på avtal hos Green Cargo redan på LIA 3!

Fjärren Ånge, vilka fenomenala sk rullande tågmöte de kunde tajma in när jag körde godståg, man behövde ibland inte ens ha stopp på sidan för tågen kom precis samtidigt till driftplatsen, det ena tåget hade sida in och det andra tåget rakspår, och båda fick därefter kör ut igen. Tacksamt när det är godståg och vinter att slippa bromsa till stopp.

Precis, fattar företaget tycke för dig och sköter LIAn och du får bra vitsord från körläraren så är det många som blir erbjudna anställning invid sista LIAn. Det är väl också för att de idag kan ha lite företagsspecifik utbildning på sista LIAn.
Citera
2018-08-16, 07:42
Medlem
ganghatarens avatar
Man hör ju om folk som hoppar framför tåget.

Vet du ungefär hur stor procent dödligheten är på dom som hoppar?
Vid vilken del av tåglinjerna fler de flesta hoppan?
Vilken hastighet krävs?
Hinner ni stanna för att undvika att folk tar livet av sig?

Ursäkta de negativa frågorna, och NEJ jag tänker inte hoppa. Bäst att föregå innan dessa kommentarer kommer.
Jag hade en bror som jobbade som tågmästare. Han hade aldrig upplevt en hoppare.
Därför lite nyfiken.
Citera
2018-08-16, 10:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
Man hör ju om folk som hoppar framför tåget.

Vet du ungefär hur stor procent dödligheten är på dom som hoppar?
Vid vilken del av tåglinjerna fler de flesta hoppan?
Vilken hastighet krävs?
Hinner ni stanna för att undvika att folk tar livet av sig?

Ursäkta de negativa frågorna, och NEJ jag tänker inte hoppa. Bäst att föregå innan dessa kommentarer kommer.
Jag hade en bror som jobbade som tågmästare. Han hade aldrig upplevt en hoppare.
Därför lite nyfiken.

SvD publicerade för några år sedan en karta där man exakt kunde se var folk blivit dödade av tågen, sök i deras arkiv eller fråga dem!

Hinna stanna? Ha! Ha! Nääää!
Citera
2018-08-16, 10:40
Medlem
ganghatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
SvD publicerade för några år sedan en karta där man exakt kunde se var folk blivit dödade av tågen, sök i deras arkiv eller fråga dem!

Hinna stanna? Ha! Ha! Nääää!

En annan fråga: för att göra det enkelt, hur lång stoppsträcka har ett tåg om det kör i t.ex 100 km/h.
Citera
2018-08-16, 10:51
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
En annan fråga: för att göra det enkelt, hur lång stoppsträcka har ett tåg om det kör i t.ex 100 km/h.

Lite olika beroende på om det är ett X2000 eller ett tungt godståg så säg mellan 250-900 meter ungefär.
Citera
2018-08-16, 14:04
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Fjärren Ånge, vilka fenomenala sk rullande tågmöte de kunde tajma in när jag körde godståg, man behövde ibland inte ens ha stopp på sidan för tågen kom precis samtidigt till driftplatsen, det ena tåget hade sida in och det andra tåget rakspår, och båda fick därefter kör ut igen. Tacksamt när det är godståg och vinter att slippa bromsa till stopp.

Precis, fattar företaget tycke för dig och sköter LIAn och du får bra vitsord från körläraren så är det många som blir erbjudna anställning invid sista LIAn. Det är väl också för att de idag kan ha lite företagsspecifik utbildning på sista LIAn.

Ja! Jag körde gods de första 2 veckorna av LIAn (pga att skolan av någon anledning valde att lägga LIAn på semestertiderna så fick jag 2 veckor gods och 3 veckor persontåg.) och var med om 3-4 rullande tågmöten som jag blev förvånad över hur smidigt dom gjordes! Sen eftersom jag är helt färsk så råkade ju jag tabba till det och bromsa till stopp någon gång, så det blev ju inte jättesmidigt tack vare det. :-p
Citera
2018-09-01, 04:54
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Går det att arbeta med att köra gods för t.ex. Green Cargo och välja att aldrig köra nätter?
Citera
2018-09-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Går det att arbeta med att köra gods för t.ex. Green Cargo och välja att aldrig köra nätter?

Det är nog svårt då mycket av godstrafiken går nattetid och dessutom skulle det förmodligen anses orättvist om någon slapp jobba nätter.
Men GC har ju sitt schema med önskemål, sk. SÖM, där lägger man in hur man vill arbeta nästa period, men min erfarenhet av detta när jag var på GC var att man inte fick mycket som man önskade.
Så söker du till GC och gods får du vara beredd på arbete även på nätterna.
Citera
2018-09-01, 12:28
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är nog svårt då mycket av godstrafiken går nattetid och dessutom skulle det förmodligen anses orättvist om någon slapp jobba nätter.
Men GC har ju sitt schema med önskemål, sk. SÖM, där lägger man in hur man vill arbeta nästa period, men min erfarenhet av detta när jag var på GC var att man inte fick mycket som man önskade.
Så söker du till GC och gods får du vara beredd på arbete även på nätterna.

Så förstår jag yrket rätt kör man antingen gods som innebär mycket nätter eller persontåg som ligger mest dagtid?
Citera
2018-09-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Så förstår jag yrket rätt kör man antingen gods som innebär mycket nätter eller persontåg som ligger mest dagtid?

Godstågen går såklart även på dagtid, men kör man gods får man nog räkna med att jobba mer nätter eftersom det går fler godståg på nätter än det går resandetåg då.

Resandetåg går ju en del på nätter också, nattåg och en del resandetåg går ju till kanske 02 på natten och börjar gå igen vid 04-05 igen på morgonen. Så det kan vara svårt att helt slippa nattjobb om man jobbar som lokförare, men jag vågar påstå att det är mindre nattjobb på resandesidan än godssidan iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in