2023-01-30, 22:02
Medlem
Vad händer direkt efter man kört på en person?

Har någon gjort det?

Kommer det mycket blod på rutan?

Hur känns det?
Citera
2023-01-31, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Vad händer direkt efter man kört på en person?

Har någon gjort det?

Kommer det mycket blod på rutan?

Hur känns det?

Nu är du igång igen med ditt prat, suttit hemma på kammaren och funderat igen?
Citera
2023-01-31, 12:48
Medlem
Finns det bolag som anses ha riktigt schysta scheman och andra som anses ha riktigt dåliga scheman? Att SJ har urkassa scheman med dålig framförhållning och ändringar i sista minut är väl välkänt vid det här laget. Hur ser det ut för de andra bolagen? Hur vanligt förekommande är kvartstid hos andra aktörer än SJ?
Citera
2023-01-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungkarlsinredning
Finns det bolag som anses ha riktigt schysta scheman och andra som anses ha riktigt dåliga scheman? Att SJ har urkassa scheman med dålig framförhållning och ändringar i sista minut är väl välkänt vid det här laget. Hur ser det ut för de andra bolagen? Hur vanligt förekommande är kvartstid hos andra aktörer än SJ?

Snälltåget har bra scheman med bra framförhållning. Kvartstid förekommer regelbundet. Mycket överliggningar. Lediga helger är man oftast ledig tre eller fyra dagar. Reservturer kan göras i hemmet.
Citera
2023-02-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungkarlsinredning

På Green Cargo får vi schemat för kommande månad den 15:e månaden innan.
Kvartstid förekommer regelbundet. Hur mycket och hur ofta kan skilja sig väldigt mycket beroende på vad för turer man får.
Ändringar i sista minut på schemat är sällsynt.
Det förekommer ändringar, oftast är det väldigt små förändringar som inte har någon direkt påverkan på ens arbetstider och man får reda på dem relativt tidigt. De flesta ändringar beror på att Trafikverket gjort ändringar: arbeten ute på banan, omledningar med anledning av arbetet etc.

Jag uppfattar det som att många blivit mer nöjda med schemat sedan Green Cargo införde komprimerad 8-6 arbetstidsmodell. Den stora kritiken rör oftast kvartstiden.
Citera
2023-02-03, 02:06
Medlem
CommanderShepards avatar
Någon som har koll på olika infraföretag och vad lönerna där är?
Jag har precis börjat på ett infraföretag och är helt mållös över skillnaden från t ex persontågsidan. Tydligen tjänar man på mitt företag bland de sämre på infrasidan och då har man ändå en lön på mellan 40 och 45k netto utan övertid och så mycket förmåner att jag knappt kan tro det är sant.
Citera
2023-02-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Någon som har koll på olika infraföretag och vad lönerna där är?
Jag har precis börjat på ett infraföretag och är helt mållös över skillnaden från t ex persontågsidan. Tydligen tjänar man på mitt företag bland de sämre på infrasidan och då har man ändå en lön på mellan 40 och 45k netto utan övertid och så mycket förmåner att jag knappt kan tro det är sant.

Jag har ingen koll alls men har alltid fått höra att infra-folket går under ett helt annan avtal och därför har andra villkor. Berätta gärna mer! Bara nattjobb? 7/7? OB? Krav på att kunna köra grävskopor och andra maskiner?
Citera
2023-02-03, 16:12
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag har ingen koll alls men har alltid fått höra att infra-folket går under ett helt annan avtal och därför har andra villkor. Berätta gärna mer! Bara nattjobb? 7/7? OB? Krav på att kunna köra grävskopor och andra maskiner?

Kan inte svara på hur det är på andra företag men hos oss går vi inte under något annat avtal, men jag har hört från kollegor att vi egentligen ska det! Inga krav på andra maskiner utan jag är bara lokförare (till viss del, sen är man tillsyningsman över A-skydd och spärrfärd och sånt)

vi jobbar bara nätter men tiderna kan variera kraftigt, vi jobbar 6 dagar och ledig 8 så vi ska egentligen jobba 10.5 timme per natt, men jag har nog bara gjort det en gång hittills sen jag började. Ofta jobbar man 5-7 timmar typ. Men vi får inget avdrag på lönen för det utan den är fast (41k grundlön sen hamnar ob på ca 10k i månaden och sen traktamente på det) vi har lite högre ob än normalt, runt 100kr timmen extra!

Sen tillkommer även andra fördelar, betald restid, extremt förmånliga ledigheter och sånt, t ex alltid ledig över jul och nyår (är man ju inte van vid i den här branschen!)

Nackdelen är väl att det nog är bland det svåraste man kan göra inom järnvägen skulle jag gissa på, extremt mycket planering och man måste kunna TTJn väldigt bra..

Om det finns andra på infra här så hör jag gärna om hur andra företag har det!
Citera
2023-02-04, 22:31
Medlem
Hur gör ni lokförare när det kommer till parkering på jobbet? Ni som kör gods antar jag har personalparkering vid kontoret. Men de som kör persontrafik från tex Göteborg eller Malmö. Har man parkering där? Frågar för jag misstänker att man inte får ta tåget till jobbet ifall det blir förseningar någonstans, men bor man inte mitt inne i smeten kan man isåfall inte jobba med persontrafik då?
Citera
2023-02-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Hur gör ni lokförare när det kommer till parkering på jobbet? Ni som kör gods antar jag har personalparkering vid kontoret. Men de som kör persontrafik från tex Göteborg eller Malmö. Har man parkering där? Frågar för jag misstänker att man inte får ta tåget till jobbet ifall det blir förseningar någonstans, men bor man inte mitt inne i smeten kan man isåfall inte jobba med persontrafik då?

Jo, man kan ta kollektivtrafik och andra färdmedel till jobbet, blir det störningar i trafiken kan man ju inte hjälpa det, samma med vägtrafiken, kan ju bli stopp även i den trafiken.

Kan vara svårt att parkera vid de stora stationerna annars, och dyrt.
Citera
2023-02-10, 04:35
Medlem
ImmerOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Och jag kan intyga det som tidigare elev till dig...
Okej, i get it - Du och/eller några vänner fick alltså inga platser?
- Jag som handledare med flera andra kollegor kan däremot intyga att vi tar emot elever.
Bara på den lilla "lokalstation" där jag är stationerad tar vi emot en 3-4 i stöpen.
Vi kanske kan samsas om att Green Cargo tar emot elever men att det tyvärr inom hela branschen inte tas emot nära nog med tillräckligt? Bästa hälsningar.
Citera
2023-02-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmerOne
Okej, i get it - Du och/eller några vänner fick alltså inga platser?
- Jag som handledare med flera andra kollegor kan däremot intyga att vi tar emot elever.
Bara på den lilla "lokalstation" där jag är stationerad tar vi emot en 3-4 i stöpen.
Vi kanske kan samsas om att Green Cargo tar emot elever men att det tyvärr inom hela branschen inte tas emot nära nog med tillräckligt? Bästa hälsningar.

Jo jag fick ju plats. Körde med dig när Coronan bröt ut. Då var det väl bara GC som fortsatte ta emot elever. Själv fick jag nästan 500 timmar totalt trots att jag gjorde mesta lian mitt under Coronan. Många andra i klassen fick dock betydligt mindre. Håller helt med om att branschen i stort inte gör tillräckligt. Tjatar på min arbetsgivare att ta emot fler. Förhoppningsvis får jag handledarutbildning snart också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in