Citat:
Ursprungligen postat av
Lookforaren
Hej! Håller på att utbilda mig till lokförare och har en del frågor gällande kommande anställning. Jag är främst inriktad på att köra godståg då jag anser det passa mej bäst, har inga problem med att jobba sena nätter och helger.
Vilket godsföretag anser du vara den bästa arbetsgivaren och varför? Finns det något företag som är lite ”sämre”, varför då? Skiljer det dej mycket i lön på de olika företagen?
Skiljer ungefär 4000kr från högst till lägst hos godsoperatörerna. De mindre som t.ex TX och CFL verkar vara bättre än de större.
Green Cargo är sämst på godssidan. Dålig lön, dåligt avtal och inga extra förmåner alls att tala om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookforaren
Även om en lokförare som kör persontrafik har en högre slutlön än de som kör godstrafik så verkar det som att man får ut ungefär lika mycket i slutet av månaden ändå med tanke på alla tillägg, stämmer detta?
Nej, inte helt faktiskt. Det är en del natt och ob även på personsidan och den högre grundlönen ger också högre övertidsersättning.
Den stora boven är dock kvartstiden som är väldigt utbredd hos t.ex Green Cargo. Räknat per timme så tjänar en pendelförare i Stockholm MYCKET mer än en förare hos GC.
Pengar är dock inte allt. 8-6 är t.ex vanligare på godset och är helt klart något som lockar och håller kvar många.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookforaren
Är det något övrigt man bör tänka på vid val av arbetsgivare?
Tacksam för alla svar!
Tänk på att situationen kan ändras snabbt, ett bra ställe kan bli dåligt fort och tvärtom. Så försök att känna av stämningen när du söker jobb och gå inte på gamla uppgifter.
Det är lätt att få jobb hos en arbetsgivare som har förarbrist men inte alltid lika kul att jobba där när varenda ledighetsansökan blir nekad och arbetsgivaren försöker tvinga dig att jobba övertid.
I slutändan så är det dock ganska kul att köra gods så det finns ingen anledning att välja persontåg bara för att ha några extra tusenlappar över varje månad. Gillar du gods så satsa på det och var inte rädd för att byta arbetsgivare om du hittar något bättre.