2022-12-12, 11:41
Medlem
Mlyrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost
Den enda vi kan vara eniga om är att blinka vänster i en rondell är extremt efterblivet 👍 Säg gärna jag har fel men varken körskolor eller polis lär ut detta eller säger du ska göra så 😂

Jag brukade alltid blinka vänster i rondeller men har slutat med det nu. Kändes inte nödvändigt. Har dock inte mycket emot folk som gör det.
Citera
2022-12-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
De lärarna är inte så smarta utan går på reptilhjärnelogik - det är vad det säger. Finns poliser som också blinkar VB för att reptilhjärnan säger så - inte intellektet.
Är du inne i en CPL ska man fokusera på sin egen körning och inte kommunicera till de som har väjningsplikt utanför och vill in. De har bara att vänta till det är fritt att köra in. HB när du kör av så de bakom ser det.

Du får väldigt gärna visa kontrollerbara fakta att körskolorna inte följer en utbildningsplan som utformats i samråd med sakkunniga på relevanta myndigheter etc…

Eller är du så okunnig att du fantiserar om att körskolor hittar på som de behagar med hur de ska driva utbildandet av eleverna….?
Citera
2022-12-12, 11:51
Medlem
Citat:
De lärarna är inte så smarta utan går på reptilhjärnelogik - det är vad det säger. Finns poliser som också blinkar VB för att reptilhjärnan säger så - inte intellektet.
Är du inne i en CPL ska man fokusera på sin egen körning och inte kommunicera till de som har väjningsplikt utanför och vill in. De har bara att vänta till det är fritt att köra in. HB när du kör av så de bakom ser det.
Nu har du briljerat med reptilhjärna vid flertal tillfällen. Ändå klarar du inte av att kommunicera med andra när du är så fokuserad på din egna körning.
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Vad tycker ni om blattar i trafiken?
Tror du missade vad ämnet handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost
Den enda vi kan vara eniga om är att blinka vänster i en rondell är extremt efterblivet 👍 Säg gärna jag har fel men varken körskolor eller polis lär ut detta eller säger du ska göra så 😂
Du har fel. Senast jag gick handledarkurs på en bilskola så lärde de ut att vänsterblink var något vi skulle lära våra elever. I Linköping har vi massor av efterblivna poliser.
Citera
2022-12-12, 11:55
Medlem
-Hengpung-s avatar
Det har säkert påtalats hundra gånger redan i denna tråd. Men mitt största problem med mina medtrafikanter är att de ej lärt sig hur man använder blinkersen korrekt. De tycks tro att det är för att visa att man svänger, i stället för att visa att man vill svänga, alternativt planerar att svänga längre fram och därför bör slå på blinkersen i tid, vilket extremt fåtal gör. I stället använder de blinkersen i samma sekund som de vrider på ratten, information jag inte kan göra något av varför de kunde skita i att blinka till att börja med.

Ett klassiskt exempel från min stad. En hårt trafikerad motorled där tre körfält leder åt olika håll. Man ser hur bilisterna sitter och vrider på huvudena och vill byta till filen de behöver vara i. Med de blinkar ej, och får panik när de ligger en bil bredvid som gör att de inte kan svänga. Slå på blinkersen och visa att du vill svänga. För helvete!
Citera
2022-12-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det jag beskrev handlar inte enbart om sådana platser du yrar om, utan det finns gott om platser i vardagstrafiken där det inte finns målade linjer etc och där fordon färdas och kan behöva signalera om sina avsikter.

När det gäller långtradare så är det fullt stöd i trafiklagarna att bryta målade linjer, även heldragna, spärrområden, köra på refuger och trottoarer etc etc om det krävs för att komma fram på en normal färdväg för fordon. Dessutom finns det absolut inte en enda långtradarförare i världen som klarar att köra sitt fordon utan att någonsin behöva göra något ovanstående, därför att det är tekniskt omöjligt.

Men du har ju noll koll som vanligt och uttalar dig om saker du helt uppenbart inte begriper.
Kanske du skulle försöka komma ihåg vad körskolan ska ha lärt dig…? Eller vänta, du har nog aldrig gått i körskola..? Har du ens körkort…?
Känner du till Linköping?
Infart mellan Tornby/Skäggetorp?
På en kort sträcka är det tvåfiligt med två riktigt tvära rondeller för långtradare.
Ofta ser jag reptilhjärnor😉 i långtradare i högerfil som blinkar vänster när de ska in i rondellerna. Vissa av dem fortsätter rakt fram i rondellen till råga på allt.
Nu har jag lärt mig utan deras blink att inte lägga mig i vänsterfil oavsett om jag inte med säkerhet vet att jag inte blir klämd.
Tyvärr finns det fortfarande gott om Nobelpristagare som använder tuta om man då råkar lägga sig snett bakom i vänsterfil då de hindras att lägga sig i den där livsviktiga luckan där de sparar tre sekunder av sitt liv genom att hindra långtradaren att köra ut.
Mycket korkat av dessa långtradarchaffisar att blinka vänster där😂
Citera
2022-12-12, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu har du briljerat med reptilhjärna vid flertal tillfällen. Ändå klarar du inte av att kommunicera med andra när du är så fokuserad på din egna körning.
Varför skulle jag kommunicera med väntande bilar med väjningsplikt vid varenda påfart eller korsning jag passerar. Fullständigt ointressant för mig. Finns en anledning till att väjninspliktsskylten sitter där den sitter. Man ska väja! FOlk ska lära sig att respektera trafikskyltarna vare sig det är en hastighetskylt, väjningsplikt eller varning för kaj.
Citera
2022-12-12, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får väldigt gärna visa kontrollerbara fakta att körskolorna inte följer en utbildningsplan som utformats i samråd med sakkunniga på relevanta myndigheter etc…

Eller är du så okunnig att du fantiserar om att körskolor hittar på som de behagar med hur de ska driva utbildandet av eleverna….?
Den här diskussionen har vi nog haft till leda i den stora rondelltråden och finner det rätt ointressant att återigen länka till trafikverket skrifter och länkar där man förklarar "körning i cirkulation"
Citera
2022-12-12, 12:05
Medlem
Citat:
Varför skulle jag kommunicera med väntande bilar med väjningsplikt vid varenda påfart eller korsning jag passerar. Fullständigt ointressant för mig. Finns en anledning till att väjninspliktsskylten sitter där den sitter. Man ska väja! FOlk ska lära sig att respektera trafikskyltarna vare sig det är en hastighetskylt, väjningsplikt eller varning för kaj.
Men nyss skrev du ju att du var så fokucerad. Klarar inte din Nobelprishjärna ens av att argumentera för dina egna påståenden?
Citera
2022-12-12, 12:07
Medlem
Citat:
Eller så tar man ditt inledande råd och är lite konsekvent istället; vid cirkulationsplats: fokusera på egen körning och kommunicera inte med andra - skit därav också i att indikera höger så att bakomliggande trafik, just via kommunikation, blir informerade om dina intentioner. Framgång?
Citera
2022-12-12, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Men nyss skrev du ju att du var så fokucerad. Klarar inte din Nobelprishjärna ens av att argumentera för dina egna påståenden?
Läs om läs rätt eller fråga vad du inte begrep
Citera
2022-12-12, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Eller så tar man ditt inledande råd och är lite konsekvent istället; vid cirkulationsplats: fokusera på egen körning och kommunicera inte med andra - skit därav också i att indikera höger så att bakomliggande trafik, just via kommunikation, blir informerade om dina intentioner. Framgång?
Du, är det nån som påtalat vikten av HB vid rondellkörning på flashback så är det nog jag.
Citera
2022-12-12, 12:26
Medlem
Citat:
Läs om läs rätt eller fråga vad du inte begrep
Jag begrep vad du skrev. Jag har även begripit all skit du skrivit och min slutsats är att du tillhör begåvningsreserven då ditt resonemang utgår från att, du sa det först så du är den smarta. Tyvärr för ditt ego så uppvisar du inga tecken på någon vidare intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in