2022-12-05, 16:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som har koll på hur mycket det gick att lasta Semi? Har det framkommit? Misstänker dom har två varianter. En med brakmycket batterier för skrytsiffror och en variant som Volvos ellastbil spöar.

Ner 5% i dag. Huj va det gungar
Tesla vill inte berätta vad det är för lastkapacitet på semin.

Varför är det minus 5% just idag? Har det hänt nåt?
Citera
2022-12-05, 16:30
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
P/E 50 i nollräntemiljö och högkonjunktur. Testa diskontera dina fantasikassaflöden med en riskfri ränta på 4% och återkom med resultat. Visar det sig att tesla inte kan öka volymen utan att sänka priserna är det inte vackert
Mindre svammel tack. Vad är fair value i dagsläget enligt dig?
Citera
2022-12-05, 16:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tesla vill inte berätta vad det är för lastkapacitet på semin.

Varför är det minus 5% just idag? Har det hänt nåt?

Elon drog ner byxorna på demokraterna i helgen och offentliggjorde hur de kollaborerat med Twitter för att tysta ner folk och förvandla något ganska allvarligt till en nothing-burger. Det har hänt att folk som har varit en mindre pain in the ass på demokraterna har drabbats av "plötsliga hjärtinfarkter" eller "begått självmord". Denna risk Elon utsätter sig för kan säkert påverka kursen och mängden FUD om företaget.
Citera
2022-12-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Mindre svammel tack. Vad är fair value i dagsläget enligt dig?

Det är svammel för dig för att du investerar på hopp om humanoida robotar och skiter i all makro.

Beroende på hur december utspelar sig i Kina 125-140 dollar ish. Vad är din fair value? Eftersom du kräver svar av mig
Citera
2022-12-05, 16:49
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Elon drog ner byxorna på demokraterna i helgen och offentliggjorde hur de kollaborerat med Twitter för att tysta ner folk och förvandla något ganska allvarligt till en nothing-burger. Det har hänt att folk som har varit en mindre pain in the ass på demokraterna har drabbats av "plötsliga hjärtinfarkter" eller "begått självmord". Denna risk Elon utsätter sig för kan säkert påverka kursen och mängden FUD om företaget.

100%, Elon börjar flörta lite lätt med att förvandla sig till en Assange/Snowden figur. Jag älskar det, men demokrater hatar det såklart och det skapar ännu mer polarisering kring Elon - som själv påstår sig vara i mitten politiskt. Problemet är att mitten förskjuts åt vänster samtidigt som alla tecken på att befinna sig till höger om mitten enligt big tech är lika med ondska.

Ganska makabert att 99.7% av tidigare Twitteranställda var demokrater, samtidigt som de censurerar innehållet efter eget huvud och i vissa fall i samförstånd med politiska partier. Tro fan att plattformen blir politiskt vinklad åt vänster då

Det har btw redan visats att demokraters vilja att köpa en Teslabil har minskat en hel del, samtidigt som viljan hos republikaner ökat något. Men Tesla har stora kundbaser i blåa stater som Cali.
Citera
2022-12-05, 16:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
100%, Elon börjar flörta lite lätt med att förvandla sig till en Assange/Snowden figur. Jag älskar det, men demokrater hatar det såklart och det skapar ännu mer polarisering kring Elon - som själv påstår sig vara i mitten politiskt. Problemet är att mitten förskjuts åt vänster samtidigt som alla tecken på att befinna sig till höger om mitten enligt big tech är lika med ondska.

Ganska makabert att 99.7% av tidigare Twitteranställda var demokrater, samtidigt som de censurerar innehållet efter eget huvud och i vissa fall i samförstånd med politiska partier. Tro fan att plattformen blir politiskt vinklad åt vänster då

Det har btw redan visats att demokraters vilja att köpa en Teslabil har minskat en hel del, samtidigt som viljan hos republikaner ökat något. Men Tesla har stora kundbaser i blåa stater som Cali.

Du får inga motargument från mig om det.
Citera
2022-12-05, 16:58
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är svammel för dig för att du investerar på hopp om humanoida robotar och skiter i all makro.

Beroende på hur december utspelar sig i Kina 125-140 dollar ish. Vad är din fair value? Eftersom du kräver svar av mig
Hade jag skitit i makro så hade jag inte sålt på $300 och köpt in mig på $204. Har fortfarande krut kvar ifall vi går till $150 eller lägre

I dagsläget borde kursen ligga över $400.

Vem har sagt att jag har hopp om humanoida robotar? Jag tror inte jag har nämnt det en enda gång.
Citera
2022-12-05, 17:24
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
I dagsläget borde kursen ligga över $400.
Kalla mig gärna för en björn. Men "fair value" för tesla är inte uppåt utan en bra bit neråt
Deras marketcap är på 600b när Toyota ligger på andra plats med 200b mktcap
Citera
2022-12-05, 17:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Kalla mig gärna för en björn. Men "fair value" för tesla är inte uppåt utan en bra bit neråt
Deras marketcap är på 600b när Toyota ligger på andra plats med 200b mktcap

Hur mycket tjänar Toyota per såld bil då?
Citera
2022-12-05, 19:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Fast det är inte att vilseleda om man måste ful-klippa ihop citat från olika sammanhang för att få det att se ut som brutna löften. Jag har svårt att tro att intelligenta människor som tar till sig hela koncepten av det som t.ex Elon pratar om när det gäller FSD (och inte t.ex mainstream media-rubriker eller liknande) blir lurade.

Tycker det principiellt är orimligt höga krav att ställa på ett publikt bolag att dess representanter måste uttala sig på ett sätt så det är omöjligt att plocka russin i kakan, framställa smaskiga rubriker och få det att se ut som om de ljuger. Då är det munkavle som gäller. Vilket iaf inte jag vill ha, då jag kan tänka själv.

Fast man behöver ju inte fulklippa något även om vissa kanske gör det.

Men det är ju inte svårt att se vart du står och vem som tänker åt dig så lycka till 👍
Citera
2022-12-05, 19:57
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hur mycket tjänar Toyota per såld bil då?
Jo det stämmer att Tesla drar in mer per bil, speciellt nu efter price hikes
Men jag har fortfarande svårt att försvara att deras marketcap är typ 10-12x större än andra bilmärken
Så jag bettar på att kursen ska ner en bit till (under $100) innan bubblan är över
Citera
2022-12-05, 20:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Jo det stämmer att Tesla drar in mer per bil, speciellt nu efter price hikes
Men jag har fortfarande svårt att försvara att deras marketcap är typ 10-12x större än andra bilmärken
Så jag bettar på att kursen ska ner en bit till (under $100) innan bubblan är över

Ja det blir så när man inte har koll på vad Tesla faktiskt tillverkar och utvecklar, som sannerligen inte andra biltillverkare gör.

Jag säger inget om vart botten är så länge vi är i en bear market, men väntar man till kurser under $100 så är risken extremt stor att man missar att köpa helt. Det är nämligen redan dirt cheap.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-12-05 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in