2024-04-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är inte min analys, bara en pik till hur korkat björn-resonemanget är. Noterar också att du inte har några invändingar mot riktkurser på $40 där det jämförs med vanliga biltillverkare. *honk honk*

”inte har invändningar”, som att det är mitt jobb att stå till svars för vad varenda person skriver. Du sitter ju själv och refererar till ARK som har riktkursen på tusentals dollar så förstår inte poängen. Ser massvis med scenarion där tesla handlas sub 100$ i år.

Och du kommer aldrig sälja för även efter att Björn tesen spelat ut sig så kommer du inte ens förstå att de skett
Citera
2024-04-22, 18:22
Medlem
DVikings avatar
Vore trevligt om diskussionen kunde hållas lite mer saklig istället för allt trams, personangrepp, offtopic, EDS och tjafs. Gäller båda "sidorna".

Hittade en sammanställning av metrics för typ alla biltillverkare:

https://companiesmarketcap.com/autom...d-by-pe-ratio/

Blir spännande imorgon. Förväntningarna är redan lågt ställda men det är väl ett coin flip hur börsen tar emot det hela
Citera
2024-04-22, 18:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
”inte har invändningar”, som att det är mitt jobb att stå till svars för vad varenda person skriver. Du sitter ju själv och refererar till ARK som har riktkursen på tusentals dollar så förstår inte poängen. Ser massvis med scenarion där tesla handlas sub 100$ i år.

Och du kommer aldrig sälja för även efter att Björn tesen spelat ut sig så kommer du inte ens förstå att de skett

Nej så klart int ditt jobb! Vi vet redan vad ditt jobb är, att ifrågasätta endast Teslas aktieägare i varenda liten detalj, det är solklart.
Citera
2024-04-22, 18:25
Medlem
Citat:
Nej så klart int ditt jobb! Vi vet redan vad ditt jobb är, att ifrågasätta endast Teslas aktieägare i varenda liten detalj, det är solklart.

Ja, och hoppas jag räddat folk från att köpa skiten. Har funnits få sämre investeringar sen jag började skriva här ❤️. Gissar att du inte vill stå till försvars över hur du våldshåsat skiten sedan 2021
Citera
2024-04-22, 18:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vore trevligt om diskussionen kunde hållas lite mer saklig istället för allt trams, personangrepp, offtopic, EDS och tjafs. Gäller båda "sidorna".

Hittade en sammanställning av metrics för typ alla biltillverkare:

https://companiesmarketcap.com/autom...d-by-pe-ratio/

Blir spännande imorgon. Förväntningarna är redan lågt ställda men det är väl ett coin flip hur börsen tar emot det hela

TATA Motors är värderade som alla andra biltillverkare tillsammans. *bröööl*
Citera
2024-04-22, 18:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja, och hoppas jag räddat folk från att köpa skiten. Har funnits få sämre investeringar sen jag började skriva här ❤️. Gissar att du inte vill stå till försvars över hur du våldshåsat skiten sedan 2021

Åh vilken hjälte du är nu efter att ha valt ut 6 månader ur världshistorien som passar dig.
Citera
2024-04-22, 18:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
TATA Motors är värderade som alla andra biltillverkare tillsammans. *bröööl*

Intressant vilka enorma skuldberg vissa biltillverkare sitter på. Kan nog förklara lågt PE i många fall. Lån med gamla legacy assets som pant är ju en potentiell KK-kula.
Citera
2024-04-22, 18:42
Medlem
Citat:
Åh vilken hjälte du är nu efter att ha valt ut 6 månader ur världshistorien som passar dig.
2,5 år*

Imponerande att du går in i både Tesla tråden och Nvidia tråden på ath nivåer, hojta till när du gör intåg i nästa aktietråd så man kan sälja i tid.
Citera
2024-04-22, 18:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Intressant vilka enorma skuldberg vissa biltillverkare sitter på. Kan nog förklara lågt PE i många fall. Lån med gamla legacy assets som pant är ju en potentiell KK-kula.

Jag vet, det har jag sagt i åratal. De väldigt tunna vinstmarginaler som legacy auto har försvinner helt om ens 10-20% procent av marknaden ställer om till eldrift. Minskar volymerna på tillverkningen så ökar också priserna. Bara en sådan sak som gigacasting kommer rucka på balansen. De som säljer maskiner för formpressning av vanliga plåtdelar kommer ju få mindre att göra om alla är tvungna att härma Tesla för att kunna konkurrera. Det är ett intressant och komplext företagsklimat, men folk fattar inte en bråkdel av det. Anledningen till att folk tror att jag har slut på argument är för att jag inte ens bryr mig om att argumentera med dem.

Påstår man att Tesla skall ner till samma P/E-tal som Ford och VW så borde man bli omyndigförklarad. Kritiserar man inte det påståendet heller så bör man komma ut ur garderoben som Tesla-hater.
Citera
2024-04-22, 18:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Det är inte min analys, bara en pik till hur korkat björn-resonemanget är.
Jag tycker inte att det är korkat att tjäna lätta pengar. Att däremot förlora pengar för att man tror på de heta noobiga hajpbolagen och inte har lärt sig grundläggande FA och samtidigt kalla alla för ”haters” tycker jag minst sagt är korkat 😂 Du får nog skrota din användare och börja med en ny för den är ganska förbrukad. Då kan du prova att lära sig saker innan du skriver samt sluta kalla alla för idiotier när det är du själv som är den största idioten😆
Citera
2024-04-22, 18:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
2,5 år*

Imponerande att du går in i både Tesla tråden och Nvidia tråden på ath nivåer, hojta till när du gör intåg i nästa aktietråd så man kan sälja i tid.

Har fortfarande PT runt $925 i Nvidia för en trade. Skillnad på investering och trade lilla gubben.
Citera
2024-04-22, 18:57
Medlem
Citat:

Tips är att kolla upp ”captive financing arm”. En stor del av skulderna legacy OEMs sitter på beror på att de agerar bank vid leasing och tar upp det på balansräkningen. Det är inte ”skuld” i samma benämning 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in