Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Intressant vilka enorma skuldberg vissa biltillverkare sitter på. Kan nog förklara lågt PE i många fall. Lån med gamla legacy assets som pant är ju en potentiell KK-kula.
Jag vet, det har jag sagt i åratal. De väldigt tunna vinstmarginaler som legacy auto har försvinner helt om ens 10-20% procent av marknaden ställer om till eldrift. Minskar volymerna på tillverkningen så ökar också priserna. Bara en sådan sak som gigacasting kommer rucka på balansen. De som säljer maskiner för formpressning av vanliga plåtdelar kommer ju få mindre att göra om alla är tvungna att härma Tesla för att kunna konkurrera. Det är ett intressant och komplext företagsklimat, men folk fattar inte en bråkdel av det. Anledningen till att folk tror att jag har slut på argument är för att jag inte ens bryr mig om att argumentera med dem.
Påstår man att Tesla skall ner till samma P/E-tal som Ford och VW så borde man bli omyndigförklarad. Kritiserar man inte det påståendet heller så bör man komma ut ur garderoben som Tesla-hater.