Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-04, 20:55
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
NF torde ha gjort denna observation av mannen i skylfönstret mindre än 50 sekunder innan dådet, enligt Länninges vallning och tidtagning. Butiksinnehavaren på La Carterie bekräftar att han var där och jobbade i skyltfönstret den kvällen, då han skulle sätta upp påsktemat.

Han kunde inte se så bra ut men tyckte sig höra två smällar, vilka han tolkade som avgassmällar:

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

Det var tre personer som jobbade där i butiken vid tidpunkten.

Här verifieras det att de hörde smällarna och att en av dem just då befann sig i skyltfönstret:

https://drive.google.com/file/d/11MKFYsIqAIBKwz9uJGqHcukkwVyFMzjl/view

Det var troligen någon i butiken som öppnade den omtalade dörren inne på Skandia, som larmade kl. 22:35.
Tack. Skall läsa igenom dokumentet igen. Ja, jag hade för mig att det fanns fler personer i faggorna dvs i butiken.
Citera
2022-12-04, 21:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg menar att västlig inblandning i Palmemordet
skulle ha läckt elller läckts.

https://twitter.com/theutenberg/status/1599403151098253313?cxt=HHwWgsDQnaSsnLIsAAAA
Om mordet organiserades av Mossad och Robert Maxwell, räknas det som väst?
Flyttar man då organisationen till Bulgarien bakom järnridån, räknas det som väst?
Är i så fall Israel ett västland?
Om det skulle vara så?
Citera
2022-12-05, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Dina allmänna hänvisningar till ej specificerade förhör och ej namngivna utredare imponerar inte på mig. Du får gärna framföra dina substanslösa och smaklösa försök att misskreditera Hans Johansson. Det råder yttrandefrihet i Sverige men du vinner inga poäng på det.

Vad avser det rättsliga så står sig Hans Johanssons vittnesmål än idag eftersom ingen kunnat motbevisa det i domstol. Men, visst hade det varit intressant att få höra hans passagerare under ed redogöra för situationen.

Jag har läst tingsrättsförhören, även Anna Hages, och kommer varje gång jag går igenom dessa till att Hans Johansson talar sanning under ed. Inte ens åklagaren Anders Helin förmådde att motbevisa Anna Hage.

Jag har också redogjort för flera delar av Anna Hages förhör i tråden som stöder Hans Johanssons version vilka du finner här:

https://www.flashback.org/sok/?query=Anna+Hage&userid=225566&search_post=1&sp=1& date_from=2000-01-01&date_to=2022-12-03&so=weight

Vad har Anna Hages förehavanden med HJ färd till mordplatsen att göra.

Men HJ stod vid Tunnelgatan när det smällde.

I tingsrätten rättar han till det delvis. Dvs att han stod vid Tunnelgatan. Han minns det som att han sedan fortsatte till Apelbergsgatan och gjorde en u-sväng där.

Hur kan HJ stå för rött ljus på Apelbergsgatan när 3 andra bilar i motsatt riktning hade Grönt ljus?

Det är en hypotes men den håller inte.

HJ stod vid Tunnelgatan när det smällde enligt sig själv i tingsrätten.

Utredarna kommer fram till att HJ stod vid Tunnelgatan och gjorde en U-sväng direkt pga av andra vittnesmål som dom redovisar i dokumentet.
Citera
2022-12-05, 07:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Om mordet organiserades av Mossad och Robert Maxwell, räknas det som väst?
Flyttar man då organisationen till Bulgarien bakom järnridån, räknas det som väst?
Är i så fall Israel ett västland?
Om det skulle vara så?

Han syftar på Latif och Nerzjinskij skulle jag tro.
Citera
2022-12-05, 14:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det var ett citat från ett tidigare inlägg. Poängen är att båda taxibilarna var vita.

Således kan LL ha misstagit sig om att taxin gjorde en u-sväng på samma plats som han själv.

Nej det råder inga tvivel om att det är HJs taxi.
Citera
2022-12-05, 14:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det råder inga tvivel om att det är HJs taxi.

Fast LL verkar vara den ende som är "säker" på detta, men han hade väl uppmärksamheten på GM och sin telefon?

Hans medpassagerare JA: "Sedan kommer då bilarna vartefter så innan vi har kommit runt helt och hållet så har det redan kommit fram en taxibil där."
Citera
2022-12-05, 16:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror att det rör sig om en mer lokal förmåga och som hette Lennart Wester. Det gällde ishockey och aktuell klubb var nog Vällingby AIK, VAIK. Försökte en gång att hitta ett foto på personen, men misslyckades.

https://wpu.nu/images/6/68/Pol-2018-06-20_T2-07_F%C3%B6rh%C3%B6r-M%C3%A5rten_Palme.pdf

Lennart Sture Wester tror jag.
Född 1944, bosatt i Vällingby och yrke instruktör år 1975
https://i.imgur.com/zBV6l9b.jpg
Citera
2022-12-05, 16:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast LL verkar vara den ende som är "säker" på detta, men han hade väl uppmärksamheten på GM och sin telefon?

Hans medpassagerare JA: "Sedan kommer då bilarna vartefter så innan vi har kommit runt helt och hållet så har det redan kommit fram en taxibil där."

Finns knappt något som betyder att HJ stod vid Tunnelgatan. Det känns som polisen tagit ordet "taxi" för synonymt med "vit Mercedes-taxi gör u-sväng" när de läser förhören med de vittnen de listar.

HJ berättar hur han han måste titta bakåt för att se Palme. Att han tittar till vänster vid första smällen utan att se någon. I rekonstruktionen är bilden tagen från Trafikljusen på Apelbergsgatan
Citera
2022-12-05, 16:18
Medlem
Citat:

Det finns nu tre versioner om HJ kör fram till den Gula linjen.

1. HJ för och rekonstruktion att han står vid Apelbergsgatan när det smäller gör en U-sväng där och åker fram.

2. HJ i tingsrätten där han analyserat själv och kommit fram att han stod vid Tunnelgatan men vände vid Apelbergsgatan.

3. Utredningens version som baseras på de andra vittnesmålen. HJ står vid Tunnelgatan och gör en U-sväng direkt på Tunnelgatan.

Jag trodde att man kommit till konsensus kring detta på så många år, men tydligen inte.

Vad tycker du är plus och minus med alternativen?
Senast redigerad av henrikofsweden 2022-12-05 kl. 17:02.
Citera
2022-12-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns knappt något som betyder att HJ stod vid Tunnelgatan. Det känns som polisen tagit ordet "taxi" för synonymt med "vit Mercedes-taxi gör u-sväng" när de läser förhören med de vittnen de listar.

HJ berättar hur han han måste titta bakåt för att se Palme. Att han tittar till vänster vid första smällen utan att se någon. I rekonstruktionen är bilden tagen från Trafikljusen på Apelbergsgatan
Men det stämmer inte.

Varför skulle han stå vid rött ljus på Apelbergsgatan?
Citera
2022-12-05, 17:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men det stämmer inte.

Varför skulle han stå vid rött ljus på Apelbergsgatan?

Varför skulle han inte stå vid rött ljus på Apelbergsgatan?
Citera
2022-12-05, 17:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror att det rör sig om en mer lokal förmåga och som hette Lennart Wester. Det gällde ishockey och aktuell klubb var nog Vällingby AIK, VAIK. Försökte en gång att hitta ett foto på personen, men misslyckades.

https://wpu.nu/images/6/68/Pol-2018-06-20_T2-07_F%C3%B6rh%C3%B6r-M%C3%A5rten_Palme.pdf

Spelade ishockey för Vällingby AIK i division III östra F. Gjorde mål mot Söders IK december 1970.

https://i.imgur.com/ihCksST.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in