Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Hans Johansson höll väl fast vid sin version även under ed i rättegången.
Vid en konfrontation med sammandrag från en utredare som inte ens var på plats vinner Hans Johansson alla dagar i veckan. Självklart är han trovärdig som ende som var på plats och ger ett förstahands vittnesmål under ed.
Vad håller du på med? Historieförfalskning?
Det kallas för källkritik. Länninge stämde av med 6 vittnen ...
Den 7:e maj, 1986:
"LL: I den vänstra filen och framför LL låg det en taxibil, som han ville minna var eller påminde om en Mercedes, ljus till färgen. Bilen hade hunnit lite längre fram i korsningen än han själv när den andra smällen hördes. Bilen gjorde då omedelbart en vänstersväng, u-sväng [...]"
Den 14/3-1986:
"F: Men den taxin som svängde runt säger du ...
IM: Han stannade, de sprang ut, och de var på platsen. [...] jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan."
Den 8/4-1986:
"IM: Det var en taxi som körde över, tvärs över gatan. Som gjorde en u-sväng har jag för mig."
AD "styrde in mot högra sidan av vägbanan", så han gjorde ingen u-sväng i det skedet ...
Vilken färg var det på AD:s taxi? LL kan ha utgått ifrån att det var samma bil som hade svängt runt? Han hade väl uppmärksamheten riktad på gärningsmannen, och inte på bilarna i korsningen? Nej, helt säker kan man nog inte vara i detta fall. Det kan förklara varför HJ kom dit så snabbt. Dessutom är det intressant så tillvida att AD hade bäst vy av alla som satt i bil, när skotten föll.