Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Så motivet kanske inte döljs i dunkel.
Vilket motiv hade i så fall vem?
Citera
2023-01-03, 03:31
Medlem
NotNowMadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tror också som dig att tensonmannen(GM) bara gick ifatt LOP och sköt. Och att AB när han slutar stå och spana ute vid trottoarkanten gick in på trottoaren för att gå söderut. Och att han av en tillfällighet då råkade hamna och gå en kort sträcka några meter bakom tensonmannen(GM) med LOP framför sig fram till Dekorimahörnan där OP sköts.

Men ska man tro IM så väntade GM en kort stund utanför Dekorima ungefär vid porten innan LOP kom fram. Enligt IM så passerade LOP först GM innan han gick fram bakom och sköt OP.

Om tensonmannen(GM) ska ha hunnit gå före LOP fram tiill Dekorima så måste de ha stannat upp någonstans. För att titta i ett skyltfönster eller haft uppmärksamheten riktad åt annat håll om tensonmannen(GM) obemärkt skall ha kunnat gå förbi dem kort före Dekorima.

Det sista scenariot är dock svårt och få ihop med vad AB berättar om att han bara ser 3 personer som går före honom innan skotten. I så fall måste GM ha hunnit gå ut från porten och börjat gå bakom LOP strax innan AB ser de 3 personerna framför sig.

Ja i det här fallet så är det ju IMs vittnesmål som inte stämmer in. Han påpekar ju även i förhör att det är "någonting kring den där reklampelaren", eller hur han nu uttrycker sig exakt. Kan det vara AB som står och trampar och promenerar fram och tillbaka några meter söderut och norrut? IM beskriver i ett av de första förhören att mannen står någonstans mellan Dekorimas port och Tunnelgatan och tittar ut över Sveavägen.

Om nu GM står och väntar vid Dekorima så känns det mindre rimligt att Tensonmannen (TM) är GM. Han ska alltså ta chansen att springa före sitt mål på samma sida av gatan, i princip rätt framför dem, med ett par tiotal meters marginal och sedan hinna stå och vänta i hörnet tillräckligt länge för att IM ska hinna uppfatta honom som väntande medans en annan grupp människor på 5-6 personer går förbi? Det låter väldigt orimligt för mig, inte bara som risk utan också att han inte längre har ögonen på dem direkt. Proffs eller inte, det måste väl kännas tryggare för mördaren att ha sitt mål framför sig så han ser vad denna gör?

Summering av hur jag tänker kring detta just nu:

NF passerar Tunnelgatan utan att notera någon person vid Dekorima. AB står ute vid trottoarkanten och spanar efter sina vänner och är skymd från NFs sikt. Kan bero på reklampelaren men kan också bero på att NF går med sin huva på och hans synfält är därav förminskat. Första iakttagelsen han gör är MOP och sedan TM som går bakom dem.

AB står och ser efter sina vänner vid trottoarkanten. Enligt egen utsaga så står han inte still hela tiden utan rör sig norrut, max 10 meter. Det är möjligt att han rört sig mer än vad han minns också, även söderut mot Tunnelgatan, eftersom han inte kommer ihåg exakt hur han har rört sig innan skotten faller. TM promenerar bakom MOP och ser AB som står och stampar ute vid vägkanten och kommer att stå i hans väg. TM sneddar därför in mot MOP så att han inte "krockar" med AB.

IM sitter i sin bil och noterar en man (kanske AB) som står och trampar i Dekorimabutikens närhet och ser ut över Sveavägen. Han minns även att det är någonting med reklampelaren, men kan inte riktigt sätta ord på vad det skulle vara. AB är i närheten av dessa iakttagelser och det är därför fullt möjligt att det är AB som han ser och minns.

MOP + TM passerar AB bakom hans rygg varpå AB sedan ger upp hoppet om att finna sina vänner och beger sig hemåt. Han vänder sig om och hamnar då bakom TM + MOP precis som han beskriver. Man får ju också ta för givet att AB går in mot husfasaden och hamnar då bakom reklampelaren i alla fall under en kort period (skymd från IMs sikt). I och med att MOP + TM passerar och AB vänder sig om och lägger sig bakom så kan IM ha uppfattat det som att den väntande personen helt plötsligt är/kliver ut bakom paret, men i själva verkat så har han traskat bakom dem under en längre tid.

I vilket fall som helst så finns det mer belägg för att MOP blev förföljda än att de blev "påhoppade" av en väntande GM vid Tunnelgatan om man ska se till vittnesmålen dvs.
Citera
2023-01-03, 08:50
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
När man nu ser Rapports årskrönika från 1973, slås man av hur aggressiv Palme var mot vissa journalister.
Speciellt när frågan kom om det enormt jämna valresultatet. Typ: "Kom inte här med insinuanta frågor."
Om man sen undersöker resultaten av hans utlandsengagemang, så ser man hur fiaskoartat allt blev.
Minns Zimbabwe, Kuba, Iran ("bygger demokrati med pedantisk noggrannhet").
Så det var ingen stor statsman. Utan en typisk representant för ett parti fyllt av hatiska bittra individer.
Så motivet kanske inte döljs i dunkel.

Vill bara påminna om hur det såg ut med motiv till mord på mitten av 80 talet.

Ungefär 80% av alla mord begicks av expressiva skäl vilket innebär att det ofta är mycket starka känslor mellan de inblandade som ligger till grund för det dödliga våldet.

Att i de allra flesta fall av dödligt våld så finns det privata kopplingar mellan de inblandade personerna på ett eller annat sätt.

Anledningen till våldet ofta svartsjukeproblematik.

Dödligt våld mellan obekanta är mycket ovanligt.

Att mord på en statsminister i ett euupeiskt land, av ett annat land. Kan man nog se som helt uteslutet, likaså om hans politiska gärning

Frågan är om man kan vidga diskussion i tråden från 20% av motivbilden till lite vidare

Jag tror att det kan finnas något under Jämtlands resan.

Palme var borta från Stockholm under 48 timmar. dvs. två övernattningar ett antal måltider.
Var och med vilka? Vad hände?
Palme reste ensam utan Lisbeth
Citera
2023-01-03, 10:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotNowMadame
Ja i det här fallet så är det ju IMs vittnesmål som inte stämmer in. Han påpekar ju även i förhör att det är "någonting kring den där reklampelaren", eller hur han nu uttrycker sig exakt. Kan det vara AB som står och trampar och promenerar fram och tillbaka några meter söderut och norrut? IM beskriver i ett av de första förhören att mannen står någonstans mellan Dekorimas port och Tunnelgatan och tittar ut över Sveavägen.

Om nu GM står och väntar vid Dekorima så känns det mindre rimligt att Tensonmannen (TM) är GM. Han ska alltså ta chansen att springa före sitt mål på samma sida av gatan, i princip rätt framför dem, med ett par tiotal meters marginal och sedan hinna stå och vänta i hörnet tillräckligt länge för att IM ska hinna uppfatta honom som väntande medans en annan grupp människor på 5-6 personer går förbi? Det låter väldigt orimligt för mig, inte bara som risk utan också att han inte längre har ögonen på dem direkt. Proffs eller inte, det måste väl kännas tryggare för mördaren att ha sitt mål framför sig så han ser vad denna gör?

Summering av hur jag tänker kring detta just nu:

NF passerar Tunnelgatan utan att notera någon person vid Dekorima. AB står ute vid trottoarkanten och spanar efter sina vänner och är skymd från NFs sikt. Kan bero på reklampelaren men kan också bero på att NF går med sin huva på och hans synfält är därav förminskat. Första iakttagelsen han gör är MOP och sedan TM som går bakom dem.

AB står och ser efter sina vänner vid trottoarkanten. Enligt egen utsaga så står han inte still hela tiden utan rör sig norrut, max 10 meter. Det är möjligt att han rört sig mer än vad han minns också, även söderut mot Tunnelgatan, eftersom han inte kommer ihåg exakt hur han har rört sig innan skotten faller. TM promenerar bakom MOP och ser AB som står och stampar ute vid vägkanten och kommer att stå i hans väg. TM sneddar därför in mot MOP så att han inte "krockar" med AB.

IM sitter i sin bil och noterar en man (kanske AB) som står och trampar i Dekorimabutikens närhet och ser ut över Sveavägen. Han minns även att det är någonting med reklampelaren, men kan inte riktigt sätta ord på vad det skulle vara. AB är i närheten av dessa iakttagelser och det är därför fullt möjligt att det är AB som han ser och minns.

MOP + TM passerar AB bakom hans rygg varpå AB sedan ger upp hoppet om att finna sina vänner och beger sig hemåt. Han vänder sig om och hamnar då bakom TM + MOP precis som han beskriver. Man får ju också ta för givet att AB går in mot husfasaden och hamnar då bakom reklampelaren i alla fall under en kort period (skymd från IMs sikt). I och med att MOP + TM passerar och AB vänder sig om och lägger sig bakom så kan IM ha uppfattat det som att den väntande personen helt plötsligt är/kliver ut bakom paret, men i själva verkat så har han traskat bakom dem under en längre tid.

I vilket fall som helst så finns det mer belägg för att MOP blev förföljda än att de blev "påhoppade" av en väntande GM vid Tunnelgatan om man ska se till vittnesmålen dvs.

Under tiden som gänget som gick in till bankomaten håller på med att ta ut pengar så väntade AB först utanför ingången. Jag tolkar det som att det är då han vankar lite fram och tillbaka utanför ingången och tillfälligt kan ha befunnit sig några få meter norr om bankomaten. Efter en kort stund när gänget han kommit dit med fortfarande håller på med sina bankomatärenden så säger AB att han går "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana söderut efter resten av gänget som var i hans egen ålder och kommit efter.

AB säger själv att han står där en bra stund. Han säger sen att han ser hur bankomat-gänget bara går iväg norrut utan att bry sig om honom och AB bryr sig inte om att stoppa dem heller. Det låter som att AB då står på lite avstånd till bankomaten och ser detta. Antagligen i närheten av södra annonspelaren Det kan även ha förekommit en kort ordväxling mellan AB och gänget när de kom ut från bankomaten. Någon i gänget som ropat om AB inte skulle följa med och AB bara svarat nej eller något liknande.

Efter att det gänget lämnat AB så tror jag inte att han rört sig norrut utan mest uppehållit sig vid södra annonspelaren (kanske i lä för vinden) och emellanåt rört sig lite söderut ner mot korsningen med Tunnelgatan för att spana efter resten av gänget.
Senast redigerad av HAARP 2023-01-03 kl. 10:43.
Citera
2023-01-03, 15:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det gör ju inte det. Alla vittnen är rörande överens om att bara GM och LOP befinner sig på mordplatsen. Ingen ser två personer springa in på Tunnelgatan. Sen kan man alltid hitta på en ytterligare person så klart. För att det inte helt kan uteslutas och man "måste tänka nytt". Vad ger det?

LL ser en man röra sig bort från Palme söderut, 10 m från Palme.

AB säger sig vara 5-10 m ifrån norrut.

Så jag vet inte om jag håller med om att GM och LOP är ensamma på mordplatsen.

Men det mest intressanta, är det bara ett vittne som beskriver AB från skotten till han gömmer sig i porten? Så nära men bara en person noterar honom första sekunderna efter skotten? Tecknar en bild av att det kan ha funnits personer hyfsat nära som ej identifierats.
Citera
2023-01-03, 15:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Under tiden som gänget som gick in till bankomaten håller på med att ta ut pengar så väntade AB först utanför ingången. Jag tolkar det som att det är då han vankar lite fram och tillbaka utanför ingången och tillfälligt kan ha befunnit sig några få meter norr om bankomaten. Efter en kort stund när gänget han kommit dit med fortfarande håller på med sina bankomatärenden så säger AB att han går "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana söderut efter resten av gänget som var i hans egen ålder och kommit efter.

AB säger själv att han står där en bra stund. Han säger sen att han ser hur bankomat-gänget bara går iväg norrut utan att bry sig om honom och AB bryr sig inte om att stoppa dem heller. Det låter som att AB då står på lite avstånd till bankomaten och ser detta. Antagligen i närheten av södra annonspelaren Det kan även ha förekommit en kort ordväxling mellan AB och gänget när de kom ut från bankomaten. Någon i gänget som ropat om AB inte skulle följa med och AB bara svarat nej eller något liknande.

Efter att det gänget lämnat AB så tror jag inte att han rört sig norrut utan mest uppehållit sig vid södra annonspelaren (kanske i lä för vinden) och emellanåt rört sig lite söderut ner mot korsningen med Tunnelgatan för att spana efter resten av gänget.

Jag tycker inte det finns någon tillräckligt bra förklaring åt vilket håll "snett bakåt" betyder. Står man vänd söderut kan snett bakåt betyda nordväst. Ser man till varifrån de kom så kan det betyda snett söderut. Om man sen lägger till detta med att han menar han aldrig var längre norrut än 10m så kan ju det tolkas som att snett bakåt var nordväst.
Citera
2023-01-03, 16:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker inte det finns någon tillräckligt bra förklaring åt vilket håll "snett bakåt" betyder. Står man vänd söderut kan snett bakåt betyda nordväst. Ser man till varifrån de kom så kan det betyda snett söderut. Om man sen lägger till detta med att han menar han aldrig var längre norrut än 10m så kan ju det tolkas som att snett bakåt var nordväst.

För mig känns det klart att om AB skall spana efter resten av gänget som kommit efter så går han själv och ställer sig och spanar åt det håll gänget väntas komma ifrån. Alltså går han söderut för att se dem inte norrut.
Citera
2023-01-03, 16:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För mig känns det klart att om AB skall spana efter resten av gänget som kommit efter så går han själv och ställer sig och spanar åt det håll gänget väntas komma ifrån. Alltså går han söderut för att se dem inte norrut.

Gör man verkligen det? Ska 10 m göra skillnad? Snarare så korrigerar man riktningen pga hinder eller liknande. Jag tänker mig att han undviker is och snö. Så norr eller söder
Citera
2023-01-03, 16:38
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Gör man verkligen det? Ska 10 m göra skillnad? Snarare så korrigerar man riktningen pga hinder eller liknande. Jag tänker mig att han undviker is och snö. Så norr eller söder

Riktningskorrigeringsteorin låter som en krystad förklaring tycker jag.

Sen säger AB att när han står där ute vid trottoarkanter så ser han gänget komma ut från bankomaten och bara gå iväg norrut. För mig låter som att AB själv då står söder om bankomaten.

Han berättar det som att han ser gänget på lite avstånd. Hade han själv stått norr om bankomaten så hade gänget passerat honom på väg norrut.
Citera
2023-01-03, 16:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Riktningskorrigeringsteorin låter som en krystad förklaring tycker jag.

Sen säger AB att när han står där ute vid trottoarkanter så ser han gänget komma ut från bankomaten och bara gå iväg norrut. För mig låter som att AB själv då står söder om bankomaten.

Han berättar det som att han ser gänget på lite avstånd. Hade han själv stått norr om bankomaten så hade gänget passerat honom på väg norrut.

Själv tycker jag det är krystat att han rör sig söderut för att han spanar.

7m bred trottoar, fokus riktat söderut.
Citera
2023-01-03, 16:50
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Själv tycker jag det är krystat att han rör sig söderut för att han spanar.

7m bred trottoar, fokus riktat söderut.

Det tycker jag nog inte när han spanar efter eftersläntarna åt det håll han själv kommit ifrån. Alltså söderut mot Kungsgatan.
Citera
2023-01-03, 17:33
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det gör ju inte det. Alla vittnen är rörande överens om att bara GM och LOP befinner sig på mordplatsen. Ingen ser två personer springa in på Tunnelgatan. Sen kan man alltid hitta på en ytterligare person så klart. För att det inte helt kan uteslutas och man "måste tänka nytt". Vad ger det?
Med ytterligare en person eller personer på mordplatsen menar inte jag eller andra att den/dom personerna aktivt deltog i mordet exakt på platsen där det skedde eller sprang med mördaren utan att dom kanske befann sig i närheten.
Långsökt? Javisst, men kanske jag eller någon annan hittar någon röd tråd plötsligt.

Alla vittnen utom IM har ju i princip vittnesmål som pekar ut den som förföljde/gick bakom OP/LP som skytten.
Om IM:s vittnesmål stämmer så är skytten på plats i hörnet/Dekorima innan OP/LP kommer dit.
Om det stämmer som det står i förhören att han observerade detta och förstod att något skulle hända och t om sa det till sina medpassagerare.
Stämmer det? Finns det vittnesmål på att han sa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in