Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-25, 16:29
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Rätta mig om jag har fel?
Vilken vittne var det som såg att ett av skotten tog i marken så det blev snöstänk av det?

Jan Åke Svensson http://www.itdemokrati.nu/page36q.html
Citera
2021-11-25, 16:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan tyvärr inte svara på detta,då jag äger samma frågeställning själv.
Det är en av många saker inom PU som inte förklarats eller ens retts ut på riktigt sätt.
Både AB,för att inte tala om LP,borde ha blivit rejält lomhörda av smällarna.
Inget i materialet tyder på att de blev det dock.
Det är som sagt en av flera underligheter som jag än idag funderar över.

Just det, jag har knappt ens tänkt på LP. Hon var ju bara någon meter ifrån och borde verkligen ha fått i alla fall tillfälliga hörselskador. Men hon säger ju själv i första förhöret att hon tror det var en ljuddämpare.

Sedan är ju ju lite märkliga sammanträffanden att en ur Stockholms försvarskytteförening var den som hanterade kulorna när de lämnades in och att de kulor som sedan användes i utredningen var av samma ganska sällsynt sort som en annan av Stockholms försvarskytteförening visade sig ha hemma hos sig. Det kombinerat med avsaknaden av biologiskt material på kulorna, att kulorna hittades på samma plats som polisen tidigare finkammat och att mordscenariot inte stämmer in på vapen och kaliber borde ju gäcka polisen kan man tycka. Men icke då.
Citera
2021-11-25, 16:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Rätta mig om jag har fel?
Vilken vittne var det som såg att ett av skotten tog i marken så det blev snöstänk av det?

Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Jan Åke Svensson http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Med stöd av Bengt Palm som är den som först korsar Tunnelgatan och ser hur det ryker till i snön efter andra skottet (via backspegeln).

Antingen så har dessa båda herrar fel.... eller så har Borgnäs fel i sin omvända skottordning.
(Även Lisbeth måste ha fel.... och kanske fler.... för att Borgnäs ska få rätt)
Citera
2021-11-25, 18:42
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det kombinerat med avsaknaden av biologiskt material på kulorna, att kulorna hittades på samma plats som polisen tidigare finkammat och att mordscenariot inte stämmer in på vapen och kaliber borde ju gäcka polisen kan man tycka. Men icke då.
Kulorna tvättades rena på SKL eftersom polisen bara ville veta kalibern. DNA i brottsutredningar var Science Fiction på den tiden.
Citera
2021-11-25, 19:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Kulorna tvättades rena på SKL eftersom polisen bara ville veta kalibern. DNA i brottsutredningar var Science Fiction på den tiden.
Det är mycket möjligt att just den biten har en så enkel förklaring. Men att blodgruppsbestämma blodet på kulorna för att kunna säkra att det troligtvis är rätt kulor var en möjlighet. Något som dock inte gjordes av någon märklig anledning. Det borde verkligen ha gjorts i en utredning där kulorna kommer från privatpersoner och där sannolikheten för konspiration är hög.

I övrigt verkar det ju inte ens ha gått att hitta inkilat biologiskt material, bara grus och jord mm. Dessutom ska ju Lange enligt utsago ha noterat någon grågröna hinna runt ena kulan. Något man skulle kunna gissa på är balistic gel.
Citera
2021-11-25, 19:42
Medlem
" Det var fruktansvärt kaotiskt"
" Förlamad polisorganisation"
" Vi mötte inte en enda polisbil"

Ambulansförarna Som Körde Olof Palme (Aktuellt 1996-02-28)
Här intervjuas de två ambulansförarna som var först på platsen för att plocka upp Olof Palme. Sändes på tio-årsdagen av mordet på Olof Palme.

https://www.youtube.com/watch?v=W-1UZRxBi74
Citera
2021-11-25, 19:49
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att just den biten har en så enkel förklaring. Men att blodgruppsbestämma blodet på kulorna för att kunna säkra att det troligtvis är rätt kulor var en möjlighet. Något som dock inte gjordes av någon märklig anledning. Det borde verkligen ha gjorts i en utredning där kulorna kommer från privatpersoner och där sannolikheten för konspiration är hög.

I övrigt verkar det ju inte ens ha gått att hitta inkilat biologiskt material, bara grus och jord mm. Dessutom ska ju Lange enligt utsago ha noterat någon grågröna hinna runt ena kulan. Något man skulle kunna gissa på är balistic gel.

När vi nu är tekniska så kan man undra om DNA-tekniken i framtiden kan fånga något från gm på OPs kläder. Kulan måste rimligtvis satt av vad den hade på ytan när den trängde genom ytterrock, kavaj och skjorta. Likaså handen på axeln. En enda cell skulle räcka...
(Även LPs kläder som skadades av kulan).

En enda cell...
Senast redigerad av StuG 2021-11-25 kl. 19:51.
Citera
2021-11-25, 20:38
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilket äckligt jädra skitsnack! Tomtar

Sköterskan på Sabbatsbergs sa sig inte känna igen den döde. Han var inte lik Palme enligt henne. Varför skulle det klassas som skitsnack?
Citera
2021-11-25, 21:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Sköterskan på Sabbatsbergs sa sig inte känna igen den döde. Han var inte lik Palme enligt henne. Varför skulle det klassas som skitsnack?

Kan inte det lätt förklaras med att hon enbart sett honom på bild och i tv, att han var död och hade väl också en bruten näsa.

Ibland reagerar man ju på hur kändisar ser ut i verkligheten och att det inte stämmer överens med den bild man hade av dom.
Citera
2021-11-25, 21:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
När vi nu är tekniska så kan man undra om DNA-tekniken i framtiden kan fånga något från gm på OPs kläder. Kulan måste rimligtvis satt av vad den hade på ytan när den trängde genom ytterrock, kavaj och skjorta. Likaså handen på axeln. En enda cell skulle räcka...
(Även LPs kläder som skadades av kulan).

En enda cell...

Jo, och om någon i fallets närhet faktiskt börjar göra sitt jobb vilket verkar vara rätt mycket begärt. Men det kanske börjar ske när de inblandade faller av
Citera
2021-11-25, 21:08
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Kan inte det lätt förklaras med att hon enbart sett honom på bild och i tv, att han var död och hade väl också en bruten näsa.

Ibland reagerar man ju på hur kändisar ser ut i verkligheten och att det inte stämmer överens med den bild man hade av dom.

Ingen aning, men jag ser det som anmärkningsvärt att en sjuksköterska i tjänst på Sabbatsberg hör av sig till SwebbTV och påstår att den döde inte liknade Palme..
Citera
2021-11-25, 21:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus

Det var inte henne jag avsåg...
Vidare var det ingen på mordplatsen som kände igen OP heller, så att just detta skulle vara så mystiskt är just.... tomtigt.
Kommentaren avsåg alla andra desinformationsförsök...

Som att det långa ihopsydda "ärret" på Palmes bröst inte är förklarat...
Som att obduktionsrapporten inte fanns...
Som att det inte skulle finnas några bilder på OP från obduktionen...

Vem fan tror att man kommer att visa dessa foton för Hedberg?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in