2022-12-03, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det som är intressant är risk-benifit kalkylen för vaccinet. Så finns det någon studie som visar att nyttan med vaccinet överstiger risken?

Klart det gör! Varför tror du hela världen vaccinerar? Vilken planet bor du på?
Citera
2022-12-03, 12:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tänker såhär, om man vaccinerar befolkningen riskerar en viss andel att skadas och dö av vaccinet, om de sedan ändå får infektionen har befolkningen både riskerat att skadas/dö av vaccinet och viruset.
Upprepar man proceduren igen riskerar de att skadas/dö av vaccinet en gång till, risken ökar för varje spruta!

För att en studie ska bevisa att vaccinet är effektivt bör den visa att befolkningen blir skyddad en längre tid och för att vaccinet ska vara säkert bör den visa på risken för skada efter upprepade inokuleringar.

Även om en sån studie finns betyder det inte att man ska rekommendera vaccinet för vem säger att det är självklart att man ska döda en person ur grupp A med ett vaccin för att rädda livet på en person ur grupp B?
Det kanske är fel person som räddas, t.ex. en som ändå har ett kort liv framför sig med dålig livskvalité!

Jag frågar igen, finns det en enda oberoende studie som visar att vaccinet är effektivt?

I annat fall hade man ju inte vaccinerat. När du säger vaccinet. Vilket tänker du på då? Finns väl minst ett tiotal covid vaccin vid där här laget.
Citera
2022-12-03, 12:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I annat fall hade man ju inte vaccinerat. När du säger vaccinet. Vilket tänker du på då? Finns väl minst ett tiotal covid vaccin vid där här laget.

Haha, så faktumet att man vaccinerar är bevis för att vaccinet är effektivt?

Just nu vaccinerar sig knappt någon eftersom pandemin är över så enligt din egen logik finns alltså inget stort behov av vaccin nu.
Citera
2022-12-03, 12:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Inte på samma planet som dig i alla fall. På planeten jorden är det knappt någon som "vaccinerar" just nu, pga att pandemin sedan länge är över.

Men jag antar att planeten du bor på befinner sig i ett annat läge.
Citera
2022-12-03, 12:54
Medlem
Citat:
På samma planet där McDonalds säljer sallad och fetma är boven och majssocker förtärs mer än grönsaker. Vilken planet bor du på där man botar sjukdomar med politiska åtgärder?
Citera
2022-12-03, 12:57
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Och pandemin är över för i annat fall hade man ju inte tagit bort restriktionerna?

Behövs visst inga studier, bara titta på hur politikerna agerar så har man det vetenskapliga svaret...
Citera
2022-12-03, 13:11
Medlem
outoftheblues avatar
Enligt worldometers är Nya Zeeland uppe i 3297 covid-döda, enligt deras egna myndigheter är siffran bara 2212. Hur kan det skilja så mycket? Vem har rätt?

https://www.health.govt.nz/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-data-and-statistics/covid-19-current-cases

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/new-zealand/

Naturligtvis är siffrorna låga jämfört med många andra länder eftersom de i stort lyckades stänga ute de första mer dödliga vågorna genom extrem gränskontroll, och drabbades i större utsträckning först när den mindre farliga men mer smittsamma omikronvarianten tog sig in.

Verkar som om NZ haft i stort sett lika många coviddöda som Sverige räknat från början av mars i år då deras dödstal började stiga, trots bara ca hälften så stor befolkning som oss. Dvs ca dubbelt per kapita.

Så var det med den framgångssagan.
Citera
2022-12-03, 13:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Haha, så faktumet att man vaccinerar är bevis för att vaccinet är effektivt?

Just nu vaccinerar sig knappt någon eftersom pandemin är över så enligt din egen logik finns alltså inget stort behov av vaccin nu.

Jaha, så man vaccinerar inte för att skydda befolkningen från svår sjukdom och död? Varför tror du att man vaccinerar sig då? Jag tog fjärde dosen för några veckor sedan och det var jag inte ensam om.

Vet många som är sjuka just nu i Covid så att pandemin skulle vara över vet jag inte varifrån du fått. Just nu kunde jag läsa att en folkkär artist gått bort i sviterna av covid. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/9zkJEd/hep-stars-sangaren-svenne-hedlund-ar-dod
Citera
2022-12-03, 13:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Inte på samma planet som dig i alla fall. På planeten jorden är det knappt någon som "vaccinerar" just nu, pga att pandemin sedan länge är över.

Men jag antar att planeten du bor på befinner sig i ett annat läge.

Nej, den är inte över. FHM varnar nu för den ökande smittspridningen och Kina är fortfarande nedstängt bara för att nämna två exempel.
Citera
2022-12-03, 13:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitochkrankt
På samma planet där McDonalds säljer sallad och fetma är boven och majssocker förtärs mer än grönsaker. Vilken planet bor du på där man botar sjukdomar med politiska åtgärder?

Sedan när blev vaccin politik? Du är inte lite märklig du.
Citera
2022-12-03, 13:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och pandemin är över för i annat fall hade man ju inte tagit bort restriktionerna?

Behövs visst inga studier, bara titta på hur politikerna agerar så har man det vetenskapliga svaret...

Det är inte politikerna och myndigheterna som avgör om vi har pandemi eller inte. Politik är inte vetenskap.
Citera
2022-12-03, 13:21
Medlem
Citat:
Sedan när blev vaccin politik?

Antalet kineser som protesterar de kinesiska hälsoåtgärderna kontra antalet människor som protesterar majssocker.

Jag vet inte om du har kvar ditt vaxpass som gäller fram till 2023 enligt regelverket som ingen riktigt har koll på men står över all vetenskap i sin rena vetenskaplighet att även marxister skulle hålla med om är den objektiva sanningen. tur att vi har Kakabhave, en erkänd marxist, i vår riksdag, om hon nu sitter kvar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in